در مراسم گرامیداشت رضا معینی مطرح شد؛
استاد معینی از تبار صدا‌های ماندگار بود
استاد معینی از تبار صدا‌های ماندگار بود

مراسم یادبود استاد رضا معینی،گوینده و مجری قدیمی صداوسیما، با حضور خانواده آن مرحوم، علی بخشی زاده معاون صدا، حسن خجسته معاون سابق صدا، جمعی از مدیران رادیو، برنامه سازان، گوینده ها و پیشکسوتانی همچون استاد غلامحسین امیر نوری، استاد احمد طبعی، فاطمه آل عباس و... در مسجد بلال صداوسیما برگزار شد و در ابتدای این مراسم، حسن همایی گوینده رادیو، پیام معاون صدا را قرائت کرد: رضا معینی، گوینده توانمند و با سابقه رادیو، از تبار صدا‌های ماندگار بود.

آنچه مرحوم رضا معینی را در خاطر همه ما برجسته و ماندگار کرد وقار، تسلط، خوش‌صدایی و خوش‌پوشی او بود. این گوینده با اخلاق، ممتاز و صاحب سبک از دهه چهل، کار گویندگی را در رادیو آغاز کرد و از خوانشگران چکامه‌های مانای شاعران گذشته و امروز در برنامه گل‌ها شد. سال ۱۳۵۹ در عرصه خبر گویندگی کرد و همزمان در سیما نیز به اجرای برنامه پرداخت.

رضا معینی یکی از ارکان مسابقه آموزنده "نام‌ها و نشانه ها" شد. چراغ‌ها افروخت و نکته‌ها آموخت. برنامه دیرپای "در انتهای شب" که روایت ادبیات و فرهنگ و هنر در رادیو ایران بود با اجرای وی طنینی دیگر یافته بود و تشویق رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) را در پی داشت. آن صدای سفر کرده، برنامه‌های پرشماری در رادیو اجرا کرد. «راه شب»، «قصه شب» رادیو ایران و برنامه‌های مذهبی و عرفانی از آن جمله‌اند.

پس از بازنشستگی نیز، چون رادیو را بسیار دوست می‌داشت، گاهی با رادیو پیام و شبکه‌های دیگر همکاری می‌کرد و همچنان در ساحت‌های هنری فعال بود. خرداد سال ۱۳۹۷ بود که رضا معینی در ضیافت افطاری که برای تجلیل از پیشکسوتان رادیو در تالار همایش‌های سازمان برگزار شد، حضور یافت و با همکاران دیداری تازه کرد و از تلاش‌ها و هنرمندی‌های وی تقدیر شد.

 در این سال‌های اخیر استاد رضا معینی درگیر بیماری شد و سرانجام در دهم آذر ۱۴۰۲ خرقه‌ی تن وانهاد و به سرچشمه ابدیت پیوست.

حسن همایی ادامه داد: من افتخار داشتم که مهدی سدیفی و مرحوم رضا معینی در سن ۲۸سالگی از من تست صدا گرفتند. برخورد خوب استاد بود که تشویقم کرد و گفت: جوان قدر صدا و مکانی که هستی را بدان.
با صدای دلنشین به همه چیز تسلط داشت.

استاد غلامحسین امیر نوری، گوینده پیشکسوت رادیو، طی سخنانی گفت: با دلی اندوهگین و قلبی آزرده به خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گویم. مرحوم معینی با صدای دلنشین به همه چیز تسلط داشت. او مثل همه ما بود، زندگی کرد و در نهایت درستی و پاکی چشم از جهان فرو بست که انشالله بهشت برین جایگاهش باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمجید بنی هاشمی، از اساتید حوزه و دانشگاه کار مرحوم معینی را در رادیو ستود و گفت: وی یکی از خوش صدا‌ترین گوینده‌های صدا و سیما بود که همه ما خاطراتی از صدای آن مرحوم داریم. نوع نگاه استاد به موضوعاتی که در اختیار داشت، متفاوت بود. وی با حلاوت و شیرینی خاصی، مطالب را به سمع مخاطب می‌رساند.

قابل ذکر است؛ مرحوم رضا معینی کارش را به عنوان گوینده رادیو از اواخر دهه۴۰ آغاز کرد و بیش از هر چیز با اجرای «قصه شب» رادیو ایران معروف شد، او تسلط بالایی در دکلمه اشعار داشت و در بسیاری از برنامه‌های رادیویی از این تسلط استفاده کرد. در سال۱۳۷۹ از رادیو بازنشسته شد. اما متاسفانه جمعه هفته گذشته (۱۰ آذرماه) بعد از تحمل بیماری درگذشت.