برگزاری گردهمایی شرکت‌های فناور و دانش بنیان آذربایجان شرقی در تبریز

در نشست یک روزه گردهمایی شرکت‌های فناور و دانش بنیان آذربایجان شرقی چالش‌ها و موانع پیش روی فعالان عرصه دانش بنیان استان در زمینه صادرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی بررسی و حمایت‌های مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه ارائه شد.

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست با اشاره به تلاش این معاونت برای توسعه بازار‌های بین المللی شرکت‌های دانش بنیان از طریق ارتباط فناورانه با دول خارجی گفت: پاشنه آشیل اقتصاد کشور فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان در بازار‌های خارجی است که هم ارزش افزوده بالایی دارد و هم اعتبار کشور را افزایش می‌دهد.

آقای  قدمگاهی تاکید کرد: بازار داخلی از محصولات فناور و دانش بنیان اشباع شده است و در صورتی که دانش بنیان‌ها به فکر صادرت محصولات خود نباشند به تدریج بازار خود را از دست خواهند داد.

آقای هادوی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته هم افزایش کیفیت، قیمت رقابتی، زمان تحویل مناسب و خدمات پس از فروش را راهکار حضور ماشین آلات و تجهیزات صنعتی تولید کشورمان در بازار‌های جهانی عنوان کرد.

در این نشست اعلام شد: شرکت‌های دانش بنیان کشورمان پارسال ۱۶۵ میلیون دلار صادرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی داشتند که این رقم معادل ۱۸ درصد کل صادرات دانش بنیان‌ها است.

آقای جعفری راد رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی هم صادرات را شاهراه تولید خواند و با بیان اینکه در آینده نخواهیم توانست از محل صادرات سوخت‌های فسیلی نیاز کشور را تامین کنیم تولید و صدور محصولات فناورانه را مسیر اصلی رفع نیاز‌های کشور دانست.

بر اساس آمار ارائه شده در این گردهمایی تنها ۱۴ درصد از ۹ هزار و ۴۲۰ شرکت دانش بنیان در کشور صادرات دارند.