صدور بیش از ۲۲ هزار سند مالکیت اراضی کشاورزی در روستا‌های گلستان

رضائیان امشب در گفتگوی ویژه خبری بیست سیمای گلستان با بیان اینکه در استان ۶۸۲ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم، گفت: از این سطح تاکنون برای ۲۲۱ هزار و ۳۳۴ هکتار در قالب ۲۲ هزار و ۱۲۸ قطعه سند مالکیت تک برگی صادر کردیم.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک گلستان افزود: از مجموع دو میلیون و یکصد هزار هکتار اراضی استان در بخش‌های مختلف یک میلیون و سیصد هزار هکتار متعلق به منابع طبیعی است که با همکاری دستگاه‌های مربوطه سند حدنگاری برای تمام اراضی منابع طبیعی صادر شده است.

او گفت: در هشت ماه ابتدایی امسال برای ۵۹ هزار و ۶۳۰ هکتار سند حد نگاری صادر شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان در ادامه به راه‌های دریافت سند مالکیت تک برگی نیز اشاره کرد و افزود: افرادی که سند مالکیت دفترچه‌ای دارند باید به دفاتر اسناد مراجعه و مدارک خود را تحویل دهند تا در مکاتبه با اداره ثبت اسناد کار صدور سند آنان انجام شود.

رضائیان گفت: افرادی هم که سند قولنامه‌ای و دست نوشته دارند می‌توانند به صورت انفرادی از طریق درگاه سازمان ثبت و یا از طریق شرکت‌های معین ما اقدام کنند.

او افزود: کلیه دست نوشته‌های منعقده در خانواده‌ها و قولنامه‌هایی که مشاوران املاک تنظیم کردند معتبر است و افراد می‌توانند برای دریافت سند آن اقدام کنند.

سید محمد حسینی مدیر کل بنیاد مسکن گلستان نیز در این برنامه از صدور بیش از ۱۰۶ هزار جلد سند مالکیت مسکونی در روستا‌های استان خبر داد و افزود: بزودی در سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز ۵ هزار جلد سند دیگ به متقاضیان واگذار می‌شود.

او با بیان اینکه شاخص برخورداری سند در استان نسبت به کشور ۱۶ درصد پایین‌تر است افزود: در کشور ۶۲ درصد منازل روستایی و در استان ما ۴۶ درصد سند دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: حدود ۶۲ تا ۶۳ درصد روستا‌های استان تحت مالکیت بنیاد علوی قرار دارند و حدود ۳۰۰ روستا نیز اراضی ملی و در تصرف مردم هستند که به همین علت تاکنون نتوانستیم برای آن‌ها سند صادر کنیم.

او افزود: بنیاد علوی مالکیت بیش از ۴۰ هزار قطعه در ۱۷ شهر استان را دارد و این موارد از علل پایین بودن شاخص برخورداری سند در گلستان است.

حسینی گفت: در راستای تعیین تکلیف این اراضی اقداماتی انجام شده و به ویژه اراضی ملی در ۳۰۰ روستا که تحت تصرف مردم قرار دارد کار تشکیل پرونده آن‌ها برای صدور سند را انجام دادیم.

او افزود: این روستا‌ها بیشتر در مناطق شمالی و مرزی استان قرار دارند و حدود ۱۵ هزار قطعه است.

او همچنین از مردم خواست هر چه سریعتر برای دریافت صند و یا تبدیل سند دفترچه‌ای خود به سند تک برگی اقدام کنند.

منبع: صدا و سیما