عمده سوانح دریایی کشور در کشتی‌های غیر فلزی رخ می‌دهد

اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نتایج یافته‌های ناشی از بررسی دلایل بروز سوانح در کمیته‌های تخصصی، در قالب درس‌های آموختنی در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار داده خواهد شد تا از درس‌های آموختنی برآمده از بازرسی و بررسی کارشناسان، در فرایند بهبود تشکیلات و ساختار‌ها و در جهت اصلاح دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های، حتی تصویب قوانین جدید در مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

به گفته وی  بررسی‌های صورت گرفته و یافته‌های جدید آموختنی از شناسایی دلایل بروز سوانح دریایی، طی سال‌های گذشته به افزایش ایمنی تردد شناور‌ها و کاهش سوانح در بنادر منجر شده است.

مرزبان با بیان اینکه در هر سانحه دریایی، با طیف‌های مختلفی از مسائل پیرامونی مواجه هستیم افزود: هماهنگی بین ذی‌نفعان هر حادثه از دولت صاحب پرچم تا دولت مالک کشتی و دولت صاحب بندر و ساحل، یکی از چالش‌های جدی در این حوزه است.

او گفت:  عمده سوانح دریایی کشور از کشتی‌های غیر فلزی زیر ۵۰۰ تن و در بنادر صیادی صورت می‌گیرد که در این زمینه باید برنامه ریزی درستی جهت افزایش سوانح صورت گیرد.