انتقاد نماینده افغانستان از جامعه جهانی

نصیراحمد اندیشه، نماینده افغانستان در جینوا گفت در مورد رسیدن به صلح و رعایت حقوق بشری مردم افغانستان یک اجماع جهانی وجود دارد، اما هنوز گام‌های جدی در این زمینه برداشته نشده است.

اندیشه که روز پنج‌شنبه، ۱۰ حوت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل صحبت می‌کرد، خواستار اقدامات جدی‌تر کشورها در این زمینه شد.

وی افزود که نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در افغانستان نباید از سوی جامعه جهانی نادیده گرفته شود.

اندیشه همچنان از کشورهای عضو این سازمان خواست تا از به‌رسمیت شناختن طالبان خودداری کنند.

این دیپلمات افغانستانی با اشاره به روابط برخی کشورها با طالبان خاطرنشان کرد که مردم افغانستان کشورهایی را که وضعیت آنان را نادیده گرفته و با این گروه روابط برقرار کرده‌اند، فراموش نخواهند کرد.

این در حالی است که پیشتر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در پنجاه‌و‌پنجمین نشست این شورا از کشورها خواست تا عادی‌سازی روابط‌شان با طالبان را مشروط بر رعایت حقوق بشر از سوی این گروه کنند.

بنت در این نشست تاکید کرد که تبعیض علیه زنان از سوی طالبان نه‌تنها در دادگاه لاهه؛ بلکه در دادگاه‌های دیگری که به موضوع نقض حقوق بشر می‌پردازند، پی‌گیری شود.

این مقام سازمان ملل همچنان تصریح کرد که طالبان در هفته‌های اخیر برخی شهروندان کشور را به اتهام‌های مختلف اعدام کرده و شلاق زده‌اند.