توامانی رویکرد‌های سلبی و ایجابی برای قانونمند شدن عفاف و حجاب

۳۱ اردیبهشت بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را به مجلس تقدیم کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۲۹ شهریور در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) با اجرای آزمایشی سه ساله این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت کردند.

پس از آن شورای نگهبان در ۴ دی این مصوبه مجلس را تایید نکرد و دوباره به مجلس بازگرداند، اما چند روز پیش امیرحسین بانکی‌پورفرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تلویزیون از نهایی شدن این قانون خبر داد.

وی درباره جزئیات این قانون گفت: اگر کسی مرتکب بی‌حجابی شود جریمه می‌شود. این جریمه مستقیما توسط مامور نیروی انتظامی صورت نمی‌گیرد بلکه سامانه‌ای است و مبلغ آن سه میلیون تومان است.

بانکی پور

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: اگر فرد نان‌آور خانواده باشد تا حدی باید در حسابش پول باشد مابقی آن کسر می‌شود اگر در حساب پول نباشد، به عنوان بدهکار حساب خواهد شد.

وی ادامه داد: این شخص می‌تواند اعتراض کند و اگر اعتراض وارد بود سه میلیون تومانش برمی‌گردد. بار دوم اگر مرتکب شود به دادگاه خواهند رفت.

بانکی‌پور اظهار کرد: سخت‌ترین نوع مجازات مربوط به سلبریتی‌هایی است که کشف حجاب کرده‌اند. هم بخشی از اموالشان مصادره خواهد شد هم ممنوع‌الخروج و ممنوع‌التصویر می‌شوند و صفحاتشان در فضای مجازی نیز بسته می‌شود.

پس از این اظهارات، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ۲۱ اسفند از رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب خبر داد.

رد و تایید جریمه سه میلیونی

کسر شدن سه میلین تومان از حساب فرد بی‌حجاب در قانون عفاف و حجاب بازخورد‌های زیادی در جامعه داشت و همگان منتظرند ببینند این قانون در شورای نگهبان تایید می‌شود یا خیر.

سید علی یزدی‌خواه نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: قانون عفاف و حجاب برای کم کردن سه میلیون تومان از حساب فرد خاطی هنوز تایید نشده و در حال بررسی است.

یزدی خواه

وی تاکید کرد: مباحث مطرح شده موضع رسمی مجلس و شورای نگهبان نیست.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس بیان کرد: ۱۰ الی ۱۲ ماده از لایحه عفاف و حجاب که دولت آن را ارائه کرده بود سلبی بود و مجلس در رابطه با موضوعات ایجابی و تشویقی مواد مختلف را در این لایحه گنجاند.

یزدی‌خواه گفت: برای جا انداختن حجاب باید توامان هم کار فرهنگی و ایجابی صورت گیرد هم آنجایی که موضوعات عناد، سامان‌دهی و هدایت‌های دیگر کشور‌ها در بحث عفاف و حجاب دیده می‌شود باید برخورد سلبی انجام شود.

با اینکه یزدی‌خواه اعلام کرد مباحث مطرح شده در خصوص کسر سه میلیون تومان از حساب افراد بی‌حجاب موضع رسمی مجلس و شورای نگهبان نیست، اما حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که کسر سه میلیون تومان از حساب فرد بی‌حجاب در قانون عفاف و حجاب وجود دارد.

جریمه سه میلیونی حذف نمی‌شود

حجت‌الاسلام غضنفرآبادی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قانون عفاف و حجاب دو بخش دارد یکی بحث‌های فرهنگی و یکی هم بحث‌های مجازاتی دارد و این دو بحث هماهنگ با هم پیش می‌رود.

غضنفرآبادی

وی اظهار کرد: وجه سلبی این قانون هماهنگ با بحث ایجابی آن انجام می‌شود و تکالیفی برعهده دستگاه‌ها گذاشته شده و اگر با هم پیش برود به رویکرد سلبی نمی‌رسد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: کسر شدن سه میلیون تومان از حساب از افراد بی‌حجاب از قانون حذف نمی‌شود و مبلغ آن هم تغییر نمی‌کند، چون بی‌حجابی جرم سنگینی است.

نماینده مردم بم در مجلس افزود: این موضوع قانون است و مرحله اول جریمه است و در صورت تکرار بی‌حجابی مجازات سنگین‌تر می‌شود و به زودی این قانون ابلاغ می‌شود.

وی درباره کسانی که قانون حجاب را رعایت نمی‌کنند، گفت: اگر کسی نسبت به همه موضوعات تجری داشته باشد قانون فصل‌الخطاب است. اگر کسی بخواهد بی‌قانونی کند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، چون فقط بحث حجاب نیست مثلا درخصوص سرقت، شراب‌خواری، روزه‌خواری، تجاوز به حریم مردم، رشوه و کلاهبرداری هم اگر بی‌قانونی باشد که دیگر باید بگذاریم و برویم.

با توجه به اینکه لایحه عفاف و حجاب در دستورکار شورای نگهبان است احتمالا ظرف امروز و یا روز‌های آینده شاهد تایید یا بازگشت آن به مجلس برای انجام اصلاحات خواهیم بود.

گزارش: محمد امیرحسینی