داستان دنباله‌دار لکه‌های مشکی بر چهره یادمان‌های تاریخی ایران + تصاویر

قصه پرتاب ترقه دستی به یادمان‌های تاریخی و فرهنگی همچنان دنباله دارد و در واپسین روز‌های سال ۱۴۰۲، دیوار‌های خانه زینت الملک، باغ موزه نارنجستان و مدرسه صفویه «خان» شیراز مورد یورش فرومایه گان نابخرد و ناشناسی قرار گرفته که به یادگار‌های نیاکانی می‌تازند و خسارت وارد می‌کنند.

در واپسین روز‌های سال ۱۴۰۲ و اسفندماه، پرتاب ترقه دستی به سنگ نبشته‌های نامدار به گنج نامه در شهر همدان کام دوستداران میراث فرهنگی را تلخ کرد. با فاصله کوتاهی پس از این اتفاق، پل خواجوی شهر اصفهان نیز در همین ارتباط خبرساز و موجب نگرانی بیشتر فعالان میراث فرهنگی شد. این لکه‌های تیره رنگ مشکی بر چهره یادمان‌های تاریخی ایران با شتاب در شبکه‌های اجتماعی پخش و مایه نگرانی بیش از پیش دوستداران و فعالان میراث فرهنگی شده است تا یادمان‌های تاریخی در واپسین روز‌های سال هم، مورد آسیب قرار گیرند. 

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با ارسال عکس‌هایی برای خبرنگار ما از پرتاب ترقه دستی به برخی یادمان‌های تاریخی و فرهنگی در شیراز خبر داد و در این خصوص اظهار کرد: هنوز کنشگران میراث فرهنگی از شوک سنگ نبشته‌های گنج نامه و پل خواجو بیرون نیامده و مات و مبهوت بودند که این بار نابخردان ناشناس با پرتاب ترقه‌های دستی به شهر راز، شیراز یورش برده و نشانه‌های فرومایگی و بی فرهنگی خود را در یادمان‌های تاریخی و فرهنگی به ثبت رساندند.

او ادامه داد: این بار دیوار‌های بیرونی خانه زینت الملک و باغ موزه نارنجستان شیراز که ۲ بنای قاجاری و چشم و چراغ یادگار‌های تاریخی شهر و آبروی فرهنگی شیراز هستند، مورد تعرض فرومایگان نابخرد قرار گرفت.

ترقه زنی به برخی آثار تاریخی شیراز

آریا اضافه کرد: در چندین جای دیوار‌های این یادمان‌ها از بیرون، جای سیاهی ترقه‌های دستی آن هم در نزدیک جشن جهانی نوروز چهره بنا‌ها را خدشه دار کرد. 

او افزود: همچنین با بررسی‌های میدانی مشخص شد که آب انبار روبروی درِ ورودی مدرسه خان و کاشی کاری‌های مدرسه صفویه خان شیراز نیز با پرتاب ترقه‌های دستی مورد دست درازی قرار گرفته و لکه‌های تیره رنگ مشکی چهره بنا‌ها را خدشه دار و زشت کرده است.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی تصریح کرد: آنچه مایه نگرانی بیشتر است و ذهن‌ها را بسیار درگیر کرده، همزمانی همه رخداد‌ها و نوع کاری که انجام گرفته و در چند شهر و بنا یا اثر مهم کشور است که با یادگار هخامنشیان در شهری که بنا است منظر فرهنگی آن جهانی شود تا نصف جهانی که آوازه آن همه جا را در برگرفته و سرانجام غم نامه ما به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران زمین، شیراز انجامیده است.

آریا معتقد است: بدون هیچ تردیدی این رفتار و کار‌ها کار فرومایه گان نابخردی است که با آرمان‌های ملی ایرانیان در ستیز بوده و هویت ملی ایرانیان را نشانه گرفته اند، زیرا همه این رخداد‌ها درست پس از جشن ملی چهارشنبه سوری، رخ داده است.

آثار ترقه بر تن یادمان های تاریخی فرهنگی شیراز

این فعال میراث فرهنگی بر این باور است: همچنین این اتفاق همزمان در چند شهر مهم ایران از دیدگاه گردشگری و در یادمان‌های تاریخی ارزشمند و پرآوازه روی داده است. 

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اعتقاد دارد: همه این رفتار‌ها با نزدیک شدن به جشن جهانی و ملی نوروز رخ داده و تردیدی وجود ندارد که با نشانه‌ها و آئین‌های ملی سر ستیز داشته و برآنند تا هویت و شناسنامه فرهنگی مردم ایران را خدشه دار کنند، اما زهی خیال باطل، تاتار، مغول و عثمانی و ... نتوانست کاری از پیش ببرد، این گروه از افراد با تفکر داعشی که هیچند.

آریا، از مسئولان یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور، استان، حراست میراث فرهنگی و نهاد‌های امنیتی در حوزه فرهنگ کشور درخواست کرد تا به این رخداد توجه کرده و پیگیر این موضوع بسیار مهم باشند.

یادمان‌های تاریخی و فرهنگی، شناسنامه و هویت ملی ایران هستند که در این خصوص میراث فرهنگی و مردم باید با همکاری و همیاری یکدیگر از این یادگار‌های نیاکانی نگهبانی و پاسداری کرده و از اینگونه رخداد‌های ناگوار پیشگیری کنند.