نیاز به بودجه هفت هزار میلیارد ریالی برای ترمیم آسفالت آزادراه کاشان _ اصفهان

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه‌های اصفهان گفت: بیش از ۲۵ درصد آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان بهسازی و در بیشتر نقاط حادثه‌خیز آن جداگر میانی (نیوجرسی) نصب شده ولی فقط ترمیم روکش آسفالت آن نیازمند هفت هزار میلیارد ریال بودجه است.


حامد مرتضوی افزود: ابتدای امسال تأمین ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای بهسازی و ارتقا کیفیت این آزادراه مورد موافقت قرار گرفت و سازمان همیاری شهرداری‌ها پذیرفت که این مبلغ را برای آن هزینه کند.



وی گفت: بیشتر این اعتبار برای روکش آسفالت و بخشی نیز برای نصب جداگر‌های میانی (نیوجرسی) این آزادراه هزینه خواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی سازمان راهداری سه ساله است و این درحالیست که فقط تعویض روکش آسفالت آزادراه به هفت هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد و لازم است هر ۲ بخش راهداری و شرکت ساخت و نگهداری آزادراه‌های اصفهان، بودجه مورد نیاز را تأمین و تزریق کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲۵ درصد آزادراه ۱۶۵ کیلومتری کاشان- نطنز- اصفهان بهسازی و در بیشتر نقاط حادثه‌خیز آن نیوجرسی نصب شده است.

مرتضوی افزود: در آخرین اقدام با جمع‌آوری بخشی از گاردریل‌ها در کیلومتر ۱۲۱ آزادراه اصفهان به کاشان، جداگر میانی بتنی مفصل‌دار به جای آنها نصب شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس دستور مقامات استانی، بهسازی روکش آسفالت این آزادراه برای افزایش ایمنی سفر‌ها در اولویت طرح‌های بهسازی جاده‌ای استان قرار گرفته است و بررسی‌های کارشناسی نیز بر لزوم بهسازی هرچه سریعتر۵۰ کیلومتر از این آزادراه از سمت بادرود، بدلیل حادثه خیز بودن آن تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات بهسازی آزادراه در سه مقطع آغاز و بسترسازی آن نیز انجام شده است و تلاش می‌شود در نقاط پرتردد، عملیات تعویض روکش آسفالت انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ قرارداد بهسازی آزادراه امضا شده و درصددیم دست کم ۲ هزار میلیارد ریال دیگر تا پایان سال به این پروژه تخصیص دهیم.

وی یادآور شد: سازمان راهداری نیز در باند مخالف آزادراه، اجرای پنج قرارداد را شروع کرده و چهار شرکت آن هم اکنون در این آزادراه مشغول کار هستند.

مرتضوی گفت: نگهداری، بهسازی و آسفالت هر کیلومتر آزادراه دست کم سی میلیارد ریال هزینه دارد که در برخی موارد بدلیل شرایط خاص جاده تا هفتاد میلیارد ریال نیز افزایش می‌یابد.

مرتضوی یادآور شد: تا پایان سال گذشته هر قطعه ۶ متری نیوجرسی افزون بر ۲۳۰ میلیون ریال هزینه داشت و امسال با افزایش ۳۰ درصدی این رقم مواجه شدیم.

وی با اشاره به هزینه‌های جانبی نگهداری آزادراه گفت: متکدیان شبرنگ‌های نصب شده روی گاردریل‌ها را سرقت می‌کنند و هر کدام را ۵۰ هزار ریال می‌فروشند درحالی که هر کدام از آنها افزون بر ۲ میلیون ۵۰۰ هزار ریال هزینه دارد و نبود آنها خطرات جدی در سفر‌ها ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود امروز آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان احداث شود دست کم باید ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه می‌شد و بر اساس استاندارد‌ها باید برای نگهداری این آزادراه، ۱۵ درصد این مبلغ را به بهره‌بردار اختصاص دهند، اما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ افزایش عوارض آزادراهی نداشتیم و افزایش امسال نیز در شرایطی محقق شده است که تنها می‌توانیم ۵۵ درصد عوارض را وصول کنیم.