معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد:
بیش از ۳۲ هزار استاندارد در کشور وضع شده است

باشگاه خبرنگاران جوان - محمودرضا طاهری روز سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی کیفیت، افزود: افزود: این موضوع به معنای بی‌اهمیتی استانداردهای تشویقی نیست؛ بلکه در کشورهای توسعه‌یافته درصد استانداردهای اجباری به صفر می‌رسد، زیرا مردم آگاه شده‌اند و تولیدکنندگان برای رضایت مشتریان، گواهی‌های کیفیت را دریافت می‌کنند.

وی به سیاست‌های جدید سازمان ملی استاندارد اشاره کرد و افزود: باید از استانداردهای اجباری عبور کنیم و به سمت تدوین استانداردهای تشویقی و مقررات فنی برویم.

طاهری بر اهمیت استانداردسازی محصولات و نقش آن در ارتقای کیفیت خدمات تأکید کرد و افزود: استانداردها زیرساخت‌های کیفیت هستند و بدون آنها نمی‌توان به کیفیت مطلوب رسید.

وی بر ضرورت اجرای استانداردهای فنی و مقررات فنی در تمامی دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: استانداردها باید به عنوان زیرساخت‌های توسعه و ارتقای کیفیت در نظر گرفته شوند که نمونه‌هایی از آن مربوط به پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز است که اگر استانداردهای لازم رعایت نشود، عمر مفید ساختمان‌ها کاهش می‌یابد.

طاهری اضافه کرد:همچنین نقش بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی و ترویج کیفیت مورد تأکید قرار می‌گیرد، زیرا فرهنگ‌سازی در سن پایین بسیار مؤثر است.

وی بر اهمیت همکاری دستگاه‌های مختلف در تدوین و اجرای مقررات فنی تأکید کرد و گفت: می توان نمونه‌هایی مانند استانداردهای آسانسور و بسته‌بندی برنج را نام برد که در صورت رعایت، ایمنی و کیفیت کالا تضمین می‌شود.

طاهری همچنین به فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: این مهم می‌تواند فرآیندهای آزمایش و کنترل کیفیت را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

وی به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعتی استان زنجان به ویژه در حوزه فلزات و محصولات دانش‌بنیان‌ اشاره کرد و خواستار نقش‌آفرینی فعال‌تر در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی شد تا از مشکلات آینده جلوگیری شود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با اشاره به ضرورت تفکر مهندسی کیفیت و تمرکز بر رضایت مشتری گفت: کنترل کیفیت باید به عنوان بخشی از فرآیند کلی یک سازمان باشد و تنها به عنوان وظیفه بخش کنترل دیده نشود.

وی بر اهمیت برندینگ و شناخت نام تجاری در بازارهای جهانی تأکید و خاطرنشان کرد: کیفیت، هزینه‌های ضایعات و خدمات پس از فروش را کاهش می‌دهد و در نهایت به فروش بهتر و توسعه برند منجر می‌شود.

منبع: ایرنا