
باشگاه خبرنگاران جوان _ محمد پورتیموری روز چهارشنبه در سومین رویداد ملی حمل و نقل دانش بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: امروز دیگر با توجه به توسعه قابل توجه شبکه حمل و نقل و زیرساختهای حمل و نقل جادهای و افزایش قابل توجه ترافیک و تنوع رفتاری رانندگان و افزایش قابل توجه تنوع عملکردی وسایل نقلیه، مدیریت سنتی حمل و نقل پاسخگوی نیازهای موجود نیست.
وی ادامه داد: مدیریت هوشمند حمل و نقل جادهای در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است.
رییس مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه پیش نیاز مدیریت هوشمند، استفاده از داده است، اظهار داشت: امروز با حجم قابل توجهی از داده های مرتبط با حمل و نقل در سطح جاده های کشور مواجه هستیم و برای رسیدن به مدیریت هوشمند مطلوب باید این داده ها را به صورت مناسبی جمع آوری و پردازش و به اطلاعات سطح بالا تبدیل کنیم تا بر اساس آنها تصمیم گیری و اقدام شود.
وی اضافه کرد: سازمان راهداری به عنوان متولی مدیریت جادههای کشور در سالهای اخیر اقدامات بسیار خوبی را در حوزه حمل و نقل هوشمند انجام داده و نسبت به نصب و بهره برداری از تجهیزات حمل و نقل هوشمند در سطح جادههای کشور اقدام کرده است.
پورتیموری خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان بسیاری در این حوزه فعال و علاقمند به همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هستند.
وی بیان کرد: در زمان حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ دوربین نظارتی در سطح جادههای کشور با هدف رصد از راه دور در نقاط حساس کشور و حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت (پلاک خوان) نیز در سطح جادههای کشور نصب شده است.
رییس مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور افزود: فاصله نصب این دوربینها در جادههای کشور به طور متوسط ۱۳.۵ کیلومتر است و به طور تقریبی تردد همه وسایل نقلیه در سطح جادهها توسط این دوربینها رصد میشود.
وی اضافه کرد: نظارت و چتر نظارتی گستردهای بر روی وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه باری که در سطح جادههای کشور تردد می کنند وجود دارد.
پورتیموری اظهار کرد: نزدیک به سه هزار سامانه تردد شمار در سطح جادههای کشور وجود دارد که وسایل نقلیه را به تفکیک کلاسهای مختلف شناسایی می کند.
وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰۰ سامانه با تکنولوژی بالا (هایتک) نیز در سطح جادههای کشور فعال است که وسایل نقلیه را بدون هرگونه توقف وزن و وسایل نقلیهای که تخلف اضافه تناژ دارند را شناسایی می کنند.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانههای هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در این نشست اظهار داشت: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون تن بار توسط ناوگان حمل و نقل جادهای در کشور حمل میشود.
عارف رومینا افزود: ۴۸۳ هزار کامیون و نزدیک به ۵۰۰ هزار راننده فعال در حوزه حمل و نقل در جادههای کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون کامیون در کشور وجود دارد که بخشی از آنها در حوزه حمل و نقل درون شهری، بخشی در حوزه برون شهری و بخشی هم به طور مشترک فعالیت می کنند و بعضی از این ناوگان هم در معادن کشور فعالیت است.
رومینا ادامه داد: و این مساله توقع را برای رانندگان و مالکان وسایل نقلیه سنگین باربری که در یک منطقه نزدیک به چشمه بار از حمله فولاد مبارکه هستند به وجود آورده که باید بار این شرکت توسط آنها حمل شود.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانههای هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه در زمان حاضر بار در کشور کم و ماشین زیاد است، گفت: باید بتوانیم این چالش و مساله راهبردی را در شرایط کنونی حل کنیم، در زمان حاضر ۱۰۰ بازارگاه در حوزه حمل و نقل کشور وجود دارد که اعلان بار توسط آنها انجام می شود اما همچنان در این زمینه مشکل وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل و دبیر علمی این رویداد نیز با تاکید بر معرفی فناوریهای نوین هوشمندسازی در صنعت فولاد و معدنی کشور گفت: در صنعت نسل پنجم فولاد، چهار مولفه کلیدی شامل خودکارسازی، هوشمندسازی، تحویل پیشبینانه، ارتباطات یکپارچه و انسان محوری اهمیت اساسی دارد.
حسین حق شناس با بیان اینکه این رویداد بستری برای شناخت نیازهای فناورانه و معرفی تجربیات موفق صنعت فولاد است، اظهار داشت: شرکتها جهادگران واقعی حوزه حملونقل هستند.
وی با اشاره به حملونقل ریلی، جادهای و ترکیبی، خاطرنشان کرد: در الگوی حملونقل ترکیبی (هاب)، با جلوگیری از خردایش آهن اسفنجی، شرکتهای حملونقل از طریق رصد و تخصیص عادلانه بار، راهآهن با جذب هوشمند تقاضا و کنترل سیر حرکت و راهداری با نظارت هوشمند بر بار، وزن، ترافیک و قیمتگذاری نقشآفرینی میکنند.
دبیر علمی رویداد ادامه داد: با شفاف سازی و به اشتراک گذاری نیازهای دانشبنیان، نخستین گام برای مشارکت نخبگان با صنایع جهت حل چالشهای حوزه حملونقل برداشته میشود.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل خاطرنشان کرد: هشت محصول فناورانه نخستین رویداد حملونقل دانشبنیان در سال ۱۴۰۰ در شهرداری اصفهان به مرحله اجرا رسیده است.
منبع ایرنا