۱.۴ میلیون سفر از طریق ناوگان هوایی کشور انجام می‌شود

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تلاش بر این شد که بلیت با همان قیمت مصوب قبلی به مردم ارائه شود و پیش بینی کردیم حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر در ایام نوروز جابجا شوند.  

در گفت‌وگوی ویژه خبری موضوع تمهیدات دستگاه‌ها برای سفر‌های نوروزی مورد بررسی قرار گرفت و سردار محمدباقر سلیمی معاون عملیات پلیس راهور فراجا و حمید شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری به سوالاتی پاسخ دادند.

سردار سلیمی گفت: از ۲۴ اسفند بازه طرح نوروزی ما آغاز شده و تا ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت. بالغ بر ۲۱ هزار نفر در مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه و ۱۲ هزار تیم گشتی بر ۲۸ هزار کیلومتر از راه‌های اصلی و پرتردد کشور و ۷۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی کشور متمرکز شده‌اند. بالغ بر ۳۰۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی داریم که باید تحت کنترل باشند، اما تمرکز بر محور‌هایی است که به تناسب تحلیل سال‌های گذشته پر تردد بوده‌اند. تاکنون و از آغاز ۵ روزه طرح، ۱۲۴ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است که نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد کاهش داشته است.

سردار سلیمی در خصوص تعداد نقاط حادثه خیز گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۲ طی طرح مشترک، بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه پر تصادف در کشور شناسایی شد که حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه مربوط به جاده‌ها و باقی مانده مربوط به معابر شهری بود. ۸۸۷ نقطه در ابتدای سال ۱۴۰۲ به عنوان نقاط اولویت دار شناسایی شدند و برنامه ریزی شد ۴۰۰ نقطه از این نقاط مرتفع شود که این هدف محقق شد و تا پایان دولت هم همه آن نقاط اصلاح و ایمن سازی خواهند شد.

شهرکی در ادامه گفت: بر اساس وظایفی که در طرح نوروزی داریم در ۴ حوزه فعالیت می‌کنیم. حوزه نخست حمل و نقل عمومی و جاده‌ای است. بالغ بر ۲۵۰۰ شرکت حمل و نقل در این حوزه فعالیت دارند که ۱۶۲۰ مورد اتوبوسرانی و باقی مینی بوس و سواری‌های پلاک عمومی هستند. ۹۵ هزار راننده مسئولیت جابجایی مسافران را بر عهده دارند. سه طرح در حوزه ایمنی اجرا کردیم که طرح نظارت بر معاینه فنی خودرو‌های سنگین با همکاری پلیس راهور اجرایی شد. طرح مبدا و مقصد را داشتیم که کنترل‌های لازم ایمنی انجام می‌گرفت.  

او افزود: ۱۰ هزار نفر در حوزه راهداری در قالب ۱۵۰۳ پایگاه راهداری ارائه خدمت می‌کنند و ۸ هزار دستگاه ماشین آلات راهداری تدارک دیده شده است. در مرکز مدیریت راه به عنوان بزرگترین مرکز نظارتی، ۱۳۰۰ دوربین نظارت داریم که وضعیت ترافیک را پایش می‌کنند. ۲۳۳۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت هم نصب شده است.

دهقان گفت: در سازمان هواپیمایی کشوری، از ماه‌ها قبل برای ایام نوروز حداکثر ناوگان را عملیاتی نگه داشتیم و با پیش‌بینی‌هایی که انجام شد وضعیت خوبی در ناوگان داریم و بیشتر صندلی‌های عرضه شده فروش رفته است. البته پرواژ‌های فوق العاده‌ای هم پیش بینی شده که مجوز آن‌ها صادر شده و پرواز‌های دیگری هم برنامه ریزی خواهد شد. با توجه به استقبال خوب از حمل و نقل هوایی، رصد و کنترل بازار را انجام دادیم و سوءاستفاده‌گران از بازار شناسایی و به دستگاه‌های نظارتی معرفی شدند.  

او افزود: بر اساس سیاست‌های دولت هیچگونه افزایش قیمتی اعمال نشد و علی‌رغم افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی، تلاش بر این شد که بلیت با همان قیمت مصوب قبلی به مردم ارائه شود. پیش بینی کردیم حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر در ایام نوروز جابجا شوند.  

دهقان در مورد تاخیر در پرواز‌های نوروزی به سفر‌های پرتردد گفت: سعی ما این است که کمترین معطلی را داشته باشیم و در این راستا مرکز پایش خدمات مسافری راه اندازی شده است، اما ممکن است این تاخیر را به دلیل مسائل فنی یا شرایط آب و هوایی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار