بازدید رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز در بازدید از طرح‌های آبی و کشاورزی احیای دریاچه ارومیه گفت: مجلس با جدیت پیگیر اجرای طرح‌های احیاء دریاچه ارومیه است.

عسگری  گفت: مجلس در بودجه و برنامه هفتم توسعه اعتبارات خاصی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده و دستگاه‌های متولی را مکلف کرده است برای احیاء، اصلاح و بازسازی دریاچه پای کار بیایند.

وی با اشاره به کم کاری‌ها و ضعف برنامه ریزی و مطالعات در سال‌های گذشته در اجرای طرح‌های مختلف حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: امسال شاهد ورود آب به دریاچه بودیم که از نظر روحی و روانی رضایت مردم دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را در پی داسته، اما این کافی نیست و باید ماموریت دستگاه‌های متولی و زمان بندی اجرای طرح‌ها مشخص شود.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تشکل‌های مردم نهاد به ویژه در حوزه زیست محیطی در اجرای طرح‌های احیای این دریاچه تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی هم اظهار داشت: برای تحقق وعده‌ای که دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه داده بود، تمام انرژی‌ها بسیج شده است و امروز دریاچه ارومیه با داشتن ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب، به حالت عادی برگشته و امیدواریم تا مرحله پایداری که بیش از ۱۶ میلیارد مترمکعب آب لازم است، همه کمک کنند.
رحمتی با بیان اینکه هنوز آغاز کار احیای دریاجه ارومیه است و تا رسیدن به مرحله پایداری باید تلاش زیادی کرد، افزود: امروز نیازمند یک اتحاد و یکپارچگی و همدلی هستیم و دولت، مجلس و آحاد مردم باید کمک کنند تا در این راستا اقدامات مناسبی انجام شود.

وی برداشت‌های غیرمجاز را یکی از چالش‌های احیای دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: هر اقدام خوبی که دولت انجام می‌دهد با برداشت‌های غیرقانونی و حفر چاه‌های غیرمجاز با چالش مواجه می‌شود که در این زمینه، فعالان و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند با نظارت و فرهنگ‌سازی به کمک دریاچه ارومیه بیایند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده در نتیجه اتحاد، انسجام و اراده جمعی دولت، مجلس، مدیران استانی و مردم بوده است و امیدواریم خوشحالی مردم از وضع موجود دریاچه، با احیای قطعی دریاچه کامل‌تر شود.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، میزان آب ورودی دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۲۵ درصد بیشتر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار