غالی نعمه:

عراق از سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی استقبال می‌کند

مسئول امور برنامه ریزی و تجارت اقتصادی وزارت کشاورزی کشور عراق گفت: در بخش فرآوری محصولات و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی از سرمایه گذاران ایرانی استقبال و حمایت می‌کنیم.

علی غالی نعمه مسئول امور برنامه ریزی و تجارت اقتصادی وزارت کشاورزی کشور عراق پنجشنبه در جلسه بررسی راهکار‌های توان صادراتی محصول سیب استان آذربایجان غربی به کشور عراق در ارومیه 'tj: یکی از وظایف مهم وزارت کشاورزی عراق صادرات و واردات تولیدات کشاورزی است و هرگونه مشکلی که در این مسیر پیش بیاید تلاش می‌شود این مشکلات برطرف شود و کمبود بازار‌های عراق مرتفع شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از وظایف وزارت کشاورزی مرکزی فراهم کردن زمینه جابجایی حمل و نقل محصولات بین استان‌های عراق است، بحث تامین و حمل و نقل مستلزم ایجاد هماهنگی با خیلی از سازمان‌های مرتبط است تا در این زمینه مشکلی به وجود نیاید.

مسوول امور برنامه ریزی و تجارت اقتصادی وزارت کشاورزی کشور عراق گفت: بررسی این موارد و مزیت‌ها با سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود و با اتاق‌های بازرگانی، سازمان‌های مرزی و امنیتی نیز مورد هماهنگی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: متن پیش نویس تفاهم نامه در این زمینه تهیه شده است و مفاد خیلی خوبی آورده شده است، اعم از همکاری‌های آموزشی و کشاورزی و سایر موارد مربوط را در بردارد و این یک مبنا برای ایجاد هماهنگی و افزایش ارتباط بین کشور ایران و عراق در بخش کشاورزی است.

غالی نعمه افزود: باتوجه به روابط خوبی که بین این دو کشور است این اقدام سرعت می‌گیرد و تلاش می‌شود این تفاهم نامه هر جه زودتر بین دو کشور منعقد شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در بحث تکنولوژی‌های کشاورزی، مکانیزاسیون، حفظ نباتات، باغبانی پیشرفت‌های علمی و تجارب بسیار ارزشمندی دارند و تبادل این اطلاعات در قالب دوره‌های کاربردی بسیار مطلوب خواهد بود.

مسوول امور برنامه ریزی و تجارت اقتصادی وزارت کشاورزی کشور عراق گفت: نیازمندی‌های عراق در بخش تامین محصولات کشاورزی زیاد است و برای تامین آن از ایران همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور لازم است.

عراق از سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی استقبال می‌کند

۶۴۲ هزار تن سیب درختی از گمرکات آذربایجان‌غربی صادر شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه بررسی راهکار‌های توان صادراتی محصول سیب استان در ارومیه گفت: در سال گذشته از مجموع ۷۵۵ هزار تن سیب صادر شده از کشور ایران به کشور‌های هدف، ۶۴۲ هزار تن سیب فقط از طریق گمرکات استان به کشور‌های هدف صادر شده است.

خسرو شهبازی افزود: تاکنون سیب درختی درجه ۲ و مخلوط آذربایجان غربی به صورت فله‌ای و بسته بندی در باغات استان به عراق صادر شده است.

وی افزود: این موضوع به صادرات سیب استان در سال‌های آینده لطمه وارد می‌کند و استان آمادگی سورت و بسته بندی محصول سیب صادراتی و حتی لوکس در هر سایز و انداره‌ای به این کشور را داراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به سفر هیات عراقی به استان گفت: بحث برگشت ارز، حمل یکسره سیب در پایانه‌های اقلیم عراقی، نوع سورت و بسته بندی نیز در سفر این هیات بررسی شد.

وی ادامه داد: هیات عراقی نهالستان ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی و مزارع و باغات استان را مشاهده کردند و هدف تسهیل صادرات انواع میوه‌ها و محصولات کشاورزی و توسعه آن به کشور عراق بوده است.

شهبازی اضافه کرد: طبق توافقات انجام شده، در سفر رییس جمهور عراق به کشور ایران که در آینده نزدیک انجام می‌گیرد، دو طرف تفاهم نامه‌ای برای تسهیل و روان سازی صادرات محصولات کشاورزی منعقد خواهند کرد.

وی با اشاره به لزوم داشتن تقویم زراعی کشور هدف برای برنامه ریزی صادراتی بیان کرد: استان آذربایجان غربی در تمامی فصول علاوه بر محصولات کشاورزی آمادگی تامین کالا‌ها و محصولات مورد نیاز کشور عراق با توجه به تقویم زراعی کشور را داراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.