چرا تهران باید تقسیم شود؟

تشکیل استان‌های تهران غربی و شرقی یکی از راه‌های کوچک شدن پرجمعیت‌ترین کلانشهر کشور است.

چندی است که تقسیم تهران بار دیگر از زبان مسئولان شنیده می‌شود. براساس گفته‌های مسئولان، تهران به سه استان تقسیم می‌شود که علاوه بر پایتخت، تهران شرقی به مرکزیت ورامین و تهران غربی به مرکزیت شهریار تشکیل می‌شود البته قبلا صحبت‌هایی از مرکزیت رباط کریم هم بود که به‌دلیل زیرساخت‌های ضعیف‌تری که نسبت به شهریار دارد بحث مرکزیت آن در استان غربی منتفی است.

احمد وحیدی وزیر کشور گفته است در بعضی از شهر‌های استان تهران وضع خوب است و در برخی شهر‌ها وضعیت مناسبی نداریم؛ به همین دلیل مدتی است که بحث تقسیم تهران مطرح است.

وی اظهار کرد: استا‌ن‌های غربی و شرقی تهران با هدف جلوگیری از تمرکززدایی، امکان رسیدگی بهتر به شهر‌های کمتر توسعه‌یافته و اداره بهتر تشکیل می‌شود.

البته در آذر سال ۹۸ طرح تشکیل استان تهران جنوبی در مجلس اعلام وصول شد که طراحان آن به‌دنبال ضمیمه کردن ساوه از استان مرکزی به استان تهران جنوبی بودند که این طرح به جایی نرسید.

یکی از مواردی که در تاسیس استان‌های تهران غربی و شرقی مورد تاکید است این است که هیچ شهری از استان دیگری به تهران ضمیمه نشود چراکه این امر به استان‌های دیگر لطمه می‌زند.

از اهداف مهم تقسیم تهران مرکزیت‌زدایی است تا روند خدمات‌رسانی به شهروندان، سرعت بخشیدن به امور اداری، کاهش بوروکراسی، تخصیص اعتبارات و استفاده از منابع هر شهر برای توسعه آن، بهبود پیدا کند.

انتقال پایتخت که در سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و هر بار هم هیچ اقدامی برای انتقال پایتخت صورت نگرفته یکی از اهداف تقسیم تهران است که معلوم نیست استان تهران غربی و یا استان تهران شرقی به‌عنوان پایتخت معرفی شوند البته به نظر می‌رسد انتقال پایتخت به صورت کامل انجام نمی‌شود و برخی از حوزه‌ها به پایتخت جدید منتقل می‌شود، اما مرکزیت سیاسی با تهران خواهد بود.

یکی از دلایل اصرار مسئولان برای تقسیم تهران تجربه موفقی است که با استان شدن کرج و تشکیل استان البرز به‌دست آمده است و هم‌اکنون ایجاد استان‌های غربی و شرقی برای تهران می‌تواند بار زیادی را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی از روی دوش تهران بردارد.

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تقسیم پایتخت به سه استان گفت: تهران به یک اَبَرشهر تبدیل شده و برای بخش‌ها و شهرستان‌های مختلفی که تحت پوشش استان تهران هستند نیاز است که تفکیک جدی انجام شود.

محمدحسن آصفری

وی اظهار کرد: تقسیم تهران به حداقل دو یا سه استان یک مسئله جدی است که باید مورد توجه باشد، اما در این تفکیک باید به مسائل اجتماعی و سوابق تاریخی بعضی از بخش‌ها مثل منطقه ری یا مناطق مختلفی که قدمت‌های زیادی دارند توجه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس بیان کرد: اگر قرار است این تقسیمات انجام شود باید طوری باشد که منابع به‌طور مساوی تقسیم شود، چون برخی شهر‌ها با منابع مالیاتی بخشی از امورات خود را می‌گذارنند و بخشی از صنایع در یک بخش‌هایی از استان تهران به صورت گسترده پخش شده‌اند و اگر در تقسیمات رعایت مسائل امنیتی، پراکندگی جمعیت، صنایع، فاصله این شهر‌ها با یکدیگر و مسئله فاصله اجتماعی شهر‌ها درنظر گرفته نشود مطمئنا با مشکل مواجه می‌شویم. 

 آصفری تاکید کرد: برای تقسیم تهران به دو استان یا بیشتر نباید عجله نکرد و باید تصمیم معقولانه‌ای گرفت و بایستی به انتقال پایتخت از مرکز تهران توجه شود؛ موضوعی که در گذشته از زمان قبل از انقلاب در دستورکار سازمان‌های بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کشور بوده و باید پایتخت از تهران انتقال پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس افزود: وقتی استان تهران شرقی را تشکیل می‌دهیم نباید مرکزیت آن غرب تهران شود لذا بایستی همه این موارد درنظر گرفته شود تا تصمیمی گرفته شود که بتواند کمکی برای توسعه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل داخل شهری و کمک به خدمات‌رسانی استان تهران شود تا دچار مشکل نشویم.

وی تصریح کرد: معتقدم تقسیم استان تهران به دو استان ضمن اینکه واجب است یک نیاز جدی است، اما باید با حساب و کتاب و برنامه‌ریزی دقیق این موضوع دنبال شود تا مشکل از این بیشتر نشود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس اظهار کرد: ایده‌های مختلفی برای تقسیم تهران وجود دارد مثلا دماوند به همراه چند شهر دیگر به‌عنوان یک استان درنظر گرفته شود و بعضا گفته می‌شود رباط کریم و شهریار با هم لحاظ شود که اولا استان شدن این‌ها به این صورت نباشد که از شهر‌های استان‌های دیگر بگیرند و به استان تهران ملحق کنند، چون برای استان‌های همجوار تهران مشکل ایجاد می‌کند بنابراین باید از ظرفیت استان تهران برای تقسیم‌بندی استفاده شود.

وی تاکید کرد: نمی‌توان بر تهران بدون ری سرمایه‌گذاری کرد و مقام معظم رهبری در خصوص ری فرمایشی داشتند مبنی براینکه ری قبله تهران است لذا بایستی در حوزه ری طوری اقدام نکینم که آسیبی ایجاد شود، چون قدمت ری بسیار زیاد است.

آصفری گفت: باید مسائل اجتماعی، فرهنگی، دینی، اقتصادی و سیاسی در تقسیم استان تهران لحاظ شود.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس بیان کرد: تقسیم تهران در دستورکار کمیسیون‌های زیربنایی دولت است و منتظر هستیم که ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد. دولت باید لایحه تقسیم استان تهران را به مجلس بفرستد تا مجلس نظر خود را اعلام کند البته بعید است به مجلس یازدهم برسد. 

طرح انتزاع ری از تهران بیش از ۱۰ سال است که مطرح است، اما به نظر می‌رسد این جدایی راه به جایی نمی‌برد.

علی خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفته است: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم شهرستان ری که به شیوه‌های مختلف نسبت به انعکاس آن به مجمع نمایندگان استان تهران اقدام کرده‌اند، موضوع تقسیم شهرری در جریان تفکیک استان تهران است.

علی خضریان

وی در ادامه این تصمیم را برخلاف حفظ هویت تاریخی شهرری دانست و افزود: مجمع نمایندگان استان تهران نیز مخالفت خود را نسبت به این تصمیم ابراز داشته و معتقد است این موضوع آسیب جدی به هویت این منطقه به عنوان قبله تهران خواهد زد.

با توجه به اینکه عمر مجلس یازدهم رو به اتمام است قطع‌به‌یقین لایحه دولت برای تقسیم تهران به بخش شرقی و غربی به این مجلس نمی‌رسد، اما رسیدن این لایحه به مجلس دوازدهم هم حتمی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مگه آلمانه خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون بیشتر از این تحمل مهاجر افغانی رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینا هنوز تو تعطیلی پنجشنبه و شنبش اختلاف نظر دارن تهران شرق و غربی پیشکششون خخخخ طرحاشون در حد طرح و تیتر پر کردن همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
لعنت به آغا محمد خان قاجار که تهران رو پایتخت کرد
لعنت به فتحعلی شاه بی عرضه که با ۳۰۰ زن موقتش جمعیت اولیه تهران و اصیل های بومی اولیه رو درست کرد
لعنت به کسانی که این روند رو ادامه دادن

پایتخت همه کشورهای جهان یا کنار رود بزرگ بوده یا کنار ساحل دریا

تهران جزء کدومشه؟
با انتقال تهران به سواحل جنوب و مکران هم امنیت و توسعه رو به اونجا ببرید هم صادرات و واردات رو ده برابر و ارزان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیریت یکپارچه و نظم و انضباط شهری فراهم نیست ،و از حجم و فشار تراکم مردم در تنگنا اند ،،،از درصد رضایتمندی شهروندان مطلعید،،،از نبود جانمایی های شهری مردم در مضیقه اند ،،،پس مالیات مردم در کجا صرف میشود،،،،
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
چند تا سوال؛ اول شهر ری از تهران هم اصالت بیشتری داره ، اونوقت بره زیر نظر ورامین؟!
دوم ورودی و خروجی های هر روزه مردم به تهران قطع میشه با این کار؟!
سوم الان خیلی ها هستن که در یک منطقه زندگی می کنند و در منطقه دیگری مغازه و کارخانه و ... دارند ، یعنی برای کارهای اداری هر کدام باید با یک استانداری و ... سرو کله بزنند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کدوم نابغه ای شهرری رو که قدمت و اصالت چند هزارساله داره میبره زیر مجموعه ورامین میکنه؟؟/ کی قراره سود کنه که باز همه چیز رو به گند داره میکشه؟؟ شهرهای دیگه رو آباد کنید . شهرستان تهران الان 90درصد مهاجر داره. شهر بی دروپیکر و با صد جور فرهنگ
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۵:۵۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کی گفته شهرری میره زیر نظر ورامین . شهرری جزء استان تهران می ماند و شهرستانهای قرچک پیشوا پاکدشت می روند زیر نظر ورامین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تقسیم کردن ایران طهران دردیووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو دوا نمیکنههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا میدونه چ نقشه ها واسه مردم ایران دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
گرونییییییییییییییییییییییییییییی رو سر مردم برطرف کنید نا طهران رو تقسیم کنید خدا میدونه چ نقشه ها واسه مردم داریننننننننننننننننننننننننننننننننننن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دختر خوشگله خرس گندم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۰۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسیار عالی دختر خوشگله خرس گندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مناطق ۲۰ گانه شهر تهران بشه یک استان و پایتخت کشور ،
فیروز کوه و دماوند و بومهن رودهن بشن یه استان.،
ری و ورامین و پاکدشت و ملارد و اسلامشهر و شهریار و ... بشه یه استان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
چقدر جای خالی خرد و مطالعه در اینگونه تصمیم گیری ها حس میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ کار این آقایون با مطالعه و عاقبت سنجی نیست. آدم یاد دیوار برلین می افته. از فردا تفاوت فاحش قیمتهای املاک در هر بخش تقسیم شده را شاهد خواهیم بود. مثلا تهران در بخش شمیرانات و بالاشهر میشه دژ مستحکم آقایون و خواص جامعه ،که برای ورود به آن باید بقیه مردم شهرستانها ویزا و روادید بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی خوب میشه به نفع مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بخاطر سیاست های غلط از ابتدا ی انقلاب تا کنون در مورد تقسیم ساختار زندگی جمعیتی و اشتغال در مرکز و عدم تمرکز در دیگراستانهای کشور این معضل بوجود آمده است‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
این تصمیم های آشفته و ناامیدکننده از کجا میاد؟!
در اوج ترافیک، آلودگی هوا، ناهنجاریهای اجتماعی و کمبود خدمات اجتماعی و درمانی که گریبانگیر شهرها شده، ناگهان سیاست افزایش جمعیت کلید می خوره، سپس افزایش محدوده طرح ترافیک و افزایش جریمه های ورود به طرح ترافیک و اکنون تقسیم تهران به دو استان. چرا پولهایی که برای اجرای این تصمیم های اشتباه هزینه می کنید، برای راه کار اساسی که کوچ وارونه مردم به شهرها و روستاهای کم جمعیت است هزینه نمی کنید؟
چرا از تهران تمرکز زدایی نمی کنید؟
چرا در تهران ایرانمال و بیمارستانهای بزرگ می سازید؟
آیا از روی عمد یا به اشتباه کشور را درگیر بحرانهای جمعیتی و اب و هوایی می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تهران رابه استان شرقی و غربی و جنوبی تقسیم بندی می کنند تاشمال تهران باآب هوای خوب وپاکش بماند برای یک عده خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه هدف کم کردن قیمت مسکن هستش که باید بگم زهی خیال باطل .فقط بدبخت میشن ساکنین ورامین و شهریار و کلا حاشیه های تهران چون اسم استان بیاد روش قیمت مسکن در اون مناطق بیشتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه باید برن سراغ بانک‌ها که کمر به نابودی زندگی مردم بستن و تا تونستن بجای کمک به تولید با خرید ملک و املاک احتکار کردن و دست مردم رو هم کوتاه هیشکی هم انگار نمیتونه جمعشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در راستای تجزیه آینده س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ان شاءالله در راستای تجزیه آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
13:47
در راستای تجزیه امریکا؟؟؟؟ با تجزیه کردن تهران؟؟؟؟؟ سکوت بهتر از گفتن کلام ناشیانه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون برای یه عده جایگاه و پست و منصب کم آوردین
کاشان با فاصله ی ۲۰۰ کیلومتری و وسعت عظیم الان چندین ساله میخاد از اصفهان جدا بشه نمیگذارن اونوقت پایتخت زرتی جدا بشه
Germany
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
شهرداری تهران آقای شهردار اسفند 1402 قبض عوارض نوسازی و ساختمان ها را توزیع کردید با این تبلیغ که تا پایان اسفند پرداخت کنید در قرعه کشی
100 جایزه 100 میلیون تومانی و 100 جایزه 50 میلیون تومانی و غیره .... شرکت داده میشوید الان 15 اردیبهشت است از قرعه کشی در سایت شهرداری خبری نیست فقط دست بگیر دارید سال بعد مردم گول نمیخورند و پرداخت نمیکنند ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
چونکه رشته تحصیلی ام نیست بخودم اجازه نمیدهم که نظری دهم فقط باید خیلی خیلی کار کارشناسی بشه در رسانه به مذاکره و بحث موافق و مخالف گذاشته شود مزایا و معایب طرح قبل از اجرا برای مردم روشن شده باشد به اندازه کافی کار کارشناسی و مورد بحث قرار گرفته شود در غیر اینصورت سوژه ای برای موج سواری کانالهای معاند میشه و بنفع خودشان ازش بهره برداری خواهند کرد
Germany
مسعود
۱۱:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون برای نسل جدید آقا زاده ها پست مقام لازم است با تقسیم تهران چند استاندار و فرماندار و شهردار جدید ایجاد میشود این ها معاون و کارمند میخواهند و غیره ...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عجب ! می‌خواهند تهران را پاره کنند !!
Iran (Islamic Republic of)
د
۱۱:۰۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
می دانم ولی نگویم بهتر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خوبیش اینه که قیمت ملک در پایتخت بیشتر هم میشه با این طرح ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
پایتخت رو به سواحل مکران انتقال بدین

هم امنیت و پیشرفت اونجا برقرار میشه هم سریعترین و راحت ترین و ارزانترین راه برای صادرات و واردات مهیا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
پایتخت باید جایی باشه که از مناطق مختلف کشور دسترسی داشته باشه
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید بودجه رو در سایر استان ها خرج کنید
چون پول اونجاست امکانات اونجاست همه میان تهران با استان جدید و ... همش خودمون. و گول زدنه
فرض بگیرین جنگ بشه
دشمن هم فقط تهران رو بزنه ۶۰ درصد کشور رو فلج کرده
وقتی همه ادارات و امکانات رو یک جا تجمیع کنید همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بجای تهران شرقی اسمش را بذارید استان دماوند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ اثری ندارد فقط هزینه دارد . کدام احم .... این طرح ها را می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفا یه پایتخت جدید احداث کنین. وسطهای کشور زمین آزاد کم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
آفتابه لگن هفت دست شام وناهار هیچی، یکسری مدیر کل و استاندار و غیر اضافه میشه که مطمنا افراد شایسته سالار با ژن خوب سیستم میخواهد در لینجا ها اصافه میشه و باری بر دوش ملت بیشتر ، یک باری از دوس مردم بردارید نه با خدم و حشم بیشتر بار بگذارید ، کارکرد دوایر دولتی بهتر و بهره وری را بالا ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تقسیم استان ها خیلی خوب . کم کردن تعداد نمایندگان مجلس خیلی خوبه . مالیات از سرمایه خیلی خوب
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
نمایندگان مجلس 20 نفرشان زیادی هستند و فقط شاغل هر استان یک نماینده داشته باشد کفایت می کند فقط بودجه نابود می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما اگر واقعا میخوایید کاری انجام بدهید که خرابکاری نشود اولا تمام خودرو ها و اتوبوسها و موتورسیکلت های تهران را برقی کنید تکنولوژی آن هم کاملا موجود است ثانیا وزارتخانه ها و سازمانهای اقتصادی را به استانها و مراکز فعالیت اصلی آنها منتقل کنید یا در یکی از استانهای مجاور مستقر کنید و تهران فقط پایتخت سیاسی باشد اوضاع خیلی بهتر خواهد شد علت پیچیده شدند وضعیت تهران اینست که کلیه مراکز صنعتی و سیاسی و نظامی و اقتصادی در یک محدوده کوچک تجمیع شده اند بایستی با برنامه ریزی اصولی در مناطق مختلف کشور پراکنده بشوند .
Iran (Islamic Republic of)
شیراز پایتخت
۰۹:۴۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تنها کلان شهر بدون آلودگی شیراز !ان را پایتخت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدانکنه. اونوقت شیراز هم آلوده و خراب بشه؟!
Germany
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اين پايتخت پر از دود گازوئيل معتاد اراذل اوباش دزد ها محتكران دلالان گستاخ و بي خاصيت را تخته كنيد و ان به جاي مناسب منتقل كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دهات شما چطوره؟ میگم منتقل کنن اونجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایا بجز تهران در دنیا کلان شهر نداریم که بجای حل کردن علمی شلوغی تهران دارید پایتخت یه کشور رو چندتیکه میکنید؟!!
خدا را شکر کشورهای دیگه از روشهای عالی شما استفاده نمیکنن?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تجربه گذشته میگه به هرچی دست زدید که بهتر شه خراب تر شد ،،،شهر غرق در بی نظمی و بی انضباطی که دامن شهروندانش رو گرفته و آلودگی کثیفی را به آن اضافه شده با مالیات شهروند زیباسازی و مرمت و احیای ده یا پانزده سال قبل شده و به حال خود رها ست از حفظ و نگهداریش دیگه خبری نیست ، و بازخوردش هم شده افسردگی ، بی اعصابی و احساس ناامنی ووو از کمبودهای رفاهی ،،،آیا نظر و رضایت مردمی که مالیات میدهند تا کنون کسی جویا شده است ،،،یا نه با فرمان خودتان حرکت میکنید،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما ترحیح می دهیم زیرمجوعه تهران باشیم تا شهریار.
خواهشن این طرح را بزارید کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما مردم دماوند ترجیح می‌دهیم زیر مجموعه تهران بمانیم تا ورامین.
قدمت دماوند کجا و ورامین کجا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جدایی ساوه و زرندیه از مرکزی و الحاق به تهران جنوبی به مرکزیت شهریار بهترین راهکاره....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
این چرت و پرت ها چیه با این کار هیچ دردی دوا نمیشه

شما همیشه کاراتون مزم هردمه
اون قسمتش خیلی جالب بود مرکزیت ورامین به عنوان تهران شرقی آخه تا پردیس و دماوند هستن جای داغونی مثل ورامین خنده داره
اونجا بهتره پایتخت افغانستان بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
پایتخت افغانستان رو گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون جمعیت ش زیاده میخوان تقسیم ش کنننننن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
این تقسیم یوقت تورم زا نباشه و هزینه نزاره دست دولت مثل افزایش حقوق کارگرا !!!
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس مهندس بهداشت محیط
۰۸:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بشترین مشکل تهران بزرگ جنوب تهران به سمت استان قم و مرکزی
زرند و ساوه میباشد دز سال ۲۰۰۰ میلادی تهران به عنوان استان مرکزی به پایتخت تهران تبدیل شد هنوز هم تبعات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ،...بایستی نیاز سنجی نطر سنجی وکارشناسی همه امور مورد مطالعه شود آسیب شناسی وتبعات سیاسی... انجام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دیگه همچیمون درس شد فقط تقسیم کردن طهران مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
فقط تقسیم کردن تهران مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
نمی خواهد تهران راتقسیم کنید مترو کرج وشهرهای واسلامشهر روقطع کنید تا صبح ها شاهد هجوم میلیونی ساکنان این مناطق برای کار به تهران نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خودت هم از شهرستان رفتی آنجا باید از پایه درست بشه کار تو کل مملکت تقسیم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تهران رو تقسیم نکنید یکپارچگی سیاسی اون که فعلا مهمترین نمادوشاخص حمایت نظام درکشوره ازشکل می افته وعظمت حضورش از بین میره حالا خوددانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید ۵ قسمت بشه دماوند و فیروزکوه و شمیرانات هم باید جدا بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه امکانات و رفاهیات رو توی تهران تقسیم کردید بعد گله میکنید چرا تهران شلوغه
از استان های دیگه برای اشتغال میان تهران
یه طوری میگین شهریار و ورامین پایتخت دوم این شهرها حاشیه نشین در برابر استان ها هم حساب نمیشن
از کلان شهر استان های دیگه خجالت بکشید
چرا همه استان ها باید کار کنند زحمت بکشند پولش رو بریزن پایتخت که این حاشیه شهر ها رو بکنه پایتخت
بی عدالتی در این مملکت موج میزنه
با این کار وضع بسیار بدتر خواهد شد در واقع تهران بزرگتر می شود و برای رسیدن به مرکزیت آن باید کیلومترها درون شهر و با ترافیک رانندگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اتفاقا خوبه اما تحت نظارت مستقیم دولت باشه.انشاالله.
آخرین اخبار