بهترین نکته ها برای داشتن سفری بی‌خطر
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در طول تابستان سفرها می توانند خطرات بسیاری داشته باشند اما اگر با این خطرات آشنا باشید و همه را به خوبی کنترل نمایید می توانید سفری خوب داشته باشید.

خطراتی که در فصل گرم سال شما را تهدید می‌کنند

با گرم شدن هوا تمایل به خروج از خانه و تفریح کردن​ افزایش می‌یابد. هرچند که بهترین زمان گذران اوقات فراغت اعضای خانواده و دوستان در کنار یکدیگر است، اما لذت بردن از هوای گرم سال خطراتی را نیز در پی دارد که چشمپوشی از آنها می‌تواند عواقب سنگینی در پی داشته باشد. در اینجا به برخی از خطرات فصل گرما که باید از آن آگاهی داشت، پرداخته می‌شود.

هلاک شدن در گرما

گرمازدگی بارزترین خطری است که در فصل گرما افراد را تهدید می‌کند. حضور در محیط‌های باز و انجام فعالیت‌های گوناگون سطح دمای بدن را بشدت بالا می‌برد که اگر این تغییر دما سریع و بدون انجام تدابیر ایمنی صورت گیرد می‌تواند سلامتی انسان را در خطر قرار دهد. با بالا رفتن دمای بدن، تعریق زیاد و کم شدن آب بدن، گرفتگی عضلات، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب اتفاق می‌افتد که می‌تواند به گرمازدگی منجر شود و در موارد خیلی شدید، عارضه‌ای به نام سکته گرمایی را ایجاد کند. گرمازدگی و سکته گرمایی حتی می‌تواند به مرگ منجر شود، پس بهتر است با رعایت نکات ایمنی و سلامتی دمای بدن را پایین آورد و از بروز چنین خطراتی جلوگیری کرد.

کپک​های مزاحم

در بسیاری از نقاط در فصل گرما رطوبت هوا بالا می‌رود که احتمال رشد کپک‌ها را افزایش می‌دهد. کپک برای سلامتی خطرناک است و می‌تواند باعث تحریک چشم، بینی و گلو، سرفه، تنگی نفس و دیگر واکنش‌های آلرژیک شود. کپک در موارد شدید می‌تواند بیماری‌هایی چون آسم و عفونت‌های تنفسی را ایجاد کند. در طول سفر باید در انتخاب اقامتگاه نهایت دقت صورت گیرد و از ماندن در اتاق‌هایی که کپک وجود دارد و خوابیدن در آن خودداری کرد.

سوختگی با سطوح فلزی

بیشتر افراد آگاهی دارند که سطوح فلزی در گرما و تابش آفتاب، داغ می‌شوند، اما عده کمی به خطر سوختگی با این سطوح توجه می‌کنند. براساس تحقیقاتی که در دانشگاه تگزاس صورت گرفته است، سطوح فلزی تحت گرما و تابش می‌تواند به دمای 200 درجه فارنهایت برسد که برای جوشاندن آب تقریبا کافی است. هنگام بازی کودکان در پارک‌ها و محیط‌های باز باید نهایت مراقبت از آنها صورت گیرد تا در معرض سوختگی با سطوح فلزی قرار نگیرند.

حیوانات و گیاهان سمی

نیمه اول سال فصل بلوغ بسیاری از گیاهان و حیوانات است. ممکن است برخی از این جانداران برای بازدیدکنندگان بی‌ضرر باشد، اما بیشتر گیاهان و حیوانات می‌توانند خطرآفرین باشند. در این خصوص باید به کودکان آموزش داده شود تا هر گیاه یا گلی را که می‌بینند، لمس نکنند و نخورند. حیوانات و حشرات سمی می‌توانند خطرناک‌تر باشند. خطر گزیدگی حشرات و دیگر حیوانات سمی برای کودکان و سالخوردگان می‌تواند عواقب سخت‌تری در پی داشته باشد.

ناسازگاری ازن

در فصل گرما میزان ازن در سطح زمین به بالاترین حد ممکن می‌رسد. ازن از واکنش دود خودروها و دیگر ماشین‌های خدماتی با نور خورشید ایجاد می‌شود. مناطق شهری برای افراد سالخورده، کودکان و بیماران تنفسی خطرآفرین است. بالا رفتن دما به همراه سطح ازن بالا باعث ایجاد سوزش در حلق و بینی و تنگی نفس شود.

آلودگی استخر

برخلاف تصور بیشتر افراد، غرق‌شدن تنها خطر استخرهای شنا نیست. هرچند که کلر بیشتر میکروب‌ها را می‌کشد، اما همچنان بیماری‌های متعددی وجود دارد که با شنا کردن در استخرهای عمومی می‌تواند ایجاد شود. بلعیدن آب استخر، تنفس بخار آلوده به میکروب یا حتی ساده‌ترین تماس با سطوحی که ممکن است آلوده باشند، می‌تواند بیماریزا باشد. انگل میکروسکوپی، ژیاردیا، ویروس نورو و از همه خطرناک‌تر باکتری شیگِلا که ایجاد اسهال، تب و گرفتگی معده می‌کند، در استخرهای آلوده یافت می‌شوند. پس بهتر است پیش از ورود به هر استخری از میزان سلامت آب و محیط آن اطمینان حاصل کنید.

آتش زیرخاکستر

در مناطق گرم و خشکی چون کشور ما، در طول فصل گرما امکان ایجاد آتش سوزی بسیار بالا می‌رود. بهتر است در طول سفر و گردش‌های برون‌شهری تمامی تدابیر امنیتی به کار گرفته شود. هنگام ترک محل پیک‌نیک باید از خاموش شدن آتش مطمئن شد. بهتر است آتش را در منقل و مکان‌های امن روشن کرد. سیگار مشتعل یا نیمه‌خاموش نیز یکی دیگر از عوامل آتش‌سوزی در بسیاری از موارد بوده است که بهتر است بدان توجه شود.

قلب​های بیمار

با افزایش گرما، عروق خونی گشاد می‌شود و قلب سریع‌تر می‌تپد. بهتر است افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی دارند و دارو مصرف می‌کنند، از پرداختن به فعالیت‌های بیرونی و تفریحات سنگین جدا خودداری کنند.