بي عدالتي آشکار و محض و ظلم در حق همه ماست.انتظار مي رفت بعد از اين همه سال اعمال سهميه و شاهد معضلات و مشکلات اون بودن اين سهميه ها بالاخره با روي کار اومدن دولت تدبير و اميد برداشته بشند و حالا در کمال حيرت نه تنها اين سهميه ها کم نميشوند بلکه افزايش هم پيدا مي کنند.آيا اين مصداق تدبير و اميد هست؟ آيا شاهد نا اميدي اي نيستيد که در پزشکان جوان با اين طرحهاي کارشناسي نشده ايجاد شده
با سلام.نمیدونم حتما دکتر ضیایی سالهای قبل از ظرفیت دستیاری خبر نداشتند.عزیزان در باشگاه خبرنگاران.به اطلاعتان میرساند که اینها با این سهمیه ها 50 % سهمیه آزاد رو کم کردند .این ظلم به دانشجویان با استعداد هستش.و به خاطر اینکار اینها الان خیلی از عزیزان پزشک تصمیم بر ترک وطن کرده اند.که این به صلاح مملکت نیست...
من هر جور محاسبه میکنم و جدول ظرفیتا رو میبینم و با پارسال مقایسه میکنم نه تنها افزایشی نمیبینم بلکه کاهش هم داره و بسیار هم کاهش داره.... با اعدادو ارقام بازی نکنید لطفا بگید چه جوری حساب میکنید که افزایش میبینید؟
1) آیا بازهم با این افزایش- از 10 درصد سالانه به 30 درصد در امسال - سهم واقعی داوطلبان آزاد از کل ظرفیت هم نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش خواهد یافت؟؟ و شیب افزایش ظرفیت آزاد 3برابر شده است؟؟
2) سهم پذیرش داوطلبان سهمیه ای در آزمون امسال چند درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است؟ آمارهای دفترچه که تا این لحظه نشان می دهد که ظرفیت کل حتی 10 درصد هم افزایش نیافته ! البته شاید ظرفیت داوطلب آزاد بدلیل برداشتن سهمیه مازاد محروم و توزیع آن بین داوطلبان آزاد و سایر سهمیه افزایش می یابد ! اما سهم ظرفیت آزاد از سهمیه کل -در حالی که امسال بدلیل افزایش سهم سهمیه محروم از کل ظرفیت- حداقل 20-30 درصدنسبت به سال قبل کاسته شده و به 50 درصد کل ظرفیت تقلیل یافته است !!
باید این نکته درنظر داشت که با این افزایش بازهم سهم داوطلبان آزاد از سهمیه کل کمتر از 50 درصد خواهد بود!! هرگونه افزایش در ظرفیت آزاد با افزایش ظرفیت کل خواهد بود که نهایتا سهمیه ها هم به همان اندازه دچار افزایش خواهند شد. زیرا:
ظرفیت کل=50 درصد به داوطلب آزاد+30 درصد به سهمیه محروم+ 20 درصد به سهمیه ایثارگران اختصاص می یابد.
با سلام. اگر اين 30% مناطق محروم كه فرموديد مازاد بود با عدالت منافاتي نداشت حال انكه شما يك سوم ظرفيت ازاد را كاهش داده به سهميه اختصاص داده ايد. كه اين عين بي عدالتي است و باعث ياس و نا اميدي نخبگاني شده كه ماهها و بلكه سالها براي رسيدن به رشته شان زخمت كشيده اند.با اينكار عملا نمره ازمون بي اثر مي شود چه بسا كسي با رتبه هاي خيلي بد همتراز كساني مي شوند كه زحمت بيشتر كشيده اند و اين اگر عين بي عدالتي نيست پس چيست.؟؟؟؟؟
من تصور می کنم امسال سال عجیبی از نظر قبولی برای عده ای ( سهمیه های محرومین و ایثارگر )و عدم قبولی برای عده ای دیگر ( افراد بدون سهمیه ) خواهد شد. تا دیروز بحث عمده تخصیص سی درصد از ظرفیت کل به مناطق محروم بود. در واقع وزارت خانه با این تدبیر در تلاش است که سی درصد از جمعیت قبولی که همیشه برای دو سال تعهد طرح داشتند اکنون دوازده سال زیر بار این تعهد بروند بدون اینکه این ارگان مجبور به هزینه ی بیشتری برای نگه داری پزشک در آن منطقه محروم باشد. این یعنی اولا سی درصد قبولی واقعی ( بنا بر قوانین هر ساله ) از حقوق خواندن تخصص در رشته شهر متناسب با رتبه شان محروم می شوند و در ثانی آن عده ی جایگزین یوغ دوازده ساله ی وزارت را به گردن خواهند آویخت. که معامله ای پر ضرر برای هر دو قشر مذکور و پر نفع برای وزارت است.
به هر حال انتقاد ها به چند مطلب بود :
۱. این قانون در پاییز ۹۲ مصوب شده. یعنی زمانی که بسیاری از داوطلبین دستیاری بر اساس قوانین و ظرفیت سابق برای امتحان مجدد برنامه ریزی کرده بودند. به عنوان نمونه داوطلبی را در نظر بگیرید که به امید رشته ی بهتری یک سال از عمر خود را برای تلاش بیشتر سرمایه گزاری نموده و اکنون با رتبه ای بهتر همان رشته یا حتی عدم قبولی در همان رشته نصیبش خواهد شد. یا داوطلبی که برای رشته ی مورد نظرش با توجه به ظرفیت های قبلی جزوات سبک تر و وقت کمتری را لحاظ کرده و به رتبه ی دلخواه خود نیز دست یافته اما از رشته ی دلخواه خبری نخواهد بود.
۲. شیب تغییر ظرفیت بسیار زیاد است. اینکه در عرض یک سال رتبه های مشابه رشته های مشابهی را به همراه نداشته باشند آن هم در این ابعاد گسترده به نظر من جز اضیاع حقوق چیز دیگری شمرده نمی شود. این طرح باید در عرض چندین سال و با شیب کند تری لحاظ می شد.
***
اما مورد جدیدی که از امسال اتخاذ می شود بحث افزایش سهمیه ی ایثارگر و رزمنده و شاهد است. اگرچه همیشه این سهمیه بیست درصد بوده اما به دلیل اینکه این سهمیه جانبازی در مورد پزشکانی اعمال می شده که درصد جانبازی یکی از والدین آن ها ۵۰ درصد بوده عملا بیش از پنج-شش درصد از این بیست درصد تکمیل نمی شده. همیشه ما بقی این سهمیه به آزاد باز گردانده می شد چون به صراحت در دفترچه ها ذکر شده بود که ما بقی آن به آزاد تعلق دارد. اما امسال با تغییر این قانون به درصد جانبازی ۲۵ درصد بسیاری از افراد از مفاد این قانون بهره مند خواهند شد. و احتمالا تمام این ۲۰ درصد تکمیل می شود. نشان به این نشان که ظاهرا این جمله که ما بقی به ظرفیت آزاد باز گردانده خواهد شد از دفترچه ی دوره ی ۴۱ حذف گردیده.
***
زمانی که در اردیبهشت ۹۲ اعلام شد که بهترین زمان امتحان طبق مطالعه ای کار شناسی شده اسفند ماه خواهد بود هیچ کس باور نمی کرد که به یک باره وزارت خانه در پاسخ به یک جمع آوری امضای ۳۰۰۰ نفره (در مقابل ۱۳۰۰۰ داوطلب باقی مانده ) کج سلیقگی به خرج دهد و در فاصله ی سه چهار ماه مانده به امتحان تاریخ امتحان را ملغی نماید.
اکنون با فرسایشی شدن اعلام نتایج و فاصله ی زمانی یک ونیم ماه تا شروع بخش ها و عدم انجام انتخاب رشته تا بدین لحظه نوعی بی کفایتی در برنامه ریزی در ذهن تداعی می شود. فرصت کم برای تغییر شهر و دانشگاه و سکنی گزینی بار دیگری است که وزارت خانه کنونی بر داوطلبان دوره ی ۴۱ تحمیل نموده.
***
در پایان :
۱. اگر ظرفیت دوره ی ۴۰ را برای آزاد ۱۰۰ درصد فرض کنیم با توجه به اینکه محروم مازاد بود و ایثار گر نهایتا ۵-۶ درصد از ظرفیت را اشغال می نمود عملا این ۱۰۰ درصد حفاظت شده باقی می ماند. در دوره ی ۴۱ اگر از این ۱۰۰ درصد سی درصد محروم را کسر نماییم و با توجه به افزایش جمعیت داوطلبان خانواده های ایثارگر بر اساس قانون جدید ظرقیت ایثارگر را هم ۲۰ درصد تلقی کنیم عملا وضعیت از آنچه که تصور می کردیم عجیب تر است. این یعنی کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت ها.
۲. مستدعیست بجای درخواست تقاضای افزایش ظرفیت که قطعا در دراز مدت به ضرر همه هست بر دو چیز تاکید شود :
الف) باز گرداندن شرایط استفاده از سهمیه ی شاهد و ایثارگر به وضعیت قبلی
ب) ایجاد شیب کندتر در اجرای قانون سهمیه های محروم
با سلام. اگر اين 30% مناطق محروم كه فرموديد مازاد بود با عدالت منافاتي نداشت حال انكه شما يك سوم ظرفيت ازاد را كاهش داده به سهميه اختصاص داده ايد. كه اين عين بي عدالتي است و باعث ياس و نا اميدي نخبگاني شده كه ماهها و بلكه سالها براي رسيدن به رشته شان زخمت كشيده اند.با اينكار عملا نمره ازمون بي اثر مي شود چه بسا كسي با رتبه هاي خيلي بد همتراز كساني مي شوند كه زحمت بيشتر كشيده اند و اين اگر عين بي عدالتي نيست پس چيست.؟؟؟؟؟
با سلام . درست هست که باید نیروی متخصص جهت خدمت در مناطق محروم تربیت بشود ولی نباید این کار به قیمت کاهش ظرفیت آزاد و پایمال کردن حق داوطلبان دیگر انجام شود . اجرای این قانون به صورت مازاد میتواند قابل قبول باشد ولی اجرای آن به صورت جزئی از ظرفیت کل بی عدالتی محض میباشد ...
متاسفانه ایشان خلط مبحث می نمایند. امسال ظرفیت تا حدودی مشابه سال قبل می باشد ولی 30% به مناطق محروم و 20% از این ظرفیت به سهمیه رزمندگان و جانبازان و ایثارگران و که عملا برای افراد بدون سهمیه 50% باقیمانده است که نصف میزان سال قبل می باشد که به روشنی بی عدالتیست.
این راهکار بیشتر از روی ندانم کاری و عدم کار کارشناسی و خالی نبودن عریضه است ولی مطمئنا این کار هم به ضرر مناطق محروم و هم پزشکان نخبه می باشد. چه بسا بسیاری از افرادی را دیده ام که به امید اینکه قوانین را می توانند دور بزنند یا پارتی بازی کنند از این سهمیه استفاده می کنند. آیا این افراد که رتبه ی علمی پایین تری دارند و بعضا امید به پارتی بازی دارند گرهی از مشکلات مناطق محروم باز خواهند کرد؟ و در این میان به چه کسانی ظلم می شود؟ قضاوت را به وجدان مردم می سپارم
2) سهم پذیرش داوطلبان سهمیه ای در آزمون امسال چند درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است؟ آمارهای دفترچه که تا این لحظه نشان می دهد که ظرفیت کل حتی 10 درصد هم افزایش نیافته ! البته شاید ظرفیت داوطلب آزاد بدلیل برداشتن سهمیه مازاد محروم و توزیع آن بین داوطلبان آزاد و سایر سهمیه افزایش می یابد ! اما سهم ظرفیت آزاد از سهمیه کل -در حالی که امسال بدلیل افزایش سهم سهمیه محروم از کل ظرفیت- حداقل 20-30 درصدنسبت به سال قبل کاسته شده و به 50 درصد کل ظرفیت تقلیل یافته است !!
باید این نکته درنظر داشت که با این افزایش بازهم سهم داوطلبان آزاد از سهمیه کل کمتر از 50 درصد خواهد بود!! هرگونه افزایش در ظرفیت آزاد با افزایش ظرفیت کل خواهد بود که نهایتا سهمیه ها هم به همان اندازه دچار افزایش خواهند شد. زیرا:
ظرفیت کل=50 درصد به داوطلب آزاد+30 درصد به سهمیه محروم+ 20 درصد به سهمیه ایثارگران اختصاص می یابد.
به هر حال انتقاد ها به چند مطلب بود :
۱. این قانون در پاییز ۹۲ مصوب شده. یعنی زمانی که بسیاری از داوطلبین دستیاری بر اساس قوانین و ظرفیت سابق برای امتحان مجدد برنامه ریزی کرده بودند. به عنوان نمونه داوطلبی را در نظر بگیرید که به امید رشته ی بهتری یک سال از عمر خود را برای تلاش بیشتر سرمایه گزاری نموده و اکنون با رتبه ای بهتر همان رشته یا حتی عدم قبولی در همان رشته نصیبش خواهد شد. یا داوطلبی که برای رشته ی مورد نظرش با توجه به ظرفیت های قبلی جزوات سبک تر و وقت کمتری را لحاظ کرده و به رتبه ی دلخواه خود نیز دست یافته اما از رشته ی دلخواه خبری نخواهد بود.
۲. شیب تغییر ظرفیت بسیار زیاد است. اینکه در عرض یک سال رتبه های مشابه رشته های مشابهی را به همراه نداشته باشند آن هم در این ابعاد گسترده به نظر من جز اضیاع حقوق چیز دیگری شمرده نمی شود. این طرح باید در عرض چندین سال و با شیب کند تری لحاظ می شد.
***
اما مورد جدیدی که از امسال اتخاذ می شود بحث افزایش سهمیه ی ایثارگر و رزمنده و شاهد است. اگرچه همیشه این سهمیه بیست درصد بوده اما به دلیل اینکه این سهمیه جانبازی در مورد پزشکانی اعمال می شده که درصد جانبازی یکی از والدین آن ها ۵۰ درصد بوده عملا بیش از پنج-شش درصد از این بیست درصد تکمیل نمی شده. همیشه ما بقی این سهمیه به آزاد باز گردانده می شد چون به صراحت در دفترچه ها ذکر شده بود که ما بقی آن به آزاد تعلق دارد. اما امسال با تغییر این قانون به درصد جانبازی ۲۵ درصد بسیاری از افراد از مفاد این قانون بهره مند خواهند شد. و احتمالا تمام این ۲۰ درصد تکمیل می شود. نشان به این نشان که ظاهرا این جمله که ما بقی به ظرفیت آزاد باز گردانده خواهد شد از دفترچه ی دوره ی ۴۱ حذف گردیده.
***
زمانی که در اردیبهشت ۹۲ اعلام شد که بهترین زمان امتحان طبق مطالعه ای کار شناسی شده اسفند ماه خواهد بود هیچ کس باور نمی کرد که به یک باره وزارت خانه در پاسخ به یک جمع آوری امضای ۳۰۰۰ نفره (در مقابل ۱۳۰۰۰ داوطلب باقی مانده ) کج سلیقگی به خرج دهد و در فاصله ی سه چهار ماه مانده به امتحان تاریخ امتحان را ملغی نماید.
اکنون با فرسایشی شدن اعلام نتایج و فاصله ی زمانی یک ونیم ماه تا شروع بخش ها و عدم انجام انتخاب رشته تا بدین لحظه نوعی بی کفایتی در برنامه ریزی در ذهن تداعی می شود. فرصت کم برای تغییر شهر و دانشگاه و سکنی گزینی بار دیگری است که وزارت خانه کنونی بر داوطلبان دوره ی ۴۱ تحمیل نموده.
***
در پایان :
۱. اگر ظرفیت دوره ی ۴۰ را برای آزاد ۱۰۰ درصد فرض کنیم با توجه به اینکه محروم مازاد بود و ایثار گر نهایتا ۵-۶ درصد از ظرفیت را اشغال می نمود عملا این ۱۰۰ درصد حفاظت شده باقی می ماند. در دوره ی ۴۱ اگر از این ۱۰۰ درصد سی درصد محروم را کسر نماییم و با توجه به افزایش جمعیت داوطلبان خانواده های ایثارگر بر اساس قانون جدید ظرقیت ایثارگر را هم ۲۰ درصد تلقی کنیم عملا وضعیت از آنچه که تصور می کردیم عجیب تر است. این یعنی کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت ها.
۲. مستدعیست بجای درخواست تقاضای افزایش ظرفیت که قطعا در دراز مدت به ضرر همه هست بر دو چیز تاکید شود :
الف) باز گرداندن شرایط استفاده از سهمیه ی شاهد و ایثارگر به وضعیت قبلی
ب) ایجاد شیب کندتر در اجرای قانون سهمیه های محروم
و من الله توفیق و علیه التکلان
امسال ظرفیت ها نه تنها افزایش نیافت بلکه نسبت به پارسال کاهش هم داشته ایم خواهشمندم اخبار اشتباه و بدون تحقیق روی سایت قرار ندهید.
این راهکار بیشتر از روی ندانم کاری و عدم کار کارشناسی و خالی نبودن عریضه است ولی مطمئنا این کار هم به ضرر مناطق محروم و هم پزشکان نخبه می باشد. چه بسا بسیاری از افرادی را دیده ام که به امید اینکه قوانین را می توانند دور بزنند یا پارتی بازی کنند از این سهمیه استفاده می کنند. آیا این افراد که رتبه ی علمی پایین تری دارند و بعضا امید به پارتی بازی دارند گرهی از مشکلات مناطق محروم باز خواهند کرد؟ و در این میان به چه کسانی ظلم می شود؟ قضاوت را به وجدان مردم می سپارم