ضمن عرض سلام خدمت همکاران محترم باید به عرض برسانم ازاین جشنها و سخنرانی ها در حالیکه وضعیت اسفناکی که در جامعه مهندسی در جریان است متعجب می شوم وزیر سابق و معاونت های آنان در عرض این پنج سال ونیم که در مسند کار بودند چه کار کردند اینجانب در زمان آنها بازرس یکی از نظام مهندسی استانها بودم قریب چند جلد تخلفات نظام مهندسی استان را به وزراتخانه بردم بارها با مدیر دفتر تشکلها صحبت کردم دریغ از یک اقدام مثبت از طرف این مجموعه .در بحث اصلاح امور هم فقط اکتفا به تهیه یک آیین نامه کنترل ساختمان شد که آن هم نتوانستند عملیاتی کنند .در بحث منافع متعارض هم فقط دونفر را پروانه شان باطل کردنذ.آیا این است خروجی پنج سال نیم یک وزراتخانه ؟
مهندس خوشدل مفیدی معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران: شرح جزئیات تفاهم نامه شهرداری و نظام مهندسی تهران در خصوص پیاده سازی مجری ذیصلاح در کلیه پروژه های ساختمانی
ناشناس
۱۰:۳۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
وقتی کار نظارت و اجرا برای اشخاص حقیقی ( مهندسان ناظر و مجری) کم شود ، مجبور هستن با تاسیس شرکت نظارت حقوقی یا مجری حقوقی یا آزمایشگاه خاک ، کار بیشتری بگیرند چون ظرفیت اشتغال شرکت ها و تعداد کار همزمانی که شرکت ها میتوانند بگیرند بیشتر است
اگر مهندسان بازنشسته و مهندسانی که کارمند دولت هستن و تمام بودجه این مملکت را به اسم اضافه کاری و پاداش و عیدی و حق ماموریت و بن ... بلعیدند از دریافت کار نظارت و اجرا و آزمایشگاه ساختمان منع شوند فرصت کاری برای صدها هزار مهندس بیکار فراهم میشود .
وقتی سازمان نظام مهندسی موظف به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اعضای هیات مدیره شرکت های مجری حقوقی و نظارت حقوقی و آزمایشگاه های خاک شود ، هیچ مهندسی حاضر نمیشود به خاطر ۵ میلیون تومان پروانه اشتغال خود را به این شرکت ها بفروشد
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
درود بر همکاران محترم
جهت ارتقا پایه شرکت مجری،به همکاری مهندسین محترم در تمامی رشته ها و پایه ها
باتشکر.
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
باید تابلو الکترونیکی ورود و خروج مهندسان مجری و ناظر سرساختمان نصب شود
به علت کم شدن کار ساختمانی برای مهندسان ، متاسفانه تعداد شرکت های مجری حقوقی و نظارت حقوقی و آزمایشگاه بسیار زیاد شده تا بتوانند کار بیشتری بگیرند و درآمد بیشتری کسب کنند و همین عامل باعث شده که برخی شرکت ها مجبور شدند تخفیفات خارج از تعرفه به مالکان بدهند و کسب و کار سایر شرکت ها را خراب کردند .
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
باید سامانه اینترنتی ایجاد شود که مالکان زمین بتوانند آزمایشگاه خاک و مجری و طراح را انلاین انتخاب کرده و به شکل اینترنتی حق الزحمه مهندسان و شرکتها را پرداخت کنند .
انتخاب بازرسان و اعضای شورای انتظامی بدون دخالت هیات مدیره نظام مهندسی انجام شود
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
کارمندان دولت ، مهندسان شاغل در دفتر فنی حوزه علمیه و دفتر فنی سازمان اوقاف و امور خیریه ، دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی ، دفتر فنی کمیته امداد و... نباید در ترکیب هیات مدیره شرکت های خدمات آزمایشگاهی و شرکت های مجری حقوقی و نظارت حقوقی قرار گیرند چون شاغل تمام وقت در شرکت نیستند .
مهندس برقی که از اداره مخابرات تهران ( توسعه زیرساخت) برجی ۹ میلیون تومن حقوق میگیرد اصلا نیازی به ۵۰۰ هزار تومن حق نظارت نظام مهندسی ندارد ولی این ۵۰۰ هزار تومن برای یک مهندس بیکار که منبع درآمدش تنها نظارت نظام مهندسی است بسیار مفید و موثر است .
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
بطور کلی مسئولیت بازرس به عهده شهرداری است و بعد نظام مهندسی اما از عدم اتحاد بین مهندسین استفاده کردن و تمام مسئولیت بدوش مهندسین افتاده
در حال حاضر انتخاب اعضای کمیته های تخصصی نظام مهندسی با پارتی بازی و رابطه بازی توسط هیات مدیره نظام مهندسی انجام میشود مثلا کمیته ایمنی ، کمیته رفاه ، کمیته پدافند غیرعامل ...
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
نظام سرمایه داری در ایران حاکم شده و شخص بساز و بفروش به راحتی میتواند یک مهندس ناظر را بخرد و بفروشد . متاسفانه مهندس ناظر ، اختیارات زیادی ندارد
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
آن اینکه دوره کارآموزی که از اصول اصلی و لازمه دریافت پروانه اشتغال است توجه ویژهای مینمود و از صوری کاری آن جلوگیری میکرد و فرعیات را کنار میزد و یا حداقل ترتیبی اتخاذ مینمود که فرع جای اصل را نگیرد. درست مثل نظام پزشکی که فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی به مدت معلوم (18 ماه ) بصورت انترن دوره کاروزی میگذرانند و در طی دورههای کارورزی عملکردشان مورد ارزیابی مدون و مرتب قرار میگیرد سپس اجازه افتتاح مطب برایشان داده میشود .
اما در خصوص آمار شرکتکنندگان در آزمون ورود به حرفه مهندسی ، بهتر میبود جناب حسینی مشخص میکردند چند درصد از شرکت کنندگان، مردودین آزمون دوره قبل میباشند ؟ و درصد قبولین دوره قبل چقدر بوده است ؟ اگر درصد قبولیهای آزمون قبلی را با 8 درصد شرکتکنندگان جدید اضافه شده بر آمار مقایسه کنیم مشخص خواهد شد که در هر دورۀ آزمون بالاجبار با افزایش آمار مواجه خواهیم شد و این موضوع دلیل نارضایتیهای بیشمار جامعه مهندسی و رضایمندی برگزارکنندگان آزمون را بهوضوح نشان خواهد داد.
ضمناً بهتر میبود مشخص میکردند تا چه زمانی میخواهیم بر خلاف تبصره 3 ماده 11 آئیننامه اجرائی قانون ، آزمون را در مورد رشتههائی
که با فراوانی نیرو مواجه هستیم برگزار کنیم ؟ در تبصره 3 ماده 11 اشاره بر رعایت تناسب نیاز جامعه شده است آیا تصمیم بر رعایت قانون است یا نه شرط کافی بودن در رشتهها نیاز جامعه ملاک نبوده و تأمین کافی بودن منافع افراد دخیل در آزمون موردنظر میباشد ؟
جناب حسینی در ادامه صحبتهایشان در مورد اینکه « سؤالات شخصیسازی شده است، یادآور میشود: با تنوع سازی که در نوع طراحی سؤالات ایجاد شده امکان تقلب را به صفر رساندهایم. آزمون بهصورت جزوه باز برگزار میشود چون هدف ما از برگزاری آزمون، سنجش صلاحیت مهندسان است نه حفظیات آنها؛ چون مهندس باید استنتاج کرده و قرار نیست مقررات ساختوساز را حفظ کند.» اول اینکه با شخصیسازی امکان تقلب را به صفر رساندن و بر این امر افتخار کردن بزرگترین اهانت به جامعه مهندسی کشور است چرا که ما 146 هزار نفر مهندس را متخلف قلمداد میکنیم .
امید این مطالب به زبانهای خارجی ترجمه نشود تا در صدور خدمات مهندسی ما را با مشکل مواجه سازد و اما در خصوص حفظ کردن مباحث باید عرض شود این هم بهگونهای حفظ کردن است بخصوص در مورد آزمون نظارت و اجرا حتی طراحی ، با این تفاوت که بجای حفظ کردن کل مطلب، کلمات کلیدی را حفظ میکنند که مربوط به کدام مبحث میباشد تا سریع به سراغ فهرست مطالب مبحث موردنظر رفته و جواب سوال را پیدا کنند .
با اینکار صلاحیت تخصصی مهندسان سنجش نمیشود بلکه سرعت عمل پیدا کردن جواب سؤالات اشخاص مورد سنجش قرار میگیرد و مطلب زیادی به معلومات و تجربه آنها نمیافزاید. و این همان مشکل و معضلی است که قبلاً به آن اشاره شد . صلاحیت مهندسین در کارگاهها پایهگذاری میشود و در اثر تکرار روزانه بصورت ملکه در ذهنشان نقش میبندد و مهندسینی تربیت میشود که موجب کسب آبرو به کشور و جامعه مهندسی میشود و زمانیکه صحبت از صدور خدمات مهندسی پیش آید دیگر دست و دلمان نمیلرزد .
✳️ حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان در هاله ای از ابهام... ✳️
✅ در تیر ماه سال ۱۳۹۶ شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان بعد از گذشت قریب به ۱۸ سال مجددا تشکیل شد...
✅ مطابق ماده ۱۱۷ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان بنا به پیشنهادات واصله از نظام مهندسی و شورای فنی استانها در شورای مار الذکر مورد بررسی قرار می گیرد...
✔️ از آنجا که اطمینان داریم... تا امروز هیچ نوع پیشنهادی پیرامون مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان از سوی نظام مهندسی استانها به شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ارسال نشده است... تصمیم گرفتیم... با ارائه برخی محاسبات از طریق معکوس به نتیجه ای منطبق با میزان مطلوب حق الزحمه خدمات مهندسی برسیم...
✅ حداقل هزینه برای یک زندگی ساده:
✔️ اجاره ماهانه یک آپارتمان کوچک در مناطق متوسط شهرها:
۲.۰۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه تحصیل یک کودک دبستانی در یک مدرسه غیر انتفاعی معمولی به همراه سرویس و سایر موارد:
۱.۲۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه های ماهانه مرتبط با ایاب و ذهاب یا استهلاک و معاوصه یک خودروی تولید داخل:
۶۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه دو بار تناول غذا در یک رستوران معمولی به همراه خانواده:
۴۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه خرید لباس و کیف و کفش به صورت ماهانه :
۵۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه بابت یک سفر سالیانه ساده در داخل کشور:
۴۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه غذای یک خانواده ۳ نفره در ماه:
۱.۲۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه اعیاد، جشنها، مراسمات :
۳۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه مربوط به پزشک و دندان پزشک به صورت روتین و عادی:
۳۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه مربوط به خرید یا تعویض فقط یکی از لوازم منزل به عنوان نمونه یک تلویزیون معمولی:
۷۰۰.۰۰۰
✔️ سایر هزینه ها:
۵۰۰.۰۰۰
✔️ جمع هزینه های ماهانه:
۸.۱۰۰.۰۰۰ تومان معادل هشتاد و یک میلیون ریال!!!
✔️ جمع هزینه های سالانه:
۱۲ × ۸۱.۰۰۰.۰۰۰ = ۹۷.۲۰۰.۰۰۰
✅ فرض می کنیم مبلغ ۹۷.۲۰۰.۰۰۰ تومان برای یک مهندس شاغل در پایه دو و فعال در بخش ارائه خدمات مهندسی منظور گردد به گونه ای که وی قادر باشد حداقل ۷.۰۰۰ متر از ۱۲.۰۰۰ متر ظرفیت اشتغال خود را در قالب ۸ کار در یکسال استفاده نماید... ( گرچه بعید به نظر می رسد...)
✔️ محاسبه حداقل بهای خدمات مهندسی در ازای ارائه خدمات کامل توسط یک مهندس پایه دو فعال در بخش ارائه خدمات مهندسی در حالتی که وی قادر باشد به صورت میانگین حداقل ۶۰ درصد از سقف ظرفیت اشتغال سالانه فعلی خود را استفاده نماید:
۹۷.۲۰۰.۰۰۰ ÷ ۷.۰۰۰ = ۱۳.۸۸۵
✅ فرض کنیم مبلغ محاسبه شده در قسمت اخیر به صورت جداگانه و کاملا مساوی به هریک از ۴ طراح و ۴ ناظر حقیقی یک ساختمان تعلق گیرد... در این حالت مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان به ازای هر متر مربع بنا برابر:
✔️ ۸×۱۳.۸۸۵= ۱۱۰.۸۴۰
تومان می شود...
بر اساس برخی مطالعات میدانی هم اکنون هزینه هر متر مربع ساخت ساختمان حداقل متری ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان است...
(۱۱۰.۱۴۰ ÷ ۲.۲۰۰.۰۰۰)×۱۰۰ = ۵.۳ ٪
✅ با مفروضات و محاسبات ارائه شده... همچنین ورود سایر مفروضات نظیر حجم و پیچیدگی ساختمان می توان نتیجه گرفت... حداقل درصد مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان از هزینه ساخت هر متربع ساختمان برابر ۵.۳ درصد است... در حالی که مطابق مبانی قیمت گذاری مصوب سال ۱۳۷۸ (جدول شماره ۱۱ مبحث دوم) این درصد در بازه ای بین ۴.۱۷ تا ۵.۲۵ در گروههای مختلف ساختمانی متغیر است...
✳️ تذکر: همواره امکان محاسبه دقیق بر پایه بانک اطلاعاتی سازمان های مهندسی ساختمان استانهای کشور توسط این سازمان ها وجود دارد... کافیست با در دست داشتن مفروضات کامل نسبت ظرفیت اشتغال اعضای حقیقی سازمان به کارهای ثبت شده اعضای حقیقی در طول همان سال مبنای تشخیص میانگین ظرفیت اشتغال صرف شده در سال تهیه مبانی قرار گیرد و حداقل حق الزحمه با توجه به مفروضات مربوط به هزینه های زندگی تعیین گردد... سپس امکان ارائه این محاسبات برای تشخیص درصد مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی از هر متر مربع هزینه ساخت ساختمان به صورت سالانه یا دوره ای در مبانی پیشنهادی درج گردد... تا اشکال موجود در مبانی فعلی (مبانی مصوب سال ۱۳۷۸) پیرامون ثابت بودن درصد مجموع حق الزحمه از هزینه های ساخت ساختمان مرتفع گردد...✳️
✅ به نظر لازم است سیستم حاکمیت فرمول محاسبه حق الزحمه (مبانی قیمت گذاری) را به گونه ای تهیه نماید که حق الزحمه مستفاد از آن امکان ایجاد و ادامه یک زندگی ساده برای یک مهندس پایه دو فعال در عرصه ارائه خدمات مهندسی... در حالی که وی فاقد هرگونه شغل دیگر باشد را فراهم نماید... علاوه بر این... لازم است در شرایط فعلی فکری اساسی در زمینه تعاریف شغلی مهندسان دارای پروانه اشتغال بالاخص آنان که فاقد هرگونه شغل رسمی دیگر هستند... اندیشیده شود...
مهندس ناظر بیکار ساختمان
۲۲:۲۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
برخوردهای دوگانه با پروژه های عمرانی دولتی و خصوصی
انتظار دوگانه و متفاوت کيفيت ھای فنی- مهندسی، اعمال کدھای فنی متفاوت و بعضا متناقض و ھمچنين تفاوت در مدیریت راھبردی طرح واجرای پروژه ھای عمرانی و غير عمرانی، متمایز کننده ترین تفاوت فنی و مهندسی صنعت ساختمان ایران با کشورھای توسعه یافته است، که خود این موضوع نيز مهمترین عامل تفاوت کيفت بخش ساختمان در پروژه ھای دولتی و غيردولتی است.
این برخورد دوگانه عامل بوجود آمدن ساختار نامتوازن و پيچيده ای به نام سازمان نظام مهندسی شده که نه تنها کمک قابل توجهی به بهبود وضعيت مهندسی صنعت ساختمان نکرده، بلکه خود منجر به بوجود آمدن پيچيدگی ھا و بی انضباطی ھای گسترده ای در این حرفه مهندسی شده است. از طرف دیگر محدودیت ھای
سيستمی (فنی، مهندسی، اداری، حقوقی و تجاری) ھر دو ساختار دولتی و خصوصی در اداره و ارائه خدمات برای پروژه ھای برون مرزی، باعث از دست دادن بزرگترین بازارھای خدمات فنی و مهندسی حتی در ھمسایگی کشور شده است.
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
تمام هشدارها و پیشنهادات و انتقادات برای اصلاح قانون نظام مهندسی داده شد و گوش های کر و چشمان نابینای اعضای کمیسیون عمران مجلس از شنیدن مشکلات جامعه مهندسی عاجز است ، در صورت عدم اصلاحات در این سازمان عریض و طویل ، این سازمان یا متلاشی و منهدم خواهد شد یا منحل میشود .
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
طرح سئوال
مبنای تعیین کیفیت یک پروژه ساختمانی چیست؟
ضمانت کیفیت در پروژههای ساختمانی چگونه تامین میشود؟
ارتقا کیفیت پروژههای ساختمانی و افزایش عمر مفید آنها چگونه محقق میشود؟
مشوق سازندگان و سرمایهگذاران ساختمانی در افزایش کیفیت پروژههای خود چیست؟
پشتوانههای قانونی حمایت از بهرهبرداران و مصرفکنندگان در قوانین کشور چگونه تعریف شده است؟
بالا بردن استانداردهای تولید مصالح ساختمانی از چه طریق محقق میگردد؟
روشهای صنعتی چگونه میتوانند جایگزین شیوههای سنتی ساخت شوند؟
مبنای تعیین قیمت پروژههای ساختمانی چیست؟
مبنای تعیین قیمت دو پروژه همجوار در یک منطقه شهری چیست؟
خریدار و فروشنده پروژههای ساختمانی در چه شرایطی میتوانند با آسودگی خیال معامله کنند؟
کنترل و تنظیم قیمت بازار در صنعت ساختمان چگونه محقق میشود؟
چه میزان از ارزش یک پروژه به موقعیت محلی و چه میزان به کیفیت طرح و اجرا آن مربوط است؟
تحقق بازار رقابتی در صنعت ساختمان مبتنی برکیفیتهای مهندسی چگونه تعریف میشود؟
کیفیت تضمین شده خریدار و سود تضمین شده سازندگان ساختمانی چگونه محقق میشود؟
مشاغل حرفه ای (Professional)
و غيرحرفهای (Professional-Un)
در دنيا از تعاریف و جایگاه اجتماعی و حقوقی متفاوتی برخوردارند. مشاغل حرفه ای بر پایه چهار اصل تخصص، تعهد، مسئوليت پذیری و خودمختاری شکل میگيرند که متخصصان این بخش ھا بر اساس قدرت تشخيص و قضاوت خود وظيفه تامين امنيت جانی و مالی افراد جامعه را به جای آنان بر عهده دارند.
جایگاه مشاغل حرفه ای در اجتماع به ميزانی است که مهر و امضای حرفه مندان به اندازه قاضی، رسميت حقوقی و اجتماعی دارد. افرادی نظير معماران، مهندسان، پزشکان، معلمان و حقوقدانان جزو مشاغل حرفه ای محسوب میشوند و کليه مشاغل خارج از این دایره،مشاغل غيرحرفه ای به حساب میآیند. به ھمين دليل نيز مدیریت و اعتباربخشی به این شأن و منزلت اجتماعی که ناشی از اعتماد جامعه به این افراد است، نياز به قانون خاص و شکل دھی سازمان ھایی دارد که از این اعتماد اجتماعی پاسداری و حفاظت کنند.
شکل دھی سازمان ھایی که فعاليت حرفه ای حرفه مندان را بر اساس قانون و در تخصص ھای مختلف مدیریت و نظارت کنند منظور نهایی است بطوری که این سازمان ھا به عنوان یک سيستم متعادل بين تقاضای جامعه برای دریافت خدمات حرفه ای حرفه مندان از یک سو و دریافت حق الزحمه متناسب توسط آنان از سوی دیگر عمل میکنند. طبق معيارھای جهانی تحقق دو ھد ِف فوق اساس و ماھيت شکل گيری تمامی سازمان ھای حرفه ای-صنفی را شامل میشود.
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
الان برخی افراد بی تخصص با خرید یا اجاره کردن پروانه اشتغال مهندسان ، اقدام به تاسیس شرکت های ازمایشگاه خاک یا شرکت های مجری حقوقی و نظارت حقوقی میکنند و اگر پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اعضای هیات مدیره توسط شرکت اجباری شود و اعضای موظف به حضور تمام وقت در شرکت باشند امضافروشی متوقف میشود .
ناشناس
۰۲:۳۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
❓آیا بعد از تغییر ساختار مدیریت وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان... رویکرد کلی این وزارت خانه نیز تغییر نموده است؟؟؟
❓آیا دستور العمل ها... شیوه نامه ها و بخشنامه های ابلاغی قبلی همچنان معتبر شناخته می شوند؟؟؟
❓آیا وزارت راه و شهرسازی همچنان در پی حذف روش دو نقشه ای است؟؟؟
تعرفه ها را هم آنها پایین می آورند.
جهت ارتقا پایه شرکت مجری،به همکاری مهندسین محترم در تمامی رشته ها و پایه ها
باتشکر
جهت ارتقا پایه شرکت مجری،به همکاری مهندسین محترم در تمامی رشته ها و پایه ها
باتشکر.
‼️‼️حقوق های نجومی برای فعالیت های پاره وقت درسازمان نطام مهندسی
اما در خصوص آمار شرکتکنندگان در آزمون ورود به حرفه مهندسی ، بهتر میبود جناب حسینی مشخص میکردند چند درصد از شرکت کنندگان، مردودین آزمون دوره قبل میباشند ؟ و درصد قبولین دوره قبل چقدر بوده است ؟ اگر درصد قبولیهای آزمون قبلی را با 8 درصد شرکتکنندگان جدید اضافه شده بر آمار مقایسه کنیم مشخص خواهد شد که در هر دورۀ آزمون بالاجبار با افزایش آمار مواجه خواهیم شد و این موضوع دلیل نارضایتیهای بیشمار جامعه مهندسی و رضایمندی برگزارکنندگان آزمون را بهوضوح نشان خواهد داد.
ضمناً بهتر میبود مشخص میکردند تا چه زمانی میخواهیم بر خلاف تبصره 3 ماده 11 آئیننامه اجرائی قانون ، آزمون را در مورد رشتههائی
که با فراوانی نیرو مواجه هستیم برگزار کنیم ؟ در تبصره 3 ماده 11 اشاره بر رعایت تناسب نیاز جامعه شده است آیا تصمیم بر رعایت قانون است یا نه شرط کافی بودن در رشتهها نیاز جامعه ملاک نبوده و تأمین کافی بودن منافع افراد دخیل در آزمون موردنظر میباشد ؟
جناب حسینی در ادامه صحبتهایشان در مورد اینکه « سؤالات شخصیسازی شده است، یادآور میشود: با تنوع سازی که در نوع طراحی سؤالات ایجاد شده امکان تقلب را به صفر رساندهایم. آزمون بهصورت جزوه باز برگزار میشود چون هدف ما از برگزاری آزمون، سنجش صلاحیت مهندسان است نه حفظیات آنها؛ چون مهندس باید استنتاج کرده و قرار نیست مقررات ساختوساز را حفظ کند.» اول اینکه با شخصیسازی امکان تقلب را به صفر رساندن و بر این امر افتخار کردن بزرگترین اهانت به جامعه مهندسی کشور است چرا که ما 146 هزار نفر مهندس را متخلف قلمداد میکنیم .
امید این مطالب به زبانهای خارجی ترجمه نشود تا در صدور خدمات مهندسی ما را با مشکل مواجه سازد و اما در خصوص حفظ کردن مباحث باید عرض شود این هم بهگونهای حفظ کردن است بخصوص در مورد آزمون نظارت و اجرا حتی طراحی ، با این تفاوت که بجای حفظ کردن کل مطلب، کلمات کلیدی را حفظ میکنند که مربوط به کدام مبحث میباشد تا سریع به سراغ فهرست مطالب مبحث موردنظر رفته و جواب سوال را پیدا کنند .
با اینکار صلاحیت تخصصی مهندسان سنجش نمیشود بلکه سرعت عمل پیدا کردن جواب سؤالات اشخاص مورد سنجش قرار میگیرد و مطلب زیادی به معلومات و تجربه آنها نمیافزاید. و این همان مشکل و معضلی است که قبلاً به آن اشاره شد . صلاحیت مهندسین در کارگاهها پایهگذاری میشود و در اثر تکرار روزانه بصورت ملکه در ذهنشان نقش میبندد و مهندسینی تربیت میشود که موجب کسب آبرو به کشور و جامعه مهندسی میشود و زمانیکه صحبت از صدور خدمات مهندسی پیش آید دیگر دست و دلمان نمیلرزد .
✅ در تیر ماه سال ۱۳۹۶ شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان بعد از گذشت قریب به ۱۸ سال مجددا تشکیل شد...
✅ مطابق ماده ۱۱۷ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان بنا به پیشنهادات واصله از نظام مهندسی و شورای فنی استانها در شورای مار الذکر مورد بررسی قرار می گیرد...
✔️ از آنجا که اطمینان داریم... تا امروز هیچ نوع پیشنهادی پیرامون مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان از سوی نظام مهندسی استانها به شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ارسال نشده است... تصمیم گرفتیم... با ارائه برخی محاسبات از طریق معکوس به نتیجه ای منطبق با میزان مطلوب حق الزحمه خدمات مهندسی برسیم...
✅ حداقل هزینه برای یک زندگی ساده:
✔️ اجاره ماهانه یک آپارتمان کوچک در مناطق متوسط شهرها:
۲.۰۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه تحصیل یک کودک دبستانی در یک مدرسه غیر انتفاعی معمولی به همراه سرویس و سایر موارد:
۱.۲۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه های ماهانه مرتبط با ایاب و ذهاب یا استهلاک و معاوصه یک خودروی تولید داخل:
۶۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه دو بار تناول غذا در یک رستوران معمولی به همراه خانواده:
۴۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه خرید لباس و کیف و کفش به صورت ماهانه :
۵۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه بابت یک سفر سالیانه ساده در داخل کشور:
۴۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه غذای یک خانواده ۳ نفره در ماه:
۱.۲۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه اعیاد، جشنها، مراسمات :
۳۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه مربوط به پزشک و دندان پزشک به صورت روتین و عادی:
۳۰۰.۰۰۰
✔️ هزینه ماهانه مربوط به خرید یا تعویض فقط یکی از لوازم منزل به عنوان نمونه یک تلویزیون معمولی:
۷۰۰.۰۰۰
✔️ سایر هزینه ها:
۵۰۰.۰۰۰
✔️ جمع هزینه های ماهانه:
۸.۱۰۰.۰۰۰ تومان معادل هشتاد و یک میلیون ریال!!!
✔️ جمع هزینه های سالانه:
۱۲ × ۸۱.۰۰۰.۰۰۰ = ۹۷.۲۰۰.۰۰۰
✅ فرض می کنیم مبلغ ۹۷.۲۰۰.۰۰۰ تومان برای یک مهندس شاغل در پایه دو و فعال در بخش ارائه خدمات مهندسی منظور گردد به گونه ای که وی قادر باشد حداقل ۷.۰۰۰ متر از ۱۲.۰۰۰ متر ظرفیت اشتغال خود را در قالب ۸ کار در یکسال استفاده نماید... ( گرچه بعید به نظر می رسد...)
✔️ محاسبه حداقل بهای خدمات مهندسی در ازای ارائه خدمات کامل توسط یک مهندس پایه دو فعال در بخش ارائه خدمات مهندسی در حالتی که وی قادر باشد به صورت میانگین حداقل ۶۰ درصد از سقف ظرفیت اشتغال سالانه فعلی خود را استفاده نماید:
۹۷.۲۰۰.۰۰۰ ÷ ۷.۰۰۰ = ۱۳.۸۸۵
✅ فرض کنیم مبلغ محاسبه شده در قسمت اخیر به صورت جداگانه و کاملا مساوی به هریک از ۴ طراح و ۴ ناظر حقیقی یک ساختمان تعلق گیرد... در این حالت مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان به ازای هر متر مربع بنا برابر:
✔️ ۸×۱۳.۸۸۵= ۱۱۰.۸۴۰
تومان می شود...
بر اساس برخی مطالعات میدانی هم اکنون هزینه هر متر مربع ساخت ساختمان حداقل متری ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان است...
(۱۱۰.۱۴۰ ÷ ۲.۲۰۰.۰۰۰)×۱۰۰ = ۵.۳ ٪
✅ با مفروضات و محاسبات ارائه شده... همچنین ورود سایر مفروضات نظیر حجم و پیچیدگی ساختمان می توان نتیجه گرفت... حداقل درصد مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان از هزینه ساخت هر متربع ساختمان برابر ۵.۳ درصد است... در حالی که مطابق مبانی قیمت گذاری مصوب سال ۱۳۷۸ (جدول شماره ۱۱ مبحث دوم) این درصد در بازه ای بین ۴.۱۷ تا ۵.۲۵ در گروههای مختلف ساختمانی متغیر است...
✳️ تذکر: همواره امکان محاسبه دقیق بر پایه بانک اطلاعاتی سازمان های مهندسی ساختمان استانهای کشور توسط این سازمان ها وجود دارد... کافیست با در دست داشتن مفروضات کامل نسبت ظرفیت اشتغال اعضای حقیقی سازمان به کارهای ثبت شده اعضای حقیقی در طول همان سال مبنای تشخیص میانگین ظرفیت اشتغال صرف شده در سال تهیه مبانی قرار گیرد و حداقل حق الزحمه با توجه به مفروضات مربوط به هزینه های زندگی تعیین گردد... سپس امکان ارائه این محاسبات برای تشخیص درصد مجموع حق الزحمه خدمات مهندسی از هر متر مربع هزینه ساخت ساختمان به صورت سالانه یا دوره ای در مبانی پیشنهادی درج گردد... تا اشکال موجود در مبانی فعلی (مبانی مصوب سال ۱۳۷۸) پیرامون ثابت بودن درصد مجموع حق الزحمه از هزینه های ساخت ساختمان مرتفع گردد...✳️
✅ به نظر لازم است سیستم حاکمیت فرمول محاسبه حق الزحمه (مبانی قیمت گذاری) را به گونه ای تهیه نماید که حق الزحمه مستفاد از آن امکان ایجاد و ادامه یک زندگی ساده برای یک مهندس پایه دو فعال در عرصه ارائه خدمات مهندسی... در حالی که وی فاقد هرگونه شغل دیگر باشد را فراهم نماید... علاوه بر این... لازم است در شرایط فعلی فکری اساسی در زمینه تعاریف شغلی مهندسان دارای پروانه اشتغال بالاخص آنان که فاقد هرگونه شغل رسمی دیگر هستند... اندیشیده شود...
انتظار دوگانه و متفاوت کيفيت ھای فنی- مهندسی، اعمال کدھای فنی متفاوت و بعضا متناقض و ھمچنين تفاوت در مدیریت راھبردی طرح واجرای پروژه ھای عمرانی و غير عمرانی، متمایز کننده ترین تفاوت فنی و مهندسی صنعت ساختمان ایران با کشورھای توسعه یافته است، که خود این موضوع نيز مهمترین عامل تفاوت کيفت بخش ساختمان در پروژه ھای دولتی و غيردولتی است.
این برخورد دوگانه عامل بوجود آمدن ساختار نامتوازن و پيچيده ای به نام سازمان نظام مهندسی شده که نه تنها کمک قابل توجهی به بهبود وضعيت مهندسی صنعت ساختمان نکرده، بلکه خود منجر به بوجود آمدن پيچيدگی ھا و بی انضباطی ھای گسترده ای در این حرفه مهندسی شده است. از طرف دیگر محدودیت ھای
سيستمی (فنی، مهندسی، اداری، حقوقی و تجاری) ھر دو ساختار دولتی و خصوصی در اداره و ارائه خدمات برای پروژه ھای برون مرزی، باعث از دست دادن بزرگترین بازارھای خدمات فنی و مهندسی حتی در ھمسایگی کشور شده است.
مبنای تعیین کیفیت یک پروژه ساختمانی چیست؟
ضمانت کیفیت در پروژههای ساختمانی چگونه تامین میشود؟
ارتقا کیفیت پروژههای ساختمانی و افزایش عمر مفید آنها چگونه محقق میشود؟
مشوق سازندگان و سرمایهگذاران ساختمانی در افزایش کیفیت پروژههای خود چیست؟
پشتوانههای قانونی حمایت از بهرهبرداران و مصرفکنندگان در قوانین کشور چگونه تعریف شده است؟
بالا بردن استانداردهای تولید مصالح ساختمانی از چه طریق محقق میگردد؟
روشهای صنعتی چگونه میتوانند جایگزین شیوههای سنتی ساخت شوند؟
مبنای تعیین قیمت پروژههای ساختمانی چیست؟
مبنای تعیین قیمت دو پروژه همجوار در یک منطقه شهری چیست؟
خریدار و فروشنده پروژههای ساختمانی در چه شرایطی میتوانند با آسودگی خیال معامله کنند؟
کنترل و تنظیم قیمت بازار در صنعت ساختمان چگونه محقق میشود؟
چه میزان از ارزش یک پروژه به موقعیت محلی و چه میزان به کیفیت طرح و اجرا آن مربوط است؟
تحقق بازار رقابتی در صنعت ساختمان مبتنی برکیفیتهای مهندسی چگونه تعریف میشود؟
کیفیت تضمین شده خریدار و سود تضمین شده سازندگان ساختمانی چگونه محقق میشود؟
مشاغل حرفه ای (Professional)
و غيرحرفهای (Professional-Un)
در دنيا از تعاریف و جایگاه اجتماعی و حقوقی متفاوتی برخوردارند. مشاغل حرفه ای بر پایه چهار اصل تخصص، تعهد، مسئوليت پذیری و خودمختاری شکل میگيرند که متخصصان این بخش ھا بر اساس قدرت تشخيص و قضاوت خود وظيفه تامين امنيت جانی و مالی افراد جامعه را به جای آنان بر عهده دارند.
جایگاه مشاغل حرفه ای در اجتماع به ميزانی است که مهر و امضای حرفه مندان به اندازه قاضی، رسميت حقوقی و اجتماعی دارد. افرادی نظير معماران، مهندسان، پزشکان، معلمان و حقوقدانان جزو مشاغل حرفه ای محسوب میشوند و کليه مشاغل خارج از این دایره،مشاغل غيرحرفه ای به حساب میآیند. به ھمين دليل نيز مدیریت و اعتباربخشی به این شأن و منزلت اجتماعی که ناشی از اعتماد جامعه به این افراد است، نياز به قانون خاص و شکل دھی سازمان ھایی دارد که از این اعتماد اجتماعی پاسداری و حفاظت کنند.
شکل دھی سازمان ھایی که فعاليت حرفه ای حرفه مندان را بر اساس قانون و در تخصص ھای مختلف مدیریت و نظارت کنند منظور نهایی است بطوری که این سازمان ھا به عنوان یک سيستم متعادل بين تقاضای جامعه برای دریافت خدمات حرفه ای حرفه مندان از یک سو و دریافت حق الزحمه متناسب توسط آنان از سوی دیگر عمل میکنند. طبق معيارھای جهانی تحقق دو ھد ِف فوق اساس و ماھيت شکل گيری تمامی سازمان ھای حرفه ای-صنفی را شامل میشود.
❓آیا دستور العمل ها... شیوه نامه ها و بخشنامه های ابلاغی قبلی همچنان معتبر شناخته می شوند؟؟؟
❓آیا وزارت راه و شهرسازی همچنان در پی حذف روش دو نقشه ای است؟؟؟