طبق بند 2-5-2 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان وظیفه ناظر انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و محاسبات فني ضميمه آن قید گردیده و با توجه به این بند و همچنین بند 2-5- 5 مقررات ملی ساختمان که عنوان شده ناظر نمي تواند مجري تمام يا بخشي از ساختمان تحت نظارت خود باشد مشخصه که ناظر سازنده پروژه نیست که بخواهد نسبت به عمر پروژه تضمین بدهد لذا باید بعد از دریافت پایان کار بهره برداری وظیفه ناظر هم تمام شده تلقی بشه .
همین مساله حتی برای مناطق مختلف یک کلان شهر هم ممکنه باشه. چون سازنده ای که سرمایه زیاد داره و در منطقه ای مثل سجاد یا هفت تیر میسازه، پول مهندس براش چیزی نیست و در نتیجه ممکنه تخلف خودش رو انجام بده و مهندس رو با پیشنهاد مالی راضی کنه یا نهایتا مدام تعویض ناظر انجام بده، بر عکس مناطق ضعیف که به خاطر تعرفه ای که براشون سنگینه فقط مجوز ساخت بگیرن و در نهایت بدون اطلاع به مهندس و بدون اخذ پایانکار بهره برداری کنن تا درگیر پرداخت هزینه مهندسین نشن
عمر مفید ساختمان ارتباطی به ناظر ندارد ناظر که سازنده ساختمان نیست هیچ جای قانون گفته نشده که ناظر باید پاسخگوی عمر مفید ساختمان باشد این یک برداشت کاملا اشتباه است که بجای سازنده ناظر را مسؤل میدانند
طبق بند 2-5-2 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان وظیفه ناظر انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و محاسبات فني ضميمه آن قید گردیده و با توجه به این بند و همچنین بند 2-5- 5 مقررات ملی ساختمان که عنوان شده ناظر نمي تواند مجري تمام يا بخشي از ساختمان تحت نظارت خود باشد مشخصه که ناظر سازنده پروژه نیست که بخواهد نسبت به عمر پروژه تضمین بدهد لذا باید بعد از دریافت پایان کار بهره برداری وظیفه ناظر هم تمام شده تلقی بشه .
باید خرید و فروش شرکت های مجری حقوقی توسط افراد بی سواد و بی تخصص متوقف شود . وقتی یک شخص دیپلمه یا بی سواد جزو هیات مدیره این شرکت ها قرار گیرد یقیقا این شرکت و مدرک مهندسان موجود در آن را خریده . اگه قانونی تصویب بشه که شرکت ها هر ماه برای اعضای هیات مدیره خود لیست بیمه تامین اجتماعی رد کنند خرید و فروش مدرک مهندسی متوقف میشود چون صرفه اقتصادی برای خریداران شرکت نخواهد داشت .
به یک مهندس ناظر ۸۰۰۰ متر کار میدهند و یک مهندس ناظر حتی ۱ متر هم نمیتواند کار بگیرد . ظرفیت اشتغال۸۰۰۰ متر برای ناظران پایه ۳ مربوط به زمانی بود که تعداد اعضای نظام مهندسی بسیار کم و در حد هزار نفر بود ولی با افزایش تعداد اعضای نظام مهندسی به ۵۰۰ هزار نفر باید ظرفیت اشتغال ناظران به یک دهم مقدار قبلی کاهش می یافت یعنی ۸۰۰ متر
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
با سیستم ارجاع به آزمایشگاه های خاک ، کار داده شود
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
سیستم ارجاع کار مجریان و آزمایشگاه های خاک و بتن باید دوباره احیا شود برای توزیع عادلانه کار
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
وقتی یک مهندس از بیمه بازنشستگی محروم باشد مجبور است حتی پس از سن ۶۰ سال هم دوباره کار کند و پول در بیاورد ولی اگه مهندسان همگی صاحب بیمه بازنشستگی شوند به محض رسیدن به ۵۰ سال یا ۶۰ سال بازنشسته شده و مابقی عمر را به جای کار کردن به گردش و تفریح و استراحت می پردازند . چون حقوق بازنشستگی هر ماه میگیرند .
سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در قبال پروانه اشتغال نظارت که برای مهندسان صادر میکنند مسیول هستند و این حق عضویتی که هر سال از مهندسان اخذ میشود باید صرف پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مهندسان شود .
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
وقتی یک مهندس از بیمه بازنشستگی محروم باشد مجبور است حتی پس از سن ۶۰ سال هم دوباره کار کند و پول در بیاورد ولی اگه مهندسان همگی صاحب بیمه بازنشستگی شوند به محض رسیدن به ۵۰ سال یا ۶۰ سال بازنشسته شده و مابقی عمر را به جای کار کردن به گردش و تفریح و استراحت می پردازند . چون حقوق بازنشستگی هر ماه میگیرند .
واقعا جای تاسف داره که یک مهندس به سن ۶۰ سال برسه ولی حتی یک روز سابقه بیمه بازنشستگی نداشته باشه و سازمان نظام مهندسی در قبال بازنشستگی مهندسان بی تفاوت باشه .
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
چرا به یک شرکت مجری حقوقی ۵ کار همزمان میدهند ولی یک مهندس مجری ( شخص حقیقی ) حتی یک کار مجری هم نصیبش نمیشود ؟ این عدالت است ؟؟؟
دادن چند کار همزمان به مهندسان = کاهش کیفیت کار نظارت = فراهم کردن شرایط امضافروشی برای مهندسان
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
مهندسانی که فرصت نظارت بر ساخت و ساز ندارند تحت هرعنوانی ( کارخانه دار ، کاسب ، کارمند ، استاددانشگاه ، مربی سازمان فنی و حرفه ای ، معلم هنرستان و ...)باید پروانه نظارت و اجرای نظام مهندسی را ابطال کرده و به اداره راه و شهرسازی تحویل بدهند .
باید آمار دقیقی از تعداد مهندسان بیکار و چندشغله استخراج شود . میزان ظرفیت خالی مهندسان باید محاسبه شود تا ظرفیت کار نظارت و اجرا کاهش یابد .
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مهندسانی که شغل رسمی و درآمد دایمی دارند نباید پروانه اشتغال نظارت و اجرا بگیرند . پروانه نظارت و اجرا مختص مهندسان بیکار و تک شغله است .
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
اکثر مهندسان بیکار هستند و عده معدودی از مهندسان چندشغله با رانت و رابطه بازی تمام فرصت های شغلی را تصاحب کردند
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
مهندسانی که فرصت نظارت بر ساخت و ساز ندارند تحت هرعنوانی ( کارخانه دار ، کاسب ، کارمند ، استاددانشگاه ، مربی سازمان فنی و حرفه ای ، معلم هنرستان و ...)باید پروانه نظارت و اجرای نظام مهندسی را ابطال کرده و به اداره راه و شهرسازی تحویل بدهند .
اعضای کمیته مجریان واعضای کمیسیون محاسبات واعضای کمیته تخصصی عمران و اعضای کمیته نظارت مضاعف... با فراخوان عمومی و انتخابات تخصصی بین اعضای نظام مهندسی مشخص شوند نه از طریق رابطه بازی و پارتی بازی توسط هیات مدیره نظام مهندسی .
عضویت همزمان اعضای هیات مدیره نظام مهندسی در کمیته ها و کمیسیون های تخصصی سازمان ممنوع شود . طرح هر مهندس یک کار در سال در سازمان نظام مهندسی تصویب شود . ( حداکثر ۱۰۰۰ متر )
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
تعداد کار همزمان آزمایشگاه های خاک به ۵ کار در سال کاهش یابد تا هیچ آزمایشگاهی بیکار نماند .