کشورهایی مانند روسیه، یوگسلاوی و رومانی نیز در گذشته تجربیاتی مشابه ما داشتند و بخش دولتی آنها به بهانه حمایت از اشتغالزایی به حمایت از خودروسازان آنها میپرداخت، اما پس از مدتی هزینه این اشتغال آنقدر بالا رفت که دولت تصمیم گرفت سیاستهای حمایتی را متوقف کند و نمونههای خارجی وارد این کشورها شوند. پس از مدتی، برخلاف تصورات، فضای رقابتی موجب شد خودروسازی این کشورها به سمتی برود که حتی صادرات داشته باشند؛ به این ترتیب، خودروسازی این کشورها نهتنها متوقف نشد حتی بهسمت صادراتیشدن رفت و تنها تفاوت آن بود که مالکیت این شرکتها از حالت دولتی به خصوصی تغییر کرد.