مقابله با فساد در نظام مهندسی به یک عزم جهادی نیاز دارد ، البته بهترین راه برای کسب درآمد در دولت ، شناسایی و محاکمه و جریمه کردن مهندسان چندشغله امضافروش و پروانه فروش و مدرک فروش است .
بی قانونی و سومدیریت و فساد اداری و امضافروشی مهندسان در نظام مهندسی اراک به اوج خود رسیده ، مثلا مهندس مجری نظام مهندسی اراک که تعهد محضری داده شاغل تمام وقت سرساحتمان باشد ولی متاسفانه شاغل در ارگان دولتی ( سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان مرکزی ) می باشد و اصلا سرساختمان و حین بتن ریزی و آرماتوربندی حضور ندارد و این مشکل از ضعف نظارتی در شهرداری نشات میگیرد که مهندسان مجری را سرساختمان حضور و غیاب نمیکنند . این مشکل از اداره راه و شهرسازی استان مرکزی نشات میگیرد که سوابق بیمه تامین اجتماعی مجریان نظام مهندسی را هر ۶ ماه یکبار بررسی نمیکنند که همزمان با کار مجری ، در بخش خصوصی و دولتی شاغل نباشند و از جای دیگری برایشان لیست بیمه رد نشود . این مشکل از شورای انتظامی نظام مهندسی نشات میگیرد که با مهندسانی که اخلاق حرفه ای را نادیده میگیرند و امضافروشی میکنند برخورد قانونی انجام نمیدهد
حضور و غیاب کردن مهندسان ناظر و مجری سرساختمان با دستگاه Gps ، حضور و غیاب کردن اعضای دفاتر طراحی و شرکت های ازمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی با نصب حسگر اثر انگشت داخل آزمایشگاه و دفتر طراحی
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
خرید و فروش مهر و پروانه مهندسان به شدت زیاد شده چون شرکت های خدمات آزمایشگاهی صوری نظام مهندسی با مهر اجاره ای و پروانه اجاره ای مهندسان ایجاد شده
چون تعداد مهندسان پروانه دار به شدت زیاد شده ، چون نظام مهندسی هیچ خروجی ندارد و متاسفانه هیچ کدام از مهندسان پیر و قدیمی تا کنون بازنشسته نشده و از لیست دریافت کار نظام مهندسی حذف نشدند
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه به بهانه NGO بودن نظام مهندسی ، هیچ نظارتی بر روی فعالیت های این سازمان نیست و نظام مهندسی به ارث پدری برخی مهندسان فسیل و پیر تبدیل شده که تا لب گورا از امضافروشی دست برنمیدارند .
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
⭕مفهوم تعارض منافع(صرفا از منظر ارائه خدمات مهندسی)/ منشاء صوری گری !!!
✅من مینویسم چون فرد باشهامتی ندیدم که از این مطلب بگوید و بنویسد و به چالش بکشد.
اساسا فلسفه وجودی نظام مهندسی بر مبنای فساد و چندشغلگی و رانت خواری پایه گذاری شده ، اصلا چرا به یک مهندس بازنشسته، پروانه اشتغال میدهند در حالیکه هزاران مهندس جوان همین الان بیکار هستند ؟ چرا یک نفر عضو هیات مدیره و مدیرعامل و سهامدار چندین شرکت حقوقی خدمات آزمایشگاهی نظام مهندسی است ؟
اگر سازمان بازرسی کل کشور همین الان سوابق بیمه تامین اجتماعی اعضای شرکت های مجری حقوقی نظام مهندسی را کنترل کند ، مشاهده خواهد کرد اغلب این شرکت ها صوری هستند و توسط مهندسان امضافروش و چندشغله تشکیل شدند که نه تنها هیچ حضور فیزیکی سرساختمان ندارند حتی با تخفیف دادن به مالکان ، باعث تنزل شان و منزلت مهندسان مجری شدند
شهرداری باید مهندسان مجری نظام مهندسی را سرساختمان حضور و غیاب کند
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
پیام موقت
-دو دستورالعمل تعارض منافع داریم:
دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه،
دستورالعمل تعارض منافع منع تصدی سمت ارکان.
تا این لحظه شمولیت دستورالعمل تعارض منافع منع تصدی سمت ارکان به کلیه واحدهای سازمان استان سرایت نکرده است که قاعدتا در اصلاحیه باید به اینجا برسیم. کمااینکه در موردی فردی هم در مرکز تحقیقات وزارت است هم در معاونت آموزش سازمان استان. شاید از نظر آقای جمال قناعت این تعارض منافع تخلف باشد لیکن تا موضوعی تبدیل به دستورالعمل نشود خوب قابل بحث و ورود نیست.
-در دستورالعمل منع استفاده از پروانه(عکس۴ و عکس۵،۶ دستورالعمل اصلاحی) گروه تخصصی ذکر شده نه کمیسیون تخصصی. بماند که حضور توامان حتی در گروه تخصصی و وزارت جایگاهی در دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه ندارد بلکه جایگاهش در دستورالعمل منع تصدی سمت های سازمان(بجای ارکان) در آینده است.
به دلیل سومدیریت در ادارات کل راه و شهرسازی استانها و نبود نظارت دقیق بر فعالیت شرکت های حقوقی ، باعث رشد قارچ گونه این شرکت های صوری شد که با خرید یا اجاره کردن مهرمهندسان تشکیل شده
ای کاش یک دادگاه صالح وجود داشت که مدیران ادارات راه و شهرسازی و اعضای شورای انتظامی نظام مهندسی را به علت کم کاری و ضعف نظارتی و عدم اجرای قانون ، محاکمه میکرد
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
با ایجاد سامانه اینترنتی هوشمند میتوان به شکل انلاین سوابق بیمه تامین اجتماعی اعضای شرکت های مجری حقوقی را دید
موضوع : ابلاغیه تعارض منافع
✅من مینویسم چون فرد باشهامتی ندیدم که از این مطلب بگوید و بنویسد و به چالش بکشد.
قسمت چهار : تنش پشت پرده
♦️هیئت مدیره ی ۱۵ نفره وفق ماده ۸۱ آیین نامه اجرایی باید ۸ نفر به عنوان کاندیدای بازرسی به مجمع پیشنهاد بدهند.
-دو دستورالعمل تعارض منافع داریم:
دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه،
دستورالعمل تعارض منافع منع تصدی سمت ارکان.
تا این لحظه شمولیت دستورالعمل تعارض منافع منع تصدی سمت ارکان به کلیه واحدهای سازمان استان سرایت نکرده است که قاعدتا در اصلاحیه باید به اینجا برسیم. کمااینکه در موردی فردی هم در مرکز تحقیقات وزارت است هم در معاونت آموزش سازمان استان. شاید از نظر آقای جمال قناعت این تعارض منافع تخلف باشد لیکن تا موضوعی تبدیل به دستورالعمل نشود خوب قابل بحث و ورود نیست.
-در دستورالعمل منع استفاده از پروانه(عکس۴ و عکس۵،۶ دستورالعمل اصلاحی) گروه تخصصی ذکر شده نه کمیسیون تخصصی. بماند که حضور توامان حتی در گروه تخصصی و وزارت جایگاهی در دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه ندارد بلکه جایگاهش در دستورالعمل منع تصدی سمت های سازمان(بجای ارکان) در آینده است.