سلام ؛ همکاران گرامی باید به هیاتمدیره نظام مهندسی تهران تبریک گفت که با این مصوبه اخیرش ،مسولیت اجرای بیش از هفتاد درصد ساخت و ساز در سطح استان را به معماران تجربی و کاردانهای فنی واگذار کرد و نشان داد در جهت حفظ منافع ( رانت) شرکتهای مجری صوری تا کجا حاضر است حقوق مهندسان شخص حقیقی را نادیده بگیرد !!! حال سوال اصلی اینجاست اگر مسولیت اجرای صحیح ساختمان با معمار تجربی و کاردانها ست ، پس شرکت های حقوقی قرار است بابت ارایه چه خدماتی از مالک پول بگیرند؟؟!!! . با فرض انکه حداقل سرپرست کارگاه واقعی باشد ؟؟؟!!!.
سالهاست که بنده فریاد میزنم ، سازمان غیر انتفاعی نظام مهندسی تبدیل شده به یک موسسه مالی اعتباری و عده ای در ان مشغول کاسبی هستند ولی متاسفانه گوش شنوایی پیدا نمیشود!!! ، چند روز پیش با یکی از قهرمانان وثیقه چهل ملیاردی در یکی از گروهها درگیری لفظی پیدا کردم ، جالب بود که این اقا نه تنها شرمنده کاری که انجام داده نبود ، بلکه کلی هم طلبکار بود که در فلان تاریخ که او به هیاتمدیره امده ، به زعم ایشان کل دارایی سازمان تهران یک ماشین اردی بوده ، ولی بعدا به همت ایشان و دوستانشان ( البته با حمایت دستگاه نظارت عالیه) توانسته اند سازمان را بیک نهاد ثروتمند تبدیل کنند که موجودی حسابهای بانکی امروزش ، از هزار ملیارد تومن بالا تر رفته و کلی هم ملک و املاک دارد !!! شاید بعضی همکاران فکر کنندکار خوبی انجام شده ، در حالیکه اصلن اینطور نیست ، انها توجه ندارند که اینکار نه فقط غیر قانونی و مذموم است ، بلکه این تغییر ماهیت باعث شده اشتهای یک مشت دلال سود جو و فرصت طلب را تحریک کند که با صرف هزینه های چند صد ملیونی و گاهی ملیاردی خودشان را به کرسی های هیاتمدیره برسانند تا از این خوان یغما و پول حرام تا میتوانند بخورند و جیب هایشان را پر کنند!!!! ، انوقت نتیجه اش میشود وضع و حال امروز سازمان که اعضا فراموش میشوند و اقایان برای حفظ موقعیت خود حتی حاظر نیستند از ابتدایی ترین حقوق موکلان خود که تعرفه است هم دفاع کنند!!!!! ، همکاران گرامی باید بدانندتا زمانی که این پولهای حرام غصب شده در سازمان باشد ، جایگاه حرفه ای و معیشت اعضای سازمان نه تنها بهتر نمیشود ، بلکه هر دوره بدتر از دوره قبل خواهد شد ، تنها راه جلو گیری از فساد ، خارج کردن پولهای غصب شده اعضا ازحسابهای سازمان و واریز ان بحساب مهندسان و برگرداندن سازمان به ریل قانون است ، اگاه باشیم .
منظومه احداث بنا در سال ۲۰۲۰ در شهر من : سازنده کسی است که ( هر شغلی ) میتواند داشته باشد ، هدف این شخص از احداث بنا ، تامین مسکن برای جامعه نیست بلکه هدفش تزاید سرمایه اش و تبدیل ریال به یک کالای پر منفعت و بی مرگ است ، اما چون شغلش ( هر ) چیزی است و مدرکش ، ( هر ) مدرکی ، آگاهی به اهمیت طراحی در هر چهار رشته را ندارد ، برای او ( خانه ) یعنی یک پذیرایی ، سرویس ، خواب و برای او استراکچر یعنی ( آرماتورش کم باشه ) ، برای او طراحی تاسیسات برق و مکانیک معنی خاصی ندارد ، یک شوفاژ و یک کنتور ، همین ! او ارباب سرمایه است و آشنایی با او که ( کارفرمای محترم ) است ، مایه فخر و مباهات ، نظر اوست که باید اجرا شود چون انتخاب کننده تیم طراحی و نظارت بعدی ( اوست ) ، او به دنبال اهداف خود و گرفتن کره از آب است و چه چیزی برای او بهتر از خدمات صوری ، طراحی متری هزار تومن و ناظری که پروانه اش را فروخته و وظیفه اش را یک ( لیسانس ) دارد انجام میدهد ، منظومه عجیبی است و امیدوارم به زلزله گره نخورد .
به مشکلات بیمه مهندسان ساختمانی رسیدگی شود
، عدم برخورداری از مقرری بیکاری و غرامت ایام بیماری، از مشکلات اساسی بیمه مهندسان ساختمانیست. این مهندسان در دوران بحران کرونا بیش از همیشه با این مشکلات درگیر بودهاند.
متاسفانه تهیه کلیه قوانین و دستورالعملهای مهندسی از ابتدا به افرادی سپرده شده که تجربه کافی در زمینه ساخت و ساز شهری ندارند و با دید آکادمیک یا شرکت مشاور پروژه عمرانی به مسایل نگاه میکنند.
به مجریان حقیقی و حقوقی به شکل نوبتی ، کار بدهید . یعنی اول به مجری های پایه ۱ بعد مجریان پایه ۲ بعد مجریان پایه ۳ ، وقتی همه مجریان کار گرفتند دوباره از اول صف شروع کنید به دادن کار به مجریان
درسازمان سازمان نظام مهندسی بااین مقوله مهم برخورد متفاوت و سلیقه ایی است ملاحظه بفرمائید:
سال ۱۳۹۶ یکی از اعضای هیات مدیره بعنوان سرپرست شهرداری منطقه ۱۰تبریز انتصاب میشود بلافاصله ایشان توسط نظام مهندسی وزارتخانه راه وشهرسازی ازهیات مدیره برکنار وفرد علی البدل جایگزین میشود
درسال ۱۳۹۸ یکی از اعضا بعنوان سرپرست سازمان فناوری شهرداری تبریز انتصاب ولی علیرغم گذشت نزدیک به یکسال ایشان همچنان بعنوان عضو هیات مدیره درجلسات هیات مدیره شرکت وحق جلسه ماهانه را دریافت وبعنوان عضو هیات مدیره شناخته می شود وجالبتر اینکه پس از چند ماه علیرغم اعلام کتبی مصداق تعارض منافع از سوی وزارت راه وشهرسازی ، خود وزارتخانه که مسئول جایگزینی اعضای هیات مدیره است هیچ اقدامی در این خصوص بعمل نمی آورد
قربان برم خدارا
یک بام دو هوارا
یک نظام مهندسی ، یک وزارتخانه راه وشهرسازی ، دو رویه متفاوت تعارض منافع ، جالب نیست!
، عدم برخورداری از مقرری بیکاری و غرامت ایام بیماری، از مشکلات اساسی بیمه مهندسان ساختمانیست. این مهندسان در دوران بحران کرونا بیش از همیشه با این مشکلات درگیر بودهاند.
درسازمان سازمان نظام مهندسی بااین مقوله مهم برخورد متفاوت و سلیقه ایی است ملاحظه بفرمائید:
سال ۱۳۹۶ یکی از اعضای هیات مدیره بعنوان سرپرست شهرداری منطقه ۱۰تبریز انتصاب میشود بلافاصله ایشان توسط نظام مهندسی وزارتخانه راه وشهرسازی ازهیات مدیره برکنار وفرد علی البدل جایگزین میشود
درسال ۱۳۹۸ یکی از اعضا بعنوان سرپرست سازمان فناوری شهرداری تبریز انتصاب ولی علیرغم گذشت نزدیک به یکسال ایشان همچنان بعنوان عضو هیات مدیره درجلسات هیات مدیره شرکت وحق جلسه ماهانه را دریافت وبعنوان عضو هیات مدیره شناخته می شود وجالبتر اینکه پس از چند ماه علیرغم اعلام کتبی مصداق تعارض منافع از سوی وزارت راه وشهرسازی ، خود وزارتخانه که مسئول جایگزینی اعضای هیات مدیره است هیچ اقدامی در این خصوص بعمل نمی آورد
قربان برم خدارا
یک بام دو هوارا
یک نظام مهندسی ، یک وزارتخانه راه وشهرسازی ، دو رویه متفاوت تعارض منافع ، جالب نیست!