در جامعه امروزی ما کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در منزل صرف تماشای برنامههای تلویزیونی میکنند به همین دلیل باید توجه بیشتری به محتوای این برنامهها داشت.

غلامحسین عباسی روانشناس عمومی در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت:همه کودکان در سنین مختلف این برنامهها را میبینند و الگو برداری میکنند و فقط مخصوص سن پایین نیست بلکه در سنین بالا هم استفاده میکنند و خیلی نکات را میآموزند، تاثیرات منفی مانند مبارزه طلبی، خودخواهی و خشونت را دارد و به ندرت مسائلی از قبیل آموزش نکات مثبت به چشم میخورد.
این روانشناس در ادامه افزود: از بازخوردهای این برنامهها تخلیه انرژی، توهمات، برخوردهای فیزیکی است که امروزه در جامعه ما زیاد دیده میشود و این قبیل مسائل در گذشته به دلیل کمتر بودن این برنامهها، کمتر رواج داشت بعضی انیمیشنهای غربی مابین و فرهنگ کودکان نیز تطابق ندارند و در صورتی که انیمیشنهای تولید داخل با توجه به سن کودک تفکیک شده و به روز باشند میتوانند جایگزین آنها شوند و مهمتر اینکه حافظ فرهنگ ایرانی ما نیز باشند.
وی تصریح کرد: لازم است والدین، کودک را از همان سنین کودکی با فرهنگ ایرانی، سنتها و در مورد کشورش، موهبتها، قدمتهای تاریخی و فرهنگی آن آشنا کنند اگر میخواهیم عزت نفس و اعتماد به نفس کودک رشد کند، باید از کودکی شکل بگیرد و در این مسائل تقویت شود، فقط مراقبتهای فیزیکی و توجه به پوشاک و خوراک کودک مهم نیست و باید همان قدر که آنها مهم هستند، توجه به نیازهای روحی و فکری کودک نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
عباسی اظهار کرد: همه با واقعیت زندگی میکنند و اگر عکسی این قضیهزندگی بر مبنای رسانههای تصویری، دنیای غیر واقعی و مجازی قرار بگیرد که جزء لاینفک زندگی کودک است و از آن طرف چون توانایی رسیدن به آن را ندارد، هنجار و ناهنجار بوجود میآید که به تدریج جامعه را آسیب پذیر میکند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابر این اگر بخواهیم نقش اجتماعی رسانهها را دنبال کنیم باید به این موارد دقت کنیم که چه برنامه ای را برای چه کسانی و با چه هویتی میسازیم، چه هدفی را دنبال میکنیم و برای رسیدن به این هدف از چه ابزارهایی استفاده میکنیم.
انتهای پیام/