به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دستورالعمل رسیدگی به شکایات در آموزش و پرورش به منظور ایجاد فهم مشترک در زمینه رسیدگی و پاسخ گویی به شکایات به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شد.
این دستورالعمل در اجرای مصوبه 10 اردیبهشت 81 و مصوبه 26 اردیبهشت 78 شورای عالی اداری برای ارتقاء سطح پاسخ گویی دستگاههای اجرایی و تکریم ارباب رجوع در تمام واحدهای ستادی و اجرایی ایجاد شده است.
شکواییه های شفاهی باید در مجلس درج و برای بررسی به امضای شاکی برسد همچنین شکواییه های کتبی نیز همراه با نام ، امضا و نشانی شاکی باشد.
گفتنی است؛ برخورد نامناسب با ارباب رجوع ، عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع، عدم انجام وظایف به درستی ، درخواست یا دریافت رشوه ، سوء استفاده از موقعیت شغلی و امکانات دولتی بخشی از مواردی است که قابلیت رسیدگی دارند.
لازم به ذکر است ، مقام مجاز در صورتی که تشخیص دهد شکواییه از اختیارات آموزش و پرورش خارج است می تواند از پذیرش شکایات خودداری کند.
به همین اساس رسیدگی به شکایات به ترتیب شامل فرآیند زیر است:
الف-بررسی اولیه توسط بالاترین مقام واحد؛
ب- دستور مقامات مجاز واحد رسیدگی کننده؛
ج- ثبت در سامانه الکترونیکی؛
د- اختصاص شماره پرونده و یا کد رهگیری؛
هـ- طبقهبندی شکایات بر اساس نوع شکایات
و- بررسی تکمیلی بر اساس ادله و مستندات؛
ز- بررسی و تطبیق موضوع شکایت با ضوابط و مقررات جاری؛
ح- تهیه گزارش؛
ط- مکاتبه و اقدام لازم جهت اتخاذ تصمیمات قانونی
ی- معرفی شخص یا اشخاص خاطی در صورت لزوم به مراجع ذیصلاح ؛
ک- ارسال پاسخ به شاکی در صورت لزوم
ل- بایگانی کلیه مستندات در سیستم نرمافزاری پاسخگویی به شکایت
گفتنی است، پیشنهادها و راهکارهای مندرج در گزارش باید صریح ، روشن و دارای پیشنهادهای قانونی و قابل اجرا، منطبق با اصول و قواعد علمی و قوانین و مقررات جاری کشور و مستند به نظریه حوزههای تخصصی مربوط در صورت لزوم باشد.
به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، این دستورالعمل در 30 ماده و 13 تبصره تهیه و تنظیم و به ادارات آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده است و در سایت آموزش و پرورش نیز موجود است که خانوادهها میتوانند از آن مطلع شوند.