پیشرفت رشته‌های علوم پایه در گرو تعامل دو وزارت بهداشت و علوم
دهپور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: وضعیت علوم پایه در برخی موارد بحرانی به نظر می رسد و باید از مسئولان بخواهیم که با در نظر داشتن اهمیت رشته های علوم پایه و خدمات این قشر دانشگاهی، استقلال این رشته را جدی بگیرند.

دهپور عامل نجات علوم پایه از وضعیت فعلی را در گرو حمایت فکری سیاستگذاران وزارت بهداشت دانست و گفت: وظایف آموزشی رشته‌های این حوزه در حال حاضر کمرشکن است. به عنوان مثال یک استاد باید 50 واحد درسی و به طور همزمان پژوهش کیفی ارائه کند.

وی فرهنگ ارتقاء اساتید دانشگاه را نیازمند بازنگری عنوان کرد و گفت: مشکلات دانشگاه با ارتقاء اساتید حل نمی شود که این موضوع نشان می دهد برای ارائه خدمات باید به طور همه جانبه موضوع آموزش و تحقیقات دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: با توجه به تعدد دانشگاه ها و دانشجویان کشور و پتانسیل کشور گام های موثری برداشته شده که از جمله آن می‌توان به گرنت های آموزشی، اعتمادسازی در پژوهش، فرصت های هم اندیشی و گردهمایی‌ها اشاره کرد اما همچنان رسیدگی بیشتر مسئلان وزارت بهداشت در این زمینه احساس می‌شود.

دهپور با بیان اینکه تربیت نسل جدید محققان با نسل گذشته بسیار متفاوت است، گفت: در حال حاضر دانشجو زیاد داریم اما باید معلم تربیت کنیم تا دانشگاه با نگاه عالمانه پیش برود و به این ترتیب دچار انزوا نشویم.

وی یادآور شد: اگر تحقیقات بالینی مبتنی بر یافته‌های علوم پایه نباشد، تحقیقات ناقص خواهد بود. از طرفی برای دستیابی به تحقیقات باکیفیت نیاز به تجمیع امکانات، حمایت سیستم های بین بخشی و مهم‌تر از همه نگاه عالمانه وزارت بهداشت به عرصه مطالعات بالینی است.

انتهای پیام/