گیلان پیرترین استان کشور

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ محمدرضا نحوی نژاد معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت : در حال حاضر 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که با روند فعلی رشد جمعیت ، تعداد شان در 30 سال آینده به بیش از 20 میلیون نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سن سالمندی در ایران از60 سال آغاز می شود افزود : این یک سن تقویمی است و باید با در پیش گرفتن روش های درست زندگی ، تغذیه و ورزش روند پیری را به تاخیر انداخت.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت : افسردگی و بیماری های روحی و روانی از مهمترین مشکلات پیری است و بر اساس دیدگاه کارشناسان جهانی ایجاد سرای سالمندان و انتقال سالمندان به این مراکز سبب وخیم تر شدن شرایط روحی و روانی و انزوای بیشتر آنان می شود.

نحوی نژاد با تاکید بر سیاست بهزیستی مبنی بر نگهداری سالمندان در منزل و در کنار خانواده افزود : در حال حاضر 10 هزار مراقب آموزش دیده از 15 هزار سالمند در خانه هایشان نگهداری می کنند

وی گفت : با توجه به روند رو به رشد سالمندی در کشور باید ظرف 1 تا 2 سال آینده برای نگهداری 200 هزار سالمند افرادی را به عنوان مراقب ،آموزش دهیم تا علاوه بر ایجاد اشتغال ، سالمندان در کنار خانواده به زندگی ادامه دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه نامناسب بودن معابر و اماکن عمومی از دیگر دغدغه های سالمندان ناتوان است افزود : درحال حاضر فقط 30 درصد اماکن عمومی و معابر کشور برای عبور و مرور سالمندان مناسب سازی شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه براساس آمارها، گیلان پیرترین استان کشور است.

 تصریح کرد: توجه به بیمه و مسکن سالمندان و نگاه ویژه دولت به معیشت سالمندان آنان  می تواند از دغدغه های سالمندی و در پی آن مشکلات روحی ، روانی و جسمی آنان بکاهد.

 

 

انتهای پیام/م.ع

پیرترین استان کشور گیلان است