اصلاحات قانون-بخش سوم: هیات تطبیق مصوبات سازمان استان
دموکراسی به معنا رهاشدگی ارا و نظرات نیست. رای و مصوبات اگر به امان خدا سپرده شود نتیجه ای جز بحران مدیریتی نمی سازد که از این بحران ها در برخی سازمان استان ها و ادوار مختلفی از سازمان کشور ناشی از یک مصوبه کم ندیدیم. هم اکنون یک هییت تطبیق مصوبات شورای شهر(ماده۹۰قانون شوراها) داریم که اعتراض جهت ابطال مصوبات شورای شهر در آن طرح می شود و طبعا نظر این هییت هم در دیوان عدالت اداری قابل فرجام خواهی است.
وقتش رسیده یک هییت تطبیق برای مصوبات هییت مدیره ، هییت رییسه و مجمع هم برای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان(و کشور) در اصلاحیه قانون تشکیل دهیم تا اعتراض به مصوبات هییت مدیره، هییت رییسه و مجمع که مصوبات مغایر قانون یا مصوبات خارج از اختیارات را به این هییت بسپاریم.
۱ - چرا بسیاری از بخشنامه ها ، دستورالعمل ها و ابلاغیه هائی که از طریق وزارت محترم راه و شهرسازی ، اداره کل محترم راه و شهرسازی استان تهران و شورای مرکزی ابلاغ شده و یا ابلاغ می گردد ، به اطلاع همگان رسانیده نمی شود ( همچون " تغییر نقشه " ، " تعارض منافع " و " . . . " ) ؟ ؟ ؟
۲ - شما که با در اختیار داشتن تعداد قابل ملاحظه ای مهندسان برون سپار در چهار رشته عمران ، معماری ، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی ( که هر ماهه دهها میلیون ها تومان از خزانه سازمان صرف پرداخت دستمزد آنان می شود ) اطلاع پیدا می کنید که در بسیاری از پروژه ها مجری ذیصلاح حضور ندارد ، چرا چنین تخلف مهمی را به شهرداری اعلام نکرده تا وفق مفاد ماده ۲۸ آئین نامه اجرائی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عمل نماید .
۳ - همچنین پس از اطلاع از عدم حضور مجری ذیصلاح در پروژه ، چرا طبق مفاد بند ۸ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ( معرفی مجری فاقد صلاحیت به مراجع انتظامی و قضائی ) اقدامی نمی کنید ؟ ؟ ؟
۴ - شما که با دریافت گزارشات مهندسان پیش گفته ، اطلاع حاصل می کنید که در بسیاری از پروژه ها " مسئول ایمنی " و " سرپرست ذیصلاح کارگاه " حضور ندارند ، چرا در این خصوص اقدامی نمی شود ؟ ؟ ؟
۵ - در جائیکه در برخی از ساخت و سازها ، اجراء مغایر با نقشه های مصوب منضم به پروانه ساختمان و مغایر با مقررات ملی ساختمان صورت پذیرفته یا صورت می پذیرد ، چرا پس از اطلاع ، دستور نمی دهید که نقشه های چون ساخت مربوطه به واحد کنترل نقشه سازمان ارائه شده و بلافاصله مهندسان برون سپار تحت امر شما نیز ، از کارگاه بازدید تا صحت و سقم نقشه های مذکور مشخص شود ؟ ؟ ؟
۶ - در جائیکه نقشه های ملاک اجرا مغایر با نقشه های مصوب و مغایر با مقررات ملی ساختمان بوده و یا می باشد ، چگونه می توانید شناسنامه های فنی و ملکی مربوطه را صادر کنید ؟ ؟ ؟
شرکت مرسدس بنز ۸۰۰ هزار خودرو دو سری خاص خود را که در بازه زمانی خاصی تولید شدند بابت ایراد فنی فرا خواند
این چیزی نیست جز نظام کنترل .
ما در صنعت ساختمان مهندسی که بالای سر باقی مهندسان نقش ناظم را بازی کند نیاز نداریم. در صنعت ساختمان به مهندس کنترل
QC
نیاز داریم و یک سامانه. تا اگر متوجه ایراد فنی یکی از مصالح ساختمانی شدیم بدانیم آن محصول در کدام ساختمان ها در کدام طبقه است تا آن را تغییر دهیم.
متاسفانه آقای آخوندی و برخی دیگر آقایان ماند شیبانی اصل و غفرانی و... کنترل ساختمان را به نحو دیگری تعریف کردند.
پ.ن:طبق اطلاعم آقای اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با تعریف کنترل به معنای
QC
موافق بودند و دستور تشکیل یک دفتر در معاونت مسکن را بابت همین موضوع دادند اما خوب آقای محمودزاده (معاون مسکن و ساختمان وزارت) تا امروز این امر را محقق نکرده اند.
دموکراسی به معنا رهاشدگی ارا و نظرات نیست. رای و مصوبات اگر به امان خدا سپرده شود نتیجه ای جز بحران مدیریتی نمی سازد که از این بحران ها در برخی سازمان استان ها و ادوار مختلفی از سازمان کشور ناشی از یک مصوبه کم ندیدیم. هم اکنون یک هییت تطبیق مصوبات شورای شهر(ماده۹۰قانون شوراها) داریم که اعتراض جهت ابطال مصوبات شورای شهر در آن طرح می شود و طبعا نظر این هییت هم در دیوان عدالت اداری قابل فرجام خواهی است.
وقتش رسیده یک هییت تطبیق برای مصوبات هییت مدیره ، هییت رییسه و مجمع هم برای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان(و کشور) در اصلاحیه قانون تشکیل دهیم تا اعتراض به مصوبات هییت مدیره، هییت رییسه و مجمع که مصوبات مغایر قانون یا مصوبات خارج از اختیارات را به این هییت بسپاریم.
۲ - شما که با در اختیار داشتن تعداد قابل ملاحظه ای مهندسان برون سپار در چهار رشته عمران ، معماری ، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی ( که هر ماهه دهها میلیون ها تومان از خزانه سازمان صرف پرداخت دستمزد آنان می شود ) اطلاع پیدا می کنید که در بسیاری از پروژه ها مجری ذیصلاح حضور ندارد ، چرا چنین تخلف مهمی را به شهرداری اعلام نکرده تا وفق مفاد ماده ۲۸ آئین نامه اجرائی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عمل نماید .
۳ - همچنین پس از اطلاع از عدم حضور مجری ذیصلاح در پروژه ، چرا طبق مفاد بند ۸ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ( معرفی مجری فاقد صلاحیت به مراجع انتظامی و قضائی ) اقدامی نمی کنید ؟ ؟ ؟
۴ - شما که با دریافت گزارشات مهندسان پیش گفته ، اطلاع حاصل می کنید که در بسیاری از پروژه ها " مسئول ایمنی " و " سرپرست ذیصلاح کارگاه " حضور ندارند ، چرا در این خصوص اقدامی نمی شود ؟ ؟ ؟
۵ - در جائیکه در برخی از ساخت و سازها ، اجراء مغایر با نقشه های مصوب منضم به پروانه ساختمان و مغایر با مقررات ملی ساختمان صورت پذیرفته یا صورت می پذیرد ، چرا پس از اطلاع ، دستور نمی دهید که نقشه های چون ساخت مربوطه به واحد کنترل نقشه سازمان ارائه شده و بلافاصله مهندسان برون سپار تحت امر شما نیز ، از کارگاه بازدید تا صحت و سقم نقشه های مذکور مشخص شود ؟ ؟ ؟
۶ - در جائیکه نقشه های ملاک اجرا مغایر با نقشه های مصوب و مغایر با مقررات ملی ساختمان بوده و یا می باشد ، چگونه می توانید شناسنامه های فنی و ملکی مربوطه را صادر کنید ؟ ؟ ؟
این چیزی نیست جز نظام کنترل .
ما در صنعت ساختمان مهندسی که بالای سر باقی مهندسان نقش ناظم را بازی کند نیاز نداریم. در صنعت ساختمان به مهندس کنترل
QC
نیاز داریم و یک سامانه. تا اگر متوجه ایراد فنی یکی از مصالح ساختمانی شدیم بدانیم آن محصول در کدام ساختمان ها در کدام طبقه است تا آن را تغییر دهیم.
متاسفانه آقای آخوندی و برخی دیگر آقایان ماند شیبانی اصل و غفرانی و... کنترل ساختمان را به نحو دیگری تعریف کردند.
پ.ن:طبق اطلاعم آقای اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با تعریف کنترل به معنای
QC
موافق بودند و دستور تشکیل یک دفتر در معاونت مسکن را بابت همین موضوع دادند اما خوب آقای محمودزاده (معاون مسکن و ساختمان وزارت) تا امروز این امر را محقق نکرده اند.