باید تخفیفات پروانه ساختمانی و تخفیفات عوارض شهرداری برای مهندسان مجری نظام مهندسی در نظرگرفته شود تا بتوانند با صرفه اقتصادی بیشتر وارد ساخت و ساز شوند
باید ترتیبی اتخاذ شود که وام ساخت بانک مسکن فقط به حساب مجریان حقیقی و حقوقی نظام مهندسی واریز شود تا افراد بیسواد و غیرمتخصص از ورود به صنعت ساخت و ساز منع شوند
كسي كه پروانه طراحي دارد چرا بايد امتياز ويژه اي نسبت به كسي كه ندارد داشته باشد؟
شركت هاي حقوقي از تجميع اعضاي داراي صلاحيت با پروانه همه ي گرايش ها تشكيل مي شوند
آيا يك عضو حقيقي هم حتما پروانه طراحي دارد؟
زماني صف ارجاع نظارت حقيقي و حقوقي را ميتوان يكي در نظر گرفت كه تمام موارد براي حقيقي ها و حقوقي ها يكسان و مشابه باشد
در اين صورت صف بدون ايراد است
با توجه به ايراداتي كه بالاتر گفته شد بدون رعايت موارد بالا تركيب صف ارجاع حقيقي و حقوقي باهم به نفع شركت هاي حقوقي است
بخشي از ايرادات نظامنامه ي ارجاع كار تقديم حضور ميگردد؛
این فرمول را در ۳ وضعیت میتوان مقایسه کرد:
❗مهندس پایه ۱ با ظرفیت ۱۶۰۰۰مترمربع که ۱۰۰۰مترمربع کار اخذ کرده کسر او می شود ۱۰۰۰تقسیم بر ۱۶۰۰۰
❗شخص حقوقی که از ۱۰ مهندس پایه ۱ با ظرفیت ۱۶۰۰۰مترمربع تشکیل شده(با فرض ۲برابری ظرفیت متراژ) به ۳۲۰۰۰۰مترمربع میرسد که کسر او کی شود ۱۰۰۰تقسیم بر ۳۲۰۰۰۰مترمربع
❗شخص صوری حقوقی که از ۲۰ مهندس پایه۳ با ظرفیت ۸۰۰۰مترمربع تشکیل شده(با فرض ۲برابری ظرفیت متراژ) به ۳۲۰۰۰۰مترمربع میرسد که کسر او ۱۰۰۰تقسیم بر ۳۲۰۰۰۰مترمربع شده است
در بین ۳ حالت فوق شرکت صوری حقوقی که مهندس پایه ۳ در شرکت آورده تا با آنها کار ساختمان ج و د اخذ کند از رابطه بیشترین بهره را برده چرا که مخرج کسر به شکل تجمعی تمام مهندسان را وارد فرمول میکند.
در فرمول فوق این تصویر را هم داشته باشید که امتیازی که از شخص حقیقی کسر می شود مثلا ۳.۵(حاصلضرب کسر در ضرایب بعدی با فرض برابری) است اما از شرکت امتیازی در حد پنج دهم (حاصلضرب کسر در ضرایب بعدی با فرض برابری) کم می شود. بعد از این شرکت بعد گرفتن چند کار پشت سرهم امتیازش به آن شخص حقیقی میرسد.
که تازه شرکت با آوردن چند مهندس پایه ۳ (نیازی به آوردن مهندس پایه ۱ نیست) مجدد مخرج کسر را بالا میبرد.
سامانه یکپارچه نظارت باید به شرکت های خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی متصل شود ، دسترسی به سامانه یکپارچه نظارت فقط برای وزارت راه و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور و دادگستری فراهم شود .
متاسفانه برخی نمایندگان مجلس و برخی دولتمردان دیدگاهشان این بوده که ماهیت کار نظارت ، بازرسی بوده و شغل دائم حساب نمیشود! هر جا به نفع خودشان باشد تفسیر مینمایند !
به دروغ و برای فریب و گمراهی افکار عمومی از حقایق، گرانی مسکن را به تعرفه خدمات مهندسی نسبت میدهند... قیمت پراید ۳۰۰ میلیون تومان و یک شانه تخم مرغ ۲۰۰ هزار تومان و... یحتمل اینها هم به تعرفه خدمات مهندسی ارتباط دارد ؟...
ریاست سازمان نظام مهندسی کشور طی نامه ای به شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضاییه اعلام کرده که جدول هزینه ساخت و ساز ابلاغی سازمان نظام مهندسی ساختمان صرفا مبنای تعیین حق الزحمه مهندسان است!
?اینکه رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اذعان می دارد که جدول هزینه ساخت و ساز اعلامی آن سازمان جز برای تعیین حق الزحمه ناچیز مهندسان هیچ کاربردی نداشته و غیر واقعی است ؛و از کارشناسان می خواهد که آن را مبنای کارشناسی خود قرار ندهند ،درد است!
درباره این شائبه که برخی مهندسان ، مدرک خود را به شرکتهای ارایه خدمات مهندسی اجاره میدهند میتوان با الکترونیکی کردن خدمات مهندسی جلوی روزنههای بروز خطا از جمله اجاره دادن مدرک را بگیریم.
دستور منع حضور کارمندان ۹ دستگاه در نظام مهندسی بعد از بخشنامه هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان دیگر حق برداشت پنج درصد از حقوق مهندسان را ندارد، دوشغله های این سازمان را در شوک فرو برد.
طبق این دستور، از این پس مهندسانی که در وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور، نیرو، نفت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شوراهای شهر و روستا، شهرداریها، سازمان ثبت اسناد و املاک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اشتغال دارند، لازم است بین کار دولتی و کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی را انتخاب کنند.
دستورالعمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض را فراهم میآورد
از این پس مهندسانی که در اداره دادگستری و سازمان بازرسی کل کشور و بخشداری ها و فرمانداریها و معاونت عمرانی استانداریها و ... اشتغال دارند
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
تو زندگیم چیزای عجیب زیاد دیدم، اما فکرش را نمیکردم روزی وزیر دولت برای نماینده مجلس حکم حضور در یک شورا بدهد که به لطف آقایان بذرپاش و شاکری دیدم.
-در اصل ۵۷ قانون اساسی به موضوع استقلال ۳ قوه اشاره شده. آیا نماینده مجلسی که از وزیر راه و شهرسازی حکم میگیرد در مقابل آن وزیر استقلال خواهد داشت؟
-اینکه آقای چمران یک عضو شورای شهر تهران هم در شورا باشد که دیگر نوبر است. چگونه بپذیرم افرادی که دور از هیاهو و متن موضوعات مهندسی هستند ما را متحول کنند؟
-اگر در کشور قانون تعارض منافع داشتیم ، امکان حضور آقایان شاکری و چمران در شورا توسعه نظام مهندسی نبود مگر به حکم قانون مجلس.
چه زمان عمر این دولت ، وزارت آقای بذرپاش و دوره مجلس آقای شاکری به سر خواهد آمد؟
صف ارجاع کار نظارت مهندسان ناظر حقیقی و حقوقی یکپارچه گردد . و بر این اساس، محدوديت حداکثر متراژ 3500 مترمربع موجود در ارجاع نظارت مهندسان حقيقي اعم از عمران، معماري، تاسيسات برقي و مكانيك نیز رفع شود و مهندسان حقيقي بتوانند براساس جدول طبقه بندي صلاحيت براي هر يك از گروه هاي ساختمان نسبت به ارائه خدمات نظارتی و استعلام برگ تعهدات ضمن رعايت كنترل ظرفيت و صلاحيت اقدام نمایند
شركت هاي حقوقي از تجميع اعضاي داراي صلاحيت با پروانه همه ي گرايش ها تشكيل مي شوند
آيا يك عضو حقيقي هم حتما پروانه طراحي دارد؟
زماني صف ارجاع نظارت حقيقي و حقوقي را ميتوان يكي در نظر گرفت كه تمام موارد براي حقيقي ها و حقوقي ها يكسان و مشابه باشد
در اين صورت صف بدون ايراد است
با توجه به ايراداتي كه بالاتر گفته شد بدون رعايت موارد بالا تركيب صف ارجاع حقيقي و حقوقي باهم به نفع شركت هاي حقوقي است
این فرمول را در ۳ وضعیت میتوان مقایسه کرد:
❗مهندس پایه ۱ با ظرفیت ۱۶۰۰۰مترمربع که ۱۰۰۰مترمربع کار اخذ کرده کسر او می شود ۱۰۰۰تقسیم بر ۱۶۰۰۰
❗شخص حقوقی که از ۱۰ مهندس پایه ۱ با ظرفیت ۱۶۰۰۰مترمربع تشکیل شده(با فرض ۲برابری ظرفیت متراژ) به ۳۲۰۰۰۰مترمربع میرسد که کسر او کی شود ۱۰۰۰تقسیم بر ۳۲۰۰۰۰مترمربع
❗شخص صوری حقوقی که از ۲۰ مهندس پایه۳ با ظرفیت ۸۰۰۰مترمربع تشکیل شده(با فرض ۲برابری ظرفیت متراژ) به ۳۲۰۰۰۰مترمربع میرسد که کسر او ۱۰۰۰تقسیم بر ۳۲۰۰۰۰مترمربع شده است
در بین ۳ حالت فوق شرکت صوری حقوقی که مهندس پایه ۳ در شرکت آورده تا با آنها کار ساختمان ج و د اخذ کند از رابطه بیشترین بهره را برده چرا که مخرج کسر به شکل تجمعی تمام مهندسان را وارد فرمول میکند.
در فرمول فوق این تصویر را هم داشته باشید که امتیازی که از شخص حقیقی کسر می شود مثلا ۳.۵(حاصلضرب کسر در ضرایب بعدی با فرض برابری) است اما از شرکت امتیازی در حد پنج دهم (حاصلضرب کسر در ضرایب بعدی با فرض برابری) کم می شود. بعد از این شرکت بعد گرفتن چند کار پشت سرهم امتیازش به آن شخص حقیقی میرسد.
که تازه شرکت با آوردن چند مهندس پایه ۳ (نیازی به آوردن مهندس پایه ۱ نیست) مجدد مخرج کسر را بالا میبرد.
ریاست سازمان نظام مهندسی کشور طی نامه ای به شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضاییه اعلام کرده که جدول هزینه ساخت و ساز ابلاغی سازمان نظام مهندسی ساختمان صرفا مبنای تعیین حق الزحمه مهندسان است!
?اینکه رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اذعان می دارد که جدول هزینه ساخت و ساز اعلامی آن سازمان جز برای تعیین حق الزحمه ناچیز مهندسان هیچ کاربردی نداشته و غیر واقعی است ؛و از کارشناسان می خواهد که آن را مبنای کارشناسی خود قرار ندهند ،درد است!
طبق این دستور، از این پس مهندسانی که در وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور، نیرو، نفت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شوراهای شهر و روستا، شهرداریها، سازمان ثبت اسناد و املاک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اشتغال دارند، لازم است بین کار دولتی و کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی را انتخاب کنند.
دستورالعمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض را فراهم میآورد
-در اصل ۵۷ قانون اساسی به موضوع استقلال ۳ قوه اشاره شده. آیا نماینده مجلسی که از وزیر راه و شهرسازی حکم میگیرد در مقابل آن وزیر استقلال خواهد داشت؟
-اینکه آقای چمران یک عضو شورای شهر تهران هم در شورا باشد که دیگر نوبر است. چگونه بپذیرم افرادی که دور از هیاهو و متن موضوعات مهندسی هستند ما را متحول کنند؟
-اگر در کشور قانون تعارض منافع داشتیم ، امکان حضور آقایان شاکری و چمران در شورا توسعه نظام مهندسی نبود مگر به حکم قانون مجلس.
چه زمان عمر این دولت ، وزارت آقای بذرپاش و دوره مجلس آقای شاکری به سر خواهد آمد؟