البته میشه با با بالابرهای ابی که در اروپا ازشون استفاده میشه و کشتی های غولپیکر رو از سطوح پایین تر دهها متر به بالادست برد و این اختلاف ارتفاع رو در چند نقطه در مسیر جبران کرد که اگر چنان طرح عظیمی قراره بزیر ساخت بره مطمئنا براش تدابیری اندیشیده شده وگرنه یه روزه آب خزر تو خلیج پارس خالی میشه.
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
سلام چرا بعضی ا ز خوانندگان اینقدر خود وتواناییهای کشورشان را ذست کم ویانادیده میگیرند مطمئن باشند آگر دردستگاههای اجرایی ما مدیریت قوی ودلسوز واکاه در راس امور قرابکیرند طرحهای مهمتر وپیچیده تری هم قابل اجرا می باشد
بنظر من این طرح از چند نظر میتونه مفید باشه
اول اینکه به لحاظ اقتصادی به نع کشور هست و میتونه ایران رو به یکی از قطب های مبادلات اقتصادی در جهان تبدیل کنه بعد اینکه در جهت ابرسانی کمک به شهرهایی ککه با مساله ی کمبود اب مواجه هستن میتونه مفید باشه به لحاظ توریستی مطمئنا مفید هست اینکه وسط دل کویر یه رود خانه بگذره و به لحاظ توریستی هم صرفه ی اقتصادی داره و نکته ای که از همه مهمتره همونجور که تو متن بالا هم نوشته شده از اونجایی که روسیه موافق درجه یک این طرح هست میتونیم از منابع مالی خود روسیه هم استفاده کنیم یا اصن مثلا اجرای این طرح رو بسپاریم به خود روسیه
به نظرمن این طرح اگر قابل اجراباشددارای مزایای زیادی میباشد اولااین طرح بیشتر مناطق کویری ایران رادربرمگیردکه عملا قابل استفاده نیست وخودکویر ایران باعث جدایی مناطق مختلف ازهم شده است وازانجایی که آب عامل اصلی آبادانی است باعث رونق اقتصادی درحاشیه رودخانه وشهرهای نزدیک میشود درضمن ازطوفانهای شنی شدید درمنطقه تاحدودی زیادی جلوگیری میکندوازمهاجرت مردم مناطق کویری وخالی شدن بخش عمده ای ازساکنین روستاها درنزدیکی این پروژه گرفته میشود.درضمن قرارنیست کشتیهای نظامی سایر کشورها از آن عبورکندواگرهم بخواهند بایدباهماهنگی ودادن عوارض باشدونیت ازاین طرح بیشتر تجاری واقتصادی میباشد
چقدر متخصص داریم ما............باید یاد بگیریم بر مبنا و اصول هر کار را انجام دهیم یا بر مبنای درست نظر بدیم این کار به تخصص های مختلف نیاز دارد که انها باید نظر بدهند سبک وسنگین کنند وسپس نظر بدهند احترام به تخصص باعث موفقیت در هر کار میشود
من رشته ام GIS هستش. اینکار خیلی مشکله چن خزر که منفی 28 متر از آبهای ازاده و ی سد عطیمی مث البرز دربرابرش قرار داره. اینکه بگیم هیچ کاری نکنیم به خاطر محیط به نظرم ی حیله برا امثال ماهاست تا از محیط استفاده نکنیم.الان دریاهای ها بهترین منبع برا تولید تو قسمت های مختلفی مث پروش انواع آبزیان و صید اوناست ولی ما هیچ استفاده ای نمیکنیم. اگه این طرح هم قابلیت عملیاتی شدن داشته باشه و هم اینکه ملاحظات زیست محیطی هم در نظر گرفته بشه، خوب میشه.
اینکه نگرانی نداره, ساخت راه آهن شمال به جنوب یعنی ساخت راه آهن قزوین رشت آستارا و تکمیل راه آهن اصفهان شیراز بوشهر باعث نگرانی روسیه میشود چون ایران به مرکز ترانزیت و تجارت خارجی در خوارمیانه تبدیل میشود
دوستانی که میگن این طرح هزینه هاش خیلی بالاست و دریاچه ارومیه و اتوبان و .... رو هنوز نتونستید درست کنید
یه نگاه به جنوب ایران کنن متوجه میشن ما چطوری سکوی نفتی و گازی داریم. انتقال گاز و نفت رو ب نظرتون خودمون انجام میدیم؟ به نظرتون خط لوله هایی ک ایران به کشورای دیگه میکشه رو خودش انجام میده؟
مثل ساخت سکوهای نفتی یه قرار داد با یک یا چند شرکت بسته میشه که شما سکوی نفتی رو بساز . راه اندازی کن . 1 سال هر چقد نفت ازش در اومد مال تو . بعدشم شرکت هیچ حق مالکیتی نداره و وقتی سود از پیش تعیین شده رو شرکت بدست اورد دمشو میذاره رو کولشو میره.
طرح شمال ب جنوب هم ابر شرکتهای خارجی توش دخالت دارن . وگرنه ایران به تنهایی حتی نمیتونه نفت خودشو بکشه بالا چ برسه ابراهه شمال ب جنوب
این طرح هم توسط شرکت های خارجی مخصوصا شرکتای غربی باید انجام بشه . و بعد از پایان پروژه سود هنگوفتی به جیب همون شرکتا میره
حالا مشکل اصلی اینجاست ک همین شرکتا به دلیل تحریما نمیتونن با ایران سندی امضا کنن
حالا بماند ک حتی اگه تحریم ها برداشته بشه چون ریسک این ابرپروژه بالاست و ممکنه دوباره ایران تحریم بشه هیچ شرکتی همچین ریسکی رو نمیکنه
از نظر اعتبار طرح مطمئنا مشکلی نخواهیم داشت البته با جلب اعتماد شرکتها و یک مقدار روی خوش نشون دادن به کشورهای غربی...
ولی از نظر زمین شناسی و زیست محیطی و رشته کوه البرز و دشت لوت و ... به عهده یک کارشناس نمیشه گذاشت. چندین کارشناس باید جمع بشن و نظرات خودشون رو بدن ک البت کارشناسی ایرانی تنها صاحب نظر نیستند.
*** طرحی که از نظر مهندسی اجرای آن شدنی است و برنامه ریزی شده است****
بر پایه بررسیهای جغرافیائی و زمینشناسی شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر میرسد.
طول آبراه بین ۱۴۶۵ کیلومتر تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شدهاست. در طول مسیر باید کانالی به ژرفای ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالابهایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای کاسپین جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه میتوان با نصب توربین، برق سراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیشبینی میشود تا بتواند رفتوآمد دو سویه کشتیهای بزرگ از جمله نفتکشها را امکانپذیر سازد.
اول اینکه به لحاظ اقتصادی به نع کشور هست و میتونه ایران رو به یکی از قطب های مبادلات اقتصادی در جهان تبدیل کنه بعد اینکه در جهت ابرسانی کمک به شهرهایی ککه با مساله ی کمبود اب مواجه هستن میتونه مفید باشه به لحاظ توریستی مطمئنا مفید هست اینکه وسط دل کویر یه رود خانه بگذره و به لحاظ توریستی هم صرفه ی اقتصادی داره و نکته ای که از همه مهمتره همونجور که تو متن بالا هم نوشته شده از اونجایی که روسیه موافق درجه یک این طرح هست میتونیم از منابع مالی خود روسیه هم استفاده کنیم یا اصن مثلا اجرای این طرح رو بسپاریم به خود روسیه
یه نگاه به جنوب ایران کنن متوجه میشن ما چطوری سکوی نفتی و گازی داریم. انتقال گاز و نفت رو ب نظرتون خودمون انجام میدیم؟ به نظرتون خط لوله هایی ک ایران به کشورای دیگه میکشه رو خودش انجام میده؟
مثل ساخت سکوهای نفتی یه قرار داد با یک یا چند شرکت بسته میشه که شما سکوی نفتی رو بساز . راه اندازی کن . 1 سال هر چقد نفت ازش در اومد مال تو . بعدشم شرکت هیچ حق مالکیتی نداره و وقتی سود از پیش تعیین شده رو شرکت بدست اورد دمشو میذاره رو کولشو میره.
طرح شمال ب جنوب هم ابر شرکتهای خارجی توش دخالت دارن . وگرنه ایران به تنهایی حتی نمیتونه نفت خودشو بکشه بالا چ برسه ابراهه شمال ب جنوب
این طرح هم توسط شرکت های خارجی مخصوصا شرکتای غربی باید انجام بشه . و بعد از پایان پروژه سود هنگوفتی به جیب همون شرکتا میره
حالا مشکل اصلی اینجاست ک همین شرکتا به دلیل تحریما نمیتونن با ایران سندی امضا کنن
حالا بماند ک حتی اگه تحریم ها برداشته بشه چون ریسک این ابرپروژه بالاست و ممکنه دوباره ایران تحریم بشه هیچ شرکتی همچین ریسکی رو نمیکنه
از نظر اعتبار طرح مطمئنا مشکلی نخواهیم داشت البته با جلب اعتماد شرکتها و یک مقدار روی خوش نشون دادن به کشورهای غربی...
ولی از نظر زمین شناسی و زیست محیطی و رشته کوه البرز و دشت لوت و ... به عهده یک کارشناس نمیشه گذاشت. چندین کارشناس باید جمع بشن و نظرات خودشون رو بدن ک البت کارشناسی ایرانی تنها صاحب نظر نیستند.
بر پایه بررسیهای جغرافیائی و زمینشناسی شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر میرسد.
طول آبراه بین ۱۴۶۵ کیلومتر تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شدهاست. در طول مسیر باید کانالی به ژرفای ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالابهایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای کاسپین جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه میتوان با نصب توربین، برق سراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیشبینی میشود تا بتواند رفتوآمد دو سویه کشتیهای بزرگ از جمله نفتکشها را امکانپذیر سازد.