اون چیزی که واضح و مبرهن است و حلقه مفقوده ساخت و ساز در کشور ما می باشد بحث مجری و پیمانکار صاحب صلاحیت است اگر این مقوله جدی گرفته شود بسیاری از مشکلات ساخت و ساز کشور حل خواهد شد دوستان عزیز تایید می نمایند که ارتباط یک ناظر با مجری ذیصلاح بسیار آسان تر و فنی تر خواهد بود تا با یک سازنده فاقد صلاحیت آنچه که مسلم است ناظر و مجری ذیصلاح همدیگر را به راحتی درک کرده و با یکدیگر تعامل بسیار سازنده و راحت تری دارند تا با یک مجری فاقد صلاحیت.
چرا این همه حقوق و پاداش و اضافه کاری به یک کارمند میدهند که از حلقومش بیرون بزند ولی اکثریت جامعه در فقر و رکود و بدبختی زندگی میکنند . آیا می دانید قدرت خرید مردم کم شده و متوسط درآمد یک کاسب با شغل آزاد کمتر از ۸۰۰ هزار تومان در ماه است !
چرا این همه حقوق و پاداش و اضافه کاری به یک کارمند میدهند که از حلقومش بیرون بزند ولی اکثریت جامعه در فقر و رکود و بدبختی زندگی میکنند . آیا می دانید قدرت خرید مردم کم شده و متوسط درآمد یک کاسب با شغل آزاد کمتر از ۸۰۰ هزار تومان در ماه است !
کل اقتصاد مملکت فلج شده و هزاران پروژه عمرانی و گردشگری و بیمارستان سازی و دانشگاه سازی و مدرسه سازی و ... تعطیل شدند و نقدینگی ناشی از انباشت افزایش حقوق ها به رقم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده
کل اقتصاد مملکت فلج شده و هزاران پروژه عمرانی و گردشگری و بیمارستان سازی و دانشگاه سازی و مدرسه سازی و ... تعطیل شدند و نقدینگی ناشی از انباشت افزایش حقوق ها به رقم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده
متاسفانه تمام بودجه به شکل حقوق و پاداش و اضافه کاری (۳۰۰ ساعت ) و کارانه و عیدی بین کارمندان دولت تقسیم شده و بقیه مردم باید بیکار باشند ولی در همین حد هم اکتفا نشده و کارمندان در حال استفاده از پروانه اشتغال نظارت و اجرای مهندسان بیکار هستند
یکی از مشکلات اصلی ما این است که ما افرادی را داریم که شغل اصلی شان، حضور در هیئت مدیره است.
هر دوره هم با نامی متفاوت و شعاری تازه و در خور سلیقه افراد و شرایط روز، پا به میدان می گذارند.
معمولا هم رای می آورند.
و این چرخه معیوب همیشه ادامه دارد.
٢- در شيوه نامه تعريف بازرس قانوني داريم كه در حال حاضر متاسفانه به مهندسين ناظر اطلاق ميشه و اگر اين قانون درست اجرا بشه عملا هر پروژه دوتا مهندس رو به كار ميگيره و اينكار و بازرسي پروژه كه جنبه حاكميتي داره در واقع به عهده شهرداري گذاشته شده و از طرفي شهرداري ميتونه اين كار رو به شركتها و اشخاص حقيقي كه صلاحيت بازرسي دارن واگذار كنه و طبق شيوه نامه حق الزحمه براشون تعريف بشه و كساني كه واحد صلاحيت باشن به اختيار خودشون در يكي از اين كارها مسغول بشن
٢- در شيوه نامه تعريف بازرس قانوني داريم كه در حال حاضر متاسفانه به مهندسين ناظر اطلاق ميشه و اگر اين قانون درست اجرا بشه عملا هر پروژه دوتا مهندس رو به كار ميگيره و اينكار و بازرسي پروژه كه جنبه حاكميتي داره در واقع به عهده شهرداري گذاشته شده و از طرفي شهرداري ميتونه اين كار رو به شركتها و اشخاص حقيقي كه صلاحيت بازرسي دارن واگذار كنه و طبق شيوه نامه حق الزحمه براشون تعريف بشه و كساني كه واحد صلاحيت باشن به اختيار خودشون در يكي از اين كارها مسغول بشن
جامعه پزشکی حتی تازه کاراشون هم درآمد بهتری دارن بنابراین وقتی تصمیم میگرن کاری انجام بدهند تامین هستند
اما خیلی از مهندسین با تجربه هنوز تامین مالی ندارند و مجبورن با تخفیف دادن به کارها فعلا امورات روزانه رو بگذروند
نیاز اجازه اتحاد رو نمی ده
مقایسه نظام مهندسی با نظام پزشکی و حتی وکلا ، مقایسه اشتباهی ست.
نظام پزشکی در سال ۱۳۳۲ تشکیل شده و نظام وکلا در سال ۱۳۳۱ ! و نظام مهندسی فکر میکنم در سال ۱۳۷۱ بوجود آمده یعنی نظامی که ما عضو اون هستیم نصف سن اونها هم نیست مطمئنا اونها هم آزمون و خطاهای بسیاری داشتن و حتی مثل ما درگیر تعرفه ها و اتحاد و هماهنگی بودند تا اینی شدن که در حال حاضر میبینیم .
ما هم همین راه رو باید بریم ! امیدوارم هم صنف های ما در آینده قدر زحمات ما رو بدونند.
ممنوعیت جذب و استخدام مجدد بازنشستگان دولت در سازمان نظام مهندسی _ ممنوعیت صدور و تمدید و ارتقای پروانه مهندسان بازنشسته که فرصت اشتغال را از دست مهندسان جوان گرفتند .
٣- براي اجرا و ساخت واقعا اشخاص حقيقي و شركتهايي كه تجربه كافي دارن و مثلا شركتهاي پيمانكاري داراي گريد اجازه ساخت پيدا كنن نه صرفا با داشتن مجوز مجري ذيصلاح اينكارو به كساني واگذار كنن كه بصورت صوري فقط امضا ميكنن
من شخصا مجرياني رو ميشناسم كه فقط قرارداد واقعي ميبندن و حتي خيلي از وقتا چندين ماه بيكار هستن و مالكين دنبال مجرياني هستن كه صوري امضا كنن و كارشون به اين مجريان واگذار نميكنن
یکی از مشکلات اصلی ما این است که ما افرادی را داریم که شغل اصلی شان، حضور در هیئت مدیره است.
هر دوره هم با نامی متفاوت و شعاری تازه و در خور سلیقه افراد و شرایط روز، پا به میدان می گذارند.
معمولا هم رای می آورند.
و این چرخه معیوب همیشه ادامه دارد.
#مراقب_باشیم
اما خیلی از مهندسین با تجربه هنوز تامین مالی ندارند و مجبورن با تخفیف دادن به کارها فعلا امورات روزانه رو بگذروند
نیاز اجازه اتحاد رو نمی ده
نظام پزشکی در سال ۱۳۳۲ تشکیل شده و نظام وکلا در سال ۱۳۳۱ ! و نظام مهندسی فکر میکنم در سال ۱۳۷۱ بوجود آمده یعنی نظامی که ما عضو اون هستیم نصف سن اونها هم نیست مطمئنا اونها هم آزمون و خطاهای بسیاری داشتن و حتی مثل ما درگیر تعرفه ها و اتحاد و هماهنگی بودند تا اینی شدن که در حال حاضر میبینیم .
ما هم همین راه رو باید بریم ! امیدوارم هم صنف های ما در آینده قدر زحمات ما رو بدونند.
من شخصا مجرياني رو ميشناسم كه فقط قرارداد واقعي ميبندن و حتي خيلي از وقتا چندين ماه بيكار هستن و مالكين دنبال مجرياني هستن كه صوري امضا كنن و كارشون به اين مجريان واگذار نميكنن