سازمان نظام مهندسی و روسای آن هنوز از شوک ابلاغیه ممنوعیت کسر پنج درصد حق نظارت خارج نشده بودند که ضربه کاری نهایی را دریافت کردند. در بخشنامهای تاریخی که به تازگی ابلاغ شده است، کارکنان دولت اعم از رسمییا قراردادی که در 9 دستگاه دولتی شاغل هستند، دیگر حق دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی کشور را ندارند. آنها که اندک آشنایی با ساختار نظام مهندسی دارند، به خوبی میدانند که این ابلاغیه به چه معنی است . این ابلاغیه به معنای یک سونامیاست که قدرتمندترین مهندسین ایران را مجبور به استعفا از یکی از دو شغل پر درآمد خود در نظام مهندسی و یا ادارات دولتی مینماید. تقسیم کرسیهای هیئت مدیره و اختیار امضاهای طلایی طی سالها در تعامل با نهادهای دولتی همچون شهرداریها و فرمانداریها صورت میگرفته است . معمولاً مسئولین شاغل در این نهادها خود برگزار کننده انتخابات نظام مهندسی بودند و بالطبع برندگان این گونه انتخاباتها نیز شاغلین دولتی بودند. دهها هزار مهندس فارغ التحصیل بیکار معمولا در این تقسیمبندی، محلی از اعراب نداشتند و مشاغل پر درآمد نظام مهندسی با امضاهای سودآور در یک حلقه محدود از مهندسین دولتی یا متصل به نهادهای دولتی تقسیم میشد.
رابطه بازی و پارتی بازی باعث شده اغلب کارهای طراحی توسط دفاتر طراحی صوری متعلق به مدیران و کارمندان سازمان نظام مهندسی تصاحب شود لذا برای جلوگیری از ایجاد رانت و فساد در بین طراحان ساختمان و جلوگیری از جمع شدن پول و ثروت بین یک تعداد محدود از دفاتر طراحی نورچشمی های هیات مدیره نظام مهندسی باید سامانه ارجاع کار نوبتی بین طراحان ساختمان ایجاد شود
بهترین راه حل برای جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص به ساخت و ساز ، اعطای وام ساخت فقط به مجریان نظام مهندسی است ، باید ترتیبی اتخاذ شود که تسهیلات مسکن فقط به حساب مجریان ذیصلاح نظام مهندسی واریز شود نه بساز و بفروش های بیسواد
باید سامانه ارجاع کار نوبتی بین مجریان نظام مهندسی ایجاد شود تا هیچ مجری بیکار نباشد و هیچ مجری چند کار همزمان نداشته باشد ، تا بساط دلالی و کارچاق کنی بین مجریان نظام مهندسی برچیده شود .
باید سامانه ارجاع کار نوبتی بین طراحان نظام مهندسی ایجاد شود تا هیچ مهندس طراحی بیکار نباشد و هیچ مهندس طراحی چند کار همزمان نداشته باشد
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
سلام ؛ همکار محترم، اصلن موضوع تعرفه چه ربطی به ایشان دارد ؟! کجای قانون گفته شورای مرکزی یا رئیس آن حق تعیین تعرفه خدمات مهندسی دارد !!! این در حالیست که بموجب بند ۱۵ از ماده ۱۵ قانون ، هیات مدیره هر استان تکلیف و وظیفه دارد برابر شرایط استان خود مبانی تعرفه خدمات مهندسی را تعیین و برای تصویب نهایی به وزارتخانه ارسال نماید !!! همانگونه که ملاحظه می فرمائید قانون گذار هیچ حقی برای تعیین تعرفه به این آقایان، تمامیت خواه نداده !!! آگاه باشیم
?موضوع: ابلاغ قیمت واقعی تعرفه خدمات مهندسی سال ۱۴۰۳
احتراما نظر به تشکیل شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان و عدم به روز رسانی تعرفه خدمات مزبور مطابق با تورم موجود در جامعه در سالیان گذشته، خواهشمند است همچنانکه وزیر محترم راه و شهرسازی نیز سال گذشته تاکید بر کیفیت و ساخت مسکن با ملاحظات حرفه ای داشتند بدیهی است که برای حصول این امر دریافت حق الزحمه واقعی را مبنای محاسبات تعرفه قرار داده و در همین راستا نیز انتظار می رود که سازمان نظام مهندسی کشور، پیگیری های مقتضی را بمنظور رسیدگی به وضعیت معیشت جامعه بزرگ مهندسی که به دلیل اهمیت و گستردگی وظایف مهندسان ساختمان، پیشگیری از نارضایتی و خروج نیروهای متخصص، افزایش انگیزه مهندسان و ازسوی دیگر ایجاد عدالت؛ حائز اهمیت می باشد، قدم های موثرتری بردارند.
کارشناسان معماری باید پروانه مجری معماری مجزا از پروانه مجری سازه بگیرند . متاسفانه در حال حاضر به هر دو گروه فارغ التحصیلان معماری و سازه یک پروانه اشتغال مجری داده میشود که این اشتباه است چون شرح وظایف معماری و سازه از هم جدا است
کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مثلا از هر مترمربع خلاف اضافه بنا حدود یک سوم قیمت هر متر مربع زمین منطقه را اخذ میکند و حداقل ۲۰ درصد این مبلغ به حساب مهندسان ناظر نظام مهندسي ساختمان واریز شود تا انگیزه لازم برای کشف تخلفات ساختمانی را داشته باشند
درآمد مهندسان ناظر نظام مهندسي ساختمان واقعا ناچیز است .
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
روز مهندس بر مجاهدان راه سازندگی تبریک و تهنیت باد: بر مجاهدانی که با حداقل دستمزد و بدون بیمه بازنشستگی و درمانی در مقابل مافیای ساخت و ساز و کارمندان رشوه بگیر شهرداری ایستاده اند .
سازنده ای که مثلا در فونداسیون مرتکب خلاف زیربنایی به متراژ ۳۷ مترمربع میشود برای یک ساختمان ۴ طبقه و پیلوت ۱۸۵ متر مربع اضافه بنا میسازد و طور متوسط ۴ میلیارد تومن سود میکند. این سازنده خلاف کار برای به دست آوردن ۴ میلیارد سود مفت که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برایش قانونی کرده ، مرتکب هرجنایتی میشود . لذا باید عوارض شهرداری در بخش تخلفات ساختمانی به حدی زیاد شود که سازندگان از تخلفات زیربنایی دور شوند
کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری از خلاف کاران ساختمانی حمایت کرده و آنها را تشویق به تخلفات ساختمانی میکند. در کجای دنیا ، تخلفات فنی و سازه ای و شهرسازی و معماری و زیربنایی و ... را با پول میتوان پاک کرد ؟؟
اعضای شورای انتظامی نظام مهندسی باید توسط رای گیری عمومی در مجامع عادی سالانه نظام مهندسی مشخص شوند .
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
طبق ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی ظرفیت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته های مختلف ودرهراستان به پیشنهاد نظام مهندسی استان وتصویب وزارت راه وشهرسازی تعیین می شود.
بنابراین با بررسی واقعی میزان ساخت وساز وتعداد ومتراژ کارها وتعداد مهندسان در هر رشته و اختصاص ضرایب تعدیل برای شهرستانهای مختلف می توان ظرفیت اشتغال را به گونه ای تعیین کرد که به همه مهندسان با تقریب مناسبی کار برسد و هیچ مهندسی بیکار نماند .
?موضوع: ابلاغ قیمت واقعی تعرفه خدمات مهندسی سال ۱۴۰۳
احتراما نظر به تشکیل شورای بررسی و تایید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی ساختمان و عدم به روز رسانی تعرفه خدمات مزبور مطابق با تورم موجود در جامعه در سالیان گذشته، خواهشمند است همچنانکه وزیر محترم راه و شهرسازی نیز سال گذشته تاکید بر کیفیت و ساخت مسکن با ملاحظات حرفه ای داشتند بدیهی است که برای حصول این امر دریافت حق الزحمه واقعی را مبنای محاسبات تعرفه قرار داده و در همین راستا نیز انتظار می رود که سازمان نظام مهندسی کشور، پیگیری های مقتضی را بمنظور رسیدگی به وضعیت معیشت جامعه بزرگ مهندسی که به دلیل اهمیت و گستردگی وظایف مهندسان ساختمان، پیشگیری از نارضایتی و خروج نیروهای متخصص، افزایش انگیزه مهندسان و ازسوی دیگر ایجاد عدالت؛ حائز اهمیت می باشد، قدم های موثرتری بردارند.
بنابراین با بررسی واقعی میزان ساخت وساز وتعداد ومتراژ کارها وتعداد مهندسان در هر رشته و اختصاص ضرایب تعدیل برای شهرستانهای مختلف می توان ظرفیت اشتغال را به گونه ای تعیین کرد که به همه مهندسان با تقریب مناسبی کار برسد و هیچ مهندسی بیکار نماند .