دستورالعمل تشخیص صلاحیت و صدور پروانه اشتغال به کار شرکت های خدمات فنی و آزمایشگاهی در نظام مهندسی ساختمان باید اصلاح شود ، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره امتیاز آور شرکت آزمایشگاهی ( سهامداران شرکت) باید حضور تمام وقت در آزمایشگاه خاک و بتن داشته باشند یعنی روزی ۸ ساعت حضور از ۸ صبح تا ۱۶ عصر یا میانگین ۴۴ ساعت در هفته حضور تمام وقت در آزمایشگاه داشته باشند و از طریق اسکنر اثر انگشت حضور خود را در آزمایشگاه ثبت کنند و پرینت ریز کارکرد و حضور خود را به اداره راه و شهرسازی و شهرداری و نظام مهندسی ارائه بدهند برای تمدید و ارتقا و صدور پروانه شرکت . مثل همه کارمندان دولت که حضورشان در اداره دولتی توسط واحد کارگزینی کنترل میشود و در صورت غیبت بیش از حد ، از اداره دولتی اخراج میشوند. باید پرسید از اعضای کمیسیون عمران مجلس که چرا نظام مهندسی ساختمان این قدر بی صاحب و بی در و پیکر است که پروانه نظام مهندسی افراد به راحتی خرید و فروش میشود برای امتیاز گرفتن شرکت های آزمایشگاهی؟
آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی چند نکته راجع به تعارض منافع:
-یک کار در ۱ فروردین ۱۴۰۲ یعنی روز تعطیل مملکت اخذ شده. این موضوع فقط برای از ما بهترون رخ میدهد. از قضا تعارض منافع آمده تا جلوی از ما بهترون بایستد.
-ما مهندسان فعال محکم ایستادیم تا بحث تعارض منافع به انحراف نرود. آقایانی قصد داشتند در دوره وزیر سابق(آقای اسلامی) دستورالعمل تعارض منافع را تضعیف نمایند و مثلا معاونت شهرسازی شهرداری مشمول باشد اما معاونت ترافیک شهرداری مشمول نباشد. گفتیم اگر چنین شود آنوقت همه کارمندان مشمول تعارض منافع شهرداری به معاونت ترافیک، انتقالی خواهند گرفت. سپس روابط آنها در شهرداری مانع برخورد با تخلفات او و ساختمان خواهد شد. خدا رو شکر آقای اسلامی این ایده تضعیف کننده آنها را نپذیرفت.
گویا مجدد همین تفکر قراره وارد دستورالعمل تعارض منافع شود که چیزی جز پسرفت در مبارزه با فساد نیست.
-جالب اینجاست در لایحه برنامه هفتم توسعه کلیه کارکنان دستگاه های اجرای از اخذ نظارت و اجرا منع شده اند بعد قراره حضراتی در وزارت ، دستورالعمل تعارض منافع را محدود به چند شغل دستگاه های اجرایی کند که طبعا قانون اولی تر است اما این نکته نشان میدهد توان دفاعی و تهاجمی وزارت در بحث ارتقا سلامت اداری چقدر پایین است که از آخرین نسخه بحث تعارض منافع هم عقبترند.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی رسالت و ماهیت اصلی خود که همانا کارهای تخصصی و کنترل ساختمان می باشد را با کنار گذاشتن انتخابات گروه های تخصصی به بهانه عدم وجود کاندیدا بین حدود 8000عضو با تکیه بر رعایت دستور العمل تعارض منافع و استفاده از دوستان و نزدیکان خود در این جایگاه های مهم که البته اکثر ایشان هم نیز رعایت دستور العمل تعارض منافع را ننموده اند و هم اینکه انتصابی در این جایگاه گماشته شده اند از دست داده است و فقط منافع مالی و اقتصادی سازمان برای آنها مهم می باشد.لذا از همه دست اندرکاران امور تقاضا دارم انتخاباتی با شرایط یکسان برگزار گردد.
خرید و فروش پروانه مهندسی در بین شرکت های خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن نظام مهندسی اراک به وفور رواج پیدا کرده و پروانه نظارت و اجرا پایه ۲ حدود ۶۵ میلیون تومن و پروانه نظارت و اجرا پایه ۳ حدود ۳۵ میلیون تومن برای عضو هیات مدیره امتیازآور شرکت ها ، خرید و فروش میشود و همین عامل ایجاد شرکت های آزمایشگاهی صوری شده به طوریکه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بسیاری از این شرکت ها هیچ گونه حضور فیزیکی در آزمایشگاه خاک و بتن ندارند و صرفا مدرک و پروانه نظام مهندسی خود را واگذار کردند
مهندس ناظر در شرایطی که تقریبا هیچ پشتیبانی از جانب سازمان نمی شود باید یک تنه به جنگ مالکان و سازندگان و پیمانکاران و شهرداری ها برود.
خیلی از مواقع مالکان به هیچ وجه زیر بار این کار نمی روند و ناظر یا باید با همین شرایط پروژه را قبول کند یا انصراف بدهد و مجددا در صف طولانی ارجاء نظارت قرار بگیرد.
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
اعضای شورای انتظامی نظام مهندسی باید با انتخابات عمومی در مجامع عادی سالانه یا مجامع فوق العاده نظام مهندسی استان ها مشخص شوند و انتصاب افرادی توسط هيات مديره نظام مهندسی در سمت عضو شورای انتظامی خلاف قانون منع تعارض منافع است
اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ، افرادی را به سمت عضو شورای انتظامی منصوب میکنند که بر نحوه فعالیت خودشان نظارت داشته باشند قطعا هیچ گاه چاقو دسته خودش را نمی برد !!!! یعنی قانون تعارض منافع
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
درست چند روز پس از نامه رئیس شورای مرکزی به سازمان نظام مهندسی استان ها و اشاره به نامه های مدیر کل دفتر توسعه ساختمان و حاکم بوده بخش نامه تعارض منافع ، سازمان استان ایلام به موضوع عنایت نداشته است و بر خلاف این نامه عمل کرده است . آیا می تواند طراحی و نظارت مسکن ملی که کارفرمایش راه وشهرسازی استان است را به کارمندان راه و شهرسازی ارجاع داد؟
به شاکری و بقیه اعضای کمیسیون عمران مجلس رای بدین که انها هم کمک کنن شکیب دوباره سال آینده رئیس سازمان بشه، انشالله مجلس جدید مشکل بیمه مهندسان و حل میکنه.
مهندسان در دور تسلسل شکیب و شاکری...
تنها راه نجات سازمان، حذف شاکری و اعضای فعلی کمیسیون عمران، از مجلس جدید هست.
یکی از شگفتیهایی که در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان #اردبیل میبینیم این است که مهندسان میتوانند همزمان در چند جا عنوان #سرپرست_کارگاه را قبول کنند.
? بر اساس ماده 6 دستورالعمل سازندگان مسکن و ساختمان که در سال 1387 ابلاغ شده است سرپرستان کارگاه بایستی دارای صلاحیت #اجرا باشند.
? بعلاوه بر اساس تبصره ذیل جدول 1 دستورالعمل سال 1389 سرپرستی کارگاه بایستی به صورت #تمام_وقت در کارگاه حضور داشته باشند که مشخصاً با پذیرش چند ارجاع همزمان در تضاد است!
? باید این واقعیت را بپذیریم یکی از روشهای موثر برای #واقعیسازی خدمات مهندسی و اجتناب از #صوریکاری این است که یک مهندس به جای اینکه دو کار با 50% تعرفه دریافت کند بهتر است که یک کار با 100% تعرفه دریافت کند. این موضوع هم سبب ارتقای خدمات مهندسی میشود و هم ارتقای جایگاه خدمات مهندسی.
⁉️ وضعیت ارجاع سرپرست کارگاه در شهر و استان شما چگونه است؟
-یک کار در ۱ فروردین ۱۴۰۲ یعنی روز تعطیل مملکت اخذ شده. این موضوع فقط برای از ما بهترون رخ میدهد. از قضا تعارض منافع آمده تا جلوی از ما بهترون بایستد.
-ما مهندسان فعال محکم ایستادیم تا بحث تعارض منافع به انحراف نرود. آقایانی قصد داشتند در دوره وزیر سابق(آقای اسلامی) دستورالعمل تعارض منافع را تضعیف نمایند و مثلا معاونت شهرسازی شهرداری مشمول باشد اما معاونت ترافیک شهرداری مشمول نباشد. گفتیم اگر چنین شود آنوقت همه کارمندان مشمول تعارض منافع شهرداری به معاونت ترافیک، انتقالی خواهند گرفت. سپس روابط آنها در شهرداری مانع برخورد با تخلفات او و ساختمان خواهد شد. خدا رو شکر آقای اسلامی این ایده تضعیف کننده آنها را نپذیرفت.
گویا مجدد همین تفکر قراره وارد دستورالعمل تعارض منافع شود که چیزی جز پسرفت در مبارزه با فساد نیست.
-جالب اینجاست در لایحه برنامه هفتم توسعه کلیه کارکنان دستگاه های اجرای از اخذ نظارت و اجرا منع شده اند بعد قراره حضراتی در وزارت ، دستورالعمل تعارض منافع را محدود به چند شغل دستگاه های اجرایی کند که طبعا قانون اولی تر است اما این نکته نشان میدهد توان دفاعی و تهاجمی وزارت در بحث ارتقا سلامت اداری چقدر پایین است که از آخرین نسخه بحث تعارض منافع هم عقبترند.
خیلی از مواقع مالکان به هیچ وجه زیر بار این کار نمی روند و ناظر یا باید با همین شرایط پروژه را قبول کند یا انصراف بدهد و مجددا در صف طولانی ارجاء نظارت قرار بگیرد.
مهندسان در دور تسلسل شکیب و شاکری...
تنها راه نجات سازمان، حذف شاکری و اعضای فعلی کمیسیون عمران، از مجلس جدید هست.
? بر اساس ماده 6 دستورالعمل سازندگان مسکن و ساختمان که در سال 1387 ابلاغ شده است سرپرستان کارگاه بایستی دارای صلاحیت #اجرا باشند.
? بعلاوه بر اساس تبصره ذیل جدول 1 دستورالعمل سال 1389 سرپرستی کارگاه بایستی به صورت #تمام_وقت در کارگاه حضور داشته باشند که مشخصاً با پذیرش چند ارجاع همزمان در تضاد است!
? باید این واقعیت را بپذیریم یکی از روشهای موثر برای #واقعیسازی خدمات مهندسی و اجتناب از #صوریکاری این است که یک مهندس به جای اینکه دو کار با 50% تعرفه دریافت کند بهتر است که یک کار با 100% تعرفه دریافت کند. این موضوع هم سبب ارتقای خدمات مهندسی میشود و هم ارتقای جایگاه خدمات مهندسی.
⁉️ وضعیت ارجاع سرپرست کارگاه در شهر و استان شما چگونه است؟
تخلف ۴۰ شرکت طراحی و نظارت، اجرا و خدمات آزمایشگاهی با آدرس مشترک