⁉️آقای کوچی، دکترای پزشکی! و رئیس کمیسیون عمران مجلس!! لطفا بفرمایند چرا چندین سال و حداقل این چندین ماه، مانعِ تصویب قانونِ جدیدِ نظام مهندسی شدند؟!!
آیا دلیلی جز دلایل سیاسی و سهم خواهی و گرو کشی از وزیر و تشکیلات مسکن ساختمان داشتند برای چینشِ شورای مرکزی؟!
همه مقصرند! از شهرداری و دادستانی و وزارت راه و شهرسازی و مردم و.. همه مقصرند ولی مجلسی که
کمیسیون عمرانش را به غیر مهندسان سپرده!
و قانون نظام مهندسی را به روز نمیکند!
و خلاء ها و راه فرارها را نمیگیرد!
و اختیاراتِ شهرداریها را کم نمیکند!
و از باسوادانِ حیطه مهندسی در تدوین قانون استفاده نمیکند!
و ... مقصر نیست؟!
‼️ آقای دکترای پزشکی،
مجلس و در رأسش کمیسیون عمران مجلس به عنوان تنها مرجع قانونگذاری این کشور، مقصر اصلیِ ظهور عبدالباقی ها در صنعت ساخت و ساز هستند..
یکی از مقصرین اصلی خود مجلس است با اینکه همه می دانند ماده 100 شهرداری ریشه تمام قانون شکنی ها است، طی سالیان گذشته هیچ اقدامی جهت اصلاح آن به عمل نیاورده است. الان هم که چند ماه است در دستور کار قرار گرفته بررسی آن مرتب به تاخیر می افتد.
مقصر اصلی بعدی دولت است که به ماده 100 شهرداری به عنوان تامین کننده کسری بودجه خود نگاه کرده و نسبت به ارسال لایحه اصلاحی کوتاهی کرده است.
خوب چه کار کنه مهندس ناظری که فقط،قلم و کاغذ قدرتش هست مگر غیر از گزارش،کاری از ایشان ساخته است بفرما آقای شکیب ..
لابد مهندس ناظر یک اسلحه کمری ببنده بره به جنگ شهرداری و مالک ساختمان ساز وووو
این شهرداری هست که دارای پلیس ساختمان است و میتواند با گزارش ناظر و سازمان نظام مهندسی ساختمان جلو تخلفات را بگیرند..
چطور شهرداری بساط یک دست فروش را جمع میکنند به بهانه سد معبر ولی جلو ساختمان های متخلف گزارش شده را نمیتوانند بگیرند .
لطفا فقط،شعار ندهید و از مهندسین بی اختیار و فاقد توان و قدرت خود دفاع کنید
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
همکاران گرامی
توجه فرمایید !
براستی اگر عبدالباقی و مانند عبدالباقی اطمینان داشتند که تخلف از قوانین شهرسازی با سازه ای هرچند مقاوم منجر به رای تخریب در کمسیون ماده ۱۰۰ خواهد شد نسبت به این ساخت بنای مازاد بر پروانه اقدام میکردند ؟
بدیهی است که پاسخ منفی است و از این نتیجه میشود که ریشه اصلی قانون گریزی ها در ساخت و ساز شهری کمسیون ماده ۱۰۰ است .
این کمسیون در استانها و شهرهای گوناگون روال کاری متفاوت دارد .
پیشنهاد میکنم راجع به روند پرونده های کمسیون ماده ۱۰۰ در استانهای مختلف گفتگو شود
دقیقا در روزهایی که تضعیف نظام مهندسی ساختمان به اوج خودش رسیده، در روزهایی که شهردار تهران دستور میدهند که مبحث آتشنشانی از ضوابط ساختمان حذف شود
در روزهایی که مهندس و مهندسی آماج انواع تعرضات قرار گرفته
مترو پل به عنوان یک سازه با سازنده دورزننده قانون نظام مهندسی فروریخت تا همه شاهد نتیجه تلاشهای مافیای ساختمان برای تضعیف مهندسی و نظام مهندسی باشند
.
متروپل فروریخت تا نتیجه دخالتهای آن وزیری که زمین و آسمون رو بهم دوخت تا اختیارات نظام مهندسی ساختمان رو به شهرداری بدهد نمایان سازد
.
مترو پل فرو ریخت تا نتیجه نادیده انگاشتن نقش مهندسان ناظر در ساخت و ساز شهری مشخص گردد
.
مترو پل فروریخت تا نتیجه مدیریت شهری وابسته به تخلفات ساختمانی و جریمه و ماده صد و هزاربند و تبصره و پارتی و ....معلوم گردد
.
متروپل فرو ریخت تا حاکمیت دلالان بر خدمات مهندسی را نمایان سازد
.
متروپل فروریخت تا نتیجه اختیار جولان دهی به بساز بفروشها و چشم پوشی بر تخلفات ساختمانی و لحاظ قواعد مهندسی به عنوان موانع ساخت و ساز نمایان گردد
.
مترو پل فروریخت تا نتیجه نادیده انگاشتن اصول و قواعد متضمن حفظ جان انسانها بر همگان آشکار شود
.
پس از رودبار و منجیل و بم و پلاسکو، متروپل اثر جانکاه دیگریست از دست اندر کارانی که روابط با عبدالباقی ها رو بر ضوابط و قواعد و مقررات مترقی و به اثبات رسیده مهندسی ارجحیت دادند، و به دنبال متعهدین خویش خوانده هستند تا متخصصین
.
-: مترو پل یکی از هزار ساختمانی هست که با این سبک و سیاق بالا رفته، وقتی علم جای خود رو به خرافات بدهد، هر روز شاهد همین داستانها در رشته ها و زمینه های مختلف هستیم
اگر دلالان بزارند قوانین جدید به بهترین نحو اصلاح شود
و شهرداری ها رو پاسخگو .
تا زمانی که مماشات با متخلفین و شهرداری ها ادامه داشته باشد، متروپل ها هم تمامی ندارد.
صرفا ابراز تاسف کردن و اکتفا کردن به ابلاغیه، تذکر و اخطاریه، تخلف و فساد کم نمیشود..
رونمایی از پشت پرده سیستم ناکارآمد اداری در ایران
نخبه ای نمانده!
یک مسئول:
انجام کار اداری در ایران به عبارتی مواجه شدن با سیستم ناکارآمدی است که هر کس حداقل یک بار با آن مواجه شده است . بسیاری از افراد از انجام کار اداری واهمه دارند زیرا بر این اعتقاد هستند که بسیاری از کارمندان این مراکز از انجام درست و به موقع کارها سر باز می زنند و این سیستم ایجاد کننده مشکلات بسیار گوناگونی برای آن ها است
مشکل از نحوه اجرای این پروژه ها هست در پروژه های مشارکتی قانون را دور می زنند متاسفانه اگر به قانون عمل بشود مشکلی پیش نمیاد متاسفانه شهرداری ها در اکثر شهرهای کشور دچار این بی قانونی در پروژه های مشارکتی شده اند در اورمیه و اراک هم این مشکلات هست ...مثل پروژه شهرک خودرو که بدون تایید و نظارت نظام مهندسی ساخته شد
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
فردا انتخابات #كمسيون_عمران #مجلس_شوراي_اسلامي است و يكبار ديگه مثل ٥ سال گذشته يك پزشك لايق و حاذق قرار است بر شئون مهندسي كشور رياست كنند. جناب #قاليباف ممنون ايم، نمايندگان پرتلاش كمسيون خدا قوت!
كي فكرش رو مي كرد سطح مطالبات صنفي مون به اين جا برسه كه از اعضاي كمسيون بهداشت و درمان مجلس تقاضا كنيم رييس كمسيون بهداشت درمان مجلس يك #مهندس انتخاب كنند! اخه مگه داريم رييس كمسيون عمران پزشك باشه!!!
مگر قحط الرجال آمده در این مملکت که یک پزشک در مقام ریاست کمیسیون عمران باشد ؟
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
خیلی حال میده وقتی حرف گوش نمیدن خدا نابودشون میکنه _ متروپل چند سال دارم میگم باید قانون نظام مهندسی عوض بشه اختیارات قانونی مهندسین در برابر بساز بفروش ها باید افزایش پیدا کنه اگه الان زورم میرسید تمام نماینده های مجلس فعلی و قبلی رو بابت به قتل رسیدن این افراد در متروپل اهواز بابت ریزش ساختمان اعدام میکردم جیگر همه خنک بشه یه مشت فاسد که جون مردم براشون مهم نبود این ساختمان اگر مجری ذی صلاح داشت حتی اجازه ورود به مالک برای بازدید هم نمیداد
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اعضای محترم باید مطالبه گری را از هیات مدیره بخواهند و هیات مدیره از شورای مرکزی و شورای مرکزی از وزیر بخواهند که طبق هزینه ساخت واقعی تعرفه واقعی را اعلام کند و وزیر نیز باید رو در روی انبوه سازان و شهراداریها و عوامل دیگر که مخالف این تعرفه میشوند باشد و مسئول کمیسیون عمران نیز باید بدنبال تصویب قوانینی باشد که حقوق بهره بردار واقعی رعایت شود نه اینکه در مفابل اصحاب قدرت و پول شروع به ابلاغ ایین نامه ها و شیوه نامه های و.... غیر قانونی شوند تا شاهد چنین اتفاقات ناگواری برای هموطن مان در ابادان نشویم!!!!
*فاجعه متروپل آبادان نتیجه تخلف از مقررات ملی ساختمان است که هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آن استان و شهرداری آبادان حاضر شده اند ساختمانی بدون سازنده ذیصلاح ساخته شود و پروانه ساختمانی بدون درج نام سازنده ذیصلاح صادر شده است و فقط مهندسین ناظر جهت پروژه مشخص کرده اند و قبول کرده اند که ساختمان توسط غیر متخصص ساخته شود و امروز باید جوابگوی اقدامات خود باشند .*
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
وقتی برای مسائل فنی ومتخصص ارزش قائل نیستیم وفقط به فکر منافع خودمون هستیم نتیجه اش میشه پلاسکو متروپل و...... تا کی باید جان ومال مردم نابود بشه برای خودخواهی یک سری از خدا بی خبر
۱-سقوط متروپل آبادان باید به سقوط احداث ساختمان بدون مجری دارای صلاحیت وفق ماده ۹ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی در کل کشور واستان بیانجامد
۲-سقوط متروپل باید به سقوط سازندگانی بیانجامد، که بدون دارا بودن دانش فنی لازم وکافی، برای کسب سود بیشتر،کیفیت راذبح و فدای امیال شخصی مینمایند
۳-سقوط متروپل باید *سقوط خوشبینی به اینکه دانش مهندسی هم میتواند فرصت خطا داشته باشد واینکه آزمایشات و بازدید های دوره ای اثرگذار نیست، باشد*
۴-سقوط متروپل باید به سقوط مسببینی بیانجامد که *باعدم بموقع اعمال نظارت عالیه خود برای پیشگیری از وقوع چنین تراژدی، باعث این فاجعه دردناک شدند.*
۵-فاجعه متروپل به ما آموخت که *اگر هرسازنده ای بخواهد قوانین سازمان نظام مهندسی ومقررات ملی را دور بزند نتیجه آن خواهد شد که متاسفانه امروز در آبادان شاهد آن بودیم .*
۶-فاجعه متروپل به * طراحان ،مجریان و ناظران و صاحبکاران آموخت که حادثه هرلحظه در کمین است لذاباید افراد صلاحیت دارهم همواره، نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان وایمنی در کارگاه اهتمام کافی داشته باشند.
۷- فاجعه متروپل به ما آموخت که قتل تنها با سلاح گرم و یاسرد صورت نمی پذیرد،بلکه *قتل میتواند با دور زدن قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی هم به نوعی صورت پذیرد.*
۸-فاجعه متروپل به ناظرین ومجریان صلاحیت دارآموخت که مستند سازی مرحله ای عملیات و مکاتبات ضروری بموقع، اولویت اول یک مهندس با تجربه و کاردان است
۹-فاجعه متروپل به ما آموخت *لزوم بررسی ودقت بیشتر در استفاده ازصنایع نوین در صنعت ساختمان (سقفهای جدید) از جهت طراحی،محاسبه و اجرا* باید بادقت و حساسیت بیشتری نسبت به صنایع جاری (سقفهای سنتی )باشد.
۱۰-فاجعه متروپل به ماآموخت ،باید * در مقابل اشخاصی که میخواهند با هر روش و توجیهی، بستر و زیر ساخت مقررات ملی ساختمان را زیر سوال برده ونادیده بگیرند، پایداری نمود.*
۱۱-فاجعه متروپل به ما یادآوری وتاکید نمودکه *تمام مدارک ونقشه های طراحی ساختمانها از گروه الف تا د بایدبراساس مقررات ملی از فیلتر بررسی وکنترل سازمان نظام مهندسی گذشته وپس از تایید توسط اشخاص دارای صلاحیت مورد اجراء و نظارت قرارگیرند.*
۱۲-سقوط متروپل باید منجربه سقوط تفکری شود که ناباورانه وخلاف قانون وجود مجری ذیصلاح رادر صنعت ساختمان یک هزینه مضاعف می پندارند
درخاتمه ضمن ابراز همدردی مجددباخانوادهای داغدار ، امیدواریم بعد از این شاهد چنین فجایع دردناکی در جامعه فنی مسکن سازان کشور نبوده واز این تراژدی درسهای لازم را جهت حفظ جان عزیزان هم وطن ومنابع ملی کشور باپیشگیری از تکرار چنین فجایعی با رعایت کامل مقررات ملی واستاندارد های ساختمانی و استفاده ازخدمات اشخاص دارای صلاحیت ومجوز قانونی خصوصا جهت طراحی،نظارت واستفاده از خدمات #مجریان_ذیصلاح گردیم.
آیا دلیلی جز دلایل سیاسی و سهم خواهی و گرو کشی از وزیر و تشکیلات مسکن ساختمان داشتند برای چینشِ شورای مرکزی؟!
همه مقصرند! از شهرداری و دادستانی و وزارت راه و شهرسازی و مردم و.. همه مقصرند ولی مجلسی که
کمیسیون عمرانش را به غیر مهندسان سپرده!
و قانون نظام مهندسی را به روز نمیکند!
و خلاء ها و راه فرارها را نمیگیرد!
و اختیاراتِ شهرداریها را کم نمیکند!
و از باسوادانِ حیطه مهندسی در تدوین قانون استفاده نمیکند!
و ... مقصر نیست؟!
‼️ آقای دکترای پزشکی،
مجلس و در رأسش کمیسیون عمران مجلس به عنوان تنها مرجع قانونگذاری این کشور، مقصر اصلیِ ظهور عبدالباقی ها در صنعت ساخت و ساز هستند..
برای همین کسی حاضر نیست پروانه اش رو تحویل دهد و عضو کمیته تخصصی شود.
مقصر اصلی بعدی دولت است که به ماده 100 شهرداری به عنوان تامین کننده کسری بودجه خود نگاه کرده و نسبت به ارسال لایحه اصلاحی کوتاهی کرده است.
لابد مهندس ناظر یک اسلحه کمری ببنده بره به جنگ شهرداری و مالک ساختمان ساز وووو
این شهرداری هست که دارای پلیس ساختمان است و میتواند با گزارش ناظر و سازمان نظام مهندسی ساختمان جلو تخلفات را بگیرند..
چطور شهرداری بساط یک دست فروش را جمع میکنند به بهانه سد معبر ولی جلو ساختمان های متخلف گزارش شده را نمیتوانند بگیرند .
لطفا فقط،شعار ندهید و از مهندسین بی اختیار و فاقد توان و قدرت خود دفاع کنید
توجه فرمایید !
براستی اگر عبدالباقی و مانند عبدالباقی اطمینان داشتند که تخلف از قوانین شهرسازی با سازه ای هرچند مقاوم منجر به رای تخریب در کمسیون ماده ۱۰۰ خواهد شد نسبت به این ساخت بنای مازاد بر پروانه اقدام میکردند ؟
بدیهی است که پاسخ منفی است و از این نتیجه میشود که ریشه اصلی قانون گریزی ها در ساخت و ساز شهری کمسیون ماده ۱۰۰ است .
این کمسیون در استانها و شهرهای گوناگون روال کاری متفاوت دارد .
پیشنهاد میکنم راجع به روند پرونده های کمسیون ماده ۱۰۰ در استانهای مختلف گفتگو شود
در روزهایی که مهندس و مهندسی آماج انواع تعرضات قرار گرفته
مترو پل به عنوان یک سازه با سازنده دورزننده قانون نظام مهندسی فروریخت تا همه شاهد نتیجه تلاشهای مافیای ساختمان برای تضعیف مهندسی و نظام مهندسی باشند
.
متروپل فروریخت تا نتیجه دخالتهای آن وزیری که زمین و آسمون رو بهم دوخت تا اختیارات نظام مهندسی ساختمان رو به شهرداری بدهد نمایان سازد
.
مترو پل فرو ریخت تا نتیجه نادیده انگاشتن نقش مهندسان ناظر در ساخت و ساز شهری مشخص گردد
.
مترو پل فروریخت تا نتیجه مدیریت شهری وابسته به تخلفات ساختمانی و جریمه و ماده صد و هزاربند و تبصره و پارتی و ....معلوم گردد
.
متروپل فرو ریخت تا حاکمیت دلالان بر خدمات مهندسی را نمایان سازد
.
متروپل فروریخت تا نتیجه اختیار جولان دهی به بساز بفروشها و چشم پوشی بر تخلفات ساختمانی و لحاظ قواعد مهندسی به عنوان موانع ساخت و ساز نمایان گردد
.
مترو پل فروریخت تا نتیجه نادیده انگاشتن اصول و قواعد متضمن حفظ جان انسانها بر همگان آشکار شود
.
پس از رودبار و منجیل و بم و پلاسکو، متروپل اثر جانکاه دیگریست از دست اندر کارانی که روابط با عبدالباقی ها رو بر ضوابط و قواعد و مقررات مترقی و به اثبات رسیده مهندسی ارجحیت دادند، و به دنبال متعهدین خویش خوانده هستند تا متخصصین
.
-: مترو پل یکی از هزار ساختمانی هست که با این سبک و سیاق بالا رفته، وقتی علم جای خود رو به خرافات بدهد، هر روز شاهد همین داستانها در رشته ها و زمینه های مختلف هستیم
و شهرداری ها رو پاسخگو .
تا زمانی که مماشات با متخلفین و شهرداری ها ادامه داشته باشد، متروپل ها هم تمامی ندارد.
صرفا ابراز تاسف کردن و اکتفا کردن به ابلاغیه، تذکر و اخطاریه، تخلف و فساد کم نمیشود..
نخبه ای نمانده!
یک مسئول:
انجام کار اداری در ایران به عبارتی مواجه شدن با سیستم ناکارآمدی است که هر کس حداقل یک بار با آن مواجه شده است . بسیاری از افراد از انجام کار اداری واهمه دارند زیرا بر این اعتقاد هستند که بسیاری از کارمندان این مراکز از انجام درست و به موقع کارها سر باز می زنند و این سیستم ایجاد کننده مشکلات بسیار گوناگونی برای آن ها است
كي فكرش رو مي كرد سطح مطالبات صنفي مون به اين جا برسه كه از اعضاي كمسيون بهداشت و درمان مجلس تقاضا كنيم رييس كمسيون بهداشت درمان مجلس يك #مهندس انتخاب كنند! اخه مگه داريم رييس كمسيون عمران پزشك باشه!!!
۲-سقوط متروپل باید به سقوط سازندگانی بیانجامد، که بدون دارا بودن دانش فنی لازم وکافی، برای کسب سود بیشتر،کیفیت راذبح و فدای امیال شخصی مینمایند
۳-سقوط متروپل باید *سقوط خوشبینی به اینکه دانش مهندسی هم میتواند فرصت خطا داشته باشد واینکه آزمایشات و بازدید های دوره ای اثرگذار نیست، باشد*
۴-سقوط متروپل باید به سقوط مسببینی بیانجامد که *باعدم بموقع اعمال نظارت عالیه خود برای پیشگیری از وقوع چنین تراژدی، باعث این فاجعه دردناک شدند.*
۵-فاجعه متروپل به ما آموخت که *اگر هرسازنده ای بخواهد قوانین سازمان نظام مهندسی ومقررات ملی را دور بزند نتیجه آن خواهد شد که متاسفانه امروز در آبادان شاهد آن بودیم .*
۶-فاجعه متروپل به * طراحان ،مجریان و ناظران و صاحبکاران آموخت که حادثه هرلحظه در کمین است لذاباید افراد صلاحیت دارهم همواره، نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان وایمنی در کارگاه اهتمام کافی داشته باشند.
۷- فاجعه متروپل به ما آموخت که قتل تنها با سلاح گرم و یاسرد صورت نمی پذیرد،بلکه *قتل میتواند با دور زدن قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی هم به نوعی صورت پذیرد.*
۸-فاجعه متروپل به ناظرین ومجریان صلاحیت دارآموخت که مستند سازی مرحله ای عملیات و مکاتبات ضروری بموقع، اولویت اول یک مهندس با تجربه و کاردان است
۹-فاجعه متروپل به ما آموخت *لزوم بررسی ودقت بیشتر در استفاده ازصنایع نوین در صنعت ساختمان (سقفهای جدید) از جهت طراحی،محاسبه و اجرا* باید بادقت و حساسیت بیشتری نسبت به صنایع جاری (سقفهای سنتی )باشد.
۱۰-فاجعه متروپل به ماآموخت ،باید * در مقابل اشخاصی که میخواهند با هر روش و توجیهی، بستر و زیر ساخت مقررات ملی ساختمان را زیر سوال برده ونادیده بگیرند، پایداری نمود.*
۱۱-فاجعه متروپل به ما یادآوری وتاکید نمودکه *تمام مدارک ونقشه های طراحی ساختمانها از گروه الف تا د بایدبراساس مقررات ملی از فیلتر بررسی وکنترل سازمان نظام مهندسی گذشته وپس از تایید توسط اشخاص دارای صلاحیت مورد اجراء و نظارت قرارگیرند.*
۱۲-سقوط متروپل باید منجربه سقوط تفکری شود که ناباورانه وخلاف قانون وجود مجری ذیصلاح رادر صنعت ساختمان یک هزینه مضاعف می پندارند
درخاتمه ضمن ابراز همدردی مجددباخانوادهای داغدار ، امیدواریم بعد از این شاهد چنین فجایع دردناکی در جامعه فنی مسکن سازان کشور نبوده واز این تراژدی درسهای لازم را جهت حفظ جان عزیزان هم وطن ومنابع ملی کشور باپیشگیری از تکرار چنین فجایعی با رعایت کامل مقررات ملی واستاندارد های ساختمانی و استفاده ازخدمات اشخاص دارای صلاحیت ومجوز قانونی خصوصا جهت طراحی،نظارت واستفاده از خدمات #مجریان_ذیصلاح گردیم.
انجمن های سازندگان مسکن و ساختمان کشور