هولوكاست اين بار از زبان هاليوود؛

"قوري برنجي" يك فيلم غافل گير كننده

اين فيلم جزو معدود آثار خلاف جريان در بين توليدات چند سال اخير ايالات متحده است.

باشگاه خبرنگاران- "قوري برنجي" نام يکي از فيلمهاي اکران شده در آمريکاست. اين فيلم جزو معدود آثار خلاف جريان در بين توليدات چند سال اخير ايالات متحده است. "رومان ماسلر"، کارگردان اين فيلم، که زياد نام آشنا به نظر نمي رسيد توانست اثري درخور و شايسته خلق کند.


تیتراژ فیلم با نقاشی و تصاویر گرافیکی ای آغاز می شود که بیننده را نسبت به موضوع فیلم هوشیار می کند. تصاویری که در آن از ستاره ی منتصب به داود نبی و کمتر از آن،صلیب عیسی مسیح "ع" استفاده شده است.

آلیس(Juno Temple) و جان (Micheal Angarano)، زوجی کم درآمد هستند که زندگی آنها با شغل جان تامین می شود.

این زوج مانند هر زوج دیگری آرزوهای دست نیافتنی در سر دارند. در صحنه های آغازین فیلم نیز این رویا با دیالوگ جان شروع می شود. "اگر یک میلون دلار داشتیم..."

به فیلم بر گردیم، "آلیس" و" جان" در مضیقه مالی قرار دارند.تا جایی که جان با کوپن غذایی که یکی از همکارانش در دستشويي جا گذاشته برای ناهار،غذا تهیه می کند. لوئیز (Alia Shawkat) و چاک (Bobby Monihan) تنها دوستان خانوادگی و صمیمی جان و آلیس هستند.

در یک سفر خارج از شهر، آلیس به یک فروشگاه نوستالوژی می رود ویک قوری زیبا را که با نقوشی خاص مزین شده می ربايد و با تمام مخالفت هاي جان قوري را به خانه مي برد.

قوري سحرآميز اولين جادوي خود را نشان مي دهد. زماني که "آليس" و "جان" در خواب هستند آليس همسرش را کتک مي زند.


                                                


اين وسيله جادويي،خود را در اولين لطمه اي که" آليس" به خود مي زند معرفي مي کند. آليس سهوا صورتش را با لوازم آرايشي مي سوزاند و همزمان با درد" آليس" داخل قوري پر از اسکناس 100 دلاري مي شود.

دست بر قضا، "جان" به خاطر بي عرضگي از کار اخراج مي شود. زماني که به خانه مي رود با خانه ي آشفته و همسري زخمي مواجه مي شود.

آليس با سيلي اي که به صورت جان مي زند، قضيه را براي او روشن مي کند. اينجاست که زوج پي مي برد براي رسيدن به آرزوي يک ميليون دلاري بايد به خودشان و ديگران لطمه بزنند. البته "جان "به خاطر ترس از جادو و سحر سعي مي کند قوري را به صاحب اصليش باز گرداند که متوجه مي شود پيرزن بعد از سرقت دق کرده و مرده است.

دو برادر يهودي افراطي،به سراغ "آليس" و "جان" مي روند و مدعي مي شوند که مادربزرگشان زندگي خود را به خطر انداخته و قوري را در جريان هولوکاست از خطر نابودي نجات داده و آنها صاحبان قوري هستند. آنها خود را نمايندگان خداوند معرفي مي کنند.

در اين صحنه کارگردان،زيرکانه" هولوکاست" را زير سوال مي برد. قوري تخيلي اي که در واقعيت نمي تواند موجود باشد در جريان هولوکاست از خطرات حفظ شده. هولوکاستي که شايد خودش هم در تخيلات شکل گرفته است و وجود خارجي ندارد.



برادرها فقط پولهايي را که آنها با تحمل درد جراحات بدست آورده اند با خود مي برند. زيرا قوري عواقب تلخي را براي صاحبانش به وجود خواهد آورد.

"جان" و" آليس" با وجود اينکه پول زيادي بدست آورده اند اما حرص و طمع آليس باعث مي شود تا آنها تن به ذلت و خواري بدهند. قوري ديگر بابت جراحت جسمي به آنها پول پرداخت نمي کند. اکنون زمان آن فرا رسيده تا آنها شخصيت يکديگر را خورد کنند و اسرار مگوي زندگيشان را فاش کنند.

زمان آن رسيده که به خاطر پول و ثروت دوستان خود را برنجانند و زندگي ديگران را از هم بپاشند.حتي به خانواده خود نيز رحم نکنند و تا پاي آبروريزي خانواده آليس هم پيش بروند. اما اينجا پايان کار نيست، آليس تصميم مي گيرد در حين رانندگي فردي را که در حال عبور از چراغ قرمز است، زير بگيرد که با عکس العمل به موقع جان مواجه مي شود. او کوتاه نمي آيد و سعي در جلب رضايت جان براي قتل خلافکاران خياباني مي کند.

اما اکنون هنگام آن است که فردي از شرق دور به کمک آليس و جان (غرب وحشي) بشتابد و آنها را از شر سحر و جادو نجات دهد.
 
دکتر لي لينگ (Stephen Park) که اجدادش نيز از گذشته رد پاي قوري را در جاي جاي دنيا مي کردند تا آن را نابود کنند،(قوري اي که مي تواند در صورت آسيب خود را بازسازي کند) آنها را متقاعد مي سازد تا قوري را به او تحويل دهند.

خانواده پيتون که از دوستان قديمي آليس هستند قوري را مي دزدند. برادران يهودي سراغ آنها مي روند. تير اندازي و خونريزي منجر به کشته شدن برادرها و آن خانواده مي شود.سحر قوري به خود يهودي ها نيز رحم نمي کند و آنها را نيز به هلاکت مي رساند.


دکتر" لي لينگ "قوري را با خود به اقيانوس برده و آن را به آب مي اندازد، بلکه دوري آن از مردم باعث آسايش و راحتي ديگران باشد. کارگردان در انتها با تمام شوخي ها و حقايقي که آشکارا از صهيونيسم عنوان مي کند؛ اذعان مي دارد که تنها راه جلوگيري از خونريزي و نابودگريهاي صهيونيسم دور نگه داشتن آنها از انسانهاست.

قوري برنجي در مجموع فيلم خوش ساختي است گرچه كارگردان گاهي ما را از فیلم خارج مي كند تا همراه با موزیک ویدئو به صحنه های بعدی پرتاب شویم و ضمنا اين هم پيش مي آمد كه به ندرت در بعضي پلان ها متوجه عدم تداوم در بازی ها می شویم./ي2

يادداشت از: مجتبي قره باغي

برچسب ها: فیلم ، قوری برنجی ، آلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
صبا
۱۳:۳۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
من این فیلم و دیدم خیلی جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ازیتا
۱۳:۲۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
عالیه خیلی خوبه
آخرین اخبار