رایگان درمان شوید/

پاسخ سوالات خود در زمینه بيماري هاي دهان و دندان را اینجا مشاهده کنید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت"رایگان درمان شوید" مطرح کرده بودند، توسط دندانپزشک پاسخ داده شد.

گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت رایگان درمان شوید مطرح کرده بودند را منتشر كرد.  
شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص بيماري هاي دهان و دندان  كه توسط دكتر اکبر فاضل متخصص اين رشته داده شده است، به شرح ذیل است:

***مریم:

من 26 سال دارم و هر شب از مسواک و نخ دندان استفاده می کنم ولی وقتی یک شب از نخ دندان استفاده نمی کنم بین دندان 5 و 6 فک بالا قرمزي و درد ظاهر مي شود از آب نمک و دهان شویه هم گاهی اوقات استفاده میکنم علت چیه؟و یه سوال دیگه اینکه با اینکه مدت 15سال هست که به طور مرتب مسواک میزنم ولی دندان های آسيابم به صورت رگهای در بغل وروی دندانم به خصوص دندان عقلم جرم بسته ورنگ دندانهایم زرد است علت وراه درمان چیست؟

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: مسواک زدن حداقل روزی سه بار و استفاده از نخ دندان هنگام شب الزامی است تورم بین دو دندان نشانه بروز پوسیدگی دندان ها است که با مراجعه به دندان پزشک و با انجام رادیوگرافی مشخص می شود. شروع پوسیدگی موجب تغییر رنگ دندون می شه که برای سلامت نگه داشتن دندان های 6 و 7 باید دندون عقل کشیده بشه تا دندان عقل پوسیده موجب تخریب دندان های دیگر نشود.

***هادی:

البته من دندان پزشک نیستم ولی از نخ دندان استفاده نکنید چرا که بیان دندان ها فاصله می اندازه متاسفانه در پی یک توصیه ی پزشکی یک دندان پزشک در تلویزیون سعی می کردم هر سب از نخ دندان استفاده کنم ولی بین دندان هام فاصله انداخت و المان ؟ غذاگیر می کند حتی المقدور استفاده نکنید اصلا یک روش استخراج سنگ از معادن شکل همین روش نخ دندانه.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: عدم استفاده صحیح از نخ دندان موجب این امر می شود که فرد باید توسط دندان پزشک روش درست را آموزش ببینید.دهانشویه هم نباید بیش از یک هفته استفاده شود چرا که باعث پوسیدگی و دندان درد مي شود البته این اطلاعات تجربی من بود و باید نظر دندان پزشک هم پرسید.استفاده از دهانشویه آنتی پلاک قبل از مسواک کردن موجب آزاد شدن پلاک میکروبی و پلاک غذایی در دهان شده و مسواک کردن را آسان تر می کند. اما دهانشویه آنتی باکتریال طبق دستور پزشک و در زمان های مشخص استفاده شود.

***سعید نادر:  

قسمت زیرین دندان یعنی بین دندان و لثه سیاه شده می خواستم ببینم علتش چیه؟ ضمنا می خواستم بگم که قسمت بالای دندان سالمه.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: ممکن رنگدانه به صورت طبیعی در لثه منتشر شده باشد یا در اثر پرکردگی دندان ذرات فلز داخل لثه نشست کنند که استفاده از برخي روکش ها از بروز تغییر رنگ در لثه جلوگیری می کند.

***محمد:

سلام دختره ده ساله ام دو تا از دندان های پیشین من خارج از فک است چه زمانی برای ارتودنسی مراجعه کنم.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: معمولا بهترین زمان برای ارتودنسی سن 13 و 14 سالگی است اما اگر جهت پیشگیری باشد در سن 10 سالگی ایرادی ندارد.

***علی:

می خواستم بدونم آیا باید همه افراد دندان های عقلشون رو در بیاورند یا اینکه فقط برخی افراد باید این کار رو انجام بدهند.چه راهی برای افزایش طول عمر دندان به غیر از مسواک زدن پیشنهاد می کنید؟ استفاده از فلوراید سدیم به چه منظوریست و تا چه سنی؟

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: دندان عقل حتما کشیدنی نیست در صورت رشد مورب دندان و نبود فضا جهت تمیز کردن دندان عقل موجب پوسیدگی دندان های دیگر می شود که بنابراین باید کشیده شود. استفاده از ژل فلوراید توسط پزشک و استفاده خانگی از محلول های سدیم فلوراید در شیر یا آب آشامیدنی که در همه سن به ویژه کودکان در جهت افزایش طول عمر دندان موثر است.

***علی:

سلام من با اینکه دندانم را عصب کشی کردم ولی هنوز با آب سرد و گرم درگیره احتمال داره بازم عصب داشته باشد؟

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: این درد هنگام مصرف آب سرد و گرم نیست احتمال دارد درد در دندان های مجاور یا رو به رشد به دليل وجود کانال های دیگر که عصب کشی نشده باشد موجب بروز حساسیت در مصرف آب سرد و گرم است.

***رسول:

سلام دختر هفت ساله ام دندان های فک پایینش که شیری هستند داره نامنظم میشه علتش چیه آیا ارتودنسی می خواد؟  

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: مراجعه به دندان پزشک اطفال و بررسی فضاهای بین دندان و آنالیز جهت انجام ارتودنسی متحرک قبل از ارتودنسی ثابت مفید است.

***لیلا:

سلام در لب و لثه هایم زخم سفید رنگی میزنه به دکتر مراجعه کردم و گفتند آفت است و قطره آفت تجویز کردند ولی تا یک هفته خوب نمی شود هر بار که این زخم پدیدار می شود تا یک هفته تمام نشده هیچ دارویی روش اثر نداره اگر ممکنه یه راه حلی برایم بگید ممنون.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: لطفا به متخصصین بیماری های عفونی دهان مراجعه کنید.

***مرتضي:

سلام مي‌خواستم بپرسم صبح كه از خواب بيدار مي‌شم لثه‌هام خون مياد مي‌خواستم ببينم علتش چيه؟

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک:  بعد از مسواك كردن شبانه دهان به مدت 8 ساعت بدون هيچ‌گونه تحركي ثابت مي‌ماند در اين حالت ميكروب‌ها رشد کرده و موجب التهاب لثه و خونريزي از لثه مي‌شود. كه قرقره كردن آب نمك ولرم بعد از مسواك كردن محيط دهان را نمكي كرده و رشد ميكروب‌ها را به تاخير مي‌اندازد.

***تقي سفلي آبادي:

سلام، من هر شب از مسواك و نخ استفاده مي‌كنم، وضعيت ظاهري دندان‌ها و لثه هم مناسب است ولي لثه‌هايم به طور دايم خونريزي دارد و هميشه اثر اين خونريزي در آب دهانم مشخص است. جرم‌گيري هم تاثير كم و موقت دارد. لطفا من را راهنمايي بفرماييد.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: در صورت رعايت اصول صحيح مسواك زدن و مراجعه به دندانپزشك مي‌تواند موثر باشد. جرم‌گيري به عنوان بهترين روش جهت كاهش خونريزي حائزاهميت است.

***سارا:

من 51 ساله هستم و تمام دندان‌ها براي خودم است. جز تعداد معدودي كه نياز به ترميم دارد آيا مي‌توانم دندان مصنوعي يا ايمپلنت به‌كارم؟؟ به چه صورت بايد اقدام كنم؟

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک:  بله شما مي‌توانيد از پروتزهاي تكدانه دو سه دانه‌اي استفاده كنيد. مراجعه به دندانپزشكي و بررسي وضعيت دندان‌ها توسط دندانپزشك بيشتر به شما كمك مي‌كند.

***فاطمه:

من به بهداشت دهان و دندانم اهميت زيادي مي‌دهم ولي صبح كه از خواب بيدار مي‌شوم دهانم بوي نامطبوعي دارد و اين بو به سختي برطرف مي‌شود.

قرقره كردن آب نمك ولرم بعد از مسواك زدن شب موجب كاهش رشد ميكروبها در مدت خواب شده و از بروز بوي نامطبوع و التهاب لثه‌ها جلوگيري مي‌كند.

***علي:  

مي‌خواستم بدونم كه بيلچينگ براي دندان مضر است. آيا باعث از بين رفتن دندان‌ها مي‌شود؟

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: سفيد كردن دندان به وسيله ليزر و مواد شيميايي را بيليچينگ مي‌گويند كه همه دندانپزشكان اعتقادي بر انجام آن ندارند اين امر جهت زيبايي به كار مي‌رود كه در درازمدت از سويي بر روي اثر مينا مي‌گذارد و بعد از 6 ماه برگشت‌پذير است.

***ستايش احمدي:

احساس مي‌كنم با خوردن آب سرد همه دندان‌هاي فك پايينم درد مي‌گيرد آيا همه‌ي آنها پوسيده شده‌اند؟

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: گاهي ممكن است سايش‌هاي دنداني و نقطه ضعف مينايي دندان باعث بروز درد در تمام دندانها شود محافظت از دندان‌ها و استفاده از ژل‌ها مي تواند به شما كمك كند.

***ياشار:

با سلام آيا اينكه گفته مي‌شود عمل جرم‌گيري بيش از اينکه سود داشته باشد زيان دارد، از نظر علمي به اثبات رسيده است. آيا ارتودنسي فقط تا قبل از دوران نوجواني موثر است يا اينكه در سنين 25-30 سال نيز مي‌تواند موثر باشد.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک:  انجام جرم‌گيري دندان كار بسيار مفيدي براي دندانهاست بله از نظر علمي به اثبات رسيده است. ارتودنسي مي‌تواند در سنين بالاتر هم صورت بگيرد اما قبل از جهش رشد كه در دختران سه تا چهار سال زودتر از پسران اتفاق مي‌افتد بهترين زمان است.

***اكبري:

با سلام و خسته نباشيد عفونت كامل اطراف ريشه‌هاي دندان 6 پايين كه قبلا عصب‌كشي و پر شده و هيچگونه دردي نيز ندارد آيا با جراحي قابل درمان است يا بايد كشيده شود! با تشكر.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک:  البته با جراحي قابل درمان است با قطع كردن انتهاي ريشه و مراجعه هر 6 ماه يكبار و عكسبرداري و كنترل وضعيت اين مشكل برطرف خواهد شد.

***فخاري:

3 تا از دندان‌هاي ثناي فك پايينم كج درآمده‌اند آيا روشي براي ترميم آنها به جز ارتودنسي وجود دارد.

پاسخ از: دکتر اکبر فاضل، داندانپزشک: در قدم اول ارتودنسي بهترين روش است در گام‌هاي بعدي استفاده از روكش‌ موثر است.


گفتنی است نشانی مطب دکتر اکبر فاضل دندانپزشک به این شرح است: تقاطع خيابان طالقاني- وليعصر، ساختمان احسان پلاک 2 طبقه 3

برای تماس با مطب دکتر فاضل هم می توانید با این شماره 66413984 تماس بگیرید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۰۱:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام چگونه بفهممم دندانم قبلاً افتاده یا نه؟؟؟
United States of America
v
۰۱:۱۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر گرامی
من دندان عقبی سمت چپ فک م رو چند سال پیش پر کردم الان بین این دندون و یه دندون سمت چپش خالی شده (نمیدونم چرا اینجوری شد. اول یه گوشه ش تیز شد و بعد یواش یواش یه فاصله

بین دو تا دندونم ایجاد شد) طوریکه غذا با اون قسمت فکم نمیتونم بجوم و عملا استفاده نمیکنم!
الان پیشنهاد شما چیه و هزینه ش چقدر درمیاد؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سولماز
۱۸:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
سلام من چند روزه به ی علتی نتونستم مسواک بزنم ولی من روی دندونام حساسم و مراقبت شدید ازش میکنم این چند روز تا دندونام روی هم می زارم می سوزن می خواستم ببینم خراب نشدن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۷:۴۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
سلام من ۱۶ سالمه بالای دندونام ترفه قرمز اش سفید و بدشم اولش کم بود الان زیاد شد میشه بگین اسم این بی ماری چی
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۰:۴۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید من همه علائم این که خونریزی اینا ۱۶سالمه از۱۳سالگیم یه چیزی سنگی مثله غده تو لپمه
Iran (Islamic Republic of)
یاسمن
۱۷:۱۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام خسته نباشین من۱۷ سال۷ماه سنمه ولی هنوز اسیاب اول سمت چپ فک پایین دندونم نیافتاده و یه تیکش شکسته و مدتی بود خیلی درد میکرد ولی الان به شدت درد میکنه طوری که حتی روی خود دندونم نمیتونم دندون فک بالارو قرار بدم یا دست بزنم حتی الان لثه منم جوری درد میکنه که به صورتم دست میزنم کلا نفسم میره از درد
میخواستم بدونم که چیکار کنم بکنمش؟ یا منتظر بمونم لق بشه چون همه دندان های اسیاب۱ من شل شد و افتاد ولی این نه امکان دارع زیرش دندون باشه که اینقدر درد داره ولی لق نشده
فقط دندون فک بالام و بخوام فشار بدم روش درد وحشتناک میگیره
Iran (Islamic Republic of)
Mehraneh
۰۱:۲۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام
من امروز متوجه شدم که لثه ام دو تکه شده
دندونم افتاده و داره در میاد
اینکه دندونم داره در میاد باعث آسیب به لثم شده؟
ممکنه عفونت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
من الان ۴روزه لثه هام ملتهب شدند و درد شدیدی احساس می کنم به طوری که خوردن و آشامیدن واسم خیلی دردآور شده در ضمن پشت لب بالا وپایینمم آفت زده الان این درد لثه هام که اینقدرم اذیتم می کنه دلیل و درمانش چیه و به دندونام و ریشه هاش آسیبی وارد میشه با نه؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۲۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام من ۱۲ سالمه دندان پاینیم یکم باز شده ولی نه درد می کنه و نه خراب شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۵:۵۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام من یکی از دندونم کلا خراب شده و پشت دندونم سیاه شده و شکسته وقتی دهنمو میبندم دندون پایین به اون میخوره خیلی درد میکنه از درد اون دندونم بقیه دندونمم درد میکنه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۷:۲۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام ببخشید من دوتا دندان شیری دارم از ۷ سالگی کم کم اون دوتا دندان اسیابم سیاه شده والان که ۱۲ سالمه هنوز هم مثل سنگ چسبیده بعدشم از کنارشم یه دندان جدید در میاد خواستم ببینم که این مشکل من حل شدنی هست یا نه
Iran (Islamic Republic of)
سپيده كرمي
۰۲:۰۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام دندون بالا سمت راست يكي مونده به اخر
بغلش زرد شده و فكر كنم پوسيده خيلي ناراحتم بايد چكار كنم
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۲۲:۴۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام من ۱۴ سالم یکی از دندانم‌‌شکسته‌‌و وریشه آن خراب است رفتم دکتر مگن‌بکش فکم خراب نمی بکشم بعد کشیدن باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام من13سالمه میخواستم ببینم دندان شیری چه ویژگی هایی داره والان نمیدونم دارای دندان شیری هستم یانه
وآیا دندان شیری ریشه داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
داخل دهانم بغل دندان عقل حال سیاه رنگ از اخذ درومده چیست
Iran (Islamic Republic of)
❤️maya afshar❤️
۰۶:۲۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
باسلام من ١٢ سالمه و دندون هاي نيسم را دوماه پيش كشيدم و الان حتي يك تيزي هم حاي دندون هايم در نيومدع و ليه خاليه و اين دوتا دندونايي كه كشيدم يكيشون حاي خيلي كمي داره و حس ميكنم دندون اصلي نميتونه در بياد براي دومان راهي است درميان ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۸ دی ۱۳۹۹
سلام ببخشیدمن یه هفته پیش رفتم دکترالتهاب لثه داشتم دارونسخه کردوسفیکسیم هم بهم دادالان دوروزه که دهنم وزبونم دونه های سفیدزده خیلی هم دردداره بایدچیکارکنم ممنون میشم راهنماییم کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام من دو ماه روکش دندون اجام دادم و الان اون روکش درومده و من لاغر شدم بهم گفتن چون لاغر شدین فک جا باز کرده روکش در میاد میخواستم بدونم همچین چیزی هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
سلام من یه دختر ده ساله ام یک دندان ردیف پایینم پوسیده است البته یه کمه شم کرم خورده دیگه بعد از مدتی گوشت لای اون دندان باد میکنه به نظرتون علتش چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
م.قدیری
۱۱:۵۸ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام خدا قوت .من سوالی داشتم دندان های جلوییم به صورت ناگهانی الان یک ماه هست که جرم سیاه گرفته در حالی که هر روز مسواک و بهداشت دهان و دندانرو رعایت میکنم و حدود دوسه ماه که به دندان پزشک مراجعه کردم علتش چی میتونه باشه آیا از خمیر دندانی هست که استفاده میکنم؟؟؟؟دندان های داخل فکم نیست فقط دندان های جلویی هستش و اطرافیان میگن از دندون عقل ولی دندان پزشک به من گفتن دندون عقل هات سالمه و نیازی به کشیدن نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام من ۱۲ سالمه دیشب درحال غذا خوردن دندونم از ریشه در اومد دلیلش چیه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۲:۳۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام من 12 سالمه و یکی از دندان های بالایم از لسه ام در امده یعنی یکم از جایه خودش بالا تر و جاش کمه خواستم بکشم ولی گفتم اگه بکشم جایه خالیش زشت میشه به دکتر دندان پزشک گفتم گفت باید ارتودنسی شه ولی مامانم میگه منم اینجوری بودم بعد خوب شد و جا افتاد بنظرتون چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه فاطمی
۱۳:۴۴ ۰۴ دی ۱۳۹۹
سلام. قسمت پایین یکی از دندان هایم ابتدا سفید شد و سپس به مرور چندین لثه ام زخم شده راه علاج چیست؟ درد یک زخم پایین نیامده زخم دیگر ایجاد میشود؟
Ireland
محمدرضا
۰۲:۴۶ ۰۴ دی ۱۳۹۹
باسلام
تیزی بیش ازحد دندان هایم باعث شده تا زبانم اذیت شود
کناره خای زبانم نازک شده و احساس سوزش دارم مشکل چیست؟
چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۰۴ ۰۳ دی ۱۳۹۹
میخواستم بگم چار تا دندون پاینم کمی سیاه شده درد نمیکنه لثه هام هم کمی سیاه شده همیشه لثه هام خون میاد
Iran (Islamic Republic of)
S
۱۱:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام من دوتا دندونم که دوتا دندون وسطم یکی اینوره اون یکی دیگه اون ور و از لثم در اومده و الانم داره از زیر دندانم یک دندان در میاد کمکم کنید لطفاااااااتتت
Iran (Islamic Republic of)
شقایق
۲۱:۰۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام من ۱۵ سالمه هرشب مسواک میزنم نمیدونم چرا لثه هام انگار پوست شدن مشکل چیه
Iran (Islamic Republic of)
Shiranii
۲۰:۲۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
سلام..من ۱۴ سالمه..۶ تا دندون بزرگ خراب و هنوز نکشیده دارم..که نمیتونم خودم بکشمشون...ارتودنسی هم باید بکنم..بنظرتون چکارکنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Shiranii
۲۰:۱۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
سلام..من ۱۴ سالمه..۶ تا دندون بزرگ خراب و هنوز نکشیده دارم..که نمیتونم خودم بکشمشون...ارتودنسی هم باید بکنم..بنظرتون چکارکنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۹:۱۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام من ۱۶ سالمه دندونم سالمه فقط دو تا دندون جلوم فاصله داره رفتم دکتر میخواد روکشش کنه میخواستم بپرسم این مشکلی در زندگی من ایجاد میکنه یا خیر
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۲۳:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
سلام خسته نباشد پسر من چ۱۳ ماهشه یکی از دندون های نیشش انگار دوتا دندونه میشه کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
سلام من الان دودندون های پایین دهانم ترک خورده ووقتی بهش هوت میخوره درد بدی بهم دست میده چیکارکنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
سلام من یک شب یادم رفته مسواک بزنم صبح پاشدم از دندان های آسیاب پایین سوراخ وسیله شده چیکار کنم پیشرفت نکنه از پس هزینه های دندون پزشکی هم بر نمیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
سلام من بیست سالمه داندان هام خونشون میاددوتادندان تازه دراوردم دلیلش چیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام سال ۹۴ دندانه کنار عقلم کشیدم بعد چند سال داره در میاد الان ۲۷ سالمه میخواستم ببینم داره در میاد؟
Korea (Republic of)
مهدیه
۱۴:۵۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
من افسه زدم بعد از چند روز افسم سیاه شد لطفا یک راهی به من بگین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نظری
۲۱:۵۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
سلام من دندان هایم روپرکردم ازهمون روزاول احساس میکردم وقتی نخ دندون میزنم ویازبونم روبه پرکردیگیها نزدیک میکنم انگارتکان میخورن فکرمیکردم چون روزهای اوله این احساس ودارم ولی الان چندهفته ای هم که گذشته همون طورهس واصلامیترسم چیزی بجوم(وقتی بادست به پرشدگیهادست میزنم سفته )
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۱۳:۴۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
سلام من ۱۵سال دارم و ۱ سال هست که شروع به مسواک زدن کردم قبلا نمیزدم و الان اخرین دندان پایین و سمت چپ افتاده و میخاستم ببینم دوباره در میاد یا ن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سلام دخترم شش ساله است دوتا دندان نیشی دیگه در آورده دلیلش چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۲:۵۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سلام من دوتا دندان جلویم زرد شده و انگار یه تیکه از روش کنده شده و زرد تر از بقیه جاهلیت امکان داره که سیاه بشه ؟ من خیلی مسواک هم میزنم
Iran (Islamic Republic of)
Fateme
۰۲:۲۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سلام،من ۲۳ سال دارم و از زمانی که دندانهای دائمی من درآمدند تا به الان هر شب مسواک میزنم و بیشتر اوقات هم از دهانشویه استفاده میکنم.دندانهایم تمامی سالمند اما به دندانهای آخر که دقت میکنم نقطه های ریز سیاه رنگ میبینم،علت آن دانه ها چیست و برای پیشگیری و از بین بردنشون چه اقدامی کنم؟هر چقدر مسواک رو محکم تر میزنم هم تغییری نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
مهدیه
۰۱:۵۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
من وقتی بلال میخوردم یه تیکه از بلال رفته توی لثه بالایی دندون جلوی دهنم
حالا باید چجوری درش بیارم؟؟
خواستم با خلال دندون در بیارم ولی گفتم لثه زخم میشه
اگه اون توی لثه ام بمونه مشکلی مثل عفونت یا هر چیز دیگه ای ایجاد میکنه؟؟؟؟
Afghanistan
mohammad
۰۰:۲۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
احساس میکنم دندان های بیرونی ام ازجای خود فی افتتد امادرد ویاکرم خوردگی هم ندار
Iran (Islamic Republic of)
مژگان
۰۸:۳۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
با سلام .من دندون عقل پایینم خالی شد و پوسیده بود و دکتر به سختی کشید چون تاجش میشکست.بعد یک هفته درد اون ناحیه خوب نشد و دندون کناریش شروع ب درد گرفتن کرد.حتی سر و گوشم درد میکرد.
برای معاینه رفتم ک دردم اروم بشه ایشون دندون عقل بالا رو هم کشیدن گفتم چون سوراخه این دردا واس اونه .ولی الان ک کشیدن بازم دندون ۷ پایینم درد میکنه اب نمک میزنم درد میکنه حتی ب گوشم میزنه.
قبلا درد نمیکرد بعد از کشیدن عقل پایین اون درد گرفته حتی لثه هامم درد میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۱۸:۱۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
سلام من دندون جلوییم در بچگی شکست و مشکلی نداشت ولی الان چند ماهه که لثه بالاش سوراخ شده و هی ازش چرک میاد بیرون درد نداره ولی گاهی تیر میکشه و دهانم بوی بدی میگیره میشه بگید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ملینا
۱۸:۵۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
من دندونم ضربه محکم خورده ولی چیزی نشده ولی درد میکنه چی کار بکنم دردش بیوفته
Afghanistan
یوسف
۰۸:۳۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
آیا دندان های ثنایی بالا که افتاده باشد ‌در سن ۱۳ ساله گی پس می برآید ؟
Germany
محمد
۱۱:۱۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
من دندان سمت چپ بالا یکی مونده ب اخر را کشیدم از درد فکر کمم همان دندان کرسی هست الان س روزه تا زیر چشمم ورم کرده باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
برهان
۲۲:۳۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
سلام دندون درد داشتم الان هم زده به گوشم.خودمم شیر میدم.میشه کمکم کنید چه دارویی مصرف کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
Taraneh
۲۲:۳۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
سلام من 17 سالمه دندون جلوم رو پر کردم و پر کردنیم ریخت خیلی درد میکنه احساس میکنم دندونم لقه و یکم تکون میخوره چیکار کنم خیلی نگرانم چون دندون جلوم هست و کاملا تو دیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
من لثم زرده باید چکا کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام میخاستم بگم من دندان جلو دهنم رو سه سال پیش پرکردم الان موقع ای دهنم رو میشورم خون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ارمان
۱۴:۵۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام من دندان عقل ام سمت راست فک ام زیرلثه مونده کمی دیده میشود علتا چیست
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۸:۱۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید ببخشید من الان دو روزه کنار یکی از دندان های کرسی سمت چپ کمی گوشت اضافه داده و از همون رو گلو سمت چپ هم درد داره ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد ی
۰۸:۰۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام یکی از دندان عقل را کشیده م ایا می توانم مسواک بزنم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد حسینی
۰۰:۲۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام من الان5روزه دندان عقلم جراحی کردم ولی نمیتونم آب دهنم را قورت بدهم آیا علتش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین زارعی
۲۲:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام من فکن صدا میده باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام من بغل دندانم یه باد گرده قرمز هستش میخواستم بدونم این چی هست و چرا ابن جوری شدده و راه درمانش چیست م
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۶:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
من 13سالمه همیشه شب ها مسواک میزنم ولی دندان هایم یکی یکی دارن خراب میشن ودندان های 7سالگیم خراب شدن افتادن لطفا ازتون خواهش میکنم که یه راه حل به بدین
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۱۱:۳۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
سلام دندان های جلو من درشت وبا فاصله هستن اصلا دوست ندارم،ولی دندان های پایینم،مرتب واندازه ی مناسب داره،اینم بگم دندان های بالا از نظر صاف و مرتب بودن مشکلی نداره،ایا راهی هست
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه شاوردي
۲۰:۱۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
سلام ببخشيد من اين دو روزه توجه كردم ك لثم ي زره كنده شده و سياه شده ويكم بو ميده دهانم همش ي بوي بدي گرفته از لثم از اب ونمك استفاده كردم اما يكم فقط سفيد شد ولي ورمش هنوز هست جكار كنم????
Iran (Islamic Republic of)
الناز امینی
۱۸:۵۱ ۱۸ تير ۱۳۹۹
وای من که بیچاره شدم از دندون درد
دندون عقلم را دکتر نکشید برام عصب کشی کرده وااای خدا درد داره
حاضرم هرچی دندون دارم پر کنم ولی عصب کشی نکنم خیلی دندونام رود پوسیده شد از ۸ سالگی
Iran (Islamic Republic of)
لعیا
۲۲:۰۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام من 20سالمه از بچگی مسواک میزدم و فلورائد مصرف میکردم مدتی هست ک بخاطره دندان درد موقع خوردن شیرینی نخ دندان هم میکشم ولی متوجه شدم ک نخ دندان رو از بین دندان های نیش و اسیاب ک رد میکنم بوی بسیار بدی به خودش میگیره.علتش چیه؟راهکار چیه؟
United States of America
احسان قاسمی
۱۱:۰۶ ۰۶ تير ۱۳۹۹
آیا میتونه ازاین بابت باشه ک من در زمان کودکی مادرم شیر بهم نداده است
Iran (Islamic Republic of)
diana
۱۹:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام من یه مدتی هست ک بانوک زبان چیزی را پشت دندانم احساس می کنم و خلال و نخ دندان استفاده کردم اما فایده نداشت چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۴۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
دندان کنار عقلمو عصب کشی و پر کردم، از وقتی بی حسی استفاده کرده دکتر برام حس و مزه زبونم هنوز بعد دو هفته برنگشته چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ف.ش
۰۲:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام من دندان نیشم بالای یکی از دندان های وسط در اومد و کشیدمش.الان یکی از دندان های وسطیم (چپ) وسط نیس و ب سمت چپ رفته است. باید چیکار کنم که بیاد وسط سر جای خودش باشه و هزینه حدود چقدر میشود
Germany
فرزانه
۰۱:۱۳ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام من از بيليچينگ در منزل استفاده ميكنم براي اولين باره.به محض گذاشتن قسمتي از لثه هام سفيد شده.و خون مياد (نه خيلي زياد)سوالم اينجاست كه ايا اين اتفاق طبيعيه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید نظری
۱۵:۲۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
سلام من دندون کشیدم چون دندونام فک جوشن خیلی اذیت شدم تا گشید زمان کشیدن از بیخه فوک دراوردش لثم کامل کند۶ه شده تا فک حالا باید چکار کنم که دوباره لثم گوش بیاره
Iran (Islamic Republic of)
بهاره
۱۹:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام .
بین دو تا از دندون های اولیم خالی شده نمی دونم چیکار کنم از شما راهکار می خوام میشه ظرف 2 دوساعت بهم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
بهاره
۱۸:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام من بهاره هستم 14 سالمه ولی وسط دو تا از دندونهام خالی شده وقتی میخندم خیلی زشت میشم میشه یه دارو واسم بنویسین من اونو از داروخانه تهیه کنم




مرسی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۲۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
دوتا از دندونای پیش فک پائینم لق شده باید چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
سوسن
۲۱:۳۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
روزتون بخیر .من دندان فک پایینم حس بدی دارم انگار دندان پایینم بالا امدو به دندان بالا فشار میاره . پیش دندان پزشک رفتم معتینه کرد و عکس دندانم داشتم دید گفت چیزی نمی بینم احتمالا استرس هست .
Iran (Islamic Republic of)
سوگند
۱۶:۴۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
من دوازده سال دارم وتمام دندان های شیریم راکشیدم وجاشون بایدیک دندون دربیاددوتادندون درمیادوکنارهم درنمیان لطفادلیلش رابگین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من وقتی زبونم با چند تا دندونم میخوره زبری احساس میکنم دلیلش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۴:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام جناب دکتر من 15 سالمه دو دندون بالا و پایین من داره میفته این طبیعی هستش
Germany
آتنا
۱۵:۵۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام آقای دکتر . من یه سوالی داشتم از حضورتون. من دختری ۱۷ ساله هستم و یک دندان نهفته داشتم در سن ۱۳ سالگی. این دندان الان داره درمیاد ولی بیرون از لثه و به طرف لپم‌ . دکتر من گفته که وقتی کامل در آمد برم و بکشمش اما نمیدانم چه موقع کامل در میاد. از کجا بفهمم که کامل در اومد۶ یا نه؟ تو این اوضاع کرونا تصویر برداری ها هم تعطیلند. میشه راهنماییم کنید؟ سوال اصلی من اینه که با توجه به توضیحات بالا از کجا بفهمم که کامل در اومده یا نه؟
با تشکر.
نژاد حسنی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من حدود ۲سال پیش یک چهارم دندانم درومد و الان یک حالت گوشت مانند یا بهتره بگم لثه مانند در همون محل درومده ب نظر شما علت چیه چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین شجاع
۱۶:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ببخشید من دندون خالی شده و می توانید پر کنید ودچار پوسیدگی
Iran (Islamic Republic of)
ایدا
۱۰:۴۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من 13سالم است و یک دندان خراب دارم که فقط ریشه ی آن مانده و خیلی درد میکنه هر کجا که می بزن میکن باید درست کنی اما من می خوام بکشم و می گویند چون دندان عقل است دیگر رشد نمی کند ایا اگر بکشم دوباره در می اید؟
Iran (Islamic Republic of)
رفیعی
۲۰:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دختری 25 ساله هستم. مدتیه که حس میکنم گاهی اوقات دندان های جلو فک بالا و پایین تکون میخوره و لقه. ظاهری دیده نمیشه ولی خودم حس میکنم خیلی خفیف تکون میخوره.صداش رو هم میشنوم .چند ماه پیش دکتر رفتم گفته که مشکلی وجود نداره. اما من خیلی اذیت میشم
همونموقع درست شد و دیگه تکون نمیخورد. اما باز دو هفته س که بازم شروع شده.
این تکان خوردن موقع غذا خوردن یا حرف زدن بوجود میاد و بعدش درست میشه. مشکل از چیه؟ خطرناکه؟ یا من خیلی حساس شدم؟
Iran (Islamic Republic of)
ویانا
۰۳:۴۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
من ۱۸ سال دارم ‌ دندان عقل هستیم تازه در آمده است فک بالای من دندان عقلم بسیار تیز درآمده حوری که لپمو زخم میکنه
Australia
اریکا
۱۳:۵۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من 15سالمه و متوجه شدم ک دندان های خراب زیادی دارم من کلسیم ب مقدار لازم مصرف نمیکنم خیلی کم استفاده میکنم کلا ماست نمیخورم الان خیلی نگران شدم امکانش هست که کلسیم استفاده کنم و بتونم دوباره سلامتیمو بدست بیارم؟ و اینکه اگه لییم ب مقدار لازم مصرف کنم دندونام خود به خود حوب میشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ۳۹سال دارم از۱۵ سالگی هرباری دندانهایم راعصبکشی یاتعمیرکردم ولی چندسال ایت وضع مالی خیلی بدی دارم وخیلی ازدندانهایم راکشیدم حالا۵عددوسط بالاو۶عددپایین دارم همین جلوکه به شددت خراب شده وهرآن ممکنه بشکنه دردشدیدداره قبل ازعیدنسان به دکتردادم گفت بایدهمه رابکشی ولی ......
نمیدانم چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۲۲:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
دندونم شکسته نصفش اولیه گیرکرده لقه چجوری درش بیارم اذیت میشم
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۱:۵۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام و خسته نباشید
من ۲۷ سالمه ...دوساله که مدام نخ دندان استفاده میکردم که ب تبع آن بین تمام دندان هایم پوسیدگی پروگزیمالی ایجاد شد..ولی قبل ان که فقط مسواک تنها استفاده میکردم اصلا اصلا پوسیدگی بین دندانی نداشتم .چرا نخ برای من نتیجه عکس داده؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن عبدلی
۰۰:۳۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام و خسته نباشید من در تصادف دندانهای جلوییم را از دست دادم و مجبور شدم کلا دندانهای بالارا بکشم و از دندان مصنوعی استفاده کنم اما بعضی وقتها وقتی محکم آب دهنم را که میخواهم جمع کنم کمی خون میاد آیا مشکل خواسی میتواند باشد یا نه لطفا راهنمایی کنید
Germany
جاوید احمدی
۲۱:۴۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام من پسر ۷سال دارم دندان آخریش کیست آورد چیکار باید کنم خیلی درد داره
Iran (Islamic Republic of)
وجیهه
۲۳:۴۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
دندانی که قبلا عصب کشی کردم سنگی که زیر عصب گذاشته افتاده یعنی پر کردم ضمن اینکه الان دندانم اورتودنسی است باید چیکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۲۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
روکش دندانم که چسب موقت داشته افتاده الان با وضعیت کرونا باید چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
با سلام، رفتم دکتر، یک تیکه از دندون پر شده ام ریخته ، دکتر گفت باید د عصب کشی. بعد قاب بگیری، بعد خوردیم به کرونا، 2هفته است. دارم ، سفالکسین 400 ، و الان هم دارم پنیسیلین ،500 می خورم ، هر وقت هم درد دارم ، آستامینوفن 500، می خورم ، تا کی باید ادامه بدم ، با سپاس از شما
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۱۶:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام..دندون پایین سمت چپم پایینش ینی روی لثه ام یک زخمهایی ایجاد شده که باخوردن چیزی میسوزه علتش چیه چیکارکنم خطرناکه؟
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۱۶:۱۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
من آب سرد میخورم دندونم درد میگیره چیکار کنم که درد نگیره
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۴۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
بالای دوتا دندان وسط گوشت در امده راحل چیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام ببخشید من دو تا دندون بالاییم همون یک رو پر کردم و الان نمیتونم به خوبی حرف بزنم چون موقع خوردن نوک زبونم به لسه احساس کشیدت هوا به دتدونمو میکنم خواستم بدونم مشکل از چیه حساسیت دارم به چیزی یا خوب پر نشده؟
Germany
زهرا
۱۹:۱۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
در این اوضاع میتوان به دندان پزشکی رفت و دندانمان را بکشیم؟! ویروس وارد بدن نمیشود؟! لطفا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۹:۴۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام و خسته نباشید. من چند وقته که دندون پایینم شکست یعنی داخلش کلا خالی شد هروقت چیزی میخوردم میرفت توی دندونم که باید خالی میکردم یه بار که خالی کردم خلال دندون به ته دندون خالیم خورد خون اومد واز اون موقع هم یه گوشت اضافه از داخل دندونم اومد بیرون حتی از دندونم زده بالا الان چیزی که میخوام بخورم خیلی اذیت میشم الانم با این اوضاع کرونا ترسیدم به دندون پزشکی مراجعه کنم به نظر شما باید چیکار کنم لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۱:۰۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام منم دقیقا دندان فک بالام اینطوری شده نمیدونم این گوشت اضافه چیه؟آبسه است یا کیست
کسی نیست جواب بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
با سلام من ۱۸ سالمه . دندونای فک بالام کج در اومدن و یه سمت از فکم رو هم نمیاد، ب دکتر دندون پزشک مراجه کردم گفته ک با ارتودنسی هم درست نمیشه الان باید چکار کنم ؟
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
فرهان
۲۳:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
دن دانم خراب شده وداخلش گوشت اضافی درآمده گوشت درد میکنه چه کار کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟