گزارش/

دستاوردهاي سفر پنج روزه دکتر روحاني به نيويورک

دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان پس از سفري پنج روزه به نيويورک و شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل، روز گذشته به تهران بازگشت، سفري که بدون اغراق اثرات مثبتي را براي جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان پس از سفري پنج روزه به نيويورک و شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل روز گذشته به تهران بازگشت، سفري که بدون اغراق اثرات مثبتي را براي جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

اثبات قدرت جهاني ايران

دکتر روحاني با حضور پررنگ و قدرتمند در نيويورک و سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل، اجلاس خلع سلاح هسته‌اي و اجلاس وزاري خارجه عضو جنش عدم تعهد بار ديگر بر نقش‌آفريني جمهوري‌اسلامي ايران به عنوان يکي از قدرت‌هاي منطقه تاکيد کرد.

سخنراني رئيس‌ دولت تدبير و اميد در مجمع عمومي سازمان ملل و تاکيد وي بر شعار "آري براي صلح و نه براي جنگ" در سراسر جهان، نقش جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يکي از کشورهاي صلح‌دوست جهان اثبات و دريچه‌ تازه‌اي را  باز کرد.




دکتر روحاني در اين سفر با تاکيد بر مفاهيمي چون لغو تحريم‌هاي يکجانبه و ظالمانه عليه جمهوري‌اسلامي ايران، خواهان گشايش باب جديدي در برخورد کشورهاي غربي با ايران شد.

وي با بيان اينکه ادعاي "با ممانعت از ادامه فعاليت هسته‌اي ايران از طريق اعمال فشارهاي غيرقانوني مي‌توان صلح‌آميز بودن چنين برنامه‌اي را تضمين كرد" موهوم و به غايت غير‌واقع‌بينانه است، خواهان تغيير در نوع نگرش و رويکرد برخي از کشورهاي غربي و اروپايي نسبت به ايران شد.

رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در جريان سفر 5 روزه به نيويورک همواره در محافل و سخنراني‌هاي خود بر نقش بي‌بديل ايران در تحولات منطقه و جهان تاکيد کرد موضوعي که شايد در دوره‌هاي قبل بدان کمتر پرداخته شده بود.

تاکيد بر حل مسئله سوريه و فلسطين با تاکيد بر لزوم حضور ايران در حل چالش به وجود آمده در اين دو کشور از نکات قابل تامل ديگري بود که از سوي دکتر روحاني در اين سفر در راستاي اثبات جايگاه و نقش کشورمان در تحولات جهاني به کار گرفته شد که در نوع خود بي‌بديل بود.

اثبات حق هسته‌اي ايران

در جريان سفر رئيس‌جمهور کشورمان به نيويورک تاکيدات مکرر وي بر حق مسلم ايران در استفاده از انرژي صلح‌‌آميز هسته‌اي از موضوعات ديگري بود که توانست نگاه و نگرش گذشته برخي از کشورهاي غربي را نسبت به کشورمان تغيير دهد به طوري که شاهد بوديم مقامات آمريکايي و خصوصا "باراک اوباما" رئيس‌جمهور اين کشور در سخنراني‌ها و مواضع خود نسبت به دسترسي ايران به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي تاکيد کرد؛ هدفي که در طول يك دهه گذشته از سوي جمهوري اسلامي دنبال مي‌شد و امروز با بدست آمدن آن راه چنداني تا آغاز فرايند اجرايي توافق هسته‌اي در دوره زماني كوتاه‌مدت مدنظر رئيس‌جمهور وجود ندارد.

کمرنگ شدن نقش اسرائيل و گروهک‌هاي تروريستي در منطقه


دکتر روحاني در سخنراني خود در اجلاس خلع سلاح هسته‌اي، خواهان به عضويت درآمدن اسرائيل در معاهده NPT و پيگيري مطالبات مردم فلسطين از اين رژيم غاصب شد.

علي‌رغم تلاش‌هاي مکرر لابي‌هاي صهيونيستي و گروه‌هاي برانداز از قبيل سلطنت‌طلبها، مجاهدين خلق و ساير جريانات اپوزيسيون برانداز عليه جمهوري اسلامي ايران و برپايي جشنواره سالانه آنان عليه کشورمان در کنار مجمع عمومي سازمان ملل، تاكيد رئيس‌جمهور کشورمان بربازگشت ايرانيان به داخل كشور انفعال گسترده‌اي را در برنامه‌‌هاي اين گروه  ايجاد کرد.

رايزني‌هاي گسترده


ديدار با مقامات بساري از کشورهاي جهان از جمله رئيس‌جمهور فرانسه پس از حدود 7 سال از جمله دستاوردهاي مهمي بود که در سطح جهاني براي کشورمان در حاشيه سفر به نيويورک ايجاد شد.




دکتر روحاني همچنين در حاشيه اين سفر توانست با روساي‌جمهور و مقامات بسياري از کشورهاي جهان ديدار و تعامل دو جانبه‌اي را برقرار کند.

ديدار دکتر روحاني با دبير‌کل سازمان ملل و تاکيد بان‌ کي مون بر ايجاد نگرش‌هاي جديد در ايران و ضرورت حضور کشورمان در حل مسائل منطقه‌اي و جهاني نگاه جديدي را نسبت به کشورمان در اين سفر ايجاد کرد.

علاوه بر ديدار و گفتگو‌هاي دوجانبه رئيس‌جمهور، ديدارها و گفتگو‌هاي دوجانبه‌اي که از سوي محمد‌جواد ظريف وزيرامورخارجه کشورمان نيز با مقامات ساير کشورها برگزار شد که در جاي خود بي‌نظير بود.

برگزاري نشست گروه 1+5 با ايران در حاشيه سفر نيويورک و حضور جان کري در اين نشست از نکات قابل تاملي بود که باب جديدي را در روند اين مذاکرات ايجاد کرد به گونه‌اي که کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اروپا پس از پايان اين مذاکرات نتجه آن را رضايت‌بخش اعلام کرد.

مکالمه تلفني 15 دقيقه‌اي دکتر روحاني با باراک اوباما که به درخواست مقامات آمريکايي پيش از ترک نيويورک صورت گرفت، از موضوعات مهمي بود که دنيا را متعجب کرد.





مکالمه ميان دکتر روحاني و اوباما درباره مسائل هسته‌اي ايران و تاکيد اوباما بر تسريع بخشيدن به حل موضوعات ميان اين دو کشور پس از گذشت 35 سال از قطع روابط ايران و آمريکا شايد دستاورد حائز اهميتي براي کشورمان در اين سفر محسوب شود ولي بايد منتظر ماند تا ديد روند رابطه‌اي که ميان ايران و آمريکا ايجاد شده است به چه شکلي ادامه خواهد يافت و آيا آمريکا با حسن نيت در اين مسير حرکت خواهد کرد يا نه؟

 دستاوردهاي اقتصادي


تاکيد رئيس‌جمهور کشورمان بر لغو تحريم‌هاي يکجانبه عليه جمهوري‌اسلامي ايران از نکات بسياري مهمي ديگري بود که در سفر وي به نيويورک رقم خورد به گونه‌اي که قرار است موضوع لغو تحريم‌ها عليه ايران در نشست بعدي شوراي امنيت سازمان ملل در هفته آينده مورد بررسي قرار گيرد.

ديدار دکتر روحاني با "کريستين لاگارد" رئيس صندوق بين‌المللي پول و همچنين مقامات بسياري از کشورهاي جهان در راستاي بهبود روابط اقتصادي از موضوعات مهم واقع شده در اين سفر است که مي‌تواند در بهبود وضعيت اقتصادي کشورمان تاثيرگذار باشد.



گفتني است با توجه به نکات قابل تاملي که در جريان سفر رئيس‌جمهور کشورمان به نيويورک رخ داد، انتظار مي‌رود نقش رويکرد طرفهاي خارجي در قبال کشورمان نسبت به گذشته با تغييرات گسترده‌اي روبه رو شود از اين رو بايد منتظر ماند و ديد که دولت تدبير و اميد چه تدبيري در اين زمينه خواهد انديشيد.

انتهاي پيام/
 
برچسب ها: دولت ، نیویورک ، دستاورد ، مجمع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سرلک
۱۵:۱۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۲
خدا بهش خیر بده ، مطمئناً اوضاع کشور تغییر خواهد کرد. به امید روزهای خوب برای همه همطنانمان در هر کجای این سرزمین اهورایی.
آخرین اخبار