"دبير انجمن خودروسازان" خبر داد:

افزايش 15 درصدي قيمت "خودرو" / از تيرماه 92 در فکر افزايش قيمت‌ها بوديم

نعمت بخش با بيان اينکه افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت خودرو را خواهيم داشت گفت: پيش از اظهار نظر وزير صنعت ما نيز به دنبال اين افزايش قيمت بوديم.

 احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه قيمت هاي کنوني تنها باعث متضرر شدن خودروسازان شده است افزود: از تيرماه با شوراي رقابت مکاتباتي را در خصوص اصلاح قيمت‌ها براساس قيمت پايه و اعمال تورم سه ماهه داشتيم. اما نتايج جلسات شوراي رقابت کمکي به خودروسازان کشور نکرد.

نعمت بخش به افزايش 10 تا 15 درصدي خودرو تا پايان سال اشاره کرد و گفت: اين افزايش قيمت اجتناب ناپذير است يعني اگر شوراي رقابت قيمت پايه را اصلاح و تورم شش ماهه را اعمال کند و خودروسازان از ارز آزاد استفاده نمايد اين افزايش قيمت را خواهيم داشت. 

 
*شوراي رقابت خلاف قانون عمل مي کند

رئيس انجمن خودروسازان با بيان اينکه حضور اين انجمن در جلسات شوراي رقابت الزامي است تصريح کرد: براساس گفته قانونگذار انجمن ها بايد در تصميم گيري ها و تصميم سازي ها دخالت داشته باشند که متأسفانه شوراي رقابت به قانون اهميتي نداده و تاکنون ما را در جلسات خود دعوت نکرده است. 


نعمت بخش به لزوم ارائه "كمك زياني" به خودروسازان توسط دولت اشاره كرد و بيان داشت: اگر دولت تکليف کند که قيمت کالايي زير قيمت تمام شده است بايد «کمک زيان» بدهد. ولي با توجه به کسري بودجه بعيد است کمکي از سوي دولت به خودروسازان شود.

*با شرايط اقتصادي، خودروساز نمي تواند معجزه کند 

وي با بيان اينکه ما نيز علاقه اي به افزايش آنچناني قيمت ها نداريم گفت: اگر قيمت ها نجومي بالا رود مطمئنا مشتريان ما نيز کاهش خواهند يافت.  

دبير انجمن خودروسازان با اشاره به افزايش 44 درصدي خودرو در سالهاي 76-90 افزود: در اين 14 سال ما جمعا 44 درصد افزايش قيمت داشتيم. يعني سالي دو تا سه درصد. ولي هم اکنون که تمام اجزاي تشکيل دهنده خودرو همچون ورق، آلومينيوم، فولاد، مواد پلميري و تاير افزايش سه تا چهار برابري قيمت را داشتند ما تنها دو تا دو ونيم برابر قيمت خودرو را افزايش داديم و همين مسئله موجب زيان 4 هزار ميليارد توماني ما در سال گذشته شد. 


وي با اشاره به اينکه تورم کنوني ما را مجبور به افزايش قيمت مي کند گفت: اگر تيراژ توليد بالا رود و مشکلات نقدينگي ما کاهش يابد حدود 7 تا 8 درصد افزايش قيمت خواهيم داشت ولي با شرايط کنوني نمي توان جلوي افزايش بالاي 10 درصد خودرو را گرفت. 

نعمت بخش در ادامه  در خصوص كاهش اينكه آيا با افزايش قيمت به ميزان خودروهاي دپو شده در كارخانه جات افزوده نمي‌شود اظهار داشت:هم اکنون با توجه به سرانه خودرو در کشور از هر 5 ايراني يک نفر خودرو دارد يعني  بسياري از خانواده هاي ايراني خودرو ندارند.

وي افزود: بنابراين پيشنهاد کرديم شرکت هاي ليزينگ فعال شوند تا با پرداخت پول به خودروساز و فروش قسطي خودرو هم مردم را صاحب خودرو کنند و هم خودروسازان متضرر نشوند. 

*لزوم خروج خودرو از ليست کالاهاي انحصاري

دبير انجمن خودروسازان با تأکيد براينکه خودرو بايد جزو کالاهاي رقابتي شود تصريح کرد: در اين صورت قيمت گذاري خودرو يا توسط خود خودروسازان و يا توسط سازمان حمايت انجام مي شود.

نعمت بخش با بيان اينکه ما خواستار قيمت گذاري خودرو توسط توليد کننده هستيم اظهار داشت: قطعا در اين صورت افزايش آنچناني قيمت ها را نخواهيم داشت زيرا اين مسئله تنها به کاهش مشتريان ما منجر مي شود. 

وي اظهار اميدواري كرد شوراي اقتصاد، خودرو را از ليست کالاهاي انحصاري خارج کند و ديگر شوراي رقابت مسئول قيمت گذاري خودرو نباشد. 

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: افزایش ، قیمت ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
-
امین
۱۰:۱۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۲
خریدن ماشین واسه ما جوونا دیگه به رویاها پیوست.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۶:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۲
ما جوونا چیکار کنیم ؟
آخرین اخبار