شیوع پدیده عجیب «کم اظهاری مدرک تحصیلی» در بین لیسانسه‌ها/ توصیه جالب وزیر کار به کارفرمایان +صوت

گفتگو با مسئولان مراکز کاريابي نشان می دهد موج "کم اظهاري مدرک"، پديده در حال گسترشي به شمار می رود و آنها تاکید می کنند که در بخشی شغل ها، کارفرمایان علاقه ای به استفاده از کارگران بالای دیپلم ندارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به قول کامران نجف زاده در برنامه مشهور صرفا جهت اطلاع از وقتی که گیگوز می خوردیم یادمان هست که هر بزرگتری تا چشمش به درس خواندن و تلاش ما برای طی قله های علم می افتاد تاکید می کرد که "درس بخون که فردا بتوني بري دانشگاه، ليسانسي بگيري و ..."

کمی بزرگتر که شدیم این تاکید، تفسیر بیشتری پیدا می کرد و توضیح داده می شد که هدف از گرفتن فوقش لیسانس، نه فقط پیدا کردن شغل مناسب، که یافتن همسر ایده آل را نیز در بر می گیرد و هزاران فایده پیدا و پنهان دیگری نیز بر این مدرک تحصیلی، مترتب بود و صدالبته، مشکلات خانواده ها برای تامین هزینه های کمرشکن تحصیل.

حتی این جو گرفتن مدرک آنقدر بالا گرفته بود و البته هنوز تا حدی است، که عده ای ترجیح می دادند مدرک خود را بالاتر از واقعیت نیز اعلام کنند و حداقل فوق لیسانس داشتن خود را در انظار عمومی بیان نمایند.

اما بررسی های جدید، حکايت از گسترش پديده اي جديد در بازار کار با عنوان «کم اظهاري مدرک تحصيلي» دارد؛ پديده اي جالب که در آن، افراد جوياي کار مدارک بالاي تحصيلي شان را براي استخدام کتمان مي کنند!

هرچند تا اسم کم اظهاري می آید، ذهن ها سراغ مسائل مالي و مالياتي می رود اما اين نوع کم اظهاري کاملا متفاوت است چراکه افرادي دارای مدارک لیسانس یا فوق دیپالم، براي مشغول شدن در کارهاي ساده ای چون نیروی خدماتي، مدارک تحصيلي خودشان را کتمان مي کنند بلکه با کسب درآمدی هرچند کم، سربار خانواده خود نباشند.

گفتگو با مسئولان مراکز کاريابي نیز این موضوع را تایید می کند که موج کم اظهاري مدرک، پديده در حال گسترشي به شمار می رود و آنها تاکید می کنند که در بخشی شغل ها مانند فعالیت در خط تولید، کارفرماها علاقه ای به استفاده از کارگران بالای مدرک دیپلم ندارند.

صبحانه تلاش کرد در این خصوص نظر دکتر ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی را نیز کسب کند که وی در این خصوص با کنایه به ایامی که بسیاری تلاش می کردند مدارک خود را بالاتر اعلام کنند، اظهار داشت: کم اظهاری در بازار کار شایع شده است و بیکاران تلاش دارند از این راه به کار دست پیدا کنند.

وی در تشریح علت این پدیده گفت: بخشی از این اتفاق به خاطر عدم تناسب رشته ها و تحصیلات با بازار کار است و علت دیگر آن فرهنگ نگاه به شغل در جامعه می باشد.


گفتگو با وزیر کار

وزیر کار در عین حال به کارفرمایان توصیه جالبی کرد و گفت: کارفرمایان نیز باید بدانند افراد با تحصیلات، کارهای مربوطه را در بسیاری مواقع بهتر انجام می دهند.
                                                                             
از سوی دیگر بررسی های صبحانه نشان می دهد که بخش دیگری از بیکاران نیز براي به دست آوردن کارهاي ساده خدماتي مجبور مي شوند با هزینه مجدد و مراجعه به مراکز فني و حرفه اي ديپلم جديدی بگيرند. در این زمینه نیز برخی مسئولان مراکز کاریابی با تایید این موضوع می گویند که موارد متعددی را مشاهده کرده اند که افرادی مثلا با لیسانس کارگردانی یا ادبیات، اقدام به اخذ مدرک حسابداری یا آرایشگری کرده اند تا شغلی برای خود پیدا کنند.

پرند رييس سازمان آموزش و فني حرفه اي کشور دیگر مسئولی بود که صبحانه تلاش کرد نظر او را در این زمینه کسب شود.

وی نیز همچون وزیر کار، راهکار مقابله با پديده کم اظهاري مدرک تحصيلي را انتخاب رشته متناسب با بازار کار مي داند و می گوید: بازار کار پارامتر مهمی است که افراد باید در انتخاب رشته به آن توجه کنند و اگر 4 سال تحصیل کنند و این درس خواندن، متناسب با بازار کار نباشد، طبیعی است که دچار مشکل می شود.


گفتگو با رییس سازمان آموزش و فني حرفه اي کشور

درست است که کم اظهاري مدرک يکي از علائم بيماري فضای اقتصاد . نظام آموزش کشور است و اگر دير جراحي شود عواقبش به ساير بخش هاي جامعه هم سرایت می کند، اما در عین حال باید از اهالی جویای کار نیز خواست دانش و همت خود را بالا ببرند و منتظر رسیدن بخشنامه و پارتی برای پیدا کردن شغل مناسب خود نباشند.
برچسب ها: وبگردی ، مدرک ، تحصیلی ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار