امروز در تاریخ؛

از آغاز هفته روشن دلان تاخروج نیروهای انگلیسی از خلیج فارس

آغاز هفته روشن دلان، انحلال پلیس جنوب از سوی رضاخان، خروج نیروهای انگلیسی از خلیج فارس، روز ملی و استقلال "لبنان"، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1 آذر 1393 خورشیدی برابر با 28 محرم 1436 هجری و 22 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انحلال پلیس جنوب از سوی رضاخان (1300 ش)
پلیس جنوب در ابتدا برای تامین منافع انگلستان در جنوب ایران به وجود آمده بود. اما با روی کار آمدن رضاخان به وزارت جنگ و تقویت نیروهای نظامی ایران، دولت انگلیس دیگر نیازی به این تشکیلات پرهزینه نمی‌دید. از این رو در اوایل شهریور 1300ش، بخشی از نیروهای پلیس جنوب مستقر در اصفهان با 1500 نیرو منحل شد و پس از مدتی، نیروی متحدالشکل قزاق‌ها به وجود آمد. انحلال پلیس جنوب فوایدی برای انگلستان داشت. نخست آن که مانع بهانه‌جویی روس‌ها بود که به تازگی شمال ایران را تخلیه کرده بودند و نسبت به حضور انگلستان در ایران حساسیت نشان می‌دادند. دوم این که مخالفت‌های داخلی‌که از حضور نیروهای بیگانه در کشور ایجاد می‌شد، از میان می‌رفت و در هر صورت انگلستان از تحمل مخارج آن رهایی می‌یافت.

رحلت عالم فرزانه آیت اللَّه "میرزا حبیب اللَّه مدرس عسکری اشتهاردی" (1332 ش)
آیت‌اللَّه میرزا حبیب اللَّه عسکری اشتهاردی در حدود سال 1271 ش (1310 ق) در اشتهارد به دنیا آمد. وی بیش از سی سال در این حوزه به درس و بحث اشتغال داشت و شاگردان برجسته‌ای نظیر حضرات آیات: سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سید علی شاهرودی، سید عبدالرضا شهرستانی و علامه سید مرتضی عسکری و... پرورش داد. این عالم وارسته، علی رغم داشتن مقام علمی والا و امکان جهت عزیمت به نجف و به دست گرفتن موقعیت مرجعیت، در سامرا باقی ماند و به این حوزه، رونق بخشید. آیت‌اللَّه اشتهاردی در سال‌های آخر حیات تصمیم گرفت تا ساکن قم شود، هرچند که در این میان به اشتهارد نیز مسافرت می‌کرد. سرانجام این عالم بزرگوار پس از مدتی سکونت در قم و پس از مدتی بیماری، در اول آذر 1332 ش برابر با 24 ربیع الثانی 1373 ق در 62 سالگی دار فانی را وداع گفت وپس از تشییع با شکوه و حضور علمایی نظیر آیات عظام: سیدحسین بروجردی و سیدمحمدرضا گلپایگانی و امام خمینی(ره) و اقامه نماز توسط آیت‌اللَّه بروجردی، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

ارسال پیام "امام خمینی" از پاریس به ملت ایران به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم (1357 ش)

عملیات کوچک نصر 9، توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (1366ش)
عملیات نصر 9 در اول آذر سال 1366 با رمز مبارک یا مولای متقیان در منطقه عملیاتی حاج عمران توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف آزادسازی دامنه جنوبی ارتفاعاتِ معروف به تپه شهدا به اجرا درآمد. دشمن به خاطر کوهستانی بودن منطقه نتوانست از امکانات زرهی خود استفاده کند و ناچار با به جای گذاشتن بیش از چهار هزار کشته و زخمی و یکصد اسیر، به عقب رانده شد. پس از این عملیات، موقعیت رزمندگان با دفع پاتک‌های دشمن تثبیت گردید و با حضور بر ارتفاعات منطقه، بر قسمت وسیعی از خاک عراق مسلط گشتند. در ادامه این عملیات، با سرکوب تحرکات بعدی دشمن و تحمیل ضربات مجدد به آن‌ها، تعداد دیگری از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و قدرت پاتک از دشمن سلب گردید. بدین ترتیب، تپه شهدا نیز از وجود دشمن بعث پاکسازی شد.

آغاز هفته روشن دلان

تولد حکیم بزرگ میرزا "محمدطاهر تنکابنی" (1280 ق)
میرزا طاهر بن فرج اللَّه تنکابنی در سال 1280 ق در کلاردشت به دنیا آمد. پس از تحصیل مقدمات به تهران رفت و فقه و اصول و حکمت را در نزد مدرس زنوزی، محمدرضا قمشه‌ای و میرزا ابوالحسن جلوه شاگردی نمود. سپس به تدریس روی آورد و در مدرسه سپه‌سالار درس می‌گفت. بعدها وارد سیاست گردید و در دوره‌ی اول و چهارم مجلس شورای ملی وارد مجلس شد. سرانجام میرزا طاهر تنکابنی در سال 1360 ق در 80 سالگی وفات یافت و در جوار استادش مرحوم جلوه در مزار شیخ صدوق(ره) مدفون گردید. درباره‌ی علم و دانش و تبحر او در حکمت و فلسفه گفته‌اند که با مرگ او، حکمت و فلسفه‌ی قدیم نیز در تهران، مُرد.

ویران ساختن قسمتی از بغداد توسط سپاه مغول به فرمان "هلاکوخان" (656 ق)
پس از محاصره‌ی بغدادتوسط سپاهیان مغول به فرماندهی هلاکوخان، مغولان شکافی در دیوار بغداد ایجاد کردند و به شهر ریختند. لشکریان خلیفه‌ی عباسی که فکر نمی‌کردند سپاه مغول تا این حد نیرومند باشد، از هم متلاشی گردید و افراد آن به سرداب‌های اطراف شهر پناه بردند. سپاه مغول بدون مقاومت لشکر خلیفه، بغداد را تصرف نمود و دست به کشتار مردم زد.

ترور "جان کنِدی" سی و پنجمین رئیس جمهور امریکا (1963م)

خروج نیروهای انگلیسی از خلیج فارس پس از سال ها استعمار در خاورمیانه (1970م)
منطقه خلیج فارس طی سال‌های طولانی، محل حضور بیگانگان استعمارگر بود و در این میان، انگلستان به عنوان استعمار پیر، در طول قرن‌های متمادی، منطقه خلیج فارس را محل تاخت و تاز خود قرار داده بود. وقوع جنگ جهانی دوم، تغییر و تحول در عرصه روابط بین‌الملل، شکل‌گیری قدرت‌های جدید سیاسی، اعتراضات جهانی به مقوله استعمار علنی و اوج‌گیری قیام‌های استقلال طلبانه باعث شد تا انگلستان به استعمار و حضور علنی در مناطق جهان پایان دهد. در این میان، انگلستان ضمن به جا گذاشتن جای پا در این مناطق، به آنها خودمختاری و سپس استقلال اعطا می‌کرد. این امر در خلیج فارس به صورتی دیگر جلوه نمود. از یک طرف امریکا جای‌گزین انگلستان شده بود و از سوی دیگر، بحرین به تحریک انگلستان، عَلَم استقلال و جدایی از ایران برافراشته بود. در این زمان، استراتژی ایران بر مذاکره پیرامون جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ قرار گرفته بود و پیشنهادات مختلف دیگر از جمله غیرنظامی کردن جزایر و یا اجاره طولانی مدت آنها، مورد بررسی قرار می‌گرفت. در این بین، انگلستان طی برنامه‌ای خروج از خلیج فارس را در 22 نوامبر 1971م عملی کرد و مشکلات مرزی و از جمله اختلافات ایران و اعراب را باقی گذاشت. یکی از نتایج برنامه‌ریزهای انگلستان، دخالت سازمان ملل و همه‌پرسی مردم بحرین برای استقلال در 15 اوت 1971م، بود که در نهایتْ به استقلال و جدایی بحرین از ایران منجر شد.

مرگ "جک لندن" داستان سرا و نویسنده بزرگ امریکایی (1916م)

تولد "آندره ژید" نویسنده و شخصیت ادبی بزرگ فرانسه (1869م)

تولد "شارْلْ دوگل" رئیس جمهور پیشین فرانسه (1890م)(ر.ک: 9 نوامبر)
شارل آندره ژوزف ماری دوگل (به فرانسوی: Charles André Joseph Marie de Gaulle) (۱۸۹۰-۱۹۷۰) که به ژنرال دوگل معروف است، رئیس‌جمهور فرانسه بود. ژنرال دوگل افسر ارتش فرانسه بود. در جنگ اول جهانی شرکت داشت و در نبرد وردون زخمی شد . در جریان جنگ جهانی دوم فرمانده نیروهای فرانسه آزاد شد. پس از جنگ به مقام ریاست جمهوری فرانسه رسید. در چند دوره که رئیس جمهور بود فرانسه توانست از یک کشور جنگ زده به یکی از کشورهای پیشرفته جهان تبدیل شود . پایه‌گذاری سیاست خارجی مستقل فرانسه بعد از جنگ دوم در برابر فشار آمریکا حاصل سرسختی او بود . جنگ الجزایر و استقلال آن کشور از فرانسه در دوران ریاست جمهوری دوگل رخ داد. رویدادهای مه ۱۹۶۸ او را از ادامه ریاست جمهوری منصرف کرد و تا آخر عمر در دهکده «کولومبی له دوز اگلیز» به نوشتن خاطرات خود مشغول بود. برخلاف بسیاری از رهبران جهان، پس از مرگ او خانواده‌اش وضع مالی مناسبی نداشتند.

روز ملی و استقلال "لبنان" از استعمار فرانسه (1943م)
جمهوری لبنان با 10/400 کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی آسیا، در کنار دریای مدیترانه و در همسایگی سوریه و فلسطین اشغالی واقع شده است. جمعیت این کشور در حدود 35 میلیون نفر است که عمدتاً عرب و اکثراً مسلمان و 35 درصد مسیحی می‌باشند. پایتخت لبنان شهر بیروت و واحد پول آن، لیره لبنان است. مردم لبنان به زبان عربی صحبت کرده و دارای خط عربی هستند. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت لبنان تا سال 2025م نزدیک به 4/5 میلیون نفر خواهد بود. طرابلس، صیدا، و زحله از شهرهای مهم لبنان هستند. لبنان از قرن شانزدهم میلادی به تصرف امپراتوری عثمانی درآمد، ولی نسبتاً خودمختار بود. پس از جنگ جهانی اول قوای مشترک فرانسه و انگلیس، لبنان را به اشغال خود درآوردند تا اینکه با توافق جامعه ملل، این سرزمین تحت‌الحمایه فرانسه گردید. این وضعیت تا سقوط فرانسه در جنگ جهانی دوم ادامه داشت. از این رو، لبنان در سال 1943 مستقل شد و انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردید. لبنان از لحاظ جغرافیائی، سنگر اول کشورهای اسلامی و عربی در برابر رژیم صهیونیستی می‌باشد و در طول نیم قرن پس از استقلال، بارها مورد تجاوز زمینی و هوایی نیروهای ارتش اشغال‌گر فلسطین واقع شده است. نظام سیاسی حاکم بر لبنان، جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‌گزاری است. 22 نوامبر سال‌روز استقلال لبنان به عنوان روز ملی لبنان نام گرفته است.

تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فلسطین (1967م)
بعد از پایان جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد، یکی از اولین مسائل مورد توجه در این سازمان، مسئله به وجود آمدن رژیم اشغال‌گر قدس و آوارگی فلسطینیان بود. اما عملکرد این مجمع بین‌المللی، تنها به صدور قطعنامه منتهی می‌گردید و این قطعنامه‌ها، هیچ ضمانت اجرایی نداشتند. یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل، در 22 نوامبر 1967م صادر گردید. از جمله محورهای قطعنامه 242 شورای امنیتِ سازمان ملل، عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از کلیه سرزمین‌های اشغال شده در جنگ با اعراب در ژوئن 1967م، قطع هر گونه عملیات جنگی و به رسمیت شناختن حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال دولت‌های منطقه، تضمین آزادی کشتیرانی در آبراه‌های بین‌المللی منطقه یعنی خلیج عقبه و کانال سوئز و سرانجام حل عادلانه مسئله آوارگان فلسطینی است. اما به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی به ویژه امریکا از این رژیم، تنها قسمت‌هایی از این قطعنامه که به نفع رژیم صهیونیستی بود، اجرا شده است.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار