تکرار تاریخ در برخورد ابرقدرت‌ها با فعالیت سراسر صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران

رفت و آمدهای پیوسته در وین همچنان ادامه دارد و پایتخت اتریش میزبان دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 نظاره گر این آمد و شدهاست.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی باشگاه خبرنگاران؛ رفت و آمدهای پیوسته در وین همچنان ادامه دارد و پایتخت اتریش میزبان دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 نظاره گر این آمد و شدهاست.



27 آبان ماه 1393وزير خارجه کشورمان، محمد جواد ظریف هنگام ورود به فرودگاه وين می‌گوید همانطور که از ابتدا هم گفتيم در صورتی که طرف مقابل اراده سياسي برای رسيدن به راه حل داشته باشد پيشنهادات متعددی برای اطمينان حاصل کردن از صلح آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران وجود دارد و آنها نيز مطرح شده‌اند.
 
ساعاتی پس از آن وزیر امورخارجه کشورمان برای صرف ناهار کاری با هماهنگ کننده 1+5 در محل نمایندگی ایران دیدار می‌کند، در همین حین نشست‌های دوجانبه اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با آمریکا و چین و پس از آن نشست‌های سه جانبه با آمریکا واتحادیه اروپا انجام شد.


 

 
در دومین روز مذاکرات هسته‌ای، نشست‌های دو جانبه در سطح معاونین با کشورهای  5+1 برگزار شد.
 
 مذاکرات کارشناسی فنی دوجانبه ایران و فرانسه و همچنین برگزاری نشست دو جانبه میان ایران و آمریکا در سطح معاونین و دوجانبه‌ای دیگر در همین سطح با کشورهای روسیه و آلمان، سنگینی روند مذاکرات و فشردگی برنامه‌ها را به وضوح حکایت می‌کند.

در سومین روز نیز رایزنی‌ها در هتل کوبورگ در راستای اصول توافق جامع هسته‌ای گفتگو میان هیئت ایرانی به ریاست عراقچی با نماینده روسیه در 1+5 انجام می‌شود.
 
 نشست سه جانبه میان ظریف، اشتون و کری در هتل کوبرگ مجدا برگزار می‌شود و گفتگوها همچنان ادامه دارد، ساعاتی پس از آن نشست سه جانبه وزیرامورخارجه کشورمان و هماهنگ کننده 1+5 و معاون وزیر امورخارجه آمریکا نیز اغاز می‌شود.
 
رایزنی معاونان «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان با نمایندگان سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس نیز متعاقب این گفتگوها ادامه آغاز می‌شود.
 
لحظاتی پس از این گفتگوها، جان کری برای حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5  وارد وین می‌شوند، پس از آن لوران فابیوس و فیلیپ هاموند نیز وارد وین می‌شوند.
 
همه این‌ها حاکی از این است که مذاکرات پیوسته و به طور متوالی ادامه دارد، مذاکراتی طاقت فرسا که در آن طرف ایرانی مجدانه در جهت اثبات برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود تلاش می کند، صحنه‌هایی که پیش از این نمونه‌های آن از خاطر تمامی ایرانیان عبور کرده است.

 گفت و گو و مذاکره کردن برای جمهوری اسلامی ایران، به معنای عبور از سال‌هایی پر فراز و نشیب و گذر از پیچ تاریخی دیگری است، گفت و گو به معنای اینست که ما از وضعیتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم عبور کرده‌ایم، و در جریان مبارزه در جنگی سرد با شورای امنیت و جامعه جهانی، برای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران گذشته و توانسته ایم ایران را از در معرض تهدید بودن خارج کنیم.

 این موضوع یک تغییر محسوس برای ایران محسوب می شود و امیدوارم تا 3 آذرماه در جریان مذاکرات به نتایج خوبی برسیم و این تغییرات هم‌چنان به خوبی ادامه پیدا کند.
 
 مبارزات ایرانیان در جهت نابودی رژیم ستم شاهی و سال‌های آغازین جنگ تحمیلی که تمامی کشورهای دنیا تلاش خود را در حمایت از رژیم بعث به عمل آورده بودند نیز تصویری دیگر از همین روزهاست، روزهایی که در آن نیز سالهای متوالی طول کشید تا جهانیان صدام(دیکتاتور سابق عراق) و رژیم بعث را به عنوان نیروهای تجاوزگر بشناسند و اشتباهاتی که غربی‌ها پیش از این نیز در محاسبات خود با جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده بودند، به اعضای نظام بین الملل قبولانده شود.

در جریان جنگ تحمیلی شاهد پشتیبانی قدرت‌های بزرگ و اکثر کشورهای عربی  از رژیم دیکتاتور صدام بودیم و یکی از کم سابقه ترین رویدادها در عصر جهان دو قطبی در این جنگ بروز کرد و آن جبهه واحد دو قطب همسو با رژیم بعثی بود.

 در سالهای اخیر نیز موضوعاتی در همین راستا مطرح شده است، موضع گیری‌های تازه‌ای در قبال برنامه‌های کشورمان آغاز شده است، ایستادگی در مقابل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران.



در ادامه چنین روندی، با سپری شدن پنجمین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای اتریشی خود دیدار می‌کند، در این میان شايعاتي مبني بر ميانجيگري برخي كشورها از جمله عمان و اتريش به عنوان كشور ميزبان وجود دارد، كه طرفین به دنبال تلاش براي حصول توافق جامع هستند، اتریش کشوری اروپایی است که برای چندمین بار میزبان ایران و کشورهای گروه 5+1 است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گزارش داد که یوسف بن علوی، وزیر امورخارجه عمان نیز وارد وین شده است، اما منابع غربی گفته اند او به طور فعال در ارتباط با ایده های جدیدی که قرار است بین وزیران خارجه آمریکا و ایران مطرح شود، نقش میانجی نخواهد داشت.

 عمان نیز در روند مذاکرات در بیش از یک سال گذشته، نقش مهمی ایفا کرده است، میزبانی مسقط از دور گذشته مذاکرات امیدهای زیادی را برانگیخت، اما باز هم نتیجه‌ی قابل توجهی از مذاکرات به عمل نیامد.

برخلاف عمان که رویکرد مثبتی را در قبال مذاکرات و دستیابی به توافقات اعمال می‌شود، سایر کشورهای عربی نگاه‌های چندان خوشبینانه‌ای نسبت به توافق ندارند، یک مقام غربی حاضر در مذاکرات وین به تحلیلگر شبکه العربیه گفته است که هیچ یک از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نفوذی در مذاکرات هسته ای ندارند.

این درحالی است که شنیده‌ها از تماس تلفنی جان كری با وزرای خارجه قطر، كويت، امارات و بحرين حکایت دارد و اینکه وزیر امور خارجه آمریکا آنها را در جريان روند مذاكرات قرار داده است، علاوه براین وی با وزرای خارجه ترکیه و کانادا نیز گفتگوهایی داشته‌ است.

توافق هسته ای میان کشور‌های غربی با ایران،این تضمین را می‌دهد که ظرفیت هسته ای ایران صلح آمیز باقی خواهد ماند و ایران هیچ قصد احتمالی برای ساخت بمب ندارد و در صورتی که ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح برود، زمان لازم برای واکنش جامعۀ بین المللی به این مسئله وجود خواهد داشت.
 
برای محمد جواد ظریف و دیپلمات‌هایش 1 روز دیگر فرصت باقی است تا از خلال این مذاکرات فشرده به نتیجه‌ای مشخص برسند اما با وجود سپری شدن پنجمین روز از مذاکرات هسته‌ای تمامی رويدادها در سکوت خبری همچنان باقی است، هم چنین تمامی دیپلمات‌ها از مصاحبه  با خبرنگاران تا حصول نتیجه نهایی امتناع می کنند .

حل نشدن اختلافات باقی مانده، موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران مسئله احتمال تمدید گفت و گوها را مطرح کنند اما از آنجا که در توافق موقتی که در تیر ماه امسال تمدید شد، تنها یک بار امکان تمدید گفت و گوها پیش بینی شده، هنوز ساز و کار ادامه احتمالی مذاکرات پس از سوم آذر مشخص نیست.

و اما...در ششمین روز مذاکرات این خبر ....

 تمدید مذاکرات مورد نظر ایران نبوده و نیست.


انتهای پیام/
برچسب ها: عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، وین ، اتریش ، مذاکرات ، آمریکا ، ظریف ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار