فصل نوین همکاری‌های ایران و ترکیه

ایران و ترکیه درباره عوارض و سوخت بارکش‌ها توافق‌نامه امضا کردند

نمایندگان ویژه رییسان‌جمهوری ایران و ترکیه در آنکارا با امضای توافق‌نامه‌ای درباره عوارض و مابه التفاوت سوخت به توافق رسیدند. بر این اساس بنا به تسهیلات فراهم شده تریلی‌های ایرانی بدون پرداخت عوارض به ترکیه سفر خواهند کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، این موافقت‌نامه در پایان مذاکرات فشرده محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور ترکیه و جودت یلماز، وزیر توسعه و نماینده ویژه ریاست رییس‌جمهور ترکیه در امور ایران و با حضور نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد و نورالدین جانیکلی، وزیر گمرکات و تجارت، اردم باشچی، رییس بانک مرکزی ترکیه و علی‌رضا بیکدلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، رییسان گروهای دوستی پارلمانی ایران و ترکیه و سایر مقامات دو کشور امضا شد.

این موافقت‌نامه از امشب ساعت صفر روز جمعه به وقت تهران و ترکیه اجرایی می‌شود. طبق این موافقت‌نامه کامیون‌های ایرانی به مقصد ترکیه و یا در عبور ترانزیت از قلمروی ترکیه که از سه ماهه آخر سال 2014 میلادی مجبور به پرداخت عوارض بودند، بدون پرداخت عوارض وارد خاک ترکیه خواهند شد.

جودت ییلماز طی سخنانی در مراسم امضای این موافقت‌نامه با ابراز خرسندی از توافق حاصل شده بین دو طرف گفت: با این توافق مشکلی که در مبادی مرزی دو کشور بر سر راه روابط حمل و نقل بین دو کشور ایجاد شده بود، بر طرف شد.

او گفت: با این توافق عملا مشکل ایجاد شده از ساعت صفر امشب از میان برداشته می‌شود.

ییلماز گفت: دو طرف درباره شرایط عبور ترانزیت تریلی‌ها نیز به توافق رسیده‌اند و از این پس تریلی‌های ترکیه ظرف دو روز خواهند توانست مرز ترکمنستان – ایران – ترکیه را طی کنند.

واعظی در این مراسم طی سخنانی از حصول این توافق و این که توافق دو جانبه از ساعت صفر جمعه عملیاتی می شود، گفت: این توافق نشانه عزم دو کشور برای توسعه و تقویت مناسبات است و روح حاکم در این توافق این بود که تسهیلاتی را برای رانندگان ایرانی و ترک به وجود بیاوریم. اساس توافق ایجاد مساعدت، عدالت و کمک به رانندگان دو کشور بود.

نماینده ویژه ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت روان‌سازی و تسهیل حمل و نقل در توسعه و تعمیق مناسبات تجاری دو کشور گفت: مسوولان دو کشور این انعطاف را در مذاکرات نشان دادند که بخش خصوصی دو کشور به توانند راحت‌تر با هم تجارت کنند.

واعظی گفت: پیام دیگری که این توافقت‌نامه دارد، این است که روابط سیاسی دو کشور به حدی گسترش پیدا کرده که می‌توانیم با درک متقابل در همه امور به راحتی تصمیم گرفته و اجرا کنیم.

او با قدردانی از میزبانی نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه به نشست مشترکی بین وی و وزیران توسعه، گمرکات و تجارت ترکیه اشاره کرد و گفت: امروز در فرصتی محدود به اندازه دو جلسه رسمی کار شد و به توافق رسیدیم.

وی درباره ارائه تسهیلات در روابط گمرکی دو کشور افزود: کلیات را توافق کردیم که مرز جدیدی را احداث کنیم تا فشار از پایانه مرزی بازرگان – گوربولاغ کاهش یابد. بر این اساس قرار شد، برای این توافقات وزیر گمرک و تجارت ترکیه به ایران سفر کند. در ارتباط با همکاری‌های دارویی و بهداشتی به توافقاتی رسیدیم. قرار است وزیر سلامت ترکیه به تهران سفر کنند. از سوی دیگر در رابطه با همکاری‌های بخش خصوصی و بانکی و بازرگانی مذاکرات مفیدی صورت گرفت. هفته اول فوریه یک نمایشگاه صنعت پوشاک و نساجی ترکیه در تهران برگزار می‌شود که قرار شد وزیران اقتصاد و گمرکات ترکیه در راس هیات بلندپایه‌ای هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه به تهران سفر کنند.

نماینده ویژه رییس‌جمهوری در امور ترکیه با اشاره به این که این اولین ماهی است که اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور عملیاتی شده است، گفت: می‌خواهیم در سفر وزیران ترکیه به تهران، یک ارزیابی از فرایند اجرایی یک ماهه این توافقت‌نامه داشته باشیم. افزون بر این توافق شد تا در آستانه سفر رییس‌جمهوری ترکیه به تهران ما فعالیت‌های فشرده‌ای داشته باشیم. از جودت ییلماز دعوت کرده‌ام که همراه با یک هیات عالی‌رتبه از وزارت‌خانه‌های مختلف به تهران سفر کند تا روی همه ابعاد همکاری کار شود و مقدمات سفر رجب طیب اردوغان به ایران، با دستاوردهای مشخص، مفید و موثر فصل جدیدی در روابط به‌وجود بیاورد.

واعظی ملاقات‌های دو روزه فشرده خود با نخست‌وزیر و وزیران و مقامات ترکیه‌ای را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

جودت ییلماز درباره انعقاد این سند گفت: توافق بسیار مهمی بود و مشکلی که سال‌ها بحث بین دو کشور را در پی‌داشت تا حد بسیار زیادی حل شده است و امیدواریم با این تصمیم بخش حمل و نقل دو کشور بتوانند به راحتی در این خط فعالیت خود را توسعه بخشند.

او ابراز امیدواری کرد که این سند در روان سازی، تسهیل و کاهش هزینه‌های تجارت بین دو کشور موثر واقع شده و رسیدن به هدف 35 میلیارد دلاری در تجارت دو کشور را در سال جاری محقق کند.

براساس توافق دو طرف مبلغ مابه التفاوت سوخت در مبادی مرزی ایران از تریلرهای ترکیه به هنگام حمل کالاهای مربوط به تجارت دو جانبه برای هر لیتر سوخت مصرفی در ایران 0.30 سنت یورو خواهد بود.

نماینده ویژه ریاست جمهوری، بعد از دیدار با احمد داوداوغلو، نخست وزیر، وزیران اقتصاد، گمرکات، توسعه، حمل و نقل و ارتباطات ترکیه، و نشست مشترک و امضاء تفاهم نامه به تهران بازگشت.

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.