در یمن چه می‌گذرد؟/ چگونگی فرار «منصور هادی» تا تحرکات جدید علیه انصارالله

فرار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن از صنعا به عدن، تحولات و بحران یمن را وارد فاز جدید و پیچیده تری کرده است؛ فراری که با همکاری قبائل یمنی مخالف انصارالله و برخی کشورهای عربی خلیج فارس همراه بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در حالی که روز جمعه هفته گذشته، «جمال بن عمر» از توافق گروه‌های یمنی با انصارالله برای برون رفت از بحران خبر داد که طی آن یک شورای ملی متشکل از پارلمان و مجلس ملی انتقالی تشکیل می‌شد، روز گذشته، خبر رسید، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن از صنعا گریخته و شبانه وارد «عدن» در جنوب یمن شده است.

در ادامه به زوایای مهم این اتفاق که بحران یمن را وارد فاز گسترده‌تری کرده است پرداخته می‌شود.

داستان کامل فرار عبد ربه منصور هادی

از ساعات اولیه مخابره فرار منصور هادی به عدن، گمانه‌ زنی‌های زیادی حول چگونگی این فرار، گزارش شده است.

اما با توجه به منابع خبری و صحت و سقم آن‌ها، به نظر می‌رسد یکی از این روایات از اعتبار بالاتری برخوردار باشد که از این قرار است:

غروب روز جمعه و همزمان با اعلام توافق گروه‌های یمنی با انصارالله، هیأتی متشکل از بیش از 10 نفر از مسئولان یمنی و کشورهای عربی خلیج فارس، وارد اقامت‌گاه «منصور هادی» می‌شوند. گفتنی است پیش از آن منصور هادی به اصرار از انصارالله خواسته بود تا ورود و خروج هیأت‌های دیدار کننده با وی را آسان کند و انصار الله نیز پذیرفته بود که از بازرسی آنان خودداری کند.

هنگامی که این هیأت یمنی که برخی از مسئولان کشورهای عربی خلیج فارس نیز در آن حضور داشتند، از منزل منصور هادی خارج می‌شوند، منصور هادی نیز به همراه آنان، با لباس مبدل که شبیه لباس هیأت دیدار کننده بود، خارج می‌شود و به علت سهل‌گیری انصارالله در بازرسی آنان، به سرعت خود را به مکانی امن در صنعا می‌رساند و ساعت یک نصف شب، خود را به دروازه جنوبی پایتخت می‌رساند که در آن‌جا یک خودرو که از آن‌جا دهها خودروی به همراه افراد مسلح، وی را تا عدن همراهی می‌کنند و ساعت 6 صبح به عدن می‌رسند.

موضع انصارالله

«یوسف الفیشی» از رهبران جنبش انصارالله یمن، در واکنش به فرار روز گذشته «عبد ربه منصور هادی» به استان عدن، این اقدام وی را در راستای تخریب کشور و فتنه انگیزی دانست و گفت: او فرمانده یکی از دسته‌های القاعده شده است که هدف آن‌ها ویرانی جنوب یمن است.

«حمزه الحوثی» در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت که این اقدام رئیس جمهور مستعفی کودتا علیه توافقنامه صلح و شراکت است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله نیز در اعلام موضع رسمی گفت: فرار عبد ربه منصور هادی، هیچ تأثیری بر روند مذاکرات با گروه های یمنی ندارد.

تکذیب سازمان ملل در کمک به منصورهادی برای فرار

یک مسئول سیاسی یمنی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز از همکاری «جمال بن عمر» نماینده سازمان در یمن، خبر داد که این خبر با واکنش «جمال بن عمر» و تکذیب شدید وی مواجه شد. دفتر اطلاع رسانی «جمال بن عمر» در بیانیه‌ای گفت: بر عکس سخنانی که از همکاری سازمان ملل در فرار منصور هادی به عدن منتشر شده است، تأکید می‌شود که سازمان ملل هیچ رابطه‌ای با این فرار، چه با واسطه یا بی واسطه ندارد.

بیانیه عبد ربه منصور هادی

منصور هادی، بلافاصله پس از رسیدن به یمن، در بیاینه‌ای، با معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور یمن، در حالی که پیش از این تحت فشار عربستان استعفا کرده بود، تمامی توافقات جنبش انصارالله با گروه‌های یمنی را باطل دانست و اعلام کرد، به روند سیاسی بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس پایبند است.

طرح شورای همکاری خلیج فارس، که به ابتکار خلیجی معروف است، در سال 2011 از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اعضای دائم شورای امنیت، برای حل بحران انقلاب علیه علی عبدالله صالح پی ریزی شد که طی آن، عبدالله صالح از قدرت برکناار و منصور هادی، معاون وی به جای او به ریاست‌جمهوری یمن رسید و در اصل انقلابیون به هیچ یک از خواسته های اصلی خود نرسیدند.

منصور هادی، همچنین التزام خود به طرح فدرالی کردن یمن را نیز اعلام کرد که این موضع وی با واکنش شدید جنبش اعتراضی جنوب همراه شد، جنبشی که سعی دارد جنوب یمن را از شمال جدا کرده و حکومت مستقلی تشکیل دهد.

موضع جنبش جنوب نسبت به بیانیه منصور هادی

جنبش جنوبی در بیانیه‌ای از مواضع منصور هادی در بیانیه خود پس از بازگشت به شهر «عدن»، ابراز ناامیدی کرد.

طرفداران جنبش جنوب همچنین پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در اعتراض به موضع «منصور هادی» به خیابان‌ها آمدند و علیه وی شعار دادند.

روزنامه الشروق مصر، در این باره نوشت: جنبش جنوب پس از فرار منصور هادی به عدن، آماده بود تا وی از استقلال جنوب حمایت کند، اما هنگامی که وی در بیانیه خود بار دیگر از دولت فدرالی سخن گفت، موجب ناامیدی جنوبی‌ها شد.

برگزاری جلسه گروه‌های طرفدار منصور هادی

 پس از رسیدن منصور هادی به عدن، بسیاری از گروه‌ها و قبائل وفادار به عربستان، سریعا خود را به عدن رسانده‌اند، همچنین « علی محسن الأحمر» مشاور نظامی فراری منصور هادی به عربستان نیز پیش از ظهر امروز وارد فرودگاه عدن شد.

طبق اعلام منابع خبری، قرار بود، جلسه‌ای با همراهی گروه‌های مخالف انصارالله در عدن تا غروب روز یکشنبه (دیروز) تشکیل شود که این جلسه به امروز دوشنبه موکول شده است.

برچسب ها: یمن ، تحرکات ، جدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.