عراقچی در برنامه "تيتر امشب":

پرونده PMD بسته نشود، برجام متوقف خواهد شد/ حداکثر دوره بازسازی راکتور اراک 5 سال است

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در برنامه تیتر امشب به بررسی آخرین تحولات روند اجرای برجام و مذاکرات اصلی با آژانس پرداخت.

پرونده PMD بسته نشود، به تعهدات باقی مانده خود دربرجام عمل نخواهيم کردبه گزارش خبرنگار سياست خارجی گروه سياسی باشگاه خبرنگاران، سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی آخرین تحولات روند اجرای برجام با مذاکرات اخیر آژانس پرداخت.

وی در ابتدا در تشریح جزئیات دیدار خود با آمانو دبیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: یکی  از موضوعات  بسیار مهم در مذاکرات هسته‌ای بحث موضوعات ادعایی مربوط به گذشته است که ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران یک ابعاد نظامی داشته که در اصطلاح به PMD معروف شده است.

** هیچ‌گاه اجازه ندادیم که اصطلاح PMD در اسناد برجام استفاده شود

وی  اضافه کرد: ما هیچ‌گاه عبارت PMD را به رسمیت نشناختیم و این اصطلاح در هیچ یک از اسناد برجام، ضمایم و اسنادی که بین ایران و آژانس امضا شده است را اجازه ندادیم که از آن استفاده شود.

عراقچی یادآور شد: از آن جایی که همه پایه و اساس هم اتهاماتی که به جمهوری اسلامی ایران شده بر پایه تبلیغاتی است که علیه ما صورت گرفته است و همه فشارهایی که به جمهوری اسلامی ایران وارد شد و همه تحریم‌هایی که به جمهوری اسلامی اعمال شد به خاطر این بود که ادعا می‌شد که برنامه هسته‌ای یک جنبه نظامی نیز داشته است بر همین اساس به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مأموریت داده شده بود که این ابعاد را روشن کند.

این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان  اضافه کرد: بر این اساس ما در یک پروژه 7 الی 10 ساله درگیر کار با آژانس بودیم ولی این موضوع هیچ‌گاه به صورت کامل تا این که ما در جریان مذاکرات با 1+5 یک مذاکرات موازی را نیز با آژانس صورت دادی و در چارچوب 1+5 و هم در چارچوب همکاری با آژانس یک راه‌حلی برای حل موضوع PMD رسیدیم.
 
وی  اضافه کرد: بر این اساس یک نقشه راهی بین ایران و آژانس امضا شد که بر اساس آن نقشه راه مجموعه همکاری‌هایی را می‌بایست ایران و آژانس انجام می‌دادند تا در نهایت آژانس گزارش نهایی خود را در این خصوص بنویسد و قرار هم بر این شد که در پایان این نقشه راه آژانس یک ارزیابی کلی از موضوع PMD ارائه بدهد تا منجر به بسته شدن این پرونده شود و 1+5 نیز تعهد کردند که وقتی آژانس گزارش نهایی خود را  به شورای حکام آژانس ارائه داد آن‌ها نیز یک قطعنامه‌ای را با هدف بسته شدن این پرونده به شورای حکام آژانس ارائه دهند.

***شورای حکام آژانس می‌تواند پرونده PMD ایران را ببندد

عراقچی با بیان این که کسی که می‌تواند پرونده PMD را ببندد آقای آمانو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است نیز گفت: این شورای حکام آژانس است که می‌تواند این پرونده را ببندد چرا که این شورا، سیاست‌گذار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و آقای آمانو تنها مجری تصمیمات شورای حکام است.

 این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان  اظهار داشت: طبق نقشه راه ما قدم به قدم جلو آمدیم و بر اساس نقشه راه  نهایتاً آمانو در تاریخ 15 اکتبر، 26 مهر اعلام کرد که مرحله همکاری‌ها با ایران به پایان رسیده است و بر این اساس آقای آمانو از 15 اکتبر به آژانس در وین رفت تا گزارش نهایی خود را در این خصوص بنویسد و تا 15 دسامبر نیز آژانس فرصت دارد که ارزیابی نهایی خود را از PMD به شورای حکام ارائه دهد.

** جلسه بررسی  روز گذشته با جلسه بررسی  گزارش نهایی آژانس از پرونده PMD  بود 

وی یادآور شد: در نقشه راهی که بین ما و آژانس ترسیم شده بود، پیش‌بینی کرده بودیم که چند روز  قبل از این که آژانس گزارش نهایی خود را به شورای حکام ارائه دهد یک بار دیگر مذاکره بین ایران و آژانس به عنوان جلسه جمع‌بندی صورت گیرد که ما در آن جا یافته‌های آژانس را با خود آژانس مروری داشته باشیم و اگر نظر و پیشنهادی داریم به آن‌ها ارائه دهیم که بر این اساس جلسه روز گذشته و آمانو در خصوص جمع‌بندی گزارش نهایی آژانس بود

** آمانو بنا دارد گزارش نهایی در خصوص PMD را اول دسامبر به شورای عالی حکام ارائه دهد

عراقچی اعلام کرد: اگر چه آقای آمانو فرصت دارد تا در تاریخ 15 دسامبر گزارش خود را به شورای حکام آژانس ارائه دهد اما از آن جایی که این گزارش آماده شده قرار است این کار را در اول دسامبر انجام دهد و ما در روز گذشته که 24 نوامبر بود قبل از این که گزارش به شورای حکام ارائه شود این گزارش را یک دور با آژانس مرور کردیم البته باید یادآور شوم که آژانس عین گزارش را به ما نشان نداد بلکه ایده‌ها و مؤلفه‌هایی از آن را با ما در میان گذاشت.

 این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان  همچنین اظهار داشت: قبل از این که بنده با آقای آمانو ملاقات داشته باشد یک جلسه دو ساعته نیز کارشناسان ما با کارشناسان آژانس و معاون آقای آمانو داشتند و از سوی دیگر نیز آقای سعیدی نژاد و نجفی همراه با جمعی از کارشناسان جلسه‌ای برگزار کردم.

وی تاکید کرد: برای ما مهم است که این گزارش به چه شکلی ارائه شود و چه مواردی در آن مطرح می‌شود و از آن جایی که این گزارش باید  منجر شود به تصمیم شورای حکام برای بستن پرونده، آقای آمانو تصمیم گرفته که اول دسامبر گزارش خود را به شورای حکام ارائه دهد و 15 دسامبر نیز شورای حکام تشکیل جلسه خواهد داد.

عراقچی اظهار داشت: بر اساس برجام کشورهای 1+5 نیز تعهد کردند که در این فاصله قطعنامه‌ای را به شورای حکام با هدف بستن پرونده PMD ارائه دهند و در این راستا ما قرار است 7 دسامبر کمیسیونی مشترکی با اعضای 1+5 برگزار کنیم.

 این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان  تصریح کرد:" از این پس مذاکرات ما در غالب کمسیون مشترک برگزار خواهد شد و دیگر مذاکرات همانند سابق نخواهیم داشت.

وی  تصریح کرد: در جلسه‌ای که 7 دسامبر با اعضای 1+5 در کمیسیون مشترک برگزار خواهیم کرد قطعنامه‌ای که آن‌ها باید به شورای حکام ارائه بدهند را جمع‌بندی و نهایی خواهیم کرد.

عراقچی همچنین تصریح کرد: ما به هر ترتیب همکاری‌های لازم را انجام دادیم تا مطمئن شویم 15 دسامبر شورای حکام تصمیم مناسب را خواهد گرفت و موضوع PMD خاتمه پیدا خواهد کرد.

 این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان  در پاسخ به این سؤال که برخی اختلاف نظرها در  گزارش نهایی آژانس در موضوع PMD ناشی از چیست، اظهار داشت: در خصوص برخی قسمت‌ها گزارش آمانو ملاحظه و مسئله داشته‌ایم که نظرات خود را این باره مطرح کرده‌ایم و تصمیم بر این شد که آقای آمانو دیدگاه‌های ما را در گزارش نهایی مد نظر قرار دهد و طی چند روز آینده کارشناسان ما با کارشناسان آژانس در تماس خواهند بود و اگر لازم باشد بنده ملاقات دیگری با آقای آمانو خواهم داشت تا این گزارش، گزارش مطلوبی از نظر حفظ بی‌طرفی باشد.

وی  در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده PMD بسته خواهد شد و یا این که آژانس موقتاً آن را می‌بندد خاطر نشان کرد: آقای آمانو در موضعی نیست که بخواهد پرونده PDM  را ببندند و این کار شورای حکام است.

عراقچی اظهار داشت: آقای آمانو نتیجه یافته‌های خود را به شورای حکام ارائه می‌دهد بنابراین آقای آمانو در موضع تصمیم‌گیری نیست و در موضعی نیست که بخواهد قضاوتی در این باره داشته باشد و این شورای حکام است که می‌تواند پرونده PMD  را ببندند ، حال اگر این اتفاق نیفتد در این جا ما نیز به تعهدات خود عمل نخواهیم کرد.

** اگر پرونده PMD بسته نشود برجام متوقف خواهد شد

 این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان  با اشاره به شروط مقام معظم رهبری در اجرای برجام اظهار داشت: بر این اساس تغییراتی در اراک و فروش اورانیوم غنی‌شده منوط به پرونده PMD شده است و اگر این پرونده بسته نشود برجام متوقف خواهد شد.

وی تاکید کرد: طرف‌های غربی، اعضای شورای حکام و آقای آمانو و 1+5 باید بدانند که بین PMD و برجام باید یکی را انتخاب کنند.

عراقچی تصریح کرد: اگر PMD به صورت کامل بسته نشود و اگر زمینه‌ای برای بازگشت آن  در آینده بخواهد وجود داشته باشد معنی‌اش این است که برجام جلو نخواهد رفت.

 این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان درباره این که چقدر به گزارش آژانس خوش‌بین هستید گفت:ما در طول مذاکرات هیچ‌گاه بر اساس خوش‌بینی نسبت به طرف مقابل مذاکره نکردیم و نسبت به اموری که باید اتفاق بیفتد هیچ‌گاه خوش‌بین نبودیم و همیشه بدترین سناریوها را مد نظر قرار دادیم لذا در خصوص PMD نیز چون خواست مابسته شدن این پرونده است به ترتیبی برنامه ریزی کرده و امور را چیده‌ایم که همه چیز قبل از این که ما تعهداتمان را انجام دهیم تمام شده باشد. 

وی  خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی و محکم‌کاری‌هایی که در صحنه عملیاتی کردیم امیدواریم که PMD بسته شود و تقریباً مجموعه تدابیر ما منجر به بسته شدن این پرونده خواهد شد و نشانه‌های آن نیز وجود دارد چرا که کلیت گزارش آقای آمانو حکایت از این موضوع دارد و هم مذاکراتی که بنده در کنار مذاکراتی که دیروز با آقای آمانو با طرف‌های آمریکایی و اروپایی داشتم آن‌ها هم در مسیر بسته شدن پرونده بوده است اما ما با این حال خوش‌بین به جلو حرکت نمی‌کنیم بلکه بر اساس پله‌هایی که خودمان چیده‌ایم به جلو حرکت می‌کنیم تا به هدفمان دست یابیم.

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا به 1+5  در خصوص قطعنامه‌ای که قرار است که آن‌ها به شورای حکام ارائه دهند رایزنی داشته‌اید یا خیر اظهار داشت: در متن برجام قید شده است که رایزنی‌هایی در این رابطه صورت گیرد و در برجام 1+5 متعهد شده که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف بسته شدن PMD به شورای حکام ارائه دهند و خودشان می‌دانند که اگر این کار را انجام ندهند به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و در این میان برجام قربانی خواهد شد.

 این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان همچنین خاطر نشان کرد: ما تاکنون نشانه‌ای مشاهده  نکرده‌ایم که طرف مذاکره کننده بخواهد PMD را نبندد. 

عراقچی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در خصوص ذخایر قراردادهای لازم با روسیه بسته شده است گفت: مواد اورانیوم غنی شده را به روسیه می فروشیم و در مقابل کیک زرد خریداری می کنیم. 

وی با اشاره به اینکه میزان کیک زردی که تحویل می دهیم بیشتر از معادل موادی است تحویل می گیریم گفت: در ورود کیک زرد به کشور مانعی نیست و خروج مواد از کشور باید بعد از بسته شدن کیک زرد باشد. 

مذاکره کننده ارشد هسته ای با اشاره به اسناد امضا شده بین ایران و کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا برای بازسازی راکتور اراک گفت: در این سند رسمی که یک دوره پنج ساله است مسئولیت همه کشورها به دقت مشخص شده لذا این سند کاملا محکم و رسمی است. 

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مورد اراک باید یک سری اسناد بین کشورها منعقد شود افزود: سند اول بیانیه ای برای ابراز اراده طرف ها برای اجرای اراک بین ایران، آمریکا و چین است که توافق شده و این سند در سایت ها وجود دارد. 

عراقچی با اشاره به یادداشت تفاهمی که بین شش کشور امضا شده خاطر نشان کرد: براساس این یادداشت تفاهم شش کشور متعهد می شود تا با ایران همکاری کنند. 

وی با اشاره به اینکه سند رسمی که بین ایران و 1+5 و هم چنین اتحادیه اروپا توافق شده توسط هشت وزیر خارجه امضا شده است لذا این سند جامع است و تکلیف اراک را مشخص می کند.  

مذاکره کننده ارشد هسته ای در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تعهد طرف مقابل برای بازسازی راکتور اراک تصریح کرد: آن ها تعهد مستقیم برای مدرن سازی اراک با همکاری ایران باید داشته باشد فلذا طبق برجام مشارکت بین المللی بین ایران و 1+5 صورت خواهد گرفت که همه این موارد به صورت تعهدات صنفی و حقوقی مطرح شده که امضای وزرای خارجه به پای آن است.  

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که شش کشور و اتحادیه اروپا نیز مسئولیت هایی قبول کرده اند گفت: آمریکا، اروپا، روسیه و چین تعهد مستقیم قبول کرده اند. 

عراقچی با اشاره به اینکه بعد از این قراردادهای متنوعی خواهیم داشت که اجرای مدرن سازی را برعهده می گیرد گفت: این قراردادها الزام حقوقی پشت خود دارد ولی هر لحظه می تواند به دلایلی کنار گذاشته شود. 

وی با اشاره به اینکه الزامات حقوقی داخل سند رسمی است که شش وزیر خارجه و موگرینی امضا کرده است گفت: بین ایران و شش کشور نیز به طور مجزا قراردادهایی امضا می شود که امور طبق آن پیش می رود.  

مذاکره کننده ارشد هسته ای افزود: در هر شرایطی که ببینیم روند مدرن سازی با مشکل روبه رو شده می توانی کارهایمان را خودمان انجام دهیم تا امور مورد نظرمان به سرانجام برسد. 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به قراردادهایی که گاها لغو شده اند گفت: به همین دلیل امضای وزرای خارجه پای آن است که در حقیقت تعهد دولت ها به حساب می آید و مسئولیت بین المللی دارد. 
 
عراقچی اظهار داشت: اگر در روند بازسازی به مشکل بربخوریم خودمان آن را به سرانجام می رسانیم که البته ترجیحمان برآن است که براساس مشارکت های بین المللی و با استانداردها و گواهی نامه های بین المللی امور به انجام برسد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نامه مقام معظم رهبری مبنی بر تضمین کافی و قوی برای ادامه کار درباره برجام افزود: رئیس جمهور آمریکا یادداشتی را صادر کرد و به چهار وزیر دستور داد تا طبق برجام مواردی را که نیاز به لغو یا توقف است را انجام دهند.  
 
**به اعتقاد ما تعهد لازم از سوی طرف مقابل اخذ شده است 

مذاکره کننده ارشد هسته ای گفت: کارشناسان حقوقی ما موضوع را به دقت بررسی و نتایج را به هیئت نظارت بر برجام دادند لذا به اعتقاد ما این کار انجام شده و تعهد لازم نیز اخذ شده است. 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه شورای وزیران اتحادیه هم کارشان را انجام داده اند گفت: بررسی های دقیق حقوقی از سوی کارشناسانمان در این حوزه انجام شده است لذا گزارش دقیق و کاملی را در این باره به صورت جامع به هیئت نظارت بر برجام ارائه دادیم تا این هیئت تصمیم گیری نهایی را انجام دهد. 

عراقچی با اشاره به اینکه اعضای هیئت نظارت مشخص شده اند ادامه داد: من در این هیئت حضور ندارم آیین نامه ای تدوین شده که شکل کار را مشخص می کند و رای گیری انجام می پذیرد. 
 
**حداکثر دوره بازسازی راکتور اراک پنج ساله است 

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا و شورای وزیران اتحادیه اروپا تضمین خود را داده اند لذا در این رابطه ادله خود را به هیئت نظارت اعلام کرده ایم افزود: در سند بازسازی راکتور اراک زمان بندی اجرای تعهدات مشخص شده است لذا حداکثر دوره بازسازی آن 5 ساله است که یک سال آن به طراحی و سه تا چهار سال آن به بازسازی مربوط می شود.  

مذاکره کننده ارشد هسته ای در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بررسی تحریم ها و این که آیا اراک از سوی هیئت نظارت بر برجام مورد بررسی قرار گرفته افزود: در جلسه اول تحریم ها بررسی شده است و از سوی دیگر در جلسه دوم موضوع اراک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آیا اسناد صادر شده تضمین های لازم را به ما می دهد یا خیر؟ 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار خود با نماینده آمریکا گفت: گفتگوهای خوبی داشتیم و مسائل فنی را مرور کردیم. 

عراقچی با اشاره به اینکه تا روز اجرایی شدن کارهای ریزی داریم که باید به آن ها بپردازیم اظهار داشت: موارد تکنیکی زیادی وجود دارد. 

وی اظهار داشت: دستورالعمل هایی برای شرکت هایی که قصد حضور در ایران بعد از اجرای برجام دارند نیز تهیه شده است به طوری که هیئت های تجاری دریایی هر گونه سوالاتی که داشتند را جمع آوری کردیم و به سوالات آن ها پاسخ های لازم داده شده است بنابراین این سند تکلیف همه را مشخص می کند که چه طور با ایران کار کنند.  

مذاکره کننده ارشد هسته ای با اشاره به اینکه برجام پیچیدگی های مختلفی دارد گفت: وقتی به روز اجرایی شدن می رسیم باید این دستورالعمل ها اعلام عمومی شود تا بدانند چگونه با ایران کار کنند. 
 
** تصور می کنم اواسط دی به نقطه ای برسیم که همه تعهدات خود را انجام داده ایم 

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مردم چه زمانی برداشته شدن تحریم ها را لمس می کنند گفت: 15 دسامبر شورای حکام pmd را می بندد لذا دو سه هفته برای اراک زمان لازم است پس تصور می کنم اواسط دی به نقطه ای برسیم که همه تعهدات خود را انجام داده ایم. 

عراقچی افزود: تحریم ها اوایل ژانویه برداشته شود این در حالی است که ممکن است در سیاست مشکلاتی پیش آید چرا که صهیونیست ها مخالف برجام هستند و پول زیادی خرج کردند تا به موفقیت برسند این در حالی است که با شکست مواجه شدند. 

وی با اشاره به اینکه برداشته شدن تحریم ها را برداشتن موانع از سر راه توسعه و رشد اقتصادی می توان ارزیابی کرد ادامه داد: باید پس از آن خودمان برای توسعه و رشد اقتصادی تلاش کنیم پس سیاست هایی که دولت باید اتخاذ کند بسیار حائز اهمیت است لذا سیاست اقتصاد مقاومتی و مدیریت دولت هم حائز اهمیت است. 

مذاکره کننده ارشد هسته ای با اشاره به اینکه بعد از برداشته شدن تحریم ها باید همه دست به دست هم دهیم تا فعالیت های اقتصادی را شکوفا کنیم ادامه داد: تلاش بخش خصوصی هم مهم است به طوری که با محور اقتصاد مقاومتی و تعامل خارجی می توانیم پیش برویم. 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه طبق برجام حدود 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز و هزار سانتریفیوژ در فردو باید باقی بماند گفت: طبق برنامه به جلو پیش می رویم.  

انتهای پیام/ 

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.




برچسب ها: عراقچی ، پی ام دی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار