زاکانی در نشست خبری:

پول حرام را خرج ماندگاری در قدرت نکنید/33 سال شراکت با کرسنتی‌ها در قراردادهای جدید

نماینده تهران گفت: برخی کسانی که در پرونده کرسنت پول گرفتند امروز با طمع برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند.

کرسنت‌های جدید از قراردادهای نفتی بیرون می‌آید

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی و تبیین «ابعاد اجتماعی و اقتصادی پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی» که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: سالهاست کشور در آتش اشتباهات گذشته می‌سوزد؛ مشکلات اقتصادی در کشور یک مسئله جدی و اساسی است و توجه به رفع آنها اولویتی است که باید با فوریت در دولت و مجلس پیگیری شود.

وی ادامه داد: امروز اتفاقاتی رخ می‌دهد که آینده بسیار تاریکی را در فراروی کشور قرار می‌دهد، لذا روشنگری‌ها را برای پیشگیری از اشتباهات آینده در مورد قراردادهای نفتی انجام می‌دهیم.

* مردم پولی ندارند تا خرج اشتباهات آقای زنگنه کنند

زاکانی افزود: اگر امروز اقتصاد مشکل اول کشور است و مردم در تنگنای معیشتی بسر می‌برند، باید گفت امروز دیگر پولی نداریم تا در کرسنت‌های 2 و3و4 هزینه کنیم و اینها اشتباهاتی است که آقای زنگنه و دوستانشان در حوزه نفت و گاز انجام دادند.

وی با بیان اینکه دانستن حق مردم است، اظهارداشت: این وظیفه یک نماینده است مطالبی را که به نفع و صلاح کشور باشد را پیگیری و مطرح کند.

* دریافت کنندگان پول در پرونده کرسنت داوطلب انتخابات شده‌اند

نماینده تهران با اشاره به پرونده کرسنت تصریح کرد: امروز شاهد قراردادهای جدیدی هستیم که کرسنت‌های متفاوتی از آن بیرون می‌آید.

زاکانی تاکید کرد: محکومیت عناصر فساد در پرونده کرسنت قطعی شده است، اما وزارت نفت داعیه‌ای برای این محکومیت به دیوان لاهه ارائه نکرده و به واسطه این فساد افرادی مانند «حمید جعفر» که باب جدی و اساسی فساد را در کرسنت باز کردند محاکمه شوند.

وی بیان داشت: برخی کسانی که در پرونده کرسنت پول دریافت کرده‌اند امروز با طمع برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند.

* برخی دولتی‎ها نامشان در پرونده‎های ننگین به چشم می‌خورد

زاکانی با بیان اینکه برخی در دولت مدعی مبارزه با فساد هستند، اما نام آنها در این پرونده‎های ننگین به چشم می‌خورد، خاطرنشا کرد:امروز شاهد مصداق بیانات رهبر معظم انقلاب هستیم که با دست آلوده نمی‌توان شیشه را پاک کردو لذا هر کس برخلاف منافع ملی حرکت کند وظیفه ماست تا مانعی برای توسعه فساد شویم.

زاکانی در بخش دیگری خطاب به وزیر نفت افزود: کشور ما تاب و تحمل بستن قراردادهای کرسنت‌ بعدی را ندارد و لذا آگاهی نسبت به شرایط اسف بار فعلی برمی‌انگیزد که قراردادهای جدید نفتی که وضعیتی بسیار بدتر از پرونده کرسنت دارند را جلوگیری کنیم.

* استعانت از انگلیسی‌ها در قراردادهای نفتی

نماینده تهران با بیان اینکه تجربه سال‌های 76 تا 84 ریاست زنگنه پیش روی ما است، گفت: همین‌ها تلاش کردند نسل سوم قراردادهای بیع‌ متقابل را پایه‌گذاری کنند و با توجه به مشورت انگلیسی‌ها این قراردادها را تنظیم کنند، اما امروز همین افراد مدعی شدند که باید مواردی به قرارداد نسل سوم بیع‌متقابل اضافه کنند و آن را نقد می‌کنند تا به گفته آنها کشورهای جدید مایل به سرمایه‌گذاری شوند.

وی گفت: شرایطی را که این افراد پرده برداری کردند و به مجلس و دولت منعکس کردند قراردادی 13 برگی است که هیئت دولت در تاریخ94/7/8  تصویب کرد و در آبان ماه، آن را ابلاغ کرد و در ادامه برای هیئت تطبیق به مجلس آمد.

زاکانی اضافه: این موضوع در شرایطی بود که اصل قرارداد ذکر شده 60 الی 70 صفحه‌ای و به زبان انگلیسی بود که مشتمل بر موارد متعددی حقوقی بود که متولیان آن را رونمایی نکردند و به بهانه محرمانه بودن از بیانش سر باز زدند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: قراردادی که بیش از 2 سال برای آن تلاش شده و با استعانت از انگلیسی‌ها تنظیم شده است؛ این افراد قراردادهای خام را نیز نظیر لاپوشانی کرسنت محرمانه می‌دانند و مثل همان کرسنت که مجلس و مراجع قانونی از محتوای قرارداد خبر نداشت.

وی با بیان اینکه این شرایط کتمان کاری پیرامون پرونده کرسنت صورت گرفت افزود: با وجود این شرایط در داخل پلیس انگلیس (FSO) به تمامی مدارک وزارت نفت دسترسی داشت و فردی به نام عباس یزدان پناه یزدی در لندن نیز از جزئیات آن مطلع بود.

زاکانی با انتقاد از این وضعیت در داخل کشور در خصوص اطلاع از جزئیات پرونده کرسنت افزود: اگر نمایندگان و مردم نامحرم‌اند چرا دیگران در خارج و افرادی از قبیل مهدی هاشمی محرم می‌شوند و قراردادهای نفتی را می‌توان در دست آنها پیدا کرد.

این نماینده مجلس گفت: این اسناد در بازرسی کل کشور بلوکه شد، اما در دوره جدید مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفت که این موضوع جای سوالی جدی از افراد مسئول دارد.

* باشگاه نفت انحصار جدی در حوزه نفت و گاز

زاکانی خاطرنشان کرد: اشکالات و انحصارات جدی که در حوزه نفت و گاز وجود دارد. عوامل دخیل در پرونده کرسنت، مرکزی تحت عنوان باشگاه نفت و نیروی ایرانیان را جهت انحصار جدی تشکیل دادند که نتیجه این شرایط با تغییر دولت نیز در انحصار افرادی خاص قرار می‌گیرد که دوره پیدایش آنها در دوران قبلی وزارت آقای زنگنه می‌باشد.

وی ادامه داد: افراد خاص باقی بماند که رویش آنها در دوران ریاست قبل زنگنه بوده است و توانسته‌اند از رانت سال‌های 76 تا 84 از نفت و گاز و پتروشیمی کشور استفاده کنند و صاحب سرمایه چند هزار میلیارد تومانی شوند.

نماینده مجلس با انتقاد از وضعیت نابسامان اقتصادی مردم گفت: جیب مردم خالی است و صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، در حالی که افرادی مانند آقای زنگنه در وزارت قبلی زمینه ثروت‌های چند میلیاردی را برای خود فراهم می‌کردند.

زاکانی گفت: این افراد در ادامه نیز شرایطی را در باشگاه نفت و نیروی ایرانیان فراهم می‌کنند که تا ده‌ها سال آینده نیز وضعیت اقتصادی خود و خانواده‌هایشان را تأمین کند.

زاکانی با انتقاد عملکرد باشگاه نفت ذکر شده گفت: این باشگاه منشأ فسادی ایجاد خواهد کرد که موجب بروز ده‌ها کرسنت خواهد شد و برای خروج اقتصاد از وابستگی به نفت شرایط را به سمت خام فروشی و بهره‌برداری سوء استفاده کنندگان منطقه‌ای خواهد برد.

* سال 84 از تمام حقوق نفتی خود گذشتیم

نماینده مردم تهران گفت: امروز دزدان باچراغ سرمایه‌های کشور را برباد می‌دهند و در پرونده کرسنت نیز خلاف صریح مصوبات از مسیر قانونی منحرف شدند و طریق غیرقانونی را انتخاب کردند. بنابراین سرمایه‌گذاری ما به سمت و سویی رفت که کرسنت نتوانست تعهدات خود را انجام دهد و ما می‌توانستیم این قرارداد را لغو کنیم. اما در مرحله اول افرادی از قبیل مهدی هاشمی و عباس یزدان پناه و علی ترقی جاه شرایط را به سمت و سویی بردند که تمامی حقوق خود را در سال 84 به طرف‌های مقابل واگذار کردیم و از حق خود گذشتیم.

زاکانی گفت: خیانتی که در این خصوص صورت گرفت که باید در اول وقت رسیدگی می‌شد با کتمان کاری دستگاه‌های نظارتی تا نیمه دوم دهه 80 به بی‌خبری و پنهان کاری گذشت.

* دستگاه‌های نظارتی به محرمانه بودن قراردادهای نفتی عکس‌العمل نشان دهند

نماینده تهران با اشاره به اینکه باید شرایط به سمتی حرکت کند که دستگاه‌های نظارتی بتوانند نسبت به محرمانه بودن قراردادهای جدید و حتی قرارداد کرسنت عکس‌العمل نشان دهند، خاطرنشان کرد: الحاقیه ششم زمانی که منعقد شد، توسط مسئولان وزارت نفت، محرمانه اعلام شد، به همین دلیل آقای حمید جعفر، مدیرعامل شرکت کرسنت توانست از طریق مفادی که در قرارداد محرمانه کرسنت وجود داشت، به دادگاه لاهه علیه ایران شکایت کند.
 
زاکانی خاطرنشان کرد: در برخی از نشریات داخلی می‌بینیم مطالبی در خصوص قرارداد کرسنت منتشر می‌شود که پس از پیگیری های صورت‌گرفته، مشخص شد تمام این مطالب تنظیمات خود شرکت کرسنت است و این شرکت از طریق این مستندات به دنبال این است که بتواند کار خود را در دادگاه پیش ببرد.

وی افزود: مسیر فسادآلوده کرسنت امروز در دستگاه قضایی به نقطه‌ای رسیده است که احکام برای بخشی از آن صادر شده است و دستگاه قضایی برخورد جدی با متهمان آن صورت داده است.

زاکانی مسئولان جزئیات کرسنت را به سمع و نظر مردم برساند، گفت: وزارت نفت نباید در رابطه با این موضوع کوتاهی کند و باید جلوی این فساد را بگیرد و در جهت لغو قرارداد کرسنت و گرفتن خسارت از حمید جعفر اقدامات قانونی را انجام دهد، که متاسفانه وزارت نفت در این موضوع با پنهانکاری می‌کند.

* پول حرام را برای ماندگاری در قدرت استفاده نکنید

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: عده‌ای با پول مردم و سرمایه‌های این کشور به سرمایه‌های چندین هزار میلیاردی رسیده‌اند. لااقل به این چند هزار میلیارد خودشان بسنده کنند و دیگر از ملت جانشان را طلب نکنند و اگر کسی بخواهد پولی در انتخابات هزینه کند، اصل این است که از طریق صحیح هزینه شود و درستش این است که پول حرام را برای کسب قدرت و صیانت از قدرت و ماندگاری در قدرت استفاده نکند.

وی ادامه داد: بنده از تمام رسانه‌ها می‌خواهم که به هیچ وجه در مقابل این موضوع کوتاه نیایند، زیرا بیش از دو سال است که این قراردادها بسته می‌شود و بیش از 100 جلسه است که سمینار برگزار می‌شود و تمام سمینارها لغو قراردادهای قبلی بوده است و در رابطه با قرارداد جدید هیچ اقدامی صورت نگرفته است و نکته‌ای که در برجام بود و بسیار سخت و دردناک بود، کتمان کردن حقایق موجود در سند برجام بود که حتی نمی‌خواستند مجلس هم از آن مطلع شود و بعد از بررسی‌های ما معلوم شد که مشکلات عمده‌ای را برجام دارد.

نماینده تهران در خصوص جریمه واقعی پرونده کرسنت گفت: ما در قرارداد بوتاش که از تبعات پرونده کرسنت می‌باشد، مبلغی معادل 6.5 میلیارد دلار ضرر کردیم و باید توجه داشته باشیم که مبلغ مذکور بخشی از ضررهای ناشی از پرونده کرسنت است.

* خسارت بیش از 50 هزارمیلیارد دلاری پیامد کرسنت برای کشور

زاکانی افزود: اگر ما براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد کشور گاز را به عسلویه منتقل و در داخل کشور مصرف می‌کردیم، یقینا صرفه‌جویی ایجاد می‌شد و بعلاوه صادرات اعتباری نیز برای کشور به همراه داشت.

نماینده مردم تهران در خصوص میزان خسارت کلی وارد شده در این پرونده، ادامه داد: ضررهای ما از پیامد این پرونده حدود 50 هزار میلیارد دلار است که طبیعتا اکنون بیشتر نیز شده است.

وی ادامه داد: ما در خصوص ادعای حمید جعفر به عنوان فرد اصلی موثر در این پرونده باید بگوییم که او عامل اصلی این خسارت بوده و ادعاهایش نیز باطل است، زیرا موجب رواج فساد در داخل کشور شده است.

* 33 سال شراکت با عاملان خارجی کرسنت در قراردادهای جدید نفتی

نماینده مردم تهران پیرامون ساختار جدید قراردادهای نفتی در کشور افزود: این قراردادها وضعیت بسیار بدی را به همراه خواهند داشت، زیرا در امر اکتشاف، توسعه ، تولید و بهره‌برداری به مدت 25 الی 33 سال افراد دخیل در پرونده کرسنت را به عنوان شریک قرار می‌دهد.

زاکانی افزود: برخی در داخل با اشاره به قرارداد جدید نفتی، دلیل انعقاد آنرا ضعف تکنولوژی و منابع مالی داخلی بیان می‌کند که این حرف کاملا نادرست است.

وی ادامه داد: در حقیقت کشور با کار و تلاش از تورم و رکود نجات می‌یابد، اما مسیر فعلی سرمایه‌گذاری مسیری کاملا نادرست و مسموم است که استقلال کشور را مورد تهدید قرار خواهد داد و بعلاوه نوع انتقال تکنولوژی در قراردادهای جدید نفتی نیز کاملا نادرست می‌باشد.

* زنگنه یکسال پس از وزارتش عهده‌دار باشگاه نفت بود

زاکانی در خصوص قراردادهای نفتی و اینکه شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی معتبر باید هماهنگی داشته باشند، گفت: در قراردادهای جدید نفتی ما شاهد حضور آقای زنگنه و تیم وابسته به ایشان در مجموعه باشگاه نفت هستیم، به گونه‌ای که برخلاف قوانین آقای زنگنه یکسال پس از صدارت خود نیز مسئولیت این باشگاه را برعهده داشته است.

وی گفت: قراردادهای جدید آسیب‌های بسیار جدی‌تری را به کشور وارد خواهد کرد و زمینه حضور رانت‌خواران متصل به شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

زنگنه با انتقاد از حضور افراد موثر در پرونده کرسنت، افزود: هم‌اکنون نیز برای عقد قراردادهای نفتی جدید از همین افراد و شرکت‌های خصوصی وابسته به آنها استفاده می‌شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به سوالات جدی نمایندگان از عوامل این پرونده، افزود: ما مسیر پیگیری این پرونده را دنبال کردیم، اما آقایان دخیل در فساد کرسنت با فرار رو به جلو از پاسخگویی امتناع می‌کنند.

* لابی سنگین وزارت نفت در مجلس

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص طرح برخی نمایندگان مبنی بر ممنوعیت فروش گازهای ترش گفت: این مسئله در قالب طرحی مطرح شد، اما گوش شنوایی برای پیگیری این مسیر وجود نداشت و نهایتا به جایی نرسید؛ لذا دلیل آن نیز لابی سنگین وزارت نفت در داخل مجلس می‌باشد.

نماینده مردم تهران در خصوص وجود دو پیشنهاد دیگر همزمان با انعقاد پرونده کرسنت اظهار داشت: دلیل عدم پیگیری دو پیشنهاد مذکور به دلیل این است که شاید آنها نمی‌توانستند منشاء فساد در حد پرونده کرسنت باشند، البته مسئولان این امر دلیل کنار گذاشتن دو پیشنهاد دیگر را حل مشکلات کشور عنوان کردند که البته حرف نادرست و غیر قابل استدلالی است.

وی در خصوص روند شکل‌گیری ابعاد پرونده کرسنت گفت: متولیان امر قصد داشتند لایه‌های گازی ما را با همراهی امارات به عسلویه منتقل کنند، اما آنرا به سیری و مبارک منتقل کرده و در نتیجه ما به ازای این انتقال با مشکلات جدی مواجه شدیم .

زاکانی در خصوص اظهارات شورای عالی امنیت ملی پیرامون پرونده کرسنت، افزود: شورای امنیت ملی گفته از این قرارداد فساد دفاع نکنید، اما در خصوص صحبت نکردن پیرامون آن اظهاری نداشته‌اند.

وی گفت: در ادامه این پرونده و در حوزه مشترک نیز اختیارات ویژه به شرکت‌های خارجی قرارداد واگذار شد که امروزه دانشمندان کشور می‌توانند این مسئله را نقد کنند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: با توجه به اینکه در زمان رای اعتماد آقای زنگنه قرار بود بعد از دو هفته به این پرونده رسیدگی شود، اما تا به حال هیچ گونه پیگیری جدی نسبت به آن صورت نگرفته است.

* قوه قضاییه به جرایم غیر نفتی مهدی هاشمی نیز ورود کند

نماینده مردم تهران در خصوص نقش مهدی هاشمی در پرونده کرسنت، اظهار داشت: مهدی هاشمی جرائم متعددی دارد که در حال حاضر بخشی از جرائم وی تحت فشار فراوان در قوه قضائیه، مورد رسیدگی قرار گرفته است و به نظر بنده این رسیدگی باید نسبت به سایر جرائم وی نیز ادامه پیدا کند.

زاکانی گفت: از میان افراد موثر در شکل‌گیری پرونده نفتی کرسنت هم‌اکنون کسانی وجود دارند که در مسند قدرت هستند و دستانشان برای انعقاد قراردادهای دیگر نیز باز است.

وی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر نفت در مجلس گفت: ما به دنبال این هستیم که به جای استیضاح با دست خود این افراد اصلاحات را ایجاد کنیم، چرا که در صورت طرح موضوع استیضاح، افراد دیگری نیز هستند که کشور به واسطه مدیریت آنان دچار رکود شدند، اما نهایتا ما خواهان آن هستیم که دولت بدون استیضاح، با عوامل فساد برخورد کرده و راه مناسب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را باز کند.

* کتمان‌کاری دولت نمایندگان را از ورود به جزئیات قرادادها برحذر می‌دارد

نماینده مردم تهرانخاطرنشان کرد: متاسفانه دولت علی رغم آنکه باید نمایدگان مجلس را محرم بداند، کتمان کاری می کند و دوست ندارد کارها بررسی شود  بنده معتقدم به واسطه این روحیه کتمان کاری دولت نمایندگان دوست ندارند از جزئیات این قراردادها باخبر شوند.

زاکانی بیان کرد: چنین کتمان‌کاری‌هایی در جهت منافع ملی نیست و منافع افراد در آن پیگیری می شود زمانی که از آقای زنگنه در رابطه با این قراردادها توضیح خواستیم به مجلس آمد و بر روی یک تخته شروع به نوشتن یکی از اشکالات کرسنت کرد. وقتی به او فتم کلی گویی نکنید. اسنادش را برداشت و گفت کار دارم و باید بروم. هیچ پاسخی هم در این رابطه نداد و الان هم می ترسد درباره قرادادها سوال شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید در این خصوص وارد شود و نه تنها مهدی هاشمی، بلکه همه کسانی که در وزارت نفت متصدی هستند باید پاسخگو باشند چرا که چنین مسائلی باعث کاهش قیمت نفت شده است و اکنون هم اینها برای انتخابات مجلس داوطلب شده اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۰ دی ۱۳۹۴
شهید محمّدجواد تندگویان کجایی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۰ دی ۱۳۹۴
خوب چرا اسامی این مفاسد اقتصادی رو نمیگین تامردم درست انتخاب کنن اصلا تو کشور مدعی حکومت اسلامی چرانباید شفافیت قواونظارت های قوی وجود داشته باشه شماهایی که الان تو مجلسین تاحالا چیزی نگفتین دم انتخابات تازه یادتون افتاده!!!!!!!!!!!?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۰ دی ۱۳۹۴
باید قاطعانه برخورد شود تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۰ دی ۱۳۹۴
حضور افرادی مانند اقایان زاکانی .رسایی. کوچکزاده . زارعی توکلی برای مجلس غنیمتند قدرشان را بدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۰ دی ۱۳۹۴
از اقای زاکانی بابت این افشاگریها متشکریم ایشان از نمایندگان شجاع و متدین مجلس هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۰ دی ۱۳۹۴
اسمشونو بگو داداش نترس
رسواشون کن دزدا رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۰ دی ۱۳۹۴
حضور شیفتگان خدمت درمجلس اصل میباشد و حضور تشنگان قدرت موجب پشیمانی خودشان است
آخرین اخبار