درهنگام خرید فرش دستباف به چه نکاتی باید دقت کرد

اگرچه فرش سال ها است که مهمان خانه های ایرانی شده است اما به هنگام خرید این هنر ایرانی باید نکاتی را در نظر گرفت تا بعد از خرید پشیمان نشویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان فرش از کالاهایی است که در اکثر منازل ایرانی یافت می شود و به نوعی از خانه بدون فرش به عنوان  خانه بی روح یاد می شود اما در هنگام خرید یک فرش دستباف خوب باید به نکاتی توجه شود تا از خرید خود راضی باشیم.

بر اساس این گزارش در فرش دستباف چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین یکی از مشخصات فرش است و عیب به شمار نمی رود، اما در صورتی که در قالیچه های کوچک به چشم می آید با تا کردن فرش از قسمت میانی می توانید از تقارن آن اطمینان پیدا کنید. 
همچنین باید به به تقارن رنگ در قسمت های متقارن توجه کنید و حتما در نور طبیعی آن را بررسی کنید، این نکته را در نظر بگیرید که رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر به نظر می رسد. حواستان باشد که اشکال و هندسه طرح جایی ناتمام نمانده باشد.
 
اگر قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف داشته باشد، نشانه این است که با رنگ های جوهری فرش را رنگ کرده اند و ممکن است رنگ بدهد.

باید دقت شود که فرش ها با پرز خشن سخت تر تمیز می شوند، پس یادتان باشد که پرز فرش باید درخشان و انعطاف پذیر باشد.

نکته مهم دیگر این است که پیش از آنکه برای خرید فرش اقدام کنید لازم است به برخی نکات نظیر نوع کفپوش خانه، وسعت محیط، میزان نورگیری، رنگ دیوارها و روکش مبلمان ها و پرده ها، میزان تردد در محیط و سبک فضای خانه دقت کنید.

بر اساس این گزارش  برای فضاهایی با وسعت کم، فرشی با ترکیب روشن انتخاب کنید. در ضمن طرح افشان برای این نوع فضاها مناسب تر است ولی هرگز طرح خشتی انتخاب نکنید چون فضا را بیشتر کوچک نشان می دهد.همچنین  اگر اتاق شما به اندازه کافی نورگیر نیست، فرش با ترکیب رنگی روشن انتخاب کنید. هر چه فرش روشن تر باشد فضا نورانی تر به نظر می رسد. 

نباید این نکته را فراموش کرد که به هنگام انتخاب رنگ فرش به پالت رنگی موجود در فضا شامل رنگ دیوارها، پارچه روکش مبلمان، پرده ها و حتی رنگ چوب لوازم و از همه مهم تر رنگ کفپوش باید توجه شود. اگر در فضای مدنظر شما، دیوار، کفپوش یا مبلمان طرح دار وجود دارد، فرشی با طرح های خلوت انتخاب کنید تا تعادل طرح و نقش در کف محیط حفظ شود. گبه به لحاظ سبک طراحی بهترین انتخاب برای محیط های رنگی و شلوغ است.

 بر اساس این گزارش  برای فضاهای پر رفت وآمد مثل اتاق نشیمن یا ورودی خانه، فرش های روشن با بافت ظریف یا به اصطلاح رج بالا مناسب نیست. این گونه فرش ها در این مکان ها در معرض آسیب دیدگی بیشتری قرار می گیرند. ضمن اینکه  قبل از خرید فرش به سنتی یا مدرن بودند خانه خود نیز توجه کنید. مثلا اگر خانه شما کفپوش پارکت دارد، گبه روی آن زیباتر می شود اما برای فضاهای سنتی تر، طرح لچک ترنج مناسب تر است .

نکته دیگر این است که باید در هنگام خرید فرش به عیوب زیر توجه شود تا از خرید خود پشیمان نشوید.

*** وجود عیب در نقشه فرش دستباف

این عیب ناشی از شلوغ بودن نقشه، اصالت نداشتن طرح و رنگ، خلوت بودن نقشه، تناسب نداشتن نقش مایه با رج شمار، تناسب نداشتن سطوح با هم، پخش نشدن صحیح رنگ ها، استفاده نکردن از تضادهای رنگی مختلف و رعایت نکردن سلیقه مشتریان حاصل می شود.

***فر شدن یا لول شدگی کنار فرش دستباف

این موضوع ناشی از تاب داشتن پود ضخیم، سفت کشیدن پود ضخیم یا نازک بافتن گره ها، سفت و شل بودن تارها، فاصله دار بودن تارها، پخش نامنظم چله ها موقع پایین کشی، رعایت نکردن اندازه ها، منظم نبافتن و پخش نشدن چله ها بر سر دار به وجود می آید.

*** رگه دار بودن

رگه دار بودن فرش دستباف ناشی از نامنظم کوبیدن پودها، مواد اولیه متفاوت، دو دست شدن بافت و تابش نور مستقیم آفتاب به بخشی از فرش بافته شده به وجود می آید.

*** هم اندازه نبودن حاشیه 

به موضوع بدلیل بالازدگی فرش، پایین زدگی، واریز نشدن یکنواخت و سره دارشدن است.
 
**دورنگی فرش 

دورنگی فرش دستباف بدلیل دوبار رنگ شدن خامه فرش، متفاوت بودن پشم از نظر جنس، استفاده از پشم نامرغوب، زیاد ماندن فرش روی دار، خوب رنگ نکردن پشم به طوری که مغز آن رنگ نشود، استفاده از رنگ های نامرغوب هنگام رنگرزی و خشک کردن پشم بدون زیر و رو کردن آن در زیر آفتاب ایجاد می شود.

**کج بودن کناره فرش دستباف 

این موضوع ناشی از یکسان نبودن فاصله نخ های چله روی کجو، شل بودن نخ های چله، یکسان نبودن فاصله نخ های چله بر سر دار و زیر دار، پر تاب بودن پود ضخیم و بیشتر یا کمتر از حد معمول کشیده شدن پود ضخیم می باشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار