رئیس کل بانک مرکزی:

دامنه نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر 30 درصد کاهش یافته است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با مدیریت دولت و حمایت همه دستگاهها توانستیم دامنه نوسانات نرخ ارز را در یک سال اخیر نسبت به اوایل شروع کار دولت یازدهم 30 درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در همایش استانداران و فرمانداران که عصر امروز(چهارشنبه) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت: ما باید تلاش کنیم تا در فضای جدید بعد از برداشته شدن زنجیرهای اقتصاد کشور در اقتصاد خود تحریک ایجاد کنیم تا در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تخصیص بهینه منابع محدود، تصریح کرد: ما باید تسهیلات نظام بانکی را حداکثر سازی کنیم چراکه محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد لذا هنر ما باید این باشد که منابع محدود را به پروژه‌های مثبت و ایجاد اشتغال مناسب اختصاص دهیم و از هدررفت منابع جلوگیری کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: کمیته‌های تسهیل تولید در استانها باید در این مسیر گام بردارند لذا استانداران باید بیشترین حساسیت را نسبت به منابع محدود داشته باشند و آنها را به پروژه‌های مثبت اختصاص دهند.

سیف با بیان اینکه 45 درصد از دارایی‌های نظام بانکی دارایی‌های منجمد و بدون حرکت است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم با اجرای برنامه ششم بدهی‌های دولت را تسویه کنیم.

وی گفت: ما تلاش می‌کنیم اصلی‌ترین وظیفه‌ بانک مرکزی که واسطه‌گری برای تولیدات است را بخوبی انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حمایت‌‌های دولت، تورم بالای 40 درصد به 13.7 درصد رسید که نیاز است این تلاشها ادامه پیدا کند تا به عدد تک رقمی در تورم برسیم.

سیف افزود: امیدواریم با ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی و ادامه انضباط مالی با خروج از رکود و استفاده از ظرفیت‌های شرایط حاضر شاهد رشد مستمر اقتصاد باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش نیاز حرکت به سوی توسعه اقتصادی، آرامش در بازار است، گفت: فعالان اقتصادی باید اقتصاد ما را پیش بینی پذیر ببینند در حالیکه اگر یکبار تلاطم یا نوسان در بازار ایجاد شود کسی جرات نمی‌کند که برای سرمایه گذاری ریسک کند و منابع خود را درگیر پروژه‌هایی کند که نمی‌داند چه بازدهی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما با مدیریت دولت و حمایت همه دستگاهها توانستیم تعادل و تناسب را در ثبات ارز پیدا کنیم و دامنه نوسانات نرخ ارز را در یک سال اخیر نسبت به اوایل شروع کار دولت یازدهم 30 درصد کاهش دهیم، امیدواریم با فضای جدید این وضعیت استمرار پیدا کند تا به یک تعادل واقعی برسیم.

سیف با بیان اینکه اصرار ما بر نرخ‌های غلط در اقتصاد باعث هدر رفت فرصت می‌شود، اضافه کرد: بانک مرکزی می‌خواهد نوسانات را به حداقل برساند تا صادر کننده احساس امنیت داشته باشد.

وی همچنین درباره فعالیت موسسات مالی غیرمجاز یادآور شد: بانک مرکزی در تلاش است تا فعالیت این موسسات را متوقف کند.

سیف گفت: این موسسات غیرمجاز با بی‌تفاوتیِ برخی از نهادها در گذشته افزایش یافت ولی ما اکنون قاطعانه با آنها برخورد می‌کنیم و امیدواریم با این روندی که پیش می‌رویم شاهد دستاوردهای مثبت باشیم .

وی از همه استانداران خواست که به مردم هشدار دهند برای دو درصد یا سه درصد سود اضافه پول خود را به این موسسات نسپارند چراکه باعث از بین رفتن سرمایه ‌شان خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: از تمامی استانداران و فرمانداران و مسئولین می‌خواهم تمامی حمایت‌های خود را در جهت ساماندهی فعالیت‌های غیرمجاز به کار گیرند تا از ایجاد آنها جلوگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار