بازده نزولی بازار ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی/ صدای پای رونق در بازار سرمایه

وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی این گزینه را مطرح می‌سازد که با افت بیشتر قیمت نفت، بورس افت‌های شدیدتری را تجربه نماید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از یک دهه مناقشه هسته ای که روزهای متوالی به بحرانی جدی تبدیل شده بودو اقتصادکشور را تا مرز فروپاشی پیش برده بود بالاخره توانست با پیروزی به کار خود پایان دهد.

این پیروزی در حالی بود که بازار سرمایه که آینه اقتصاد کشور به شمار می رود بسیار تحت تاثیر آن قرار گرفت و شاخص بازار را تا کانال 66 هزار واحد تنها در کمتر از یک هفته پیش برد. 

بازار سرمایه با صعود شاخص به کانال 66 هزار واحدی در  درآخرین هفته دی ماه به عدد 66 هزار و 562 رسیدکه این امر نشان دهنده بازدهی 6.4 درصدی از ابتدای سال تا کنون را نشان می دهد.

اما نکته قابل تامل این است که به نظر می‌رسد این بار نماگر بازار سرمایه  قصد دارد پس از یک افت شدید، مقداری از زیان‌های سال گذشته سهامداران  را جبران نماید.

بر همین اساس محمدحسین عابدی نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با شرایط بازار سرمایه در هفته گذشته گفت: باتوجه به اینکه در روز شنبه بازار روند مثبتی را به خود دید اما در روز یکشنبه سهم ها به سمت منفی شدن نزول یافت که این نوسان ناشی از شوک روانی ایجاد شده در بازار و سهامدادران است چراکه رخدادهای سیاسی در حافظه تاریخی سهامداران باقی مانده است و بازار نیز براساس شرایط تاریخی عمل می کند. 

وی با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ حقوقی به دلیل وضعیت نامناسب نقدینگی، به محض اینکه قیمت سهام به سطح مد نظرشان می رسد، اقدام به فروش سهام خود می کنند تا پاسخگوی نیازهای مالی شان باشند، عنوان کرد: یکی از نکات مهم و چشمگیر بازار در هفته پیش، حجم و ارزش  بسیار مناسب معاملات بود که نشان از جذب سرمایه گذاری در بازار را دارد.

عابدی نژاد در ادامه این گفتگو در رابطه با شرایط آینده بازار در پسابرجام تصریح کرد: با توجه به زمان بر بودن سیاست های انبساطی دولت، به نظر می رسد بازار سرمایه در پسابرجام از جذابیت های لازم برخوردار باشد لذا با نظر به اینکه به دلیل وجود رکود حاکم در کشور، بازار سرمایه دچار یکسری عقب ماندگی شده است اما در بلند مدت نقاط بکر زیادی برای رشد و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را در خود جای داده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش بودجه دولت در سال 95 ابراز امیدواری کرد و گفت: افزایش بودجه سال 95 نسبت به سال 94 خبر مسرت بخشی برای اهالی بازار سرمایه به شمار می رود.

عابدی نژاد در خصوص تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی و تاثیر آن در بازار سرمایه افزود:  تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی، موجب تعدیل قیمت سهام های مرتبط در بازار داخلی شده است، همچنین ریسک سیستماتیک و ریسک سرمایه گذاری به شدت در بازار کاهش یافته و پیش بینی می شود بازار شرایط مثبتی را پیش رو خواهد داشت.

این گزارش می افزاید: سوالی مبنی  بر اینکه آیا این نوسانات صعودی همانند آنچه که در روزهای قبل از مذاکرات هسته‌ای شاهد بودیم هیجانات زودگذر بازار هستند که در آینده نه چندان دور تخلیه می‌شود و یا این رشد، علائم خروج از رکود است یا خیر ذهن اهالی بازار را به خود مشغول کرده است.

در همین راستا علی اکرم میرزایی، مدیر واحد مطالعات و پژوهش‌های مؤسسه اقتصاد ایرانیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال گفت: برای پاسخ به این سؤال لازم است تا متغیرهای کلان تأثیرگذار بر این بازار مورد بررسی قرار گیرد. رشد اقتصادی بهترین متغیری است که قدرت اقتصاد را نشان می‌دهد. 

وی در همین راستا افزود: پیش‌بینی‌های انجام شده حاکی از دستیابی ایران به رشد اقتصادی بین 4 تا 6 درصد در سال آینده است. با فرض تحقق این نرخ، انتظار بازگشت بورس به رونق، انتظاری دور از ذهن نیست.

میرزایی در ادامه عنوان کرد: این در حالی است که شرایط خاص اقتصاد جهانی و همچنین افت قیمت‌های جهانی، چشم‌انداز سودآوری برخی از شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر افت قیمت نفت، وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و همچنین همبستگی بالای نوسانات بورس و درآمدهای نفتی این گزینه را مطرح می‌سازد که با بازگشت ایران به حجم صادرات گذشته و افت بیشتر قیمت نفت، بورس افت‌های شدیدتری را تجربه نماید.

وی در پایان این گفتگو از اجرای برجام و لغو تحریم ها ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به آغاز مرحله اجرای برجام و با لغو تحریم‌ها می‌توان امیدوار بود از یک سو هزینه واردات کاهش یافته و کالاهای واسطه‌ای که یکی از اجزای اصلی تولید است با هزینه پائین‌تری به دست تولیدکنندگان برسد و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی افزایش یابد. بنابراین صرفنظر از واکنش‌های هیجانی سرمایه‌گذاران این بازار به اخبار مذاکرات هسته‌ای، اجرای برجام با تأثیر مثبت بر سودآوری شرکت‌های بورسی در بلند‌مدت زمینه رونق بورس را فراهم می‌نماید.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، بازار ، سرمایه ، درآمد ، نفت ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار