رحمانی‌فضلی در نشست استانداران سراسر کشور مطرح کرد

کلید خوردن روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از مهرماه95

وزیر کشور گفت: از مهر ماه سال آینده روند مربوط به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را کلید می‌زنیم.

کلید اجرایی انتخابات ریاست جمهور از مهرماه سال 95 زده خواهد شد
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور که صبح امروز شنبه ( 22 اسفند ماه) که در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: با همه فرازو فرودهایی که در سال 94 داشتیم و همه مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی ما شاهد همدلی و همزبانی دولت و مردم در انتخابات بودیم.

وی افزود: رضایتمندی شخص مقام معظم رهبری مردم عزیزمان، احزاب، گروه‌ها، افراد، اشخاص، نامزدهای انتخاباتی و رییس جمهور دال بر این مسئله است که خداوند متعال توفیق داد تا ما به موضوع همدلی و همزبانی تحقق عملی ببخشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه خاص مردم از ما تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است گفت: در بحث انتخابات همه استانداران، فرمانداران، بخشداران و دستگاه‌های مربوطه تلاش مضاعف داشتند و همه سیاست‌های ابلاغی، توصیه‌های رئیس جمهور و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در طول انتخابات مورد توجه قرار دادند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه ما کمترین شبهه و ابهام را در رابطه با انجام وظیفه قانونی خودمان مواجه بودیم تأکید کرد: در این انتخابات همه نامزدهای انتخاباتی، احزاب، حامیان آنها، مردم، دستگاه‌های اجرایی، همه و همه با حساسیت شرایطی که در آن قرار داشتیم ناظر بر وزارت کشور بودند.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: ما به اندازه تعداد انگشت‌های دست، اعتراض و تقاضای رسیدگی نداشتیم و همه این‌ها نشان می‌دهد که همه مسئولین عزم راسخی برای برگزاری انتخابات سالم داشتند.

وی با بیان اینکه در سال 94 علیرغم کاهش اعتبارات تلاش کردیم تمام کارهای خود را در روای مربوط و با بهره‌بری بالا پیش ببریم اظهار داشت: ما در حوزه داخلی با چند مسئله همچون حادثه منا مواجه شدیم. همزمان با حادثه منا و به دلیل بحث‌های داخلی این موضوع قسمتی از هدایت و راهبری حج برعهده وزارت کشور قرار گرفت و چون این حادثه بسیار سخت و غم انگیز بود و موجب تحریک احساسات و هیجانات مردم شده بود ما تلاش کردیم تا این موضوع را به نحو احسنت مدیریت کنیم و به آن رسیدگی کنیم.

وزیر کشور افزود: در حادثه منا احساس می‌شد که به مردم ایران ظلم شده است، فاصله خانواده‌ها از شهدا نیز موجب دغدغه زیاد شده بود، رسانه‌های خارجی هم به این موضوع دامن می‌زدند لذا رویارویی با این حادثه باید با تدبیر و برنامه ریزی صورت می‌گرفت تا هم موضوع به نحو احسنت جمع شود و هم رسیدگی به خانواده‌های شهدا و پیگیری حقوقی موضوع به نحو احسنت انجام گیرد.

رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین در سال 94 نیز گفت: به دلیل فاجعه منا و اتفاقاتی که در آنجا صورت گرفت، بعثه و حج نمی‌توانستند برگزاری این مراسم را به شکل مطلوب پیش ببرند لذا مقام معظم رهبری دستور دادند که متولی مسئله اربعین وزارت کشور باشد.

وزیر کشور ادامه داد: با توجه به اینکه ما تنها یک ماه و نیم برای برگزاری این کنگره عظیم زمان داشتیم تلاش کردیم تا برنامه‌ریزی‌های دقیق با دوستانمان در تهران و سایر استان‌ها این موضوع را نیز به نحو احسنت پیش ببریم.

وی گفت: ما به یاری دستگاه‌های امنیتی، نظامی، صداوسیما توانستیم کنگره عظیم اربعین را با آبرومندی مدیریت کنیم.

وزیر کشور گفت: یکی دیگر از اولویت‌های ما در سال 94 بحث انتخابات بود. در بحث انتخابات هر چه جلوتر می‌رفتیم با موضوعات خارج از پیش‌بینی مرتب مواجه می‌شدیم که همگی مستلزم تصمیم‌گیری‌های به موقع بود .

وی با بیان اینکه تقریبا همه مسئولین کشور در انتخابات کاندیدا شده بودند و همه درگیر مستقیم در انتخابات بودند از ما توقع داشتند تا انتخابات به صورت قانونی و سالم برگزار شود.

رحمانی فضلی در ادامه اظهارات خود یادآور شد: در بحث عدم احراز صلاحیت‌ها با مشکلاتی مواجه شدیم که امیدواریم با اصلاح قانون انتخابات شاهد رفع این موارد باشیم.

وزیر کشور با اشاره به بحث اخذ و شمارش آرای انتخابات نیز اظهار داشت: ما پیش از برگزاری انتخابات اصرار داشتیم که این موضوع به دلیل خطاهای انسانی حتما الکترونیکی برگزار شود ولی علیرغم تأیید دفتردارها ما نتوانستیم شورای نگهبان را در بحث نرم افزارها قانع کنیم و این دور از انتخابات به صورت سنتی برگزار شد.

رحمانی فضلی با اشاره به روند ثبت نام انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز یاداور شد: 12 هزار نفر برای مجلس شورای اسلامی و 800 نفر برای خبرگان ثبت نام کردند که این موضوع برای کشور امر مبارکی بود ولی کار بررسی صلاحیت‌ها با مشکلاتی همراه بود.

وی افزود: ما در بررسی صلاحیت‌ها براساس قانون خود اقدام کردیم چرا که وزارت کشور حضور مردم را نشاط سیاسی تلقی می‌کرد.

رحمانی فضلی با اشاره به موضوع تأیید صلاحیت‌ها خاطر نشان کرد: ما از 4 دستگاه استعلام گرفتیم و حدود 83 درصد افراد فاقد سابقه بودند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در روز هفتم اسفند گفت: برگزاری انتخابات در تهران از ساعت 8 صبح تا یک ربع به دوازده ادامه یافت و نتایج این حوزه هم در مقایسه با دوره‌های قبل یک روز زودتر اعلام شد.

وزیر کشور تأکید کرد: شورای نگهبان باید تأیید انتخابات را انجام دهد و امیدواریم که این موضوع زودتر انجام پذیرد چرا که اعلام آن موجب شادی بیشتری به مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: در طول برگزاری انتخابات رسانه‌های خارجی نتوانستند ایرادی را به نحوه برگزاری آن بگیرند و مقام معظم رهبری هم اصل صحت، سلامت و شکوه انتخابات را تأیید کردند.

وزیر کشور یادآور شد: نتیجه انتخابات ربطی به وزارت کشور و شورای نگهبان ندارد چرا که نتیجه انتخابات را مردم رقم زدند. من بارها قبل از انتخابات اعلام کردم که به نظر بنده مردم این بار به گفتمان رأی خواهند داد نه به اشخاص.

وی با بیان اینکه مردم در این انتخابات به گفتمان رأی دادند عنوان کرد: ما اکنون باید مقدمات لازم را فراهم کنیم تا مجلس دهم به موقع بتواند به وظایف خود عمل کند.

رحمانی فضلی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه ما برای سال آینده باید چند مسئله را به عنوان اولویت در برنامه‌های خود قرار دهیم اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین برنامه‌های ما است چرا که تحقق مطالبات مردم در حوزه اقتصادی در گرو اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: تصویب برجام هم به معنای رفع مشکلات نیست بلکه یک تصویب کننده و کمک کننده به امور است. برجام زمانی می‌تواند موثر باشد که برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و از امکانات تصویب کننده آن استفاده کنیم.

وزیر کشور بیان داشت: اقتصاد کشور ما قبل از تحریم‌ها هم مطلوب نبوده و اکنون برجام می‌تواند روال کار ما را در خارج از کشور با دسترسی به منابع و تکنولوژی تسهیل کند.

وی با بیان اینکه اگر استانداران برای تحقق اقتصاد مقاومتی عزمی استوار داشته باشند ما می‌توانیم حرکت عظیمی را در کشور ایجاد کنیم خاطر نشان کرد: سال آینده یک رقابت مثبت و سازنده در استان‌ها برای اقتصاد مقاومتی طراحی خواهد شد.

رحمانی فضلی مبارزه با مواد مخدر و رسیدگی به مشکلات مردم در مراجعه به ادارات و کشور و همچنین رفع مشکلات شهرداری‌ها را از دیگر برنامه‌های وزارت کشور در سال آینده دانست و تأکید کرد: تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رضایتمندی مردم در مراجعه به پیگیری کارها در سیستم‌های اداری قانع کننده نیست.

رحمانی فضلی در پایان خاطر نشان کرد: از دی ماه سال آینده وارد جریان سیاسی دیگری خواهیم شد که مربوط به انتخابات ریاست جمهوری است. از مهرماه سال 95 کلید انتخابات ریاست جمهوری در حوزه اجرایی زده خواهد شد و ستاد مربوطه کلید خواهد خورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار