توکلی در موافقت با بودجه 95:

حساب‌های بانکی محرمان نظام قابل سرکشی است/روش بودجه‌نویسی مورد تایید نیست

نماینده مردم تهران گفت: موافقتم با بودجه 95 تاکیدی بر روش بودجه نویسی در کشور نیست.

توکلیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: موافقت من با لایحه بودجه سال 95 بخاطر تأیید این مدل از بودجه نویسی در کشور نیست.

وی ادامه داد: سیاست مالی در کشور به وسیله بودجه پایه گذاری می‌شود و وقتی سیاست مالی درست انجام می‌شود که قوانین در کشور رعایت شود.

توکلی با اشاره به زحمات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: این کمیسیون از قانون‌گذاری در حین بودجه نویسی پرهیز کرد که خود قدم بلندی در تاریخ مجلس شورای اسلامی بود این کمیسیون وقت خوبی برای بررسی جداول گذاشت و تقریبا یک سوم وقت کمیسیون تلفیق به این کار می‌گذشت.

این نماینده موافق بودجه درباره هماهنگی‌های سیاست‌های مالی و پولی گفت: اگر این دو سیاست برهم هماهنگ باشد کار پیش می‌رود اما محل این هماهنگی اینجا نیست.

وی با اشاره به نقایصی که در بودجه وجود دارد گفت: به طور مثال در تبصره 3 به دولت اجازه داده شده است 50 میلیارد دلار از خارج تأمین مالی کند که این موضوع علاوه بر داشتن فاینانس‌های قبلی است اگر این 50 میلیارد دلار را در نظر بگیریم تقریبا اجازه می‌دهیم که 150 هزار میلیارد تومان دولت پول بدست بیاورد و در واقع به هر اقدامی که دلش میخواهد دست بزند.

احمد توکلی با اشاره به هزینه‌های متفرقه درنظر گرفته شده در بودجه گفت: متأسفانه در این گونه هزینه‌ها مشخص نیست پول کجا می‌رود. 

وی با اشاره به مسئله هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: قدم مثبتی توسط کمیسیون تلفیق در این راستا برداشته شده است. متأسفانه در این راستا آقای روحانی یک حرف نادرستی زد و گفت "سرکشی به حساب بانکی افراد دخالت در زندگی خصوصی آنها است" این حرف درست نیست درست است که حساب بانکی جزو مسائل خصوصی افراد محسوب می‌شود اما برخی افراد در جامعه اصلا نامحرم نیستند مانند قاضی، دادستان، مأمور مبارزه با پول‌شویی و ممیزهای مالیاتی.

احمد توکلی ادامه داد: در مسئله صندوق توسعه ملی کمیسیون بسیاری از تبصره‌ها را حذف کرد که یکی از آنها تبصره 19 است زیرا این تبصره گریزهای قانونی زمان احمدی نژاد را تداعی می‌کرد.

وی در ادامه دولت وزیراقتصاد را خطاب قرار داد و گفت: متـأسفانه بانک‌ها زحمات کارکنان خود را قابل تقدیر و تشکر می‌دانند ولی متأسفانه نظام بانکی ما از فساد به شدت رنج می‌برد و اگر ما فکری به حال آن نکنیم شرایط از این هم که هست بدتر خواهد شد.

احمد توکلی ادامه داد: در روزهای آخر دولت پیشین یک مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی وجود داشت که دو نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با کارمزد صفر و به مدت شش ماه اختصاص دهند برای واردات کالاهای اساسی و دارو باید توجه داشته باشیم این پول باید شش ماه بازگردانده می‌شد اما شرکت جهاد سبز از 152 میلیارد تومانی که گرفته است فقط 45 میلیارد تومان آن را بازگردانده مابقی را به خرید ساختمان اختصاص داده است یا به شرکت‌های دولتی دیگر قرض داده است.

وی در پایان گفت: به خاطر مسائل مشکلات مذکور است که من از زحمات کمیسیون تلفیق بخاطر برخی اصلاحات انجام شده تشکر می‌کنم و آخرین خواسته‌ایم این است که فساد صندوق ذخیره ارزی را جدی گرفته و آن را یکی از راه‌ها برای بهبود وضعیت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی بدانیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: توکلی ، بودجه ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار