فصل نوین در روابط تجاری ایران و کره جنوبی/امضای بیش از30 قرارداد همکاری در دستور کار

رئیس جمهور کره جنوبی در راس هیات بلندپایه اقتصادی از امروز یکشنبه سفر سه روزه خود را به تهران آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور کره جنوبی امروز در راس هیات بلندپایه اقتصادی متشکل از 230 نفر از مدیران تجاری و فعالان اقتصادی این کشور وارد تهران شد.

رئیس جمهور کره جنوبی خانم « پارك گئون هی» را در این سفر رسمی سه روزه، شماری از وزرا و مسئولان ارشد اقتصادی و صاحبان صنایع بزرگ این كشور همراهی می كنند،وی اولین رئیس جمهور کره جنوبی است که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال 1962 به تهران سفر می کند.

به اعتقاد کارشناسان در روزهای آینده بین ایران و کره جنوبی مذاکرات اقتصادی گسترده ای صورت خواهد گرفت و قراردادهای تجاری و اقتصادی بسیاری در حوزه های مختلف به امضا خواهد رسید. 

به گفته پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری تقویت همکاری مشترک در حوزه های انرژی، بانك و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی، فناوری و فرهنگی را از مهمترین محورهای گفتگوهای پارک گئون هی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران است. پیش بینی می شود در جریان این سفر قراردادهای گازی چند میلیارد یورویی، قرار داد یک میلیارد یورویی در حوزه فولاد، قرار داد 5 میلیارد دلاری دربخش بیمه و بانک و قرار داد 5 میلیارد دلاری در حوزه های زیربنایی به امضا برسد.

همچنین «کیم سئونگ-هو» سفیر کره جنوبی در ایران هم اعلام کرده است که در جریان این سفر بیش از 30 سند همکاری بین طرف های دولتی و خصوصی به امضا خواهد رسید.

در ماه های گذشته و بعد از اجرای برجام کشورهای شرق آسیا در تلاش اند تا حجم مبادلات اقتصادی خود با ایران گسترش دهند. ژی جی پینگ، رئیس جمهوری چین نیز در بهمن ماه به تهران سفر کرد و دولت ژاپن نیز یک ماه بعد یک پیمان سرمایه گذاری با تهران به امضا رساند.

ارزش مبادلات غيرنفتي ايران و كره جنوبي در سال 2013 چهار ميليارد و 100 ميليون دلار اعلام شده است که از اين رقم بيش از 300 ميليون دلار صادرات ايران به كره جنوبي و سه ميليارد و 800 ميليون دلار واردات از كره بوده است. همچنین با در نظر گرفتن صادرات نفت خام ايران به كره جنوبی حجم تجارت دو كشور در اين سال به رقم 9 ميليارد و 200 ميليون دلار می رسد.

مناسبات اقتصادی تهران و کره از سال 1357 تاکنون:

* حجم مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی در سال 1357 رقم 500 میلیون دلار بود، در سال 1376 به 1.8 میلیارد دلار رسید، در سال 1389 میزان آن 11.5 میلیارد دلار اعلام شد و این روند افزایشی نیز در سال 2011 ادامه داشت.

* حجم مبادلات دو کشور در سال 2011 به بیش از 17 میلیارد دلار صعود کرد که سهم صادرات ایران به کره بالغ بر 11.3 میلیارد دلار و سهم واردات از آن کشور به اندکی بیش از 6 میلیارد دلار رسید.

* در سال 2012 میزان کل مبادلات تجاری در سطح بیش از 14 میلیارد دلار ثبت شد که صادرات جمهوری اسلامی ایران به کره 8.5 میلیارد دلار و واردات از آن کشور6.2 میلیارد دلار اعلام گردید.

* مبادلات تجاری دو کشور در سال 2013 به سطح 10 میلیارد دلار رسید که در این بین صادرات جمهوری اسلامی ایران به کره جنوبی 5.5 میلیارد و واردات از آن کشور 4.4 میلیارد دلار ثبت شد.

* در سال 2014 نیز رقم کل مبادلات تجاری دو کشور به 8.7 میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ایران 4.5 میلیارد دلار و میزان واردات از کره 4.1 میلیارد دلار اعلام شده است.

* در سال 2015 حجم کل مبادلات تجاری دو کشور به رغم کاهشی که در سایه تحریم ها شاهد بودیم به 6.1 میلیارد دلار رسید که از این بین صادرات ایران به کره 2.3 میلیارد دلار و واردات از آن کشور به 3.7 میلیارد دلار رسید.

*کره جنوبی نیز مانند سایر مشتریان اصلی نفت ایران، مجبور شد از اواسط سال 2012 واردات نفت خود را از ایران کاهش دهد.

* این کشور در سال 2015 پنج میلیون و 700 هزار تن معادل 114 هزار و 595 بشکه در روز نفت خام از ایران خریداری کرد که هشت درصد از سال پیش از آن کمتر بود.

* همکاری در زمینه انرژی بویژه در پارس جنوبی و گسترش این همکاریها با ساخت پالایشگاه در این منطقه توسط کره جنوبی بعد از برجام مدنظر کره ای ها بوده است.

* ایران و کره ماه مارس (اواخر اسنفد ماه) سه توافقنامه فولاد، نیروگاه برق، تاسیسات بهداشتی به ارزش ١ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار امضا کرده اند.

خرید نفت و میعانات گازی کره جنوبی از ایران به 400 هزار بشکه در روز رسید

بر اساس این گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز (یکشنبه، 12اردیبهشت ماه) پس از دیدار با کانگ هو این، وزیر امور زمین، زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبیدرجمعخبرنگاران درباره حجم فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی پس از لغو تحریمها، اظهارکرد: فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی با 300هزار بشکه افزایش در روز به 400هزار بشکه رسیده است.
وی افزود: این مقدار، پیش از لغو تحریمها یکصدهزار بشکه در روز بود.

زنگنه با بیان این که هنوز مشکل بانکی با کره جنوبی حل نشده است، تصریح کرد: این موضوع در حال پیگیری است.

زنگنه با اشاره به این که همزمان با سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران یادداشت تفاهمی با وزیر انرژی این کشور امضا می شود، درباره این که کره ایها علاقمند هستند در چه طرحهایی حضور یابند، گفت: ایران ال ان جی، طرح توسعه بخش دوم فاز 12پارس جنوبی (که اتان و مولکولهای سنگین تر را به عنوان خوراک پتروشیمی جدا می کند)، پالایشگاه بیدبلند 2، ان جی ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک از طرحهای مورد علاقه کره ایها هستند.

وی با بیان این که شرکتهای دو کشور درباره برخی پروژه ها با هم گفتگو کرده اند و تعدادی از آنها به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: در پروژه هایی مانند ال ان جی، ایران ادامه مذاکره را با شرکتهای کره ای منوط به خرید ال ان جی از سوی آنها عنوان کرد که موافقت کردند؛ بنابراین مذاکرات در این زمینه نیز ادامه می یابد.

زنگنه فروش نفت به کره جنوبی را باب نخست همکاری میان دو کشور عنوان و اظهارکرد: مرحله بعدی این همکاری مربوط به تامین مالی پروژه هاست که فکر می کنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود.

ایران و کره جنوبی 20 میلیارد دلار سند همکاری امضا می کنند

کانگ هو این پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که امضای این اسناد همکاری فضا را برای توسعه همکاریهای ایران و کره جنوبی فراهم می کند، افزود: فرصتهای زیادی برای همکاری با ایران وجود دارد که ما قصد داریم از این فرصتها و بازار ایران استفاده کنیم و در این باره بیشتر فعالیت کنیم.

وی با اشاره به این که ایران با جمعیت 80میلیونی و برخورداری از منابع مختلف همچنین بهره مندی از موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان پلی ارتباطی میان آسیا و اروپا، جایگاه مهمی دارد، تصریح کرد: کره جنوبی به اهمیت این جایگاه آگاه است و قصد دارد از این جایگاه در توسعه همکاریهای دو کشور بهره جوید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار