چابهار به قطب انرژی در دنیا تبدیل می شود

دبیر نخستین اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای اقیانوس هند گفت: ظرف 10 سال آینده چابهار به یک قطب انرژی در دنیا تبدیل خواهد شد.

چابهار یک قطب انرژی در دنیابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود احمدی افزادی دبیر نخستین اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای اقیانوس هند در نشست خبری عنوان کرد: مناطق آزاد یکی از مهمترین راه‌های صادرات یا واردات کالا محسوب می‌شود که این مناطق نیازمند ایجاد خط کشتیرانی، خطوط هوایی  و همچنین ایجاد یک بانک مشترک است. 

وی افزود: بحث مناطق آزاد مشترک در دستور کار بیشتر کشورها است چرا که چابهار یکی از اصلی‌ترین این مناطق محسوب می‌شود. قرار است هر کشوری با توجه به تقسیم‌بندی که انجام شده وظیفه خاصی را به عهده بگیرد که وظیفه ایران در این بخش توسعه علم فناوری است. 

احمدی افزادی تصریح کرد: تاکنون 8 اولویت جهت ایجاد اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند در نظر گرفته‌ایم که اولین اولویت مربوط به ایمنی و امنیت دریانوردی، تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری، مدیریت شیلات و ماهیگیری، کاهش خطرات و سوانح طبیعی، همکاری‌های علمی دانشگاهی، گردشگری و فرهنگ، توانمندسازی زمان و توسعه اقتصاد اقیانوسی است. 

وی عنوان کرد: امنیت و ایمنی دریایی یکی از حوزه‌های کلیدی مدنظر آیورا است زیرا اقیانوس هند امن و ایمن به منظور تقویت جابجایی کالا و افراد در میان کشورهای عضو اهمیت حیاتی دارد و باید از جای جای امن و بدون مزاحمت و قابل اتکای کالا افراد و محموله‌های منابع و انرژی در سراسر اقیانوس هند اطمینان داشت. 

وی درخصوص مدیریت شیلات و ماهیگیری اظهار داشت: کشورهای حاشیه اقیانوس هند به شدت به مدیریت و حفظ منابع غنی شیلات منطقه علاقمند هستند و شیلات و صنایع مرتبط با آن را جزء غذاهای حیاتی محسوب می‌کنند. 

احمدی افزادی تصریح کرد: کاهش خطرات و سوانح طبیعی یکی از حوزه‌هایی است که کشورهای عضو آیروا به صورت فزاینده به آن علاقمند شده‌اند و تلاش می‌کنند تا از تهدیدات و بلایای طبیعی جلوگیری کنند. 

وی خاطر نشان کرد:‌یکی از کشورهایی که قصد دارند در ایران سرمایه گذاری کنند کشور ژاپن است تا در همین راستا شرکت‌های بی شماری را به ایران معرفی کرده است و تاکنون حدود 300 شرکت خارجی جهت حضور در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند و 150 شرکت نیز در نمایشگاه چابهار حضور خواهند یافت. 

احمدی افزادی افزود: ما توانایی پذیرش و میزبانی 500 میهمان را در منطقه چابهار داریم و فراموش نکنید چابهار تنها دروازه اقتصادی ایران به شمار می‌رود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار